Juuri ostettu asunto ja tuleva lama
Tuoreen asuntolainan ottaneena on tullut sellainen olo, että asuntolainaa ei olisi kannattanut ottaa lainkaan koronaviruksen aiheuttamien tulevaisuuden talousnäkymien vuoksi. Mietin pitkään, kannattaako itseään sitoa asuntovelkaan vai ei. Taitaa käydä se kuuluisa, että joskus jos joutuu muuttamaan, asunnon myynnin jälkeen jää velkaa vielä pitkä siivu. Sekään ei ole itsestäänselvyys, että asunnon saa myytyä. Asuinpaikkakunta ei siis ole Tampere, Helsinki tai Turku, joissa arvojen on ennustettu säilyvän Suomessa parhaiten.
Kommentit (47)
Eniten tulee hinnat laskemaan siellä missä on nähty eniten nousua eli juurikin Hesa,Tampere,Turku akselilla.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse ostamassa asuntoa muutama kuukausi sitten, onneksi tarjoustani ei hyväksytty. Olen onnellisena nyt vuokralla.
Sama! Nyt vaan odotellaan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Rauhotutaan nyt. Pitkällä aikavälill tilanne AINA korjaantuu ja hintataso säilyy asunnoissa. Jos on juuri ostanut asunnon ja tarkoitus on siinä vuosia asua, niin ei mitään hätää!
Nykyiset hintapyynnit ei ole mitenkään linjassa pitkän aikavälin hintatason kanssa. Oikea jättikupla. Nyt korkojen nousun ja inflaation syödessä lainanhoitokykyä hinnat korjaa vääjäämättä.
Minulla taas oma asunto ja vanhana ei tarvitse maksaa ikuisesti vuokraa.
Älä tee tilanteesta itsellesi mantraa, pahin tapahtuu kun julistaa sitä omassa päässäsi.
Olen varma että selviät.
Kunhan olet liitossa tai kassan jäsen.
En ymmärrä ap:n ongelmaa. Työttömyys ja velka ei ole mikään ongelma. Jos et saa töitä jatkossa mutta velka pysyy ei sekään ole ongelma.
Ongelmiin on aina olemassa ratkaisut ja itselläni on vastaavalle tilalle olemassa "Plan B". Oman kuoleman lavastaminen on niistä helpoin, ennen sitä sinun täytyy suunnitella kaikki asiat ja hommata uudet henkilöllisyydet valmiiksi. Tämäkään ei ole vaikeaa, tarvitsee vain rahaa ja suhteita.
Tämän jälkeen voit aloittaa elämän puhtaalta pöydältä.
Mummon kaikiki tulot, eläke ja mahdollinen vuokratulo menee kokonaan hoitomaksuun. Esimerkiksi oman äitini tuloista jää käyttörahaa 165 €/kk. Jos tuloja ei ole, niin yhteiskunta maksaa kokonaan