Yo-juhlat: kevään ylioppilaiden vanhemmat, miten olette ajatelleet järjestää juhlat?
Kevään ylioppilaiden vanhemmat, miten olette ajatelleet järjestää yo-juhlat?
Piäisi alkaa miettiä kutsuja ja tarjoiluita jos juhlat haluaa, mutta mitä sitä nyt uskaltaa edes suunnitella.
Miten olette lähestyneet asiaa ja mitä suunnitelmia olette tehneet:
Ei juhlia ollenkaan/Pienet juhlat perhepiirissä/Juhlat syksyllä tai myöhemmin/Suunnitteilla isot juhlat
Kommentit (461)
Juhien jälkeen kysely vieraille kirjoitti:
Ihana9a!! Jokainen kutsuttu on ilmoittanut tulevansa enemmän kuin mielellään tuleviin juhliimme, jotka ovat tuoreltaan kesäkuun alussa😊
Monet ovat sanoneet, että ovat niin kovasti jo kaivanneetkin jotakin tällaista. On ollut niin kauhea kevät.
Täälläpäin ei ole ollut moniin viikkoihin ainoatakaan tartuntaa ja paikkakunta missä asumme, ei ole ollut koko aikana yhtään tartuntaa.
Tottakai vain terveenä saa juhliimme tulla ja pidämme juhlat porrastetusti.
Ylioppilaamme odottaa juhlia innoissaan ja osallistuu juhlien järjestelyihin ahkerasti.
Aion juhliemme jälkeen laittaa kyselyn kolmen viikon kuluttua kaikille osalmistujille ja kysyn koronatilanteesta.
Kerron sen sitten täällä AV.lla.
Oliko juhlamme koronalinko?
Jep. Luimme ystäväni kanssa tämän. Hän myös aikoo kärjestää alkukesästä kunnon ylppärit nuorelleen. Oli hyvä idea sulla tuo kysely juhlien jälkeen vieraille.
Teemme samoin.
Siinähän saavat kaikki arvostelijat pitkän nenän. Täällä myöskään ei pitkään aikaan yhtäkään tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaukaa viisaat kirjoitti:
Meillä juhlat alkukesästä. Tulkoon kuka haluaa.
Voi voi teitä jotka arvostelette meitä kaukaa viisaita.
Taitaa jäädä teidän Ylioppilaalla juhlat juhlimatta.
Nyt jo uutisissa puhuttiin syksyn etäopetuksesta ym.
Me juhlimme tuoretta Ylioppilastamme.
Ei enää syksyllä tunnu miltään.
Juna meni jo.Ylioppilas on substantiivi, jota ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Toivottavasti ylioppilaanne ei tehnyt sitä virhettä yo-kokeessa :-D
Voi reppanaa. Ymmärrän katkeruutesi.
Etkö muuta keksinyt valittaa. Olet pilkun nus....
En ole tuo SUUREN virheen tehnyt kirjoittaja.
No me myös pidämme varmasti yo juhlan nyt lähiaikana.
Järjestelyt meilläkin hyvää vauhtia menossa.
Olisi se nyt kummallista, jos ravintolat, huvipuistot ym. saavat aueta ja ottaa ihmisiä vastaan, mutta kodissamme ei saisi järjestää ylioppilasjuhlia.
Meillä laitettu kaikki tilavasti ja porrastetut vierailuajat.
Onnea kaikille ylioppilaille.Olette juhlanne ansainneet.
Te tulette jäämään historiaan yhdessä sota ajan ylioppilaiden kanssa.
Perinteiset yo-juhlat, joissa sukulaiset osallistuvat ympäri Suomea juhliin ja naapurit/ystävät kiertävät juhlista toisiin... on koronakaruselli.
Meillä oli yhtenä keväänä samana päivänä juhlat Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä. Itse asumme lähellä Oulua. Tänä keväänä emme olisi osallistuneet ko. juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vanhemmille sisaruksillekin pidetty pienimuotoiset juhlat ja samoin pidetään nyt kuopukselle, eli n. 20-25 vierasta on tulossa. Kaikki kutsutut ovat vahvistaneet jo tulonsa. Ihan myös normiaikaan pidetään. Ajateltiin, että jokainen tulee omalla vastuullaan ja sanottiin jo kutsussa, että ymmärretään, jos ei koronana takia halua tulla. Meillä on muutenkin eletty mahdollisimman normaalia elämää, ei pelätä koronaa. Täällä on ollut vain muutama tartunta ja nyt ei vähään aikaan yhtään. Muutenkin pidän tätä enemmänkin hömpötyksenä kuin oikeana
vaarana.
Karma is the bitch
Omista ylioppilasjuhlista on jo kauan, mutta en saanut sellaisia juhlia kun olisin halunnut. En siis olisi välttämättä halunnut juhlia ollenkaan. Kuitenkin äitini se oikeastaan päätti, millaiset juhlat järjestetään ja ketä kutsutaan. Jotenkin onkin sellainen käsitys, että lapsen ylioppilasjuhlat ovat jonkinlainen äidin esitys, jonka joutuu hyvin pitkälle itse hoitamaan ja järjestämään. Omalla kohdallani minulla ja äidilläni oli aiheesta riitaa,enkä edes saanut itse päättää, mitä puin juhliin päälle.
Elämäni on ollut vaikeaa. Paljon ikävää on tapahtunut ja äitikin jo kauan sitten kuollut. En ole ollut missään tekemisissä äitini aikoinaan juhliini väkisin kutsumiin sukulaisiin yli 10 vuoteen, eivätkä ole auttaneet minua mitenkään. En jaksaisi enää tuollaista juhliksi kutsuttavaa teeskentelyä. Toisaalta hautajaiset ovat pahempaa teeskentelyä ja juuri tuo tekee niistä erittäin ahdistavia tilaisuuksia. Toki mukana on varmasti aitoakin surua, mutta se jää usein tuon teeskentelyn ja teennäisyyden alle.
Sisko kirjoitti ylioppilaaksi äitimme kuoleman jälkeen ja sai juhlia niin kuin itse halusi. Kun sain suoritettua AMK-tutkinnon sisko tarjosi kakkukahvit ja se riitti hyvin. Omaa korkeakoulututkintoaan ei kai juhlinut mitenkään.
Yritän siis sanoa, että erityisesti nyt poikkeusoloissa äitien ei pitäisi innostua liikaa. Tärkeintä olisi kysyä sankarin itsensä mielipidettä. Äiti voisi ylpeillä omilla saavutuksillaan ja järjestää itselleen vaikka suuret 50-vuotisjuhlat. Minun äitini oli täyttänyt ylioppilaaksi pääsyä edeltävänä vuonna 50 ja taisin jopa silloin kysyä, että haluaako hienompaa juhlaa, olisin voinut järjestää kun olin tuolloin jo täysi-ikäinenkin niin alkoholiakin olisin voinut ostaa, mutta ei halunnut juhlia. Sitten piti päteä ylioppilaskuhlissani. Mutta kun on elänyt näin vaikean elämän kuin minä,ei tämä nyt elämäni suurimpia epäkohtia todellakaan ole ollut.
Tässä mietinnässä että järjestetään nyt kahtena ekana viikonloppuna yo-juhlat niin että kutsutaan yksi perhekunta kerrallaan samaan aikaan paikalle. Jokaiselle siis yksityisjuhlat. Aloitetaan vanhimmasta päästä, eli yli 70v:sta.
Juhlimme sään salliessa pihalla tai lasitetulla terassilla. Välimatkat on helppo pitää ja tarjoilut niin, että ei hirveästi samoja ottamia käytetä.
Järjestäisin normisti juhlat alueella, jossa ei koronaa nimeksikään ja jos vieraat myös vastaavilta alueilta. Itse asumme koronakunnassa Uudellamaalla ja jätetään isot kemut väliin. Sukulaisiin kuuluu niin paljon iäkkäitä ja muita riskiryhmäläisiä. Eivät tulisi juhliin ja jäisi tyngäksi anyway.
Alle 500 hengen tilaisuudet ovat sallittuja, kun huolehditaan hygienista ja vältetään lähikontakteja. Että ei kai niitä hirveästi ole sellaisia yo-juhlia, joissa samaan aikaan on läsnä yli 500 henkilöä toisiinsa liiskautuneina+
Historiaa kirjoitti:
No me myös pidämme varmasti yo juhlan nyt lähiaikana.
Järjestelyt meilläkin hyvää vauhtia menossa.
Olisi se nyt kummallista, jos ravintolat, huvipuistot ym. saavat aueta ja ottaa ihmisiä vastaan, mutta kodissamme ei saisi järjestää ylioppilasjuhlia.
Meillä laitettu kaikki tilavasti ja porrastetut vierailuajat.
Onnea kaikille ylioppilaille.Olette juhlanne ansainneet.
Te tulette jäämään historiaan yhdessä sota ajan ylioppilaiden kanssa.
Jotain suhteellisuuttahan sitä voisi odottaa, niin. Meidän taloyhtiössä ei saa "koronatilanteen takia" vieläkään mennä perhesaunaan eikä ole ilmoitusta näkynyt, että tilanteeseen olisi tulossa muutos. Maakunnassa koko aikana ei ole ole todettu kuin muutama koronatapaus. Pitää ilmeisesti "koronatilanteen takia" mennä lauantaisin baariin, kun saunaan ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Tässä voi hyvin siirtyä ihan kaikkien seuraavan vuoden ylioppilaiden lakitukset. Vuosi vähintään menee rokotteen saamiseen. Kevät 2021 on vielä liipaisimella, samoin kuin edeltävä joulu.
Tämä ei vaikuta kuin juhlimiseen. Ylioppilaat valmistuvat normaalin aikataulun mukaan 30.5.
Viestin 392 kirjoittaja koki pakolliseksi juhlimisen, ja arveli, että olisi ollut onnellisempi ilman juhlia.
Vuosikymmeniä sitten en jonkin villityksen takia pitänyt juhlia, mutta ehkä olisi kannattanut. Vähän tylsänä syynä se, että nuorena on vähän rahaa käytössä, ja monasti lahjana saa rahaa. Isompana asiana, että ylioppilasksi tulo on hieno asia, ja hienoja asioita kannattaa juhlia.
Kukaan ei kaipaa vierailta kuin rahaa, joten rahakuoren voi heittää pihalle tai lähettää rahat MobilePayn kautta. Oma terveys on 1000 kertaa tärkeämpi kuin yo-juhla. Ylioppilas ei ole tänä päivänä kuin puolitiessä opintojaan, joten juhlia voi sitten oikean tutkinnon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Omista ylioppilasjuhlista on jo kauan, mutta en saanut sellaisia juhlia kun olisin halunnut. En siis olisi välttämättä halunnut juhlia ollenkaan. Kuitenkin äitini se oikeastaan päätti, millaiset juhlat järjestetään ja ketä kutsutaan. Jotenkin onkin sellainen käsitys, että lapsen ylioppilasjuhlat ovat jonkinlainen äidin esitys, jonka joutuu hyvin pitkälle itse hoitamaan ja järjestämään. Omalla kohdallani minulla ja äidilläni oli aiheesta riitaa,enkä edes saanut itse päättää, mitä puin juhliin päälle.
Elämäni on ollut vaikeaa. Paljon ikävää on tapahtunut ja äitikin jo kauan sitten kuollut. En ole ollut missään tekemisissä äitini aikoinaan juhliini väkisin kutsumiin sukulaisiin yli 10 vuoteen, eivätkä ole auttaneet minua mitenkään. En jaksaisi enää tuollaista juhliksi kutsuttavaa teeskentelyä. Toisaalta hautajaiset ovat pahempaa teeskentelyä ja juuri tuo tekee niistä erittäin ahdistavia tilaisuuksia. Toki mukana on varmasti aitoakin surua, mutta se jää usein tuon teeskentelyn ja teennäisyyden alle.
Sisko kirjoitti ylioppilaaksi äitimme kuoleman jälkeen ja sai juhlia niin kuin itse halusi. Kun sain suoritettua AMK-tutkinnon sisko tarjosi kakkukahvit ja se riitti hyvin. Omaa korkeakoulututkintoaan ei kai juhlinut mitenkään.
Yritän siis sanoa, että erityisesti nyt poikkeusoloissa äitien ei pitäisi innostua liikaa. Tärkeintä olisi kysyä sankarin itsensä mielipidettä. Äiti voisi ylpeillä omilla saavutuksillaan ja järjestää itselleen vaikka suuret 50-vuotisjuhlat. Minun äitini oli täyttänyt ylioppilaaksi pääsyä edeltävänä vuonna 50 ja taisin jopa silloin kysyä, että haluaako hienompaa juhlaa, olisin voinut järjestää kun olin tuolloin jo täysi-ikäinenkin niin alkoholiakin olisin voinut ostaa, mutta ei halunnut juhlia. Sitten piti päteä ylioppilaskuhlissani. Mutta kun on elänyt näin vaikean elämän kuin minä,ei tämä nyt elämäni suurimpia epäkohtia todellakaan ole ollut.
Voi kamalaa. Oli ahdistavaa lukea näin negatiivista kirjoitusta.
Ymmärrän että elämä ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta ei kaikki ilo ole kuitenkaan teeskentelyä. Eikä suru.
Menen aidosti iloisena juhliin mihin kutsun olen saanut, jos vain suinkin kykenen menemään.
Elämässä on myös iloa, kunpa pystyisit näkemään senkin.
Toivon kaikille ylioppilaille, ammattiin valmistuville, rippinuorille ja ihan kaikille onnea elämänsä tässä juhlinnan arvoisessa tilanteessa mitä viettävätkin❤
Täs suomenmaas on niin paljon paskaakin. Oikeastaan koko elämäs, että jos vähänkin aurinko risukasaan paistaa, edes yks säde, niin jumankaut mä juhlin 🎉🎉🎉🎉
Vierailija kirjoitti:
Alle 500 hengen tilaisuudet ovat sallittuja, kun huolehditaan hygienista ja vältetään lähikontakteja. Että ei kai niitä hirveästi ole sellaisia yo-juhlia, joissa samaan aikaan on läsnä yli 500 henkilöä toisiinsa liiskautuneina+
Vieraat kiertävät tilaisuudesta toiseen. Osalla ylioppilaista sukua ympäri Suomea. Osalla vieraista työ, joka altistaa koronalle. Mistään et voi tietää missä seurueessa milloinkin satut juhlimaan tai vieraasi on hetki sitten juhlinut.
Perhe itse arvostaa nuoren lakkia, joten se juhlii keskenään pienessä joukossa. Jos on iso perhe, kannattaa jakaa muutamaan ryhmään, koronaturvallisuuden takia. Kukaan muu ei joudu turhaan vaaraan, kun kohteliaasti kieltäytyy kutsusta. Vähemmän työtä ja vaivaa itse kullekin.
Jos ylioppilas suorittaa vaikkapa maisterin tutkinnon tai saa oikein tohtorin hatun, niin niitä voi lähisuku mielihyvin juhlia.
Valitan, mutta tässä tilanteessa kieltäydyn kaikista lakkiaisjuhlista, en halua ottaa mitää riskiä yksien juhlien vuoksi. Ymmärrän toki, että ovat perheelle tärkeitä, voivat juhlistaa keskenään tai niiden kanssa, jotka paikalla haluavat mennä.
Vierailija kirjoitti:
Perhe itse arvostaa nuoren lakkia, joten se juhlii keskenään pienessä joukossa. Jos on iso perhe, kannattaa jakaa muutamaan ryhmään, koronaturvallisuuden takia. Kukaan muu ei joudu turhaan vaaraan, kun kohteliaasti kieltäytyy kutsusta. Vähemmän työtä ja vaivaa itse kullekin.
Jos ylioppilas suorittaa vaikkapa maisterin tutkinnon tai saa oikein tohtorin hatun, niin niitä voi lähisuku mielihyvin juhlia.
Eli maisteria ja tohtoria voi juhlia, onko heidän juhlissa jotain hienompaa koronaa tarjolla kuin pelkän ylioppilaan?
Ylioppilas on substantiivi, jota ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Toivottavasti ylioppilaanne ei tehnyt sitä virhettä yo-kokeessa :-D