Mitkä ovat kolme kamalinta maata jossa olet käynyt?
Kommentit (37)
Kaikki maat, missä olen käynyt, ovat olleet kyllä ihan mukavia. Ei ole tullut koskaan matkustettua kamaliin maihin.
Turkki (maaseudulla liikuskelin lähinnä, pienemmissä kylissä, missään Turkin turistikohteissa en ole ollut) ja Kroatia eivät houkuttele matkustamaan kohteeseen toista kertaa. Muutoin kaikki maat, joissa olen vieraillut tai asunut ovat olleet ok, no hard feelings.
Marokko
Arabiemitraatit
Venäjä
Marokossa hyvin päällekäyviä, hyökkääviä ihmisiä. Arabiemiraatit ihmisoikeustilanteen vuoksi. Ja Venäjä muuten vaan epämiellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Slovenia
Slovenia
Slovenia
Miksi?
Ei ne kamalia olleet, mutta en menisi uudestaan pitkään aikaan Fuerteventuralle enkä Madeiralle.
Euroopan maista Unkari, Puola ja Venäjä. Romanian Bukarest vien kaikista voiton, mutta muu maa on aika ok.
Läpiajomatkalla Liettua ja vielä pahempana Puola. Siinä on sitten niin epäsiisti maa ja ihmiset, joilla on sitruuna siellä, minne ei aurinko paista. Varsinkin palvelualojen henkilökunta on luokattoman huonoa. Ei mikään turistin ykköskohde.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kamalia olleet, mutta en menisi uudestaan pitkään aikaan Fuerteventuralle enkä Madeiralle.
Enkä Dubaihin.
Unkari
Turkki
Muita en keksi, vaikka paljon olen matkustellut
Virossa palvelukulttuuri ihan mitä sattuu. Ylimielisiä tolloja tarjoilijoina. Kreikassa rääkätään eläimiä ja huijataan turisteja.
Iso-Britannia. Tylyä ja epäsiistiä. Eipä tuo Baltiakaan hääviä aluetta ole, mutta siellä ei sentään kuvitella olevansa suurvallan nokkavia kansalaisia.
En ole ollut missään aivan kamalissa maissa, mutta Englanti, Viro, Romania ja Saksa ovat listani häntäpäässä.
Englanti siksi että olen ollut siellä lähinnä vain Lontoossa ja Manchesterissa. Kuvitelmani Englannista ovat kuitenkin enemmän kuin jostain ihanista brittiläisistä tv-sarjoista... Miss Marplet, Poirot, yms. Englannissa myös sattunut pari melko ikävää kohtaamista, joten ne värittävät muistojani.
Virossa olen ollut monituisia kertoja ja useimmiten virolaiset antavat itsestään ikävän kuvan. Ja tunnen henkilökohtaisesti useammankin virolaisen kollegan. Pärnussa vietetty loma on yksi kauheimpia ikinä, kaikki säästä alkaen meni pieleen. Tallinnassa olen viihtynyt aina vain muutaman päivän, jos saan olla hyvässä hotellissa. Muuten kyllästyn siellä nopeasti.
Romania oli mielenkiintoinen maa, mutta oli aikoinaan shokki miten ihmisiä kohdellaan. Romanien ja unkarilaisten syrjintä, ne takapajuiset maalaiset, ja pari muutakin juttua.
Saksa on tylsä koska en puhu kunnolla saksaa eikä maan kulttuuri jaksa kiinnostaa. Ja sama kuin Englannin kohdalla, olen ollut vain suurkaupungeissa.
Eli aika henkilökohtaiset ja tilannekohtaiset syyt. Ei kuitenkaan vaikuta mun matkasuunnitelmiin, koska heti kun korona hellittää lähden luultavasti Saksaan, Viroon ja Englantiin :)
Latvia, Liettua ja Viro.
Ainakin kun kymmenen vuotta sitten noissa kävin, niin olivat todella masentavan näköisiä ajaa läpi, todella ränsistyneitä hökkeleitä ja suurinpiirtein slummialueen näköistä kaikkialla. Ankea tunnelma noissa entisissä Neuvostoliiton alaisissa maissa, joissa ei vieläkään ole saatu hyvinvointia, rakennuskantaa ja ihmisten elinoloja nykyaikaiselle tasolla kuin ehkä pääkaupungeissa. Hyvin näki, mitä kurjuutta ja köyhyyttä sosialismi saa aikaan. En ole ikinä nähnyt vastaavaa.
En ole käynyt kolmessa maassa, joten kai se sitten on Ruotsi.