Miksi terkat eivät voi katsoa kohdunkaulaa?
Olen tässä kahden raskauden kuluessa miettinyt, miksi äititysneuvoloiden terveydenhoitaja/kätilöt eivät voi katsoa ns. housujen sisään? Varsinkin loppuraskaudesta kohdunkaulan tilanteen seuranta olisi hyödyllistä.
Vastatkaa mulle miksi näin ei voisi olla???
Aivan älytöntä, että ne henkilökunnasta jotka ovat tekemisissä eniten odottavien äitien kanssa, eivät voi tehdä edes perus alapäätutkimusta.
Toki asiaan voitaisiin antaa lisäkoulutusta tai täydennyskoulutusta.
En luota pätääkään enempää johonkin terveyskeskuslekuriin joka on puoliminuuttia alapäätäni kurkkinut kolme kertaa / raskaus. Toki lääkärin tarkastukset voisivat säilyä ennallaan, mutta samalla kun terkka kuuntelee sikiön sydänäänet, voisi hän myös kurkistaa alakertaan. Tuskin siitä mitään haittaa olisi, varsinkin jos tarvittaessa lähettäisi eteenpäin. Ja täytyy muistaa, että nykyisin valmistuvilla terkoilla ja kätilöillä on lain mukaan korkeakoulututkinto, niin on se nyt kumma jos se ei riitä yhteen kohdunkaulan seurantaan.
Kommentit (3)
Se muuten ei ole hyväksi edes loppuraskaudessa ronkkia sitä kohdunsuuta turhaan, lisää turhaan tulehdusriskiäkin. Varsinkaan jokaviikkoisilla neuvolakäynneillä, kyllä se viimeinen neuvolalääkärin tarkastus loppuraskaudessa riittää ihan hyviin jos kyseessä on normaaliraskaus. Ja sellaisessa tilanteessa jossa tarvitaan tarkempaa kontrollia, kyllä käydäänkin sitten äitiyspoliklinikalla.
olin lääkärissä. Seuraavalla kerralla olin jo synnärillä
minulta ainakin tänään terveydenhoitaja tarkisti kohdunkaulan tilanteen...