Miksi Ruotsi löperöi koko koronan hoidon?
Ruotsissa ei ilmeisesti suljeta kouluja, ei kielletä kokoontumisia, ei rajoiteta liikkumista. Sanotaan vain, että niillä toimilla ei ole tehoa. No rajoja ne on vähän sulkenut, mutta maan sisällä ei ilmeisesti rajoiteta koronan leviämistä käytännössä mitenkään. Osa ruotsalaisista on aivan raivoissaan. Ja tiedossa on, että Ruotsin huoltovarmuus sekä sairaalatarvikkeiden että ruoan suhteen on paljon paljon huonompi kuin esim. Suomen.
Joten: Miksi kummassa Ruotsi on päättänyt löperöidä koko koronaepidemian hoidon ja hallitsemisen?
Kommentit (91)
Minusta Italia on aika hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun ei tehdä mitään. Ensi viikon aikana koronatapaukset räjähtävät käsiin Ruotsissa ja koulut on pakko laittaa kiinni. Valitettavasti tällä viikolla on tapahtunut niin paljon tartuntoja Ruotsissa, että aika pahalta näyttää...
Vierailija kirjoitti:
Uskon että Hannu Hanhet ovat tässäkin oikeassa. Jatkavat normaalia elämää, ja Ruotsin talous on varmasti tämän jälkeen todella paremmassa jamassa kuin monen muun.
No eipä välttämättä, koska niilläkin tyrehtyy vienti kun muissa maissa on lama eikä Ruotsista osteta tuotteita. Että kyllä se lama vaan heillekin leviää.
Vierailija kirjoitti:
Jos aidosti on kiinnostunut siitä millä linjalla Ruotsissa ollaan ja miksi, niin kannattaa lukea virallisilta sivuilta. (Ruotsissa ollaan hyviä kommunikoinnissa ja tietoa jaetaan sitä mukaa kun sitä tulee.)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuel…
Ruotsissa ollaan todella huonoja päätöksenteossa. Näkeehän sen mihin jamaan usea asuinalue on joutunut tiedätte kyllä minkä ryhmän toimesta kun päätöksiä ei ole uskallettu tehdä.
Toinen hyvä esimerkki on työelämä jossa ruotsalaiset aina vaan jahkaavat ja diskuteeraavat ilman johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa tosiaan, tavallisesti ne kaahottaa tällaisissa tilanteissa ensimmäisenä.
Eikä kaahota. Stefan Löfvenin vastaus kaikkiin ongelmiin on ”tarttis tehdä jotain”. Mitään ei koskaan tehdä millekkään.
Sellasia ne sossut on - ei olis meilläkään mitään tehty, jollein Isäntä itse eli Niinistö, olisi vähän ärhennellyt hallitukselle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen Ruotsin linjoilla. Esim. Singaporessa ei myöskään ole suljettu kouluja eikä tilanne ole räjähtänyt käsiin, vaikka täällä koko ajan niin manataan.
Mitä sitten kun epidemia jatkuu vielä ensi syksynäkin? Vieläkö pidätte yhteiskunnan pysähtyneenä?
Minkä kiven alta olet kömpinyt? Ihanko turhaan äitisi komensi sinua siivoamaan jälkesi, koska nehän siivoutuivat ihan itsestäänkin?
Täällä on koko ajan puhuttu siitä, miten paljon Singaporessa on tehty töitä. Tiedätkö mitä se tarkoittaa? Talouden pyörimisestä jaksat räyhätä, mutta et uhraa ajatustakaan sille, miten paljon työtä noissa maissa on tehty ja tehdään, että tauti saadaan kuriin. Kunhan perustelet heidän kovalla työllään hankkimillaan tuloksilla sitä, miksi mitään ei tarvitse tehdä. Koska asiat hoituvat ilmankin.
En yleensä halveksi ihmisiä, mutta sinuun on hyvin vaikeaa suhtautua mitenkään muuten. Luulet edistäväsi hyviä asioita, etkä uhraa ajatustakaan kaikelle pahalle, jota piittaamattomuudessasi levität.
Luulen kanssa että ruotsalaisten onnekas ilman sotia ja hyvinvoinnin keskellä eläminen parisataa vuotta on vienyt niiltä kaiken kyvyn toimia ja ymmärtää edes sanaa kriisi. Ja siitä vastuun välttelystä ja diskuteersuksesta, muistan kun yksi suomalainen ystävä teki alansa asiantuntijatöitä ympäri maailmaa, tyyliin kaksi vuotta Italiassa, kaksi vuotta Saudeissa, kaksi vuotta Ruotsissa jne, hän kysyttäessä sanoi, että ainoa maa jossa tunsi työskentelyn vaikeaksi eikä sujuvaksi, oli Ruotsi. Juuri siksi, koska asioista vaan neuvoteltiin ja jahkailtiin eikä kukaan halunnut ottaa vastuuta ja tehdä lopullisia päätöksiä. Tämä koronan hoitaminen kertoo niiiiin siitä mitä hän tarkoitti. Enkä ihmettelisi, vaikka nämä jengiytymiset ja rikollisuus juuri Ruotsissa johtuisivat samasta mentaliteetista. Ja yhdeksi syyksi koulujen aukipitämiselle on sanottu, että pelätään lasten alkavan rikollisiksi sitten......ei perkele jos nämä ovat heistä vaihtoehdot!
Kuten eräs ruotsalainen toimittaja sanoi: miksi meidän ruotsalaisten täytyy aina väittää tietävämme paremmin.
Periksi ei anneta, vaikka kuolema korjaa satoa.
Jopa itsepäiset Boris Johnson ja Trump ovat joutuneet nöyrtymään.
Trump on joutunut sulkemaan mm. Mar-el-Lago hotellinsa Floridassa ja antamaan potkut 40 työntekijälle.
Onneksi Suomi on alkanut ottamaan nykyään mallia ennemmin Virosta kuin Ruotsista. Ruotsi on sössinyt niin monet osa-alueet, mm. koulujärjestelmän ja maahanmuuttoasiat, että onkin jo korkea aika irtautua varauksettomasta ihailusta. Pisteet virolaisille monestakin asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen Ruotsin linjoilla. Esim. Singaporessa ei myöskään ole suljettu kouluja eikä tilanne ole räjähtänyt käsiin, vaikka täällä koko ajan niin manataan.
Mitä sitten kun epidemia jatkuu vielä ensi syksynäkin? Vieläkö pidätte yhteiskunnan pysähtyneenä?
Singaporessa taidetaan testata paljon ihmisiä. Ruotsissa ei testata enää edes hoitohenkilökuntaa. Ruotsi tulee kyllä pysähtymään tähän, mutta olisi ollut mukava jos se olisi pysähtynyt rajoituksiin eikä massakuolemiin. Asun Ruotsissa. Olen menettänyt täysin luottoni tähän maahan. Mietin muuttoa Suomeen tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Singaporessa taidetaan testata paljon ihmisiä. Ruotsissa ei testata enää edes hoitohenkilökuntaa. Ruotsi tulee kyllä pysähtymään tähän, mutta olisi ollut mukava jos se olisi pysähtynyt rajoituksiin eikä massakuolemiin. Asun Ruotsissa. Olen menettänyt täysin luottoni tähän maahan. Mietin muuttoa Suomeen tämän jälkeen.
Asun itsekin Ruotsissa ja seuraan sekä Ruotsin että Suomen linjauksia ja tiedotusta asian suhteen. Suomessa talous on pysäytetty täysin, konkurssi uhkaa, ja talous tulee olemaan pahemmin retuperällä kuin sitten -90 luvun. Lisäksi Suomessa media harrastaa paniikin lietsomista joka aiheuttaa sen että kaupoista hamstrataan tärkeitä tuotteita ja ihmiset ovat entistä pelokkaampia kuluttamaan ja tukemaan talouden rattaiden pyörimistä.
Näen itse suurlaman paljon suurempana ongelmana jonka vaikutukset kestävät vuosia, monilla loppuelämän. Koko maata ei voi eristää vuosiksi, joten Suomen malli ei ole kestävä.
Ruotsissa uskotaan aina, että joku muu hoitaa tällaiset ikävät asiat. Ja kun paikallisen THL:n pomo on ihan sekaisin, niin kukaan muu ei hoida. Tämän Tegnellin juttuja toistetaan mediassa kuin jonain jumalan sanana.