Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin nuiva vastaanotto päiväkodissa?

Vierailija
18.03.2020 |

Tänää vein lapseni päiväkotiin, niin kuin muinakin aamuina. Läsnä vain pari lasta, aikuisia enemmän kuin lapsia. Tunnelma oli erilainen kuin normaalisti, ei hymyjä, hädin tuskin tervehdittiin. Sekä minä että mieheni ollaan yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisellä alalla, jota ei voi tehdä etänä. Jos täällä on päiväkodin työntekijöitä paikalla, niin haluaisin kuulla ajatuksia, miksi vastaanotto tänään oli niin kylmä?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama kuin joku muu aiemmin kommentoi, eli päiväkotiin tuotiin räkäisiä lapsia. Vanhemmat soittelivat ihan tosissaan, että  mitä he muka tekevät kotona lasten kanssa jos päiväkotiin ei saa tuoda. Nämä soittelevat vanhemmat olivat siis itse joko vauvan kanssa kotona tai työttömänä/etäpäivällä tms. Aikuiset ihmiset tosissaan miettivät, mitä tekemistä lapsen kanssa muka keksii, kun Hoplopitkin on kiinni. Ei Jeesus. 

Vierailija
22/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että vaikka kuinka yrittäisivät olla nyt ammattimaisia niin jokainen henkilökunnasta toivoisi, että päiväkotiin tulisi tilanne, että kaikki laitetaan karanteeniin. Mutta toisaalta kun ei juuri ketään testata niin ei toteudu. 

Eikä kukaan nyt tietenkään sitä toivo, että joku tulisi todella sairaaksi ( vaikka silloin tuo testaus toteutettaisinkin)

Mutta ovat siellä nyt varmasti normaaliakin enemmän vajaalla, kun pienimmistäkin flunssaoireista on käsketty jäädä pois töistä, ja yhtä aikaa kuitenkin on valvonta ja siivous hoidettava vielä aiempaa tehokkaammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista jos noin oli. Itse olen ollut huolestunut vain siitä, että lapsia ei tule ja meidät lomautetaan ilman palkkaa.

Lapset otin vastaan hymyillen kuten tavallista, mutta muuten elämme kyllä päiväkodeissa kovin stressaavia aikoja. Kuten monilla muillakin aloilla. Oman toimeentulon vaarantuminen vetää vakavaksi.

Onneksi on kaltaisiasi, jotka tuovat lapset yhä päiväkotiin. Kiitän sinua ap!

Varhaiskasvattaja

Vierailija
24/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolissaan? Stressaantuneita? Kuormittuneita? Hämmentyneitä? Pelko siitä mitä miten omat kouluikäiset pärjää, siitä minne itse joutuu töihin ensi viikolla, mitä jos joku läheinen sairastuu, miten oma äiti voi kun kotipalvelusta vähennettiin käyntejä, puolison kanssa aamulla käyty riita siitä miten niin toisen työ on tärkeämpää kuin toisen, aamulla saatu tieto kumppanin työpaikan yt-neuvotteluista... Ei ne robotteja ole, ja monilla on nyt huolia.

Minun viimeiset kolme päivää pähkinänkuoressa. Siihen voi vielä lisätä oman lapsen joka on riskiryhmää ja jonka joudun viemään päiväkotiin että pääsen hoitamaan muiden lapsia, sekä tänään ilmoitetut lomautusuhat meille hoitajille. 

Tilanne ei ole kenenkään vika, mutta se on täysin perseestä ja aiheuttaa aika paljon stressiä. 

Vierailija
25/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sentään. Semmoista se elämä on. Eivät ole ne varhaiskasvattajatkaan robotteja. Entä olitteko itse jotenkin varautuneita vai oikeinko iloisesti hymyillen sinne menitte? Valita nyt sivistystoimeen, että haluatte ihmiset pois töistä, tilalle vaikka jotain yli-ihmisiä, joiden kasvoilta ei koskaan voi lukea mitään. Samaa opetatte mielellään sitten lapsillenne, eiköstä vainen.

Työskentelen itse varhaiskasvatuskentällä. Lähimmän kolmen kuukauden aikana kaksikin eri vanhempaa eri perheistä on vetänyt herneen nenään siitä, kun olen yhdellä lauseella kommentoinut heidän lapsensa ikää tyyliin "olet jo iso poika". Nykyajan vanhemmat jotka ovat kuningasasiakkaita ja siten aina oikeassa ja jotka ovat täysin menettäneet kunnioituksen ammatti-ihmisiä kohtaan saisivat painua sinne minne korona-viruskin.

Vierailija
26/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ollut tänään vielä annettu mitään tietoa, että saadaanko ovelta käännyttää sellaiset pois, joilla toinen vanhemmista on kotona. Joten kyllähän näitä lapsia hoitoon tuli. Ylipäätään todella sekavalta vaikuttaa tilanne nyt ja tuntuu että hallituksen suosituksilla ei ole mitään käytännön merkitystä. Sen verran tuli päivän mittaan selvyyttä, että pomo antoi huomisesta alkaen luvan käännyttää pois ne, joiden toinen vanhemmista on työtön tai hoitovapaalla, mutta esimerkiksi etätöitä tekevien ja etänä opiskelevien lapsia tämä ei koske.

Yritämme toki säilyttää ammatillisuuden, mutta ei tämä tilanne todellakaan nyt mieltä lämmitä.

Vierailija
27/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhdistetä päiväkoteja! Ei haluta altistaa lapsia vieraille pöpöille, kavereiden vaan.

Täällä on yhdistetty jo. Itse otin omat lapseni kotihoitoon, ja tuli sähköpostia, että omien lastenc päiväkotiin yhdistetään toisen päiväkodin sekä koulun lapsia ja hoitajia/opettajia. Aivan älytöntä touhua, ei suojata yhtään kriittisten alojen työntekijöitä. Tilanne on siis tartuntojen kannalta sama kuin silloin kun kaikki olivat normaalisti päivähoidossa, poikkeuksena se, että nyt valtaosan vanhemmat ovat kriittisillä aloilla töissä.

Vierailija
28/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki varhaiskasvatuksen työntekijät eivät ymmärrä nyt varhaiskasvatuksen merkitystä. Että yhteiskunta ei toimi ilman päiväkoteja, mahdollistetaan esim. hoitajien työt, ei riskeerata niitä iäkkäitä isovanhempia. Varhaiskasvatus on tärkeä osa, ettei homma räjähdä käsiin.

Vierailija
29/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harmi! Meillä oli todella ystävällinen vastaanotto tänään. Kaikki ei näköjään ole.

Vierailija
30/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa on nyt poikkeustilanne. Ollaan totuttu kiireeseen, nyt on aikuisia ja lapsia melkein saman verran. Nyt kun kaikki lelut ja lokerot ja muut on saatu pestyä, vasut päivitettyä jne. niin kysymys kuuluu: mitäs nyt?

Ryhmiä emme infektioriskin vuoksi yhdistele, mutta ei tilanne näinkään tule jatkumaan. Samaan aikaan kesken päivän sairastuneita lapsia lähetetään kotiin, koko työyhteisöllä huoli, ollaanko kaikki altistuneita. Vanhemmat kiukkuisia, kaikki työnantajat eivät anna saikkua ilman lapsen sairaslomatodistusta (!!!), eikä niitä nyt saa mistään. Osa työntekijöistä riskiryhmää, monella läheiset. Kädet jo ruvella pesemisestä.

Lapset hämillään, aistivat aikuisten huolen ja kuulevat kotonakin enemmän kuin tarvitsisi.

Huoli omasta terveydestä ja taloudesta meitä painaa, anna anteeksi jos ei koko ajan jakseta hymyillä :)

Vierailija
31/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sentään. Semmoista se elämä on. Eivät ole ne varhaiskasvattajatkaan robotteja. Entä olitteko itse jotenkin varautuneita vai oikeinko iloisesti hymyillen sinne menitte? Valita nyt sivistystoimeen, että haluatte ihmiset pois töistä, tilalle vaikka jotain yli-ihmisiä, joiden kasvoilta ei koskaan voi lukea mitään. Samaa opetatte mielellään sitten lapsillenne, eiköstä vainen.

Ei sunkaan asenteessa kehumista ole.

Eri

Vierailija
32/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös vainen, olet ilkeä ihminen!

Vierailija
33/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sunkaan asenteessa kehumista ole.

Eri

Samaa mieltä, paska ämmä!

Vierailija
34/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomasin! Meillä myös molemmat vanhemmat kriittisillä aloilla.

Vierailija
35/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en veis lastani päiväkotiin just nyt. Nää lääkärit ja hoitajat tartuttaa omat lapsensa ja ne lapset mun lapsen. Oikeestaan pitäisi päiväkoti järjestää karanteeni tiloissa ja suojapuvut yllä.

Vierailija
36/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan ei veisi lapsia nyt päivähoitoon, niin mitä päikyn tädit tekis? Tuskin pääsisivät kotiin makaamaan palkalla? VaI pääsiskö?

Niin tyhmiä etteivät itsekkään tajua.

Onneksi mun kuopus täyttää 16 vuotta.

Ei kannata tehdä lapsia ja lastenhoitajat voi vaihtaa ammattia.

Vierailija
37/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä hoitajia vituttaa kun koulut suljettiin mutta päiväkoteja ei. Toivovat että vanhemmat hoitaisivat mieluummin kotona tälläsenä aikana, jokainen lapsi lisää on riski taudille.

Eli lääkärit ja hoitajat kotiin vaan hoitamaan omat lapsensa. Ymmärrätkö, että nyt turvataan yhteiskunnan toimintaa ja jatkuvuutta, ei yksittäisen päikyn tädin tunteita?

Kerrankin viisaat sanat. Oletkin ainoa.

Vierailija
38/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on täysin terve. Teen kotona etätöitä pomon määräämänä. Olisin tänään vienyt lapseni eskariin neljäksi tunniksi, mutta minulle sanottiin, että pelkästään eskariin ei saa viedä. Joko lapsen täytyy olla kokonaan kotona tai sitten hänen pitää olla eskarin lisäksi myös hoidossa. Ja siis vaikka lapsi olisi kokonaan kotona, se ei vaikuta maksuihin mitenkään, ne juoksevat normaalisti. Minä sitten päätin, että lapseni on päiväkodissa eskarin ajan ja siihen päälle vielä päiväunet. Sitä kauemmin saan rauhassa itse tehdä etätöitäni.

Vierailija
39/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en veis lastani päiväkotiin just nyt. Nää lääkärit ja hoitajat tartuttaa omat lapsensa ja ne lapset mun lapsen. Oikeestaan pitäisi päiväkoti järjestää karanteeni tiloissa ja suojapuvut yllä.

Lääkärit ja hoitajat kotiin sekä heidän lapset.

Olisivat varmaan tyytyväisiä.

Sitten sairastuneet saa menehtyä.

Näinhän sä haluat!

Vierailija
40/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkotiryhmästä paikalla oli kolme lasta joista kaksi yski...

Jäin onneksi nyt pois töistä.