Huijasiko työnantaja minua?
Olen 52v, ylipainoinen, tupakoin, kuulun riskiryhmään elinikäissairauteni takia. Tähän asti olen ollu töissä normaalisti, en ole sairas. Työsuhteeni päättyy huhtikuun lopussa, olen tehnyt tämmöistä 7 kuukauden keikkaa jo pari vuotta. Eilen aamulla työnantajani pyysi käymään ja sanoi, että kun on tuo sairaus, voisitko pitää nyt vaikka lomapäivät pois, etten vain sairastu. Minulle on periaatteessa ihan sama, vaikka pidänkin. Kirjoitin siis loma-anomuksen ja työnantaja hyväksyi sen.
Tänään sitten työkaveri sanoi että ei sun tarvi lomaa hakea, jäät kotiin vaan kun olet riskiryhmäläinen, saat kelalta palkan ja lisäksi työnantajalta lomarahat työsuhteen loppuessa. Miten tämä menee, huijasiko työnantaja minut nyt kuluttamaan lomapäiväni, eivät tarvitse maksaa niistä erikseen?
Kommentit (5)
Ei huijannut. Palkka sinulta jää nyt tietysti saamatta, kun et ole töissäkään. Katso kuitenkin, että saat lomarahat.
Mun juttu on päinvastoin. Minulla on sydänlihassairaus ja olen talvilomalla ollut maaliskuun. Nyt työnantaja soitti että tule töihin, loman loppua siirretään, maanantaina mun pitää mennä töihin. Työskentelen ns kriittisellä alalla. Kuulemma sillä on oikeus nyt siirtää mun lomia ja mun pitää tulla töihin, vaikka kuulun riskiryhmään.
Minutkin kutsuttiin töihin. Menen ihan mielelläni. Kiva juttu. On hiihdetty lapissa, käyty mökillä jne. Kiva palata arkeen viikkoa suunniteltua aiemmin.
Ei ole mitään riskiryhäläisten kelarahaa. Vain jos on sairadlomalla tai märättu karanteeriin.
Loma on hyvä vaihtoehto.