Onko asuntokauppaa tyrehtynyt täysin Koronan myötä?
Tuntuu, että jopa Helsingissä ja Espoossa samat kohteet pyörinyt jo toista viikkoa etuovessa. Ostaako kukaan nyt uutta asuntoa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Mites se joilla rakennusprojekti tulilla ja työt loppuu?
Kos saa ansiosidonnaista ja osaa tehdä taloa itse, niin kannattaa jatkaa. Päässee varmasti hyville tuntiliksoille kun ei tarvitse ostaa työvoimaa ja voi olla raksalla kaiket päivät kun paras rakennusaika on alkamassa.
Mites asumisoikeusasunnot? sama tilanne päällä?
Ei ole kuulemma vielä, mutta voi helvetin kakka, mun tarttis just myydä verojen takia yksi peritty asunto!!!!!!!!!!
Itsestäni ajatus asunnon ostamisesta nyt tuntuu arveluttavalta. Veikkaan etten ole yksin epäilykseni kanssa ja tällä perusteella sanoisin että asuntokauppa on hiljentymässä ja lähestyy tyrehtymistä.
Oikotiellä on aika kovia hintapyyntöjä.
Taitaa nopeasti tippua hinnat pk-seudulla. Nyt ei kukaan osta lainarahalla asuntoa. Jos löytyy käteistä niin sitten voi ostaa.
Missään nimessä en nyt ostaisi uutta asuntoa! Nyt kannattaa odottaa vähintään 4 kk - puoli vuotta ja katsoa mihin hinnat kehittyvät. Toinen vaihtoehto on tarjota törkeän reippaasti alle pyynnin jos myyntiin tulee oikeasti joku sellainen mikä kiinnostaa. Siellä saattaa olla esim. avioero/kuolinpesä joka myykin vauhdilla kun samoin pelkää hintojen laskua
Itselläni on ollut jonkin aikaa myynnissä uudehko asunto. Hintaa olen hieman laskenut, mut pakkomyyntiä ei ole. Asunto eli kotini on velaton, joten jatkan asumista hyvillä mielin. Jos joku ostaa, kiva, mut nou hätä.
Onko asuntokauppatilanteelle päivitystä? Haluaisin myydä, mutta arveluttaa jos kämppä jää pyörimään listoille pitkäksi aikaa ja joutuuko nyt myymään halvemmalla kuin normaalisti. Kämppä ei ole pk-seudulla, mutta lähes uusi ja hyvä kohde ns normaalitilanteessa
Uskaltaako asunnon ostaa?
Aiemmin omistimme ja saimme myytyä. Tarvitsimme isomman asunnon ja olemme olleet toistaiseksi vuokralla.
Nyt taas kuumeilemme asunnon ostoa.
Itse olen koko kevään odottanut ja katsellut uutta kämppää ja tehnyt yhden tarjouksenkin. Halvat ja hyvät kämpät menee aina silmänräpäyksessä, nyt ei ole ollut taas viikkoon yhtään uutta kämppää tarjolla johon minulla olisi varaa. Ennusteet ja romahdusarvaukset eivät vaikuta omiin suunnitelmiin, aina löytyy joku jonka mielestä pitäisi odottaa, ja jossain vaiheesssa ne hinnat tulevat kuitenkin kipuamaan yli sen mitä olen itse maksanut.
Olisitko nyt kuitenkin valmis maksamaan vähemmän kuin normaalisti?
Riippuu varmastikin hyvin paljon alueesta, mistä myydään. Stadissa ainakaan kysytyiltä ja hyviltä alueilta hinnat eivät ole pudonneet, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koko kevään odottanut ja katsellut uutta kämppää ja tehnyt yhden tarjouksenkin. Halvat ja hyvät kämpät menee aina silmänräpäyksessä, nyt ei ole ollut taas viikkoon yhtään uutta kämppää tarjolla johon minulla olisi varaa. Ennusteet ja romahdusarvaukset eivät vaikuta omiin suunnitelmiin, aina löytyy joku jonka mielestä pitäisi odottaa, ja jossain vaiheesssa ne hinnat tulevat kuitenkin kipuamaan yli sen mitä olen itse maksanut.
Itse olen jo muutaman vuoden seuraillet asuntomarkkinoita harrastuksenomaisesti. Opintoni ovat vielä kesken, joten siksi en ole ryhtynyt konkreettisiin toimiin. En siis itsekään ole huomannut mitään hintojen laskua tai dramaattista myyntiajan pitenemistä. Edelleen listoilla pyörii muutama ylihinnoiteltu tai muuten myymätön kohde, mutta kyllä pääsääntöisest asunnot ja omakotitalot liikkuvat. Ei siis ole tullut tunnetta, että pitäisi jotenkin kiirehtiä. Muutaman tonnin heitto 200 000 euron kohteessa on melko samantekevä muutos. Koronan vaikutuksen hintoihin näkee aikaisintaan 6-12 kk:n päästä, jos työttömyysajat pidentyvät tai jos ylipäänsä se edes vaikuttaa mihinkään.
Meillä asunnon osto harkinnassa Helsingistä. Aiemmasta poiketen nykyistä asuntoa ei laitetakaan myyntiin vaan vuokralle. Sijainti (Helsingissä) takaa ihan kohtalaisen tuoton.
Ystäväni on miettinyt auton vaihtoa ja tähtäimessä ostaa täysin uusi auto. Kävi muutamassa liikkeessä tunnustelemassa ja oli myös koeajanut muutamia.
Niiden jälkeen oli kännykkä soinut muutaman kerran ja kyselty, että oletko miettinyt?
Jestas sentään! Ei tietenkään uskalla tälläisenä aikana laittaa muutamaa kymppitonnia autoon.