Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset eivät nykyisin enää laita taloutta yhteen, kun menevät parisuhteeseen, perustavat perhettä?

Vierailija
12.12.2023 |

Eikö se ole ankeaa räknätä jatkuvasti kuka mitäkin maksoi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me räknätä, vaikka on omat tulot ja tilit. 

Vierailija
2/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska parisuhteen pysyvyyteen ei luoteta miehen ajattelun mukaan. Nainen taas ei halua jakaa rahaansa yhteiseen talouteen, jos nainen on hyvätuloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kukaan ei enää voi sanoa me- missään asiassa.

Vierailija
4/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me lasketa. Maksetaan kauppareissut vuorotellen joka toinen kerta ja juoksevat kulut on aika vakio. En halua yhteisiä rahoja, koska haluan päättää itse, mihin ne käytän.

Vierailija
5/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunismin pelko

Vierailija
6/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niin? Onhan monilla yhteinen asuntolaina tai sitten vuokran maksavat omilla osuuksillaan. Omille tileille tulee palkkaa ja niistä kai suurin osa ihan sopusoinnussa hoitaa yhteisiä hankintoja. 

Vierailija
7/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on tyhmyyttä. Minä luulin että vanhemmillani on yhteinen talous, joten omissa parisuhteissanikin oli sitten yhteinen talous. Se pääosin tarkoitti sitä että minä maksa suurimman osan ja toinen jotain jos viitsii. Minulle selvisi vasta pari vuotta sitten että vanhemmillani ei ole ikinä ollut yhteinen talous vaikka on olleet yhdessä 50 vuotta. Ei ole kumpikaan ollut ulosotossakaan koska ei ole hyväksikäytettävä hölmö toisin kuin allekirjoittanut.

Vierailija
8/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripariskunnalla on yhteinen talous ja ahdistaa ihan katsella sitä "saanko ostaa"-meininkiä. Minä ostan omilla rahoillani, mitä haluan ja mies samoin. Ei tarvitse tapella, että "yhyy puoliso osti yhteisillä rahoilla x:n"

Vierailija
9/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa yksi näitä mies syö minut vararikkoon- ketjuja. Niitä on täällä monia. 

Vierailija
10/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla yhteinen talous? En koskaan ole kuullut yhtäkään järkevää perustetta laittaa rahat yhteen. 40 vuotta on tässä menty ihan omin rahoin kumpikin ja mainiosti on toiminut.

Vierailija
11/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen käyttää huomattavasti enemmän rahaa? 

Vierailija
12/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska loppujen lopuksi jokainen vastaa itsestään (ja mahdollisesti alaikäisistä huollettavistaan). 

Vierailija
13/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhekuviot vaikuttaa myös asiaan. Elatusmaksut, kännykät, harrastukset, lomamatkat...myöskin perintöoikeudellisesti asia voi olla mutkikas. Tuntuisi hirveältä, jos olisin kustantanut puolison lasten opiskeluja, ajokortteja, ensiasuntojen omaa rahoitusta, häitä, mopoja, autoja jne ja sitten puolison kuollessa he heittäisivät minut vaan pihalle.

Vierailija
14/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat yhteisellä taloudella? Yhteistä tiliä? Kaikki yhteistä? 

Meillä on asuntolainatili ja taloustili. Asuntolaina maksetaan puoliksi, koska asunto on tasan molempien. 

Taloustilille laitetaan palkasta suhteessa tuloihin. Sieltä lähtee vedet, sähköt, vakuutukset, lapsen menot, ruuat jne.

Sitten on omat tilit ja sijoitukset, joilla voi tehdä mitä haluaa. Matkat maksetaan puoliksi.

Kun kuolema toiselle tulee, on hyvä olla oma tili ja varoja. Yhteiset tilit sulkeutuu ja on osa kuolinpesää. 

Vierailija
15/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani on kohta 80v ja olleet yhdessä lähes 60v. Ovat naimisissa. Kaikki yhteiset omistukset on 50/50 ja samassa suhteessa ovat maksaneet myös yhteisestä yrityksestä palkkaa ja sote- maksuja. Myöskään minulla ei ole koskaan ollut yhteistalous, vaan esim asunnot on omistettu aina miehen kanssa 50/50. Ei tämä ole mikään uusi ilmiö. Aika tavallista.

Vierailija
16/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperhekuviot vaikuttaa myös asiaan. Elatusmaksut, kännykät, harrastukset, lomamatkat...myöskin perintöoikeudellisesti asia voi olla mutkikas. Tuntuisi hirveältä, jos olisin kustantanut puolison lasten opiskeluja, ajokortteja, ensiasuntojen omaa rahoitusta, häitä, mopoja, autoja jne ja sitten puolison kuollessa he heittäisivät minut vaan pihalle.

Ex-mieheni nykyisen vaimon äiti antaa/muistaa poikaamme juhlapäivien yhteydessä. Esim. rippilahjana sai 300 euroa. Asenteesi vaikuttaa melkoisen itsekkäältä, jos et muista edes merkkipäivinä mitenkään.  

Vierailija
17/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, jos suhtaudut heihin johdonmukaisesti vieraina ihmisinä, joiden eteen et koskaan mitään tee, he todellakin sitten heittävät sinut pihalle. Itseään toteuttava ennuste, ja niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Vierailija
18/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yksi iso kokonaisuus, josta parisuhteissa syntyy riitaa, on raha. Meillä ei ole halua tapella rahasta, niin siksi kumpikin hoitaa omat raha-asiat.

Mies omistaa talon, niin hän saa hoitaa sen kokonaan. Minä taas haluan sijoittaa rahojani muuten. Mies juo viinaa, ajelee taksilla ja uhkapelaa, senkun, kunhan käyttää siihen omia rahojaan. Minä harrastan koiria ja niiden kanssa kisaamista, kustannan harrastuksen kulut itse.

Olisi varmaan hirveät taistelut, että mihin turhuuteen se toinen nyt MeidänYhteisiä rahoja haaskaa, jos rahat olis yhteisiä. Outo ajatus, että mun pitäis kysyä lupa mieheltä, että saanko nyt maksaa kolmen koiran kahden päivän näyttelyilmoittautumiset, hotellit ja matkat. Jos mulla on mun omalla tilillä sellaiset varat niin toki saan reissun varata!

Juoksevat kulut, kuten sähkö, vesi, jäte, kaukolämpö, perusruoka jota molemmat yhdessä syö maksetaan suurin piirtein puoliksi. 

Molemmilla on oma auto (minulla kaksi) ja kumpikin hoitaa oman autonsa kulut; polttoaine, huollot, korjaukset, renkaanvaihdot, vakuutukset, verot  jne.

Ei tule riitaa, ei tarvitse anella lupaa toiselta, helppo elämä.

Vierailija
19/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä jo 28 vuotta, ei koskaan yhteistä tiliä eikä mitään yhteistä hankintaa. Se maksaa, joka uuden sohvan haluaa.

Tämä on ainoa järkevä tapa ja oli järkevää myös silloin, kun lapset oli pieniä. Kun vastaa omista menoistaan, niin ei elä toisen siivellä.

Vierailija
20/24 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitten helpompi erota, kun alkaa kyllästyttää