~*~SYYSKEIJUJEN KE & TO~*~
Kommentit (40)
Mahanympärys: en jaksa nyt mitata, mutta laitan kun saan mitattua oloa on melko iso, tiedätte varmaan ;)
SPAO: vauvan tarvikkeista. Luin odotus-lehdestä vinkin vaatteille joka oli mielestäni aika huvittava, siinä ohjeeksi annettiin että vaatteita esim bodyjä riittää 3kpl 1 päällä, 1 pesussa ja 1 kuivumassa. Vaikka menisikin näin, niin silti itseäni ei huvita olla joka päivälle pyykkiä pesemässä vaan pesen kerralla enemmän. Usein vaatteita kuitenkin saa vaihtaa jopa useita päivän mittaan, jos on kova puklailemaan. Ja mie suosittelen kyllä hankkimaan ihan pieniä vaatteitakin (56cm), sillä minusta on ikävää hukuttaa vastasyntynyt liian isoihin vaatteisiin :) Meillä hyväksi havaittuja vaatteita ovat:
-body+puolipotkariyhdistelmä (oisko joku 6kpl sopiva, jos ei joka päivä pyykkää)
-jalkaterälliset yöasut
Muuta mitä tarvii:
- esim. kokoa 62 oleva collegeasu on kätevä alkusyksystä ulkoasuna kun ei ole hirveän kylmä tai sitten kevyt haalari
- sukkia (pysyvät alkuun huonosti jalassa)
- ulkolakki
-sisävaatteita body+puolipotkarit (tai vastaava) yhdistelmä päälle, vauvat voivat olla alussa viluisia
- villasukat+tumput
- villavaatekerta
- toppapussikin kätevä
- tutteja/tuttipullo (kaikki ei tarvi), tuttiketju
- topsit + vanulaput puhdistukseen
- vaippoja (meillä new born 2-4kg meni vielä paremmin 5kg kuin 3-6kg tai sitten kestoja, meillä ollaan sekakäyttäjiä)
Nyt ei tähän aikaan aamusta tule muuta mieleen, mutta muut varmaan täydentävät. Nämä on aikalailla maku- ja tottumuskysymyksiä ja se mitä itse tarvii voi olla eri kuin toiselle, mutta toivottavasti sait jotakin vinkkiä :)
Nyt meen yrittään vielä unta :)
Oona
Tässä maanantai ja tiistai:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7649249&p=1&tmode=1&smode…
Palaillaan :) -piias- rv 29+2
esikoinen sählää vieressä, painelee nappuloita,äh.
tarkempia tietoja neuvolasta, kun en eilen kerennyt mitään kirjoittelemaan. =)
Painoa tullut 700g viikossa, joten yhteensä jo 13 kg!! Vaikka pari päivää sitten arvioin että 8 kg ;D
Hb laskenut 106:teen joten ei ihme että väsyttää! Vaikka syön kaksi obsidania päivässä. Onkohan jotain tehokkaampaa rautaa? Tämä obsidani on kylläkin vatsalle ystävällisin.
kohdunpohjan korkeus 26! oho...äkkiä tuo vatsa kasvaa.
Vauva oli raivotarjonnassa, kuten kolme viikkoa sitten.
Jahas, mitäs sitä tekisi ekana saikkupäivänä? =) lapsille ainakin aamupalaa....
*tiitiäinen rv.28+1*
Nyt harmittaa, etten sittenkin vana ottanut vastana tarjottua sairaslomaa, koska viime yö on mennyt pääasiassa valvoen :( Inhottavaa mennä töihin, onneksi enää kolme päivää jäljellä.
Eri neuvoloissa tosiaan kirjoitetaan saikkua eritavalla, minulle neuvolan lääkäri sanoi, että heti jos siltä alkaa tuntua niin tulet pyytämään sairaslomaa. Voi olla etten elokuussa mene enää töihin, mikäli supistukset jatkuu ja etenkin jos nämä yövalvomiset tulee kuvioihin.
TIITIÄINEN sun on varmaan ihan hyväkin olla nyt sairaslomalla ja levätä mahdollisimman paljon, sillä jos kyseessä oli limatulppa ja supistukset jatkuu, niin saat pikkuiselle tärkeää jatkoaikaa vatsassa kasvamiseen. Muista ottaa rennosti :)
SPAO uudelleensynnyttäjälle tuo kohdunsuun pehmeäminen ja aukeaminen näillä viikoilla on vielä ihan ok (itselläni oli kohdunsuun ulkosuu auki usealle sormelle edellisessä odotuksessa rv 23, mutta kanavaa jäljellä 2,5cm) mutta tosiaan ensisynnyttäjästä en osaa varmuudella sanoa. Saitko siis sairaslomaa tai kontrolliaikaa? Onko paljon supistellut? Itse kävisin varmana parin kolmen viikon kuluttua tarkistuttamassa tilanteen, mutta hyvä merkki on se, ettei kohdunkaula ole lyhentynyt.
OONA meillekään ei 3 bodyä olisi riittänyt edes päiväksi kakkosen kanssa, sen verran kova oli puklaamaan. SPAON kaipaamaa listaa, itse hankkisin pakkauksen lisäksi:
-bodeja/kietaisupaitoja kokoa 56cm 2-3kpl ja kokoa 62cm 2-3kpl
-potkuhousuja tai muita vastaavia 56cm 2kpl, 62cm 2-3kpl (terällisiä, niin ei tarvi sukkien kanssa venkslata)
-villapuku, töppöset ja tumput plus myssy tai fleeseasu viileisiin ilmoihin
-mikäli aiotte kestoilla niin harsoja 15-30kpl plus 2-3 vaippakuoret sekä muutaman muotoonommellun sisävaipan, eri merkkejä kokeiltavaksi ja kun omin löytyy niin sitä tilaisin lisää
-tai jos käytätte kertavaippoja niin paketti newborn vaippoja
-tuttipullon vesipulloksi tai varalle maitopulloksi ihan vaan varmuuden vuoksi
-rintapumpun ostaisin myös, omasta kokemuksesta tärkeä kapistus ensi päiville
-rintaliivin suojia, joko kertakäyttöisiä tai pestäviä
-lansinoh (?) rasvaa apteekista varuiksi, hyvä hoito aroille/haavautuneille rinnanpäille
Sitten tietty ne isommat hankinnat eli turvakaukalo autoon, pinnasänky tai ensivuode mikäli ette ole jo etukäteen päätyneet perhepetiin, hoitopöytä tai hoitotaso (hyvä vaihtoehto on hoitoalusta pesukoneen päällä), vaunut, kantoliina tai rintareppu on oiva apu vauvan kanssa liikkumiseen...
Periaatteessa pienelläkin määrällä tavaraa pääsee hyvin alkuun ja lisää saa kaupasta kun vauva on syntynyt :)
Nyt suihkuun ja töihin!
Mayella ja Onni 27+0
Minäkin kävin sokerirasituksessa viimeviikolla ja kaikki oli ok ei tarvitse aloitella diettejä. Kohdun pohjankorkeus oli jo 26cm, eli hyvin kasvaa ja alkaa tää mahakin olemaan aika pallo. Hb oli lakenut joten käskettiin rautakuurille...monena yönä nykyään nukun jo tosi huonosti, illalla ei saa unta kun tuntuu, että ei löydä asentoa ja vauva aloittaa juuri silloin viimeistään potkunyrkkeilyn:)ja yöllä herää siihen kun on kuuma... mutta tarvii olla tyytyväinen minulla ei ole koko raskausaikana ollut yhtään mitään ei edes pahoinvointeja.... nyt tarvii lähtee alennusmyynteihin vähän shoppaileen...hyvää päivänjatkoa kaikille:)
rv 28+4
Vein lapset hoitoon ja kävin kaverin luona aamukahvilla. Sen jälkeen vielä kaupassa ostamassa leipomiskamoja (kun vaan vielä löytyis joku, joka leipois!) tytön synttäreille. Ostin myös kortin hoitajalle, meinasi itku päästä korttia valitessa, kun niin kauniita runoja joissain oli. Ajattelin myös hänelle jotain leipoa ja tulostaa lapsista kuvan.
SAIRAUSLOMISTA: Minähän olen ollut ahkerasti lomilla. Yksinkertaisesti pakko, alkuraskaudessa väsytti niin rutkasti ja nyt puolen välin jälkeen lomia aiheuttanut supistukset, jotka varsinkin äitiyvät töissä väsyneenä ja kääntökeikkojen jälkeen kipeiksi. Nyt sitten kotona niitä on ollut harvemmin. Ja muutenkin, viimeiset yöt töissä oli tosi ahdistavia, kun pelkäsin niitä suppareita ja pahaa oloa. Pomolta ei tietenkään ole herunut minkään sortin sympatiaa.
Äh, oli mulla jotain muutakin kirjotettavaa, mut eipä kestä mielessä.
-piias- rv 29+2
Kylläpä jalat tuntuvat raskailta aina aamuisin heti noustessa ja olo on muutenkin jäykkä. Kääntyily on sängyssä jotenkin jähmeää ja varovaista. Pari kertaa on nimittäin kääntyessä repäissyt alavatsaa niin, että olen säikähtänyt. Onneksi kipu on mennyt pian ohi. Tähän ei voi muuta sanoa kuin että raskaana ollaan... raskaasti.
Supisteluista on ollut sen verran puhetta, että kommentoinpa minäkin. Ekalla en supisteluita muista paljon olleen. Tokalla oli viimeisellä raskauskolmanneksella tosi paljon supistuksia, mutta kivuttomia. Tuon yhdistin kyllä työstressiin, joka oli noihin aikoihin melkoinen. Tässä raskaudessa on ollut aina rasituksen yhteydessä muutamia kivuttomia supistuksia, mm. aina kun lähden liikkeelle täältä sisältä ulos eli askel pitenee ja nopeutuu, niin vatsa kovettuu. Siksipä olenkin yrittänyt ottaa iisisti. Liikunta on nyt jokseenkin jäänyt pakollisiin liikkumisiin. Näillä helteillä tai muutoin ahdistavilla ilmoilla ei kyllä muutenkaan tee mieli liikkua ylimääräistä.
Ukkoehdokas on rakennusinsinööri ja hänen työnsä vaihtelee todella laajalla skaalalla suunnittelusta itse tekemiseen. Hänellä on oma yritys ja siksipä näemmekin entistä harvemmin - kesä kun on kiireisintä aikaa alalla.
Ensi viikolla alkavat työt pyörivät nyt jo toistuvasti mielessä. Ahdistaa, kun tietää, että kiirettä tulee luultavasti olemaan, kun lomalaisia elikkä tuurausta on niin paljon ja toisaalta työpaikalla on tosi huono ilmanvaihto. Koko päivän skarppina oleminen ei myöskään houkuta, kun nyt on päässyt hölläämään aina, kun tarvetta siihen on tuntunut. Saatanpa olla aikamoisen väsynyt työpäivän jälkeen. Onneksi lapset ovat alkuviikon isänsä luona, joten tarvitsee huolehtia vain itsestään. Sairaslomaa on tarvittaessa neuvolassa lupailtu, mutta toisaalta omat ihmiset ovat juuri heinäkuussa lomalla, joten en tiedä, miten kitsaita loman myöntämisessä ovat muualla. Toisaalta olen sen tyyppinen, että en viitsisi jättää toisia pulaan töissä, vaikka en sinnepäin mitään velkaa olekaan. Katsotaan...
Näihin mietteisiin
fullmoon 29+2
Täällä uusi kohtalo toveri ilmottautuu joukkoon:o) Eilen illalla selailin Vauva-lehden sivuja ja sattumalta löysin tämän ketjun, joten jos mukaan vielä sopii...?
La taitaa olla aikalailla sama, kuin kahdella muullakin kirjoittajalla. Viimesin la on 15.9. On vaihdellut useampaan kertaan, mutta tuolla mennään nyt.
Esikoinen meillä 4v ja odottaa kovin innoissaan vauvaa. Esikoista odottaessa jäin jo 12rv jälkeen sairaslomalle ja useamman kuukauden pötköttelin Oys:ssa, kun raskausmyrkytys alkoi oireilemaan. Silloin sektio tehtiin rv31, kun Rr oli 200/140 eikä veret menneet enää istukan läpi. Loppu hyvin kaikki hyvin. Nyt meillä siis tosi reipas poika:o)
Em.syystä hieman arkailtiin toisen lapsen yrittämisen suhteen, mutta toisaalta kun on jo kerran siitä selvitty niin miksi ei toistekin? Tämä raskaus onkin mennyt ihan ilman mitään ongelmia ja olen kyllä nauttinut täysinrinnoin (ja kyllä ne ovatkin jo aika täydet!:o) Oli todella lohdullista lukea, että mahanvihlasuja ja lonkkakipuja on teillä toisillakin, sillä niitä riittää myös.
Käveleminen ei ole mikään ripein laji tällä hetkellä, mutta näin kesälomalla ei ole kyllä kiirettäkään (tai jos on, on se itseaiheutettua).
Meillä vauva tarvikkeet ja vaatteet jo kaikki valmiina. Varastossa tosin, mutta kaikki esikoisen tarvikkeet säästetty. Halusin äitiysavustuspakkauksen, vaikka edellinen onkin tallessa, mutta itseni tuntien en olisi saanut aikaseksi lähteä itse ostamaan samaa määrää vaatteitä, jos oisin sen rahaetuuden ottanut. Onko muita, jotka ovat myös ottaneet pakkauksen, vaikka edellinen olisikin vielä tallessa? Niin ja onhan niissä selvää säästöäkin... Pakkaus kuitenkin sisällöltään aika arvokas...
Esikoisen kanssa pakkauksen sisältöä tutkittiin ja hän oli aivan innoissaan, kun vauva sai vaatteita ja lelun (se helistin).
Asiaa olisi vaikka kuinka paljon, mutta annan nyt tilaa toisillekin kirjoitella ja että ette heti minun jutusteluun kyllästy, niin jatkan toisella kertaa ja siihen tuskin menee kauaa;o)
- Paino alkaa jo kasilla, vaikka huijasin ihan vähän alaspäin että saatiin lisäykseksi 600 g / viikko. Ihana vanha täti ei valittanut yhtään. Yhteensä paino on noussut jo 15 kg.
- RR 121/78
- Pissa miinusmiinus
- Hemppa 104, pitää etsiä ne muutossa kadonneet rautatabletit.
- SF 29 cm, siellä keski- ja yläkäyrän välissä. Tämä siitä huolimatta, että vauva on jo laskeutunut!!!!!! Täti sanoi, että yleensä näillä viikoilla vauvelia saa etsiä jostain korkealta, meikäläinen on asettanut päänsä alas ja sieltä käsin melskaa. Tämä selittää sen, miksi olen viikonlopusta alkaen joutunut ravaamaan 10 minuutin välein vessassa...
- Lapsiveden määrä normaali
- Syke 150-170. Tuo 150 saatiin piiiiiiiiiiiiitkän odottelun jälkeen, ja taas yksi terkka pääsi päivittelemään lapsemme vilkkautta, kun massu vaan hytkyi vauvan rotestoidessa doppleria ja asentoa. Millainenkohan ikiliikkuja sieltä tulee?
- Liikkeet siis ++
Olen nyt siis ihan varma, että odotan jättiläistä, koska laskeutumisen jälkeenkin mennään näin korkeilla käyrillä. Paniikki. Neuvolantäti oli ihana, harmi että hänet tapasin nyt ainokaisen kerran, oli uuden terkkani sijainen. Seuraavalla käynnillä kahden viikon kuluttua (niin, nyt muuttui siis tahti tiuhemmaksi) on joku kollega, ja vasta sen jälkeen oma uusi terkkani palaa lomalta No, kuitenkin, täti käski hakea ennen äitiyslomaa saikkua, jos yhtään siltä tuntuu. Istumatyö, selkävaivat, kotona olevat uhmakaksoset, liikaa ei kuulemma tarvitse eikä kannata yrittää jaksaa. Oli ihana kuulla tällaisia sanoja tätilöisen suusta.
Mutta siinä kai ne tärkeimmät, näillä porskutetaan etiäpäin...
- mytty rv 29+6
Yes, vähiin käy aamut ennen kuin ne loppuvat! Mutta on sitä odotettukin. Harmittavasti vain pientä stressiä pukkaa ennen kuin saa kaikki hommat kuntoon niin, että voin täältä pois lähteä. Tämä hommahan oli äitiysloman- ja hoitovapaan sijaisuus, vakkari tuli sopivasti takaisin töihin, kun minä jään ison vatsani kanssa pois. Maanantaina stressasin niin, että supisteli tosi ikävästi koko illan. Eilen en sitten uskaltanutkaan lähteä töihin, vaan pidin sairaslomaa yhden päivän omine lupineni (meillä saa olla 3 päivää poissa töistä ilman todistuksia). Yksi osasyyllinen oli kyllä KappAhlista ostetut under-the-belly -mammafarkut, jotka painoivat koko päivän tosi ikävästi alamahaa. Heitin ne romukoppaan.
Perjantaina olis myös seuraava neuvola. Mä luulen, että mun sf-mitta huitelee jossain tosi korkealla! Kohtu on kasvanut jotenkin korkeussuunnassa tosi paljon, se painaa jo palleaa ikävästi, joten eteenpäin se ei ole vielä hirveästi pullistunut, mutta onhan tässä aikaa..
Meidän mies on töissä pankissa, rahoitusalalla. Työ tuntuu olevan välillä kiireistä, mutta ei hän sentään siellä meklarina ole, siinähän menisi hermot! Mies ei tapaa tehdä ylitöitä, ja jos tekee, hän ottaa ne välittömästi takaisin. Hyvä hvyä! Eilen toki hänellä oli Kööpenhaminan keikka, ja myös Tukholmassa pitää käydä parin, kolmen viikon välein.
Jalkapalloa ei meilläkään katsella. Se on tosi tylsää! Sen sijaan formuloita seurataan, jopa minä tykkään välillä katsoa sitä, vaikkei se minusta mikään oikea urheilulaji olekaan.
Vauvantavaranhankitoja on meillä vielä osa tekemättä. Vaatteita jne. tulee lainaan aika hyvin ystäviltä, joten niitä ei ehkä tarvi paljoa ostaa. Mutta sänky, matkasänky, matkarattaat (johon saa kiinni sen Gracon kaukalon) ja itkuhälyttimet ja vaipat jne on hankkimatta. Aion pitää wc:ssä hoitotasona pyykinpesukoneen päällistä, ja sen päälle pitäisi saada hieman hyllyjä. Saimme myös pienen kasattavan hoitopöydän lainaksi ystäviltämme, siinä on myös ensiamme. Sitä ajattelin pitää makuuhuoneessa yövaipanvaihtoja varten, mutta sehän jää tosi nopeasti pieneksi, joten sen jälkeen siirrymme sinne vessaan pyykkikoneen päälle. Noita huonekaluja on vain tosi hankala ostaa ilman autoa, joka siis on edelleen löytämättä! Ahkerasti etsimme, vaan ei osu juuri meidänlaista kohdalle.
No nyt lähden lounaalle!
T. Rizzu & Unski 29+4
Mittasin eilen ensimmäistä kertaa vyötäröni ja oli 99cm. En kyllä tiedä paljonko se normaalisti on.
Sokeritestit tehtiin mulla jo 5 viikkoa sitten ja ne oli ihan ok. Nyt on lääkäriaika sitten joka toinen viikko, eikä enään kuukauden välein.
Kuten olen jo kirjoitellut, niin meillä on vauvan huone jo ihan valmis. Vaatteet on pesty ja silitetty ja kehto ja pinnasänky on pedattu ja hoitopöytäkin on ihan käyttövalmiiksi laitettu. Lastenvaunut on tilattu jo 6viikkoa sitten, niiden pitäisi vielä tällä viikolla tulla postitse. Enää puuttuu sellainen ammeteline, jolla ammeen saa siis korkeammalle, ettei tarvitse maassa kyyriskellä, lämpölamppu hoitopöydän yläpuolelle, ja sitten pinnasänkyyn reunussuojat. Ja vaippojakin pitää vielä ostaa.
Täällä on ollut todella hiostavat ja kuumat ukkosilmat. Olen aika paljon ollut vain sisällä. Kävelyllekään ei voi mennä kuin iltaisin, muuten tuonne läkähtyy.
Jalkapallosta en ole koskaan ollut kiinnostunut, mutta nyt ollaan katsottu joka matsi... Täällä Saksassa ei muusta puhutakkaan kuin jalkapallosta ja joka puolella törmää aiheeseen. Normaalisti en katsoisi, mutta nyt on ihana iltaisin käpertyä miehen kainaloon ja hyvällä omalla tunnolla viettää illat sohvalla.
Mies on osto-osaston johtajana yhdessä elektroalan yrityksessä. Ihan mukava työpaikka ja voi itse päättää loma-ajat ja työajat. Kesälomansa mies säästää sinne syksyyn, sitten voidaan olla yhdessä kolme viikkoa vauvan kanssa kotona, ennen kuin mies taas menee töihin.
Nyt menen sovittamaan raskausuimapukua, jonka serkultani sain. Jos se sopii päälle, niin sitten uimaan!
Seirana 29 +5
Päivääpä taas kaikille!
Kävin eilen siellä neuvolalääkärillä, olipa kyllä jotenki löysä tapaus! Kätellessä ei puristanu yhtään kättä ja kosketus oli muutenkin tosi hentoinen kun tutki mahaa. toisaalta hyvä tietysti eipähän sattunu!
*SF mitta oli 24, eli alakäyrää madellaan kuten edellisisäkin raskauksissa (jos jotain uskallan päätellä niin syntymäpäino lienee siellä 3kg hujakkeilla kuten aiemminkin)
*vauva oli pää alaspäin
* ja ei kuulema tarvise huolestua siitä vuotelusta, mikäli ei jatku
* kohdunkaula oli kovahko ja 2,5cm arvioi
Mikälie, sadepäiväkö, mutta väsyttää ihan kamalasti tänään. Ja huono olo on, toivottavasti en saa jotain tautia tähän enää.
Minjuska
Meillä mammajoogassa suositeltiin tällaista rautavalmistetta (Kräuterblutsaft).
http://www.oriola.fi/page.aspx?SectionId=2197
Saattaa kuulemma imeytyä paremmin kuin tabletit,
koska on nestemäisessä muodossa. Jollekin aiemmassa ryhmässä olleelle se oli kuulemma tehnyt ihmeitä, vaikka rautatabuilla tosi alhainen hb ei ollut noussut yhtään.
p.s. Tämä ei ollut maksettu mainos. ;)
Kiitos muuten vauvatarvikelistoista :)
Soittelin vielä neuvolaan ja kysyin että miten tässä elelen eteenpäin. Ohje, että jos supistelee sitten rauhoitut muuten normaalia elämää. Kohdun ulkosuu oli noin sormenpään verran auki. Olen lomalla tällä hetkellä niin ei sairaslomaa mutta ei myöskään kontrolliakaan määrätty. Kait tässä sitten uskaltaa ruohonleikkuria pukata ja jotain muutakin hommata ?!?!
Lomareissusta kotiuduttu pari päivää sitten ja kypsytys töissä istumiseen iski " vasta" toisena työpäivänä¿ Anmarille lohdutukseksi, että täältä löytyy ainakin yksi kohtalotoveri. Itsellä on tosin yksi lomaviikko vielä edessä heinäkuun lopulla, mutta työpäiviä silti jäljellä yli 30 ennen kuin elokuun puolenvälin jälkeen jään mammikselle. Yritetään kestää!
Reissu meni tosi kivasti ja yllättävän hyvin jaksoin 30 asteen helteitä sekä lentokoneessa ja autossa istumista. Tuntuu jotenkin, että viikon aikana vatsa kasvoi selvästi ja luulenpa, etten saa enää entiseen malliin kommentteja vatsan pienuudesta... (Gallupkyselyyn: vatsan ympärys navan kohdalta 103 cm). Yllättäen paino ei ollut reilun viikon aikana noussut yhtään (!), mutta kotiin tultuani olin havaitsevinani nilkoissa pientä turvotusta. Liikkuminen alkaa olla koko ajan vaivalloisempaa, kävelyvauhti on hidastunut ja ylämäissä puuskutan kuin pieni porsas.
Mua on alkuraskaudesta asti vaivannut ajoittain sellainen ikävä vaiva, että selällään maatessa tiettyä pistettä alaselässä/lonkassa särkee mahdottomasti. Vähään aikaan kipu ei ollut vaivannut, mutta matkan aikana varsinkin rannalla makaaminen teki kipeää ja myös sängystä nouseminen aamuisin oli vaikeaa. Kotiin päästyä vaiva hellitti selvästi. Johtuisiko ehkä omaa sänkyä kovemmasta sängystä/alustasta (rannalla), tiedä häntä. Heti reissun jälkeen harjoitussupistuksia tuli melko paljon, mutta nyt ovat selvästi vähenemään päin.
Muuten omaan napaan kuuluu ihan hyvää. Mussukka on kovin vilkas ja eilen bongasin ensimmäistä kertaa hikan vatsan läpi.
MM-FUTIS: Meidän huushollissa tilanne ei ole ihan perinteinen sillä mä olen meillä se, joka kovasti seuraa kisoja. Vielä muutama vuosi sitten saatiin hyvät naurut aikaiseksi kun kerrottiin ihmisille, että mä olen meistä kahdesta se, joka katsoo futista ja juo olutta, mutta nykyään molemmat onnistuvat myös mieheltä varsin sujuvasti (kun taas itsellä oluen juonti on sattuneista syistä jäänyt...). Mies ei silti suhtaudu MM- ja EM-kisoihin samalla intohimolla kuin minä itse lajin entisenä (ja harraste- ja kuntoilumielessä myös nykyisenä, joskin välivuotta viettävänä) harrastajana.
Mun mies on IT-alalla, mutta jos joku kysyisi multa tarkemmin, mitä mies tekee, niin enpä osaisi kovinkaan tyhjentävästi vastata¿ Miehen työajat ei onneksi kauhean paljoa vaihtele.
Tänään kävin sokerirasitustestissä. Yllättävän hyvin litku meni alas eikä juurikaan tullut paha olo, mutta parin tunnin odottelu kovalla tuolilla oli tylsää. Huomenna soittelen testien tuloksia.
Lisää kuulumisia ja kommentteja viime aikoina esillä olleista aiheista loppuviikosta...
Hyviä vointeja kaikille keijuille!
Riina rv 27+5
Mua ottaa päähän kun ihmiset ihmettelee ääneen mun mahan kokoa. Tuntuu että ne on vieneet multa koko ilon esitellä ylpeänä masuani :( Mua ihan oikeasti harmittaa asia. Mulla tietty masun kokoon vaikuttaa sekin että mulla oli lähtötilanteessa ylimääräisiä kiloja. Me oltiin kanssa uimarannalla juhannuksena ja kuulin kun joku sanoi kaverilleen että se on raskaana eli ilmeisesti kaveri päivitteli mun isoa mahaani. Tänään taas töissä yksi ihmetteli isoa mahaani. Ei kellään olisi mielessä mitään nasevaa vastausta minkä voisi antaa takaisinpäin?
Kävin tänään neuvolassa ja mulla oli paino kuukauden aikana laskenut 100grammaa. Kahdessa kuukaudessa painonnousu 1,2 kg. Viimesen kolme viikkoa olen joutunut katsomaan aika tarkasti mitä syön koska kärähdin sokereista. Muuten kaikki ok. Mulla vauva ilmeisesti siirtyi viime viikonloppuna vähän eri asentoon koska sen jälkeen ei ole tarvinnut niin usein käydä veskissä. Eli oli ilmeisesti aikaisemmin raivotarjonnassa ja nyt muuttanut itsensä hieman poikittain. Toivotaan että hiffaa jossain vaiheessa kääntyä takaisin.
rv 30+2
Mua ottaa päähän kun ihmiset ihmettelee ääneen mun mahan kokoa. Tuntuu että ne on vieneet multa koko ilon esitellä ylpeänä masuani :( Mua ihan oikeasti harmittaa asia. Mulla tietty masun kokoon vaikuttaa sekin että mulla oli lähtötilanteessa ylimääräisiä kiloja. Me oltiin kanssa uimarannalla juhannuksena ja kuulin kun joku sanoi kaverilleen että se on raskaana eli ilmeisesti kaveri päivitteli mun isoa mahaani. Tänään taas töissä yksi ihmetteli isoa mahaani. Ei kellään olisi mielessä mitään nasevaa vastausta minkä voisi antaa takaisinpäin?
Kävin tänään neuvolassa ja mulla oli paino kuukauden aikana laskenut 100grammaa. Kahdessa kuukaudessa painonnousu 1,2 kg. Viimesen kolme viikkoa olen joutunut katsomaan aika tarkasti mitä syön koska kärähdin sokereista. Muuten kaikki ok. Mulla vauva ilmeisesti siirtyi viime viikonloppuna vähän eri asentoon koska sen jälkeen ei ole tarvinnut niin usein käydä veskissä. Eli oli ilmeisesti aikaisemmin raivotarjonnassa ja nyt muuttanut itsensä hieman poikittain. Toivotaan että hiffaa jossain vaiheessa kääntyä takaisin.
rv 30+2
Sorry mä lähetin vain yhden kerran viestin, mutta lähetys tökki tosi pahasti ja luulin jo että koko juttu hävisi bittiavaruuteen, mutta se tulikin tuplana.
Tämäpä on ollu tänään aikaansaapa: olen pessy 3 koneellista pyykkiä eli perheen vaatetta ja vauvan lakanoita, pussilakanoita ja harsoja. Ja kaappia järjestelin niin että saan ne jopa kaappiin!! Eli hommat on ainakin aluillaan jo.
TYPO JA MUUT INHOTTAVIA KOMMENTTEJA KUULLEET: ihmiset on ihan ihmeellisiä, mutta älä sinä niistä stressaa vaan kanna ylpeänä masuasi!!!! Mulla oli kans ennen raskautta melkein 10 ylimääräistä kiloa, mutten silti suostu häpeämään masuani, ihan selkee vauvamahahan tämä kuitenkin on! Olen paljon pitäny masunmyötäsiä vaatteita ja saanut ihailujakin masulleni. Etenkin naisilta, joilla on itselläänkin lapsia. Ehkä nuoret ei ite ole vielä siinä elämänvaiheessa, että osaisivat itse kaivata lasta ja pitää raskaana olevan vartaloa kauniina? Ja sitähän se ehdottomasti on!! Kun ei ole itsellä kokemusta niin ei osata " arvostaa" . Sit on tietysti olemassa nämä ulkonäkökeskeiset ihmiset, joita moiset luonnolliset vartalon muutokset kauhistuttaa ja ne pelkää menettävänsä vartalonsa raskauden myötä ikiajoiksi, mutta jos eivät osaa suhtautua asiaan oikein niin miun (<- korostan vielä, miun) mielestä vika on sillon omien korvien välissä ja omassa itseluottamuksessa. Minä päätin että kerrankin vartalo on bikinikuntoinen joten ostin elämäni ensimmäiset bikinit ja aion niitä pitää muuallakin kuin mökin rannassa. Itseluottamusta ja olkaa rohkeesti ylpeitä masuistanne, kannatte siellä kuitenkin tulevaa sukupolvea!!
Masustaan ylpeä MINJUSKA joka ei pätkääkään välitä siitä, mitä toiset ovat minun masustani mieltä, pääasia että minä ja mieheni pidämme siitä
Nousin pissalle 3.30 ja tunnin pyörin sängyssä, vaan ei uni tullu. Päätin sitten käydä täällä vlkaisemassa, kun en ole alkuviikosta kerenny.
Kävin eilen tiistaina sokerirasituksessa ja hyvin meni, nälkä oli kova mutta ei huonoa oloa tai muuta. Otatin samalla pikatestit niin sain osviittaa arvoista. 0-arvo oli 4.0, 1h-arvo 7.1 ja 2h-arvo 4.5 ja muistaakseni näillä ei dieetille joudu ja hyvä niin ;) Makiaa mieli tekeekin. HB:N otatin pojan neuvolassa ja se oli 115, kun kk sitten 116 li ei ole rauta nostanut, tosin hieman epäsäännöllisesti olen ottanutkin.
SUONENVETO: mulla ei ole ihan vetäny suonta, mutta aamuisin on monesti ollu sellanen olo, että jos ojentaa jalan niin alkaa vetämään suonta. Siihen on hyvin auttanu säärystimet eli suosittelen!
MIES: meillä mies on ajoneuvoasentaja ja nyt oppisopimuksella opiskelee korimekaanikoksi. Meillä mies oli intissä kun tavattiin (netissä :) ) ja sitten on ollut viikontyöttömänä ja opiskelijana. Paljon on tullu koettua yhdessä ja vuosiakin kertynyt yhdessä 7 vaikka ikää mulla 23 ja miehellä 28.
Nyt laitan viestin tulemaan, kun tietokone temppuillut ettei vaan katoaisi :)
Oona, Elmeri ja sintti 27+3 [color=deeppink][size=5]♥