Työkaverini palaa töihin vain 6 kk synnytyksestä.
Olkoonkin, että vauva jää isänsä hoitoon, eli tallessa on, mutta silti en jaksa ymmärtää, että kesken äitiysloman pitää rynniä takaisin töihin.
Työ ei ole todellakaan tärkeä ja ainutlaatuinen pesti ja tuuraaja on tälläkin hetkellä.
Vaikka henkilökohtaisia valintojahan nämä..
Kommentit (88)
meillä on tulossa samaa ja täällä peräpohjolassa kukaan ei varmasti ymmärrä valintojamme
- isällä on kuitenkin yhtäläinen oikeus jäädä kotiin lapsen kanssa ja näistä on runsaasti hyviä kokemuksia lähipiirissäni
- minun tuttavissani (työ ja opiskelupiirit) on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että isä jää lapsen kanssa kotiin
- minun ja mieheni työelämän ja -kokemuksen kannalta on vähintäänkin oikeudenmukaista, että minä nyt vuorostani menen töihin ja mies pitää työelämästä hetken taukoa. Lisäksi kun pienellä paikkakunnalla vihdoinkin on akateemiselle koulutusta vastaavaa työtä tarjolla on se parasta ottaa vastaan
onneksi näyttäisi olevan suurin osa järkeviä ihmisiä :)
äitiysloma tosiaan loppui 105 päivän jälkeen ja isä jäi kotiin vauvan kanssa, oli hänen vuoronsa jäädä kun minä olin ensimmäisen lapsen kanssa. miksi minä omisin lapset tai vauva-ajan itselleni?
miehen työpaikka tietty kuittailivat mutta olivat itseasiassa kateellisia kun eivät itse saaneet moista mahdollisuutta.
tyttö on nyt 4 vuotta enkä yhtään traumaa ole huomannut eikä vierasta minua...ei myöskään vierasta isäänsä tuo esikoinen joka on nyt 13v.
jaa-a, että kypsymätön äidiksi, naurattaa ihan!
Kuka väitti että kaikkien lapset tekee näin? Sanoin, että meillä töissä käyminen olisi onnistunut hyvin tuon imetysasian puolesta.
Ja puolivuotiasta ei tarvitse ravitsemuksellisista syistä enää imettää öisin.
Meillä isä haluaa jäädä ja minä teen puolta päivää, kun en itsekään halua töihin. Mutta on itsekästä ajatella, että kotona oleminen on äidin yksinoikeus.
Että minua ÄRSYTTÄÄ tuommoiset ihmiset!
Sinä ja ystäväpiirisi olette varmasti tosi sivistyneitä ainakin tuon viestisi perusteella... Paljonhan se nimittäin sivistykseen vaikuttaa hoitaako lastaan kotona vai käykö töissä!
Vierailija:
Onneksi oma ystäväpiirini koostuu sivistyneistä ihmisistä ja erityisesti äideistä, jotka haluavat lapselleen vain parasta. Eivätkä ole niin itsekkäistä, kuin mitä tässä ketjussa ihmiset tuntuvat olevan.Jos joku äiti tuttavistani lähtisi töihin lapsen ollessa vauva (lue:hylkäisi lapsensa), katkaisisin suhteen häneen välittömästi.
Vierailija:
Mitäs siitä sanot, ap?
Tiedän paljon perheitä jossa isä on jäänyt vanhempainlomalla kotiin ja äiti menee töihin. Äiti saattaa tienata enemmän ja näin se taloudellinen tila kohentuu.
Voiko ihminen enää olla kapeakatseisempi ? Siis tätäkö on " sivistys" ?
Vierailija:
Onneksi oma ystäväpiirini koostuu sivistyneistä ihmisistä ja erityisesti äideistä, jotka haluavat lapselleen vain parasta. Eivätkä ole niin itsekkäistä, kuin mitä tässä ketjussa ihmiset tuntuvat olevan.
Jos joku äiti tuttavistani lähtisi töihin lapsen ollessa vauva (lue:hylkäisi lapsensa), katkaisisin suhteen häneen välittömästi.
Esim. isäni muistaa yksityiskohtaisesti tapahtumia ajalta ennen kahta ikävuotta, jolloin hän oli kurkkumädän takia karanteenissa sairaalassa. Tosin hänen tapauksensa oli siitäkin järkyttävä, että silloin Helsinkiä pommitettiin, ja hänet unohdettiin /jätettiin karanteeniosastolle, ja ikkunat särkyivät hänen päälleen...Ja siis itse on alkanut äidilleen tuosta puhua, äitinsä luuli, ettei hän olisi muistanut. SIis äiti ei koskaan kertonut hänelle noista tapahtumista jälkikäteen.
Eli kyllä ne varhaiset kokemukset jälkensä jättää.
Mutta tässä asiassa, siis että äiti menee töihin vauvan ollessa 6kk en näe trauman aineksia. JAtkettiin muuten miehen kanssa opiskeluja kun meidän esikoinen oli 4kk, ja sen jäkeen vuoroteltiin kotona.
töihin heti 6kk jälk. ja mies ei kotona vaan töissä myös! taloudellisesti ei pärjätä nykyisillä 1000e bruttotuloilla per kk. Jos voisin, niin mielelläni olisin kotona vaikka vuoden ja imettäisin pikkuista, mutta ei oo mahkuja.
Tätini joutui töihin 80-luvulla 3kk synnyttämiosen jälkeen, ja jotkut jopa kuukausi!!! Se on harvojen luksusta, jotka voi jäädä pidemmäksi aikaa!!!!
Itse olen onnellinen siitä mahtavan hyvästä ja syvästä suhteesta, joka miehelläni on lapsiimme, ja se on peruja juuri siitä ,että mieheni on myös hoitanut heitä kotona, eikä vain iltaisin vähän leikitellyt...
Vierailija:
Vaikka itse olenkin ollut kotona lasten kanssa aika pitkään (esikoinen 3,5 v ja kuopus 2 v), olen aivan varma, ettei mitään haittaa olisi ollut, vaikka mieheni olisi hoitanut lapsiamme puolen vuoden iästä eteenpäin! Mutta, mutta, mieheni onkin jättänyt vauva-ajoiksi suurimman osan omista menoistaan pois, ja todella viettänyt vapaa-aikansa jne. lasten kanssa, hoitanut täysin tasa-arvoisesti heitä kanssani. Lapset ovat olleet ihan pienestä asti todella kiintyneitä isäänsä, eivät ole ikävöineet perääni, jos ovat olleet joitain tunteja isänsä kanssa. Varmaan ongelmia voi seurata, jos isä rupeaa aktiivisesti osallistumaan lastenhoitoon vasta siinä vaiheessa, kun äiti menee töihin.. Tosin tuskin näissä tapauksissa isä haluaakaan kotiin jäädä.
Vai olisko parempi jos olis kolme vuotta hoitovapaalla??
Miksi hän ei antaisi lapsen omalle isälle mahdollisuutta hoitaa lastaan? Miksi isällä pitäisi työssään olla niin kiire, ettei omaa lasta ehdi jäädä hoitamaan?
Mies HALUSI jäädä kotiin ja hyvin pärjäsikin! Nyt olen taas ollut 3v kotona.
Minun mielestäni noin pienen vauvan kuuluisi olla vielä äidin hoivissa. Mutta kuten sanottu, valintoja valintoja. Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä silti.
Isä on lapsen vanhempi siinä missä äiti ja lapsen suhde vanhempaan muodostuu jokapäiväisestä hoitosuhteesta. Isällä on yhtä suuri oikeus kuin äidillä oman lapsen hoitoon ja kasvattamiseen.
Ja jos he haluavat kotiin jäädä, niin kyllä se heille pitää suoda.
Äitiyspäivärahaa maksetaan vain ensimmäiset 105 päivää, joten jos lapsi on 6kk tuo aika on mennyt jo. Vanhempainrahaa ei makseta molemmille. Ja joissakin perheissä se on äiti, joka on paremmin tienaava, joten jos/kun rahaa on ajateltava, on järkevämpää, että isä jää kotiin ja äiti töihin.
Miksi se tänä tasa-arvon aikana (ainakin pitäisi olla tasa-arvon aika) on niin ihmeellinen asia, jos isä hoitaa lapsia kotona???
Ja kirjoittaja on siis nainen, joka tienaa paremmin kuin miehensä.
Eiköhän sillä isällä ole nykyään yhtä suuri merkitys lapsen hoidossa ku äidilläkin, nyt eletään 2000-lukua