Pääsin eroon jatkuvasta ahdistuksesta ja masennuksesta
Minulla on ollut koko elämäni vaikeaa. Minua on kohdeltu huonosti lapsuudessa, nuoruudessa, ja olen tavannut ikäviä ihmisiä, joiden takia luottamus elämään on ollut kroonisesti heikkoa. Joku aika sitten olin vielä hyvin masentunut.
Kuitenkin, kävi niin, että oivalsin eräs päivä, että kohtelen itseäni onnettoman huonosti. En piittaa omista arvoistani, tarpeistani ja toiveistani. Esimerkiksi rakastan siisteyttä, mutta elän jatkuvassa kaaoksessa - ja ahdistun. Torun itseäni, kun en viihdy kaikkien ihmisten seurassa, koska halusin olla sosiaalinen. Tajusin, että saan olla introvertti, joka saa energiaa vain pienen osan ihmisistä seurasta. Ymmärsin, että terveys ja hyvä fyysinen terveys on minulle erittäin tärkeä arvo, ja laiminlyön jatkuvasti tätä arvoa. Syön huonoa ruokaa, en liiku. Kärsin tästä paljon, koska asia on minulle niin tärkeä. Lykkään myös opiskelutehtävien tekoa, teen ne lopulta viimeisessä hädässä; alisuoriutuen. Ymmärsin, että opinnoissa menestyminen on minulle arvo, ja toimin jatkuvasti sen vastaisesti. Tein vastaavia havaintoja, ja päätin, että teen tarkastelen omia arvojani, ja sitten teen tarvittavia tekoja, että tavottelen edes jossain määrin arvoni mukaista elämää. Aloin tehdä niin, vaikka aluksi oloni oli kroonisesti karmea, eikä energiaa ollut. Aluksi koin suurta sisäistä vastustusta laittaessani terveellistä ruokaa. Päätin odottaa mahdollista hyvän olon vastetta. Ennen olin ajatellut, että minulla pitää ensin olla hyvä olo, että voin tehdä mitään. Ja se odottaminen kesti kolmekymmentä vuotta. Hyvää oloa ei koskaan tullut.
Nyt mietin arvojani, ja yritän toimia niiden mukaan. Ahdistus on lähtenyt helpottamaan huomattavasti, lähes hävinnyt, vaikka ympärilläni on vielä paljon arvojen vastaisia asioita, asunto on vielä pölyinen ja ikkunat pesemättä jne. Opintoihin voisin satsata enemmän. En ole vielä aloittanut urheilua. Tiedän kuitenkin mitä pitää tehdä, että olen tyytyväinen itseeni. Olen edistynyt monissa asioissa: opinnoissa, siivouksessa, terveysasioissa, ja sitä myötä myös ihmissuhteissa. Oloni on itsevarmempi. En enää juurikaan välitä toisten mielipiteistä, koska pidän itsestäni enemmän. Osaan myös nauraa itselleni. Ennen kaikkea olemistani väritti krooninen syvä häpeä, ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Nauran päivittäin, ja suhtaudun ihmisiin avoimemmin ujosta temperamentistani huolimatta. Vain siksi, että rupesin kuuntelemaan omia arvojani, tarpeitani ja toiveitani, jotka voin itse täyttää!
Kommentit (30)
Oikun ihanaa kuulla 😍 Tämänkaltaisia kirjoituksia on mieltä piristävää lukea eritoten tälläisinä aikoina! Tsemppiä jatkoon!!!
Hyvä ap!
Muistutuksena muille, tuollaisessa tilanteessa kannattaa kiiruhtaa hitaasti, olla itselleen armollinen ja iloita pienistäkin askeleista eteenpäin.
Vähän saman tyylistä kasvua minullakin. Tosin se alkoi huonon parisuhteen loppumisen myötä, missä jälkeen mitätöitiin, arvosteltiin ja lopuksi hylättiin. Jäin ihmettelemään mitä tapahtui ja miksi en osannut pitää rajoistani kiinni? Tiesin mitä tarvitsen ja haluan parisuhteelta, tiesin millaista kohtelua siedän, mutta silti annoin kaiken tapahtua ja käänsin selkäni omille tunteilleni ja tarpeilleni.
Jouduin pysähtymään seuraavien kysymysten äärelle: mitä minä haluan? Mistä tulen onnelliseksi? Millaista elämää haluan elää? Mitä elämältä haluan? Millaisia ihmisiä haluan pitää lähelläni? Miten haluan kohdella itseäni? Minua on kaltoinkohdeltu, mitätöity, hylätty ja alistettu vauvasta lähtien. Joten ap:n tapaan olen oppinut kaltoinkohtelemaan itseäni ja unohtamaan omat tarpeeni. Yritän saada rakkautta ja hyväksyntää sitä kautta, että täytän muiden tarpeet hylätyksi tulemisen pelon takia. Ja hylkään itseni sen takia kerta toisensa jälkeen. Ymmärsin että minun pitää itse oppia rakastamaan itseäni. Arvostamaan itseäni. Minun pitää elää itseni näköistä elämää, kasvattaa itseluottamusta ja itsetuntoa. Sitä kautta saavutan tasapainoa paremmin, olen onnellisempi. Ja sitä kautta löydän ne ihmiset, jotka tekevät minulle hyvää vahingoittamisen sijaan.
Niin,se on vain niin nykyään että liian moni luulee että pari pilleriä naamaan ja elämä hymyilee.
vaan ei, itse pitää tehdä ja paljon, ja tuota moni ei edes yritä
Näitä ap:n ajatuksia olen yrittänyt ystävälle myydä. Mutta kun se ei ole itse niitä keksinyt, niin eihän minun viestini tietenkään mene perille.
Jos ap:llä on ideoita, millä toisen voisi saada oivaltamaan, että omat valinnat ratkaisevat, niin olisipa hienoa. Olen ihan uupunut katselemaan vierestä, kun toinen valitsee aina niin, että kärsii itse enemmän.
Mt-ongelmat näköjään tyhmentävät ihan oikeasti, kun nyt vasta keksit. Montako lääkettä tarvitsit ja montako vuosikymmentä söit?
Halusin vain kiittää kirjoituksestasi. Kaikkea hyvää sinulle! :)
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelmat näköjään tyhmentävät ihan oikeasti, kun nyt vasta keksit. Montako lääkettä tarvitsit ja montako vuosikymmentä söit?
Hölmö.
Tieto ei tuota oivallusta. Oma kokemus tuottaa.
<3