Juuri ostettu asunto ja tuleva lama
Tuoreen asuntolainan ottaneena on tullut sellainen olo, että asuntolainaa ei olisi kannattanut ottaa lainkaan koronaviruksen aiheuttamien tulevaisuuden talousnäkymien vuoksi. Mietin pitkään, kannattaako itseään sitoa asuntovelkaan vai ei. Taitaa käydä se kuuluisa, että joskus jos joutuu muuttamaan, asunnon myynnin jälkeen jää velkaa vielä pitkä siivu. Sekään ei ole itsestäänselvyys, että asunnon saa myytyä. Asuinpaikkakunta ei siis ole Tampere, Helsinki tai Turku, joissa arvojen on ennustettu säilyvän Suomessa parhaiten.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kuukausi hukkaatte rahaa asunnonomistajan tilille kun maksaisitte omaa. Aika ajoin odotatte, että hinnat romahtas. Ei romahda. 10 vuoden päästä laskette kuinka paljon meni asunnonomistajan taskuun - niinpä.
Emme kaikki vain ajattele noin. Minä maksan siitä, että minulla on katto ja seinät, totta kai ne rahat menevät asunnon omistajan taskuun. En koe sitä "hukkaamisena", vaan se on vastike siitä, että minulla on tämä koti. Ilman suurempaa taloudellista taakkaa. Asunnon omistajille hyvä jos se ratkaisu tuntuu itselle parhaalta, en minä toivon kenellekään hinnan romahtamista tai hankaluuksia, asuu sitten itse omistamassaan asunnossa tai vuokraa jollekulle toiselle, kiitollinenhan minä vain olen asuntoni omistajalle.
En ymmärrä tätä alituista haukkumista meitä kohtaan, jotka olemme valinneet ihan tietoisesti toisin. Sinä teet oman ratkaisusi ja minä omani, ei sinun siitä tarvitse pitää, mutta en ymmärrä palstan suoranaista vihaa vuokralla asujia kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kuplauunot yrittää käyttää tuttuja mantroja "jossain on asuttava" "lyhennysvapaat" " vielä noustaan".
Nämä ovat niitä taikasanoja, joilla yritetään päästä irtisanomisien uhatessa.
Tämä. Päivät viljellään noita typeriä mantroja nettifoorumeilla, yöllä pyöritään hikisinä ja huolestuneina lakanoissa murehtimassa miten selvitä omista veloista 😂
Nämä vuokralla asujat tulee myöhemmin ulisemaan kun ei ole omaisuutta eikä omaa asuntoa ja muiden tulee auttaa vanhana hoitomaksuissa eikä ole lapsille jättää omaisuutta kun ei ole tingitty omista mukavuuksista eikä uskallettu tehdä mitään sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi sama kohtalo 1990-luvun alun lamassa. Loppujen lopuksi saatiin asunnosta sen verran, ettei velkaa jäänyt, mutta kaikki meni, mikä oli asuntoon kiinni laitettu.
Minulla kävi sama 2008 laman yhteydessä. Sen jälkeen en ole halunnut ostaa asuntoa, niin karvaat muistot. Asun edullisesti vuokralla ja säästän muutoin omaisuutta kerryttämällä, omaa asuntoa maksamalla en enää koskaan.
Sama ratkaisu. Ehkä sitten eläkkeellä ostan mummonmökin jostain mutta en sitä ennen.
Ei käy kateeksi yhtään. Itsekin asunnon ostin juuri ennen 90 luvun lamaa. Asunnon arvo tippui ja korot nousi pilviin. Tuli kallis asunto silloin mutta toisaalta asun siinä edelleen, nyt velattomana. Korot tuskin nyt nousee ainakaan pahemmin kun ollaan Eu:ssa eli siinä mielessä on turvassa. Jos vuosia siinä asunnossa meinaa asua niin ei se asuntojen hintojen laskukaan nyt maata kaada. Työttömyyttä toki nyt tulee mutta kun Korona on voitettu niin uskoisin että aika nopeasti sitä sitten talous nousee. Toimii vain heti kun työttömyyttä tulee ja ottaa lyhennysvapaata lainasta.
Ihminen, jolla ei ole mitään omaisuutta tai osakkeita sekä elää kädestä suuhun on vaan aika luuseri.
Vuokralla koko ikänsä asuva on nolo. Helsingissä tuskin, mutta kaikkialla muualla.
Älä menen asioiden edelle. Sinulla on koti, josta tykkäät. Sinulla on vielä työ. Ja löydät keinot, jos haluat pitää asuntosi. Tiedän tuttuja, joilla on kaksiossa itsensä lisäksi vuokralainen, joka helpottaa asunnon maksua. Asunnontarvitsijoita on paljon ja monelle kelpaa tuollainen vuokra-asunto. Itse vain joutuu sopeutumaan kovasti ja elämään olohuoneessa vuokralaisen "armoilla". Ai niin jokainen noin asuntoaan maksava tuttuni on ulkomaalaistaustaisen. Heille se reviiri ei taida olla niin pyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, jolla ei ole mitään omaisuutta tai osakkeita sekä elää kädestä suuhun on vaan aika luuseri.
Vuokralla koko ikänsä asuva on nolo. Helsingissä tuskin, mutta kaikkialla muualla.
Itse ajattelen kyllä juuri toisinpäin. Helsingissä kannattaa omistaa asunto, mutta muulla mielummin vuokralla.
Selkeästi vuokra-asumiseen tuomittujen tekohengittämä keskustelu.. :))
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mutta asuntolainan sijaan ainakin monta kokemusta rikkaampi. Viime vuonna tein kuusi ulkomaan matkaa, tänä vuonna jää sattuneesta syystä vähemmälle. Lisäksi syön normaalitilanteessa ulkona viikoittain, käyn paljon elokuvissa ja konserteissa, jonkin verran teatterissa, retkeilen, ajan skootterilla, mietin parhaillaan auton hankkimista ja teen paljon muutakin kivaa. Ei haittaa olla nolo.
Vierailija kirjoitti:
Tuomittujen? Saisin kyllä asuntolainan, jos hakisin. Minulla on säästöjä ja kohtalainen palkka. Kyse on valinnasta. Mieluummin matkustan ja nautin erilaisista asioista kuin otan velkaa. En pystyisi millään laskuopilla maksamaan asuntolainaa ja asumiskuluja samalla summalla, mikä nyt menee vuokraan, enkä yhtään enempää asumisesta halua maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vuokralla asujat tulee myöhemmin ulisemaan kun ei ole omaisuutta eikä omaa asuntoa ja muiden tulee auttaa vanhana hoitomaksuissa eikä ole lapsille jättää omaisuutta kun ei ole tingitty omista mukavuuksista eikä uskallettu tehdä mitään sijoituksia.
Olen juuri seurannut omistusasunnossa asuvan vanhuksen siirtymistä.hoitolaitokseen. kyllä hoito menee verotahousta ja mummon asunnossa asuu lapsenlapsi ilmaiseksi. "Pitää asunnosta huolta". Mummon rahoista menee asunnon hoito ja reppa. Mummon hoidon maksaa yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa katkeran omistusasujan kommentilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla koko ikänsä asuva on nolo. Helsingissä tuskin, mutta kaikkialla muualla.Ok. Mutta asuntolainan sijaan ainakin monta kokemusta rikkaampi. Viime vuonna tein kuusi ulkomaan matkaa, tänä vuonna jää sattuneesta syystä vähemmälle. Lisäksi syön normaalitilanteessa ulkona viikoittain, käyn paljon elokuvissa ja konserteissa, jonkin verran teatterissa, retkeilen, ajan skootterilla, mietin parhaillaan auton hankkimista ja teen paljon muutakin kivaa. Ei haittaa olla nolo.
Älä tule myöhemmim valittamaan rahan puutetta kun olet ne hassannut taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse ostamassa asuntoa muutama kuukausi sitten, onneksi tarjoustani ei hyväksytty. Olen onnellisena nyt vuokralla.
Tietysti jos lainaa on paljon niin epävarmana aikana vuokralla olo voi olla turvallisempaa. Mutta jos osa lainasta on jo maksettu, asuntovelallisella on paljon enemmän keinoja alentaa väliaikaisesti kulujaan. Pankit myöntävät varsin hövelisti lyhennysvapaata vaikka 6 kk. Silloin lyhennys jää näillä koroilla helposti muutamiin kymppeihin kuussa. Vuokralaisella ei oikein ole mahdollisuutta alentaa vuokraansa samalla tavalla äkkiä murto-osaan. Muutaman kuukauden vuokrarästit niin kämpästä joutuu pois. Samaan aikaan asuntovelallinen makselee vain korkoja.
Nollakorkokautena varmaan tosiaan kannattaa lyhennysvapaita pelkästään käyttää ja odotella korkojen nousua ja sitten lyhentää lainaa....
Vierailija kirjoitti:
Asun tällä hetkellä muuttotappiokunnassa rivarissa, josta maksan vuokraa hieman yli yhtiövastikkeen verran. Oi miksi minun pitäisi ostaa täältä asunto? Ja kyllä olen seurannut etuovea. Samat asunnot myynnissä vuodesta toiseen. Eivät mene kaupan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla koko ikänsä asuva on nolo. Helsingissä tuskin, mutta kaikkialla muualla.Ok. Mutta asuntolainan sijaan ainakin monta kokemusta rikkaampi. Viime vuonna tein kuusi ulkomaan matkaa, tänä vuonna jää sattuneesta syystä vähemmälle. Lisäksi syön normaalitilanteessa ulkona viikoittain, käyn paljon elokuvissa ja konserteissa, jonkin verran teatterissa, retkeilen, ajan skootterilla, mietin parhaillaan auton hankkimista ja teen paljon muutakin kivaa. Ei haittaa olla nolo.
Älä tule myöhemmim valittamaan rahan puutetta kun olet ne hassannut taivaan tuuliin.
En tule, voit olla ihan huoleti.
Täällä sama. Ostettiin pari kk sitten asunto.
Piti tehdä pientä remonttia, se on nyt jäässä.
Vanha oli myyty ja jossain pitää kuitenkin osua.
Oli tarkoitus asua pari v ja myydä, mutta nyt ei uskalla irrottaa rahavarastoista remonttiin, asutaan näin.
Surraan sitten, jos työt lähtee.
Tämä vanha ketju löytyi jotakin muuta etsiessä. Niin vain kävi, että koronapandemia ei romuttanut asuntojen hintoja, vaikka sitä kovasti pelättiin. "Tuleva lama" saattaa sen tehdäkin, tai sitten ei.
Ei romahda hinnat. Turhaa vouhotusta.