Työkaverini palaa töihin vain 6 kk synnytyksestä.
Olkoonkin, että vauva jää isänsä hoitoon, eli tallessa on, mutta silti en jaksa ymmärtää, että kesken äitiysloman pitää rynniä takaisin töihin.
Työ ei ole todellakaan tärkeä ja ainutlaatuinen pesti ja tuuraaja on tälläkin hetkellä.
Vaikka henkilökohtaisia valintojahan nämä..
Kommentit (88)
Aivan kuin joku sanoi, lapsi ei ole ankka joka kiintyy vain yhteen ihmiseen. Lapselle ei aiheudu MITÄÄN PAHAA vaikka hän jäisikin 6kk iässä isän kanssa kotiin. Kyllä on elämä hukassa jos joku ei sen takia uskalla jättää lasta isällä kun on tehty tutkimuksia vauvan kiintymyksen kehityksestä... Haloo, eikö oma perhe ja lapsi ole jokaisen kohdalla mittarina siinä miten kiintymyssuhteet ovat kehittyneet, sanoisi tutkimukset mitä tahansa?
Ja on kyllä tosi typerää haukkua toista äitiä siitä että hän menee takasin töihin. Jos jossain perheessä isä haluaa välttämättä sen breikin työelämästä, niin onko äidillä oikeus sanoa " ei" ja omia vauva ja se iiihana kotielämä itselleen?? Aivan kuin isällä ei muuta mahdollisuutta olisi kuin tehdä töitä, töitä ja töitä, sen takia että nainen ei halua suoda hänelle sitä samaa ihanaa vauvan hoitoa minkä on itse saanut kokea.
Töihin palasin minäkin vain vajaan 7 kk:n jälkeen synnytyksen. Tilanne oli lähes sama kuin alkuperäisellä kirjoittajalla. Työpaikkani nyt vain on sellainen ja osamisalani niin kapea ja erikoinen, ettei löytynyt paikkaajaa alunperinkään ja oli sitten pakko lähteä projektiin mukaan. Tai ei pakko, ittehän mä valinnan tein.
Me tehtiin näin: minä töihin ja koska työnantaja oli aloitteentekijä, pistin kovat ehdot, palkkaan lisää tietty määrä fyffee joka sitten käytettiin hoitajan palkkaamiseen kotiin. Kiitos työnantajalle joustosta, mutta varmaan tienasi projektilla noin 1000-kertaisesti sen mitä menetti mun palkannousuun.
Mies jatkoi omassa duunissaan, hoitaja tuli meille kotiin. Jatkoin imettämistä 3 kk työn aloittamisen jälkeen, mutta sitten maidontulo ehtyi itsestään. Lypsin työpaikalla maidon ja hoitaja ja lapsi kävivät päivälenkillä hakemassa maitopullot. Järjestelykysymyshän tää vain oli.
Loppujen lopuksi eniten ongelmia tuotti väsymys ja yöherätykset, mutta niistäkin selvittiin. Oikeasti kaikki oli helppoa lähinnä siksi, että vauvamme oli hirveän terve alusta asti ja ryhtyi noin 6 kk:n iässä vetelemään 7 tunnin yöunia. Eikä ollut koliikkia.
Eli meillä meni kaikki hyvin ja toivon että menee muillakin jotka päättävät mennä aikaisin duuniin loman jälkeen. Kaverillani Englannissa oli muuten mammalomaa ruhtinaalliset 4 kk...
isä voi hoitaa yövalvomiset puolivuotiaan kohdalla kun äiti vetelee sikeitä?
Isä jää kotiin, haluaa jäädä.
Syy on sikäli myös taloudellinen, että minulla on parempi palkka.
En todellakaan pidä itseäni huonona äitinä sen takia, päädyimme yhdessä tähän tarkaisuun, ja muut olkoon asiasta mitä mieltä tahansa, meille tämä sopii.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, eikös?
Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, jne.
Vierailija:
Isä jää kotiin, haluaa jäädä.
Syy on sikäli myös taloudellinen, että minulla on parempi palkka.
En todellakaan pidä itseäni huonona äitinä sen takia, päädyimme yhdessä tähän tarkaisuun, ja muut olkoon asiasta mitä mieltä tahansa, meille tämä sopii.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, eikös?
Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, jne.
Sekin on tietysti valinta. Minusta vauvalla on - mikäli se vain on mahdollista - oikeus ravintoon, joka lääketieteellisestikin todistetusti on hänelle parasta ja trendikkäästi todeten terveysvaikutteista. Mutta toisaalta se sopii ihan hyvin kuvaan, että äiti, joka tahtoo - minun mielestäni itsekkäästi - palata aikaisin töihin, tahtoo myös aikaisin - minun mielestäni itsekkäästi - lopettaa imetyksen. MUTTA, imetys ei minusta ole se pääasiallinen juttu tässä keskustelussa eikä edes pääasiallinen syy siihen, miksi äidin minusta on _aivan järjetöntä_ olla pitämättä EDES yhdeksän kuukauden äitiyslomaa kun siihen kerran on mahdollisuus.
Vierailija:
isä voi hoitaa yövalvomiset puolivuotiaan kohdalla kun äiti vetelee sikeitä?
En voi minäkään käsittää tällaista ajattelua lainkaan, että vain äiti voisi muka hoitaa pientä lasta. Äitiysloma (ansiosidonnainen) kestää tosiaankin vain sen 105 päivää, eli noin neljä kuukautta, ja sen jälkeen alkaa VANHEMPAINVAPAA, jonka käyttää joko isä tai äiti. Myös tämä on ansiosidonnaista. Älytöntä ajatella, että vanhempainvapaa olisi äidin yksinoikeus. Tekisi todella hyvää koko yhteiskunnalle, että yhä suurempi määrä isiä jäisi kotiin hoitamaan pieniä lapsia ja ottaisi näin konkreettisesti vastuuta vauvaperheen arjesta. Naiset eivät ilmeisesti ymmärrä, että he purevat omaan nilkkaan pitäessään itseään ainoina lastenhoitoon kykenevinä. Näin ei tasa-arvo edisty alinkaan ja työnantajat saavat lisää vettä myllyyn perustellessaan naisten matalampia palkkoja ja määräaikaisia työsuhteita.
että meillä on samassa työpaikassa toinenkin isä, joka jää vauvan kanssa kotiin. Äiti ei ole samassa paikassa töissä, mutta meidän työpaikalla on ensi syksynä kaksi isää vanhempainvapaalla, ja se on minusta hieno asia!
Mieheni työkaverit ovat suhtautuneet asiaan todella hyvin, aivan aluksi hän kuuli pientä kuittailia asiasta, mutta jotkut miehet ovat myöntäneet olevansa jopa hieman kateellisia hänelle, kun on mahdollisuus olla puoli vuotta kotona vauvan kanssa.
jotka tököttää kotona kolme vuotta, eikä anna isän pitää lainkaan hitovapaata / vaadi isää pitämään osaa hoitovapaasta.
lapset on MOLEMPIEN
mieheni jäi kotiin hoitamaan lapsiamme (2).
Mieheni on TODELLA tykännyt tästä mahdollisuudesta!
Miksi pitäisi vain itsekkäästi äitin kokea se ilo jota lapset tuovat ja miehen pitäisi raataa työssä?!
Puolenvuoden ikäinen pärjää päivän HIENOSTI isän kanssa!
Vierailija:
jotkut miehet ovat myöntäneet olevansa jopa hieman kateellisia hänelle, kun on mahdollisuus olla puoli vuotta kotona vauvan kanssa.
Ap:lla näyttää olevan joku pinttymä tuon imetysken kanssa.
Minä olin (olen edelleen kotona) vauvan kanssa kohta 9kk, mutta en silti imettänyt kuin 1kk ja isä hoitaa silti lasta 50%ajasta.
Vauva nauttii olosta isänsä kanssa VÄHINTÄÄN yhtä paljon kuin olostaan minun kanssani.
En näe mitään estettä sille, ettikö vauva voisi jäädä isän kanssa vaikka kokonaan kotiin!
Louise10:
Ap:lla näyttää olevan joku pinttymä tuon imetysken kanssa.
!
Onneksi oma ystäväpiirini koostuu sivistyneistä ihmisistä ja erityisesti äideistä, jotka haluavat lapselleen vain parasta. Eivätkä ole niin itsekkäistä, kuin mitä tässä ketjussa ihmiset tuntuvat olevan.
Jos joku äiti tuttavistani lähtisi töihin lapsen ollessa vauva (lue:hylkäisi lapsensa), katkaisisin suhteen häneen välittömästi.
Vierailija:
Sekin on tietysti valinta. Minusta vauvalla on - mikäli se vain on mahdollista - oikeus ravintoon, joka lääketieteellisestikin todistetusti on hänelle parasta ja trendikkäästi todeten terveysvaikutteista. Mutta toisaalta se sopii ihan hyvin kuvaan, että äiti, joka tahtoo - minun mielestäni itsekkäästi - palata aikaisin töihin, tahtoo myös aikaisin - minun mielestäni itsekkäästi - lopettaa imetyksen. MUTTA, imetys ei minusta ole se pääasiallinen juttu tässä keskustelussa eikä edes pääasiallinen syy siihen, miksi äidin minusta on _aivan järjetöntä_ olla pitämättä EDES yhdeksän kuukauden äitiyslomaa kun siihen kerran on mahdollisuus.
Meillä ei 6kk ikäiset ole enää syöneet öisin, joten sen puolesta olisin voinut mennäkin töihin. Puoli vuotias ei enää tarvitse ruokaa yöllä. Ja molemmat muksut ovat nukkuneet yönsä hyvin, koko perhe on herännyt aamulla pirteinä.
Valitettavasti mies on yksityisyrittäjä, eikä ole voinut käyttää oikeuttaan hoitovapaaseen, vaan on pakko painaa duunia ettei asiakkaat karkaa.
Vierailija:
Meillä ei 6kk ikäiset ole enää syöneet öisin, joten sen puolesta olisin voinut mennäkin töihin. Puoli vuotias ei enää tarvitse ruokaa yöllä. Ja molemmat muksut ovat nukkuneet yönsä hyvin, koko perhe on herännyt aamulla pirteinä.
Vaikka itse olenkin ollut kotona lasten kanssa aika pitkään (esikoinen 3,5 v ja kuopus 2 v), olen aivan varma, ettei mitään haittaa olisi ollut, vaikka mieheni olisi hoitanut lapsiamme puolen vuoden iästä eteenpäin! Mutta, mutta, mieheni onkin jättänyt vauva-ajoiksi suurimman osan omista menoistaan pois, ja todella viettänyt vapaa-aikansa jne. lasten kanssa, hoitanut täysin tasa-arvoisesti heitä kanssani. Lapset ovat olleet ihan pienestä asti todella kiintyneitä isäänsä, eivät ole ikävöineet perääni, jos ovat olleet joitain tunteja isänsä kanssa. Varmaan ongelmia voi seurata, jos isä rupeaa aktiivisesti osallistumaan lastenhoitoon vasta siinä vaiheessa, kun äiti menee töihin.. Tosin tuskin näissä tapauksissa isä haluaakaan kotiin jäädä.
Käsittääkseni monet psykologiset tutkimukset todistavat sitä, että läheinen isäsuhde on sekä pojille että tytöille erittäin merkittävä asia persoonan ja itsetunnon kehityksen kannalta.
Kritisoijat ovat yksikertaisesti kateellisia, että on olemassa näitä emotionalaisesti tasapainoisia miehiä, jotka rakastavat lapsiaan ja huolehtivat niistä muutenkin kuin kännykän välityksellä.
Niin ja sitten on niin, että kaikki sellainen, joka vähänkään rikkoo totunnaisia aivottomia kaavoja ja pakottaa ihmiset todella miettimään lasta, miestä, parisuhdetta, äitiyttä ja omaa suhdetta niihin, niin se saa ihmiset ärsyyntymään. On niin paljon kivempaa olla vaan ja möllöttää.
Mut ei pystyny ja mä jouduin kieltäytymään töistä.
Ja luonnollisesti olisin kotona olevana ja päiväuniin oikeutettuna hoitanut yösyötöt myös, jos ne olisi hoidettu pullon kanssa.
Vierailija: