Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Asun eteläamerikassa. Koirat ym. eläimet pitää konserttia 24/7. Jatkuva moottoripyöräralli talon ohi. Musiikki kuuluu kovaa 24/7 joka ilmansuunnalta.
Viimeks ku asuin suomessa niin mietin monesti et asuuko tässä 30 asunnon kerrostalossa ketään toista ihmistä. Todistettavasti en ole kuuro.
Jos on vähänkään äänille herkkä kannattaa vaan suoraan välttää kaikkia muita paitsi ylimmän kerroksen asuntoja. Sivusuunnassa tai alhaalta ylös normaalin elämisen äänet eivät suurimmassa osassa taloista juuri kuulu, mutta ylhäältä menee läpi ihan kaikki kantapääkävelystä ja imuroinnista vessan vetämiseen.
Toki vielä parempi vaihtoehto on ostaa se OK-talo jos siihen on mahdollisuuksia.
Itsellä meinaa joskus levitä pää naapurin lapsiperheen kanssa, tänä vuonna tuo lasten meno on ollut ihan jostain muualta, vai kiinnittääkö siihen enemmän huomiota kun kun koulut ovat olleet enemmän ja vähemmän kiinni ja lapset kotona.
Mutta en ymmärrä sitä juoksurallia, mikä alkaa illalla 22-23 aikaan, vetääkö ne lapset pitkin seiniä vai mitä, kun se töminä kuuluu niin selvästi ja sitten aamulla se alkaa siinä 7 aikoihin, pikkasenko kiva herätä samaan möykkään, mihin on huonosti nukahtanutkin.. :D
Ja minkä ihmeen takia niitä ovia pitää paiskoa niin voimalla, että se jysähdys oikeasti tuntuu ja kuuluu hyvien kuulokkeidenkin läpi ja sitten vedetään ryminällä portaat alas.
HILJAISUUS KERROSTALOSSA ON KLO 22 - 07.
Jostain syystä kaikki ei tiedä, että taloyhtiölaki näin sanoo.
Elämisen äänet ovat tietenkin ihan tosiasia... mutta en ymmärrä miten yläkerrassa hintelä pariskunta saa aikaan niin paljon pauketta asunnossa, kantapäät paukkuvat lattiaan, ovia paiskotaan jne. Mutta kun ei oo omistusasunto niin mitä välii. Aikaisemmin otettiin toiset huomioon, mutta olenhan -80-luvun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali asumisesta toisinaan tulee ääniä. Ääniä mitä ei tarkoittanut tapahtuvaksi. Kirja putoo lattialle, imuroidessa paukattaa patteria, vaatenaulakko rysähtää alas. Eli tahattomia kovempia ääniä sattuu kaikille.
Ei tietenkää saa huudattaa musaa volyymit kaakossa läpi yön. Pitää soittaa sillä volyymillä ettei kuulu naapuriin. Mut ei mua haittaa jos naapurilta putoo vaikka kattila ja kuuluu kolahdus. Sit jos hän joka päivä pudottelis kattiloita se olis ärsyttävää. tai jos joku käy suihkussa keskellä yötä mut jos joka yö laulais vielä ooppera aariat ja löträis vedellä koko yön että läiske vaan mun asuntoon kuuluisia niin sekin ois rasittavaa. Mut normi suihku ei haittaa mua. Jos mä nukun en mä edes kuule jos naapurilla oliskin suihkupäällä. Voi olla että talossa on hyvät äänieristeet kun on aika uus talo.
Yläkerran naapuri tiputtelee joka päivä ja vähän väliä jotain kahvakuulia lattialle. Siis todellakin, se tiputtelu on jatkuvaa. Töiden jälkeen ilmeisesti tiputtaa korkokengät aina lattialle, siis heittää ne. Kunhan on ensin jokusen tovin ravannut kämppää ympäri korkkarit jalassa. Siitä kuuluu muuten alakertaan jumalaton ääni laminaattilattialla.
Olen miettinyt onkohan sillä se hemmetin hulavanne? Se vois selittää miksi se koliseva ääni jää ihan kuin "pyörimään". Sitten kuuluu uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.. Voin sanoa, että ku tätä on kuunnellut usean kuukauden ajan eikä ole saanut edes YHTÄ päivää ilman sitä jatkuvaa kolistelua, niin alkaa olla hermot aika tiukilla. Sellanen jatkuva häiritsevä ääni alkaa todella käydä mielenterveydelle. Katson tv:tä bluetooth-kuulokkeiden kanssa, mutta eihän sen niin pitäisi mennä, että joku joutuu elämään omassa kodissaan kuulokkeet päässä, kun naapuri on niin idiootti, että jatkuvasti tuottaa jotain kolinaa. Laminaattilattialla kun raahaa huonekaluja, tiputtelee esineitä JATKUVASTI, kolistelee tuolin jalkoja jnejne, niin se ääni kuuluu alakertaan kuin jonkin kaiuttimen kautta. Sata kertaa kovempana, kuin kuuluu siellä itse asunnossa.
Ihmisillä on sellainen jännä kyky kuin puhuminen. Uskon, että kun mainitset asiasta asialliseen sävyyn, niin asiat voivat muuttua. Tai sitten kirje postiluukusta. Ettei jää paha mieli jylläämään oman pään sisälle. Siitä ei seuraa hyvää.
Seinänaapurilla on karaokelaitteet, ja kerran kun pelit jyystivät täysillä, kävin ovella kysymässä, voisiko musiikin volyymia laskea, kun kappaleet erottuivat selvästi seinän taakse. Vuokralainen alkoikin opastaa minua, että normaaleja ääniä täytyy sietää tällaisessa rivarissa.
Onko teidän mielestänne täysillä pauhaava karaoke ja kymmenen vierasta kiekumassa kultaisia korvarenkaita ”normaaleja ääniä” kerros- tai rivitalossa? Ja onko jatkuva basson jytke normaalia ääntä, jota vain tulee sietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä annatte niiden lastenne juosta ja mäiskiä menemään sisällä kerrostalossa.
Miten sä estät nopeet pikkulapset, jos sulla on töitä ja eivät tottele. Sitoa ei niitä voi. Pihalle ei niitä voi laittaa. Töitä on koneella 24h ympäri ja pitää päivystää. Mies on kanssa töissä ja tulot on vähäiset, työ on silpputyötä.
Työttömänä melkein saisi saman, mutta ei kehtaa jäädä tukien varaan.
Miten sä komennat lapsia joiden pitäisi ulkoilla enemmän, mutta ei voi ulkoiluttaa ja ovat liian pieniä tähän aikaan menemään pihalle itsekseen?
Töitä on molemilla kokoajan koneella. Eihän niitä saa kiinni ja innostuvat entisestään kun luulevat että vanhemmat on ottaa kiinni niitä ;D siitäkös se töminä vielä yltyy heh heheh heheh
Sitten minäkin innostun jalottelemaan kun olen koko päivän kääntänyt EU-tekstejä kurjalla matalalla palkalla perse penkissä lähes 9h.
Käynyt hakemassa päiväkodista lapset ja siinä se.
Miten sä voit kieltää lapsia juoksemasta ja pomppimasta?
Käytännön ohjeita. Eivät tottele kuin minuutin pari ja sitten juoksu alkaa taas.
Ei voi sitoa ja ei saa satuttaa. Ei voi sulkea huoneeseenkaan, kun ovat eläviä olentoja ja lapsia.
Miten sä, miten sä, miten miten sä.
Kerro mulle munapää miten sä oikein sen tekisit?
Täytyy jatkaa töitä taas saatana...
Tätä minäkin olen sanonut. Jos ei omat vanhemmat saa hiljaiseksi lapsiaan, niin ketkä ne sitten saa.
No, tietysti lapset itse itsensä aikanaan. Siihen vaaditaan kymmeniä vuosia.
Meistä jokainen on ollut biologinen alkueliö ja pitää vain sietää sitä itseään mitä on itsekin aikoinaan muille aiheuttanut. Sellaisia ne lapset on.
Ei lapsi itseään voi kontrolloida ja ei vanhemmatkaan nykyään. Hyvä niin!
Mielestäni nämä jotka eivät osaa muita kunnioittaa niin saisivat muuttaa maalle!!! kaupungissa pitää olla hiljaa!
Meidän rivariyhteisössä on isäntä joka vetää karaokeiltoja ja muita kovaäänisiä juttuja ilman paitaa.
Jos asiasta huomauttaa niin tulee drinkkilasin kanssa rinnuksilla sössöttämään kovaan ääneen ja häätää valittajat tiehensä. Kaikki rakastaa näitä diskopäitä ja heidän asuntovaunujaan parkkipaikalla.
Osa porukasta lähtee kesäisin asuntovaunuilemaan heidän kanssaan, kun on asuntovaunuja "vuokralla" myös muille.
Kivat jatkuvat grillibileet koko kadulle aina viikonloppuisin.
Tämä lihaksikas "jäbä" pitää huolen ettei bileet mene pieleen koskaan ja soitanta jatkuu aina aamuun asti. Hyypio on oikea korruptori ja kaiken täsmääjä.
Ei tässä varmaan auta kuin muuttaa muualle, kun on perus "luterilainen", "uskis" kaiken pilaaja.
Sellainenhan minä olenkin. En voi kieltää.
Vituttaa kun perjantaista sunnuntaihin on hitonmoiset grillibileet ja iskelmä vaan soi. Enemmistö diggaa ja meistä kolme perhettä ei yhtään.
Kolme vastaan kymmenen on kolmetoista. Eli ei olla muutettu mihinkään vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis valittaako jotkut ihmiset jopa lasten leikeistä sisällä? Käsittämätöntä!! Yritättekö lapsiperheitä kadulle häätää, säälimätöntä jos lapsilla ei ole kattoa päänsä päällä enää sen jälkeen... Kerrostalossa ei tarvitse olla kuin ohuet seinät ja lattiat ja sen takia lasten tavallisten leikkien äänet voi kuulua voimakkaasti naapuriin. En tarkoita tällä jalkapallon peluuta sisällä vaan jos leluautoilla ajaa pitkin lattiaa tms. Jos meille tultaisiin valittamaan lasten iloisista leikeistä niin minä sanoisin että anna olla viimeinen kerta, lapseeni en tartuta tätä ahdistuneisuuden kulttuuria vaan lapsen tulee saada vapaasti leikkiä ja nauraa kotonaan...
Ja meillä ei koko perhe tapita myöskään tv:n edessä kuulokkeet päässä jos katsotaan leffaa niin monia kuulokkeita ei saisi edes tv:hen kytkettyä ja en ala lasteni kuuloa kuulokkeilla myöskään pilaamaan!
Leluautolla voi ajaa maton päällä. Vain idiootti antaa lapsen leikkiä leluautoilla laminaattilattialla kerrostalossa. Lasten ei myöskään tule juosta ja hyppiä kerrostaloasunnossa EIKÄ myöskään rappukäytävässä. Leffaa katsotaan normaalilla äänenvoimakkuudella, teillä ilmeisesti on tapana huudattaa sitä?
Näitten luulis olevaan itestäänselviä asioita, mutta valitettavan paljon on ihmisiä, jotka elävät omassa minäminä ja minun oikeus-kuplassaan eivätkä osaa ajatella ketään muuta kuin omaa napaansa.
Varmasti noinkin, mutta monelle ei ole koskaan opetettu käyttäytymissääntöjä. Siinä voi olla vaikea sisäistää asioita, kun ei ole perusteitakaan koskaan lyöty nokan eteen.
Mun naapurini naureskelee kovaan ääneen (yksin) sellaista röhönaurua MUAHHAHHAHAA, hokee kovaan ääneen sanoja ja paiskoo jotain lekaa seiniin ja lattiaan. On tavatessa kivikasvo, joka tuijottaa vihaisesti syvälle silmiin. Ja ketjupolttaa. Se röökinkatku tulee meille ilmastoinnin kautta ja vaikka olen teipannut ja laittanut uretaania joka koloon, niin silti haisee tupakki makkarissa.
Mies heittelee roskiksensa ikkunasta pihalle, asuu kuitenkin kolmannessa kerroksessa.... kiva saada joku päivä päähänsä kävelyllä vaikka käytetty hernekeittopurkki tai maksalaatikko.
Tämmöisiä pidettiin ennen mielisairaaloissa, nyt he ilahduttavat meitä avohoidokkeina.
Suomessa nyt ollaan ihan kohtuuhyvin tolkkuissaan mutta Itävallassa asuessani hiljaisuus oli myös arkipäivisin klo 11-14 eli lounastauolla ei saanut tehdä pienintäkään rapsahdusta.. Onneksi pääsin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis valittaako jotkut ihmiset jopa lasten leikeistä sisällä? Käsittämätöntä!! Yritättekö lapsiperheitä kadulle häätää, säälimätöntä jos lapsilla ei ole kattoa päänsä päällä enää sen jälkeen... Kerrostalossa ei tarvitse olla kuin ohuet seinät ja lattiat ja sen takia lasten tavallisten leikkien äänet voi kuulua voimakkaasti naapuriin. En tarkoita tällä jalkapallon peluuta sisällä vaan jos leluautoilla ajaa pitkin lattiaa tms. Jos meille tultaisiin valittamaan lasten iloisista leikeistä niin minä sanoisin että anna olla viimeinen kerta, lapseeni en tartuta tätä ahdistuneisuuden kulttuuria vaan lapsen tulee saada vapaasti leikkiä ja nauraa kotonaan...
Ja meillä ei koko perhe tapita myöskään tv:n edessä kuulokkeet päässä jos katsotaan leffaa niin monia kuulokkeita ei saisi edes tv:hen kytkettyä ja en ala lasteni kuuloa kuulokkeilla myöskään pilaamaan!
Leluautolla voi ajaa maton päällä. Vain idiootti antaa lapsen leikkiä leluautoilla laminaattilattialla kerrostalossa. Lasten ei myöskään tule juosta ja hyppiä kerrostaloasunnossa EIKÄ myöskään rappukäytävässä. Leffaa katsotaan normaalilla äänenvoimakkuudella, teillä ilmeisesti on tapana huudattaa sitä?
Näitten luulis olevaan itestäänselviä asioita, mutta valitettavan paljon on ihmisiä, jotka elävät omassa minäminä ja minun oikeus-kuplassaan eivätkä osaa ajatella ketään muuta kuin omaa napaansa.
Varmasti noinkin, mutta monelle ei ole koskaan opetettu käyttäytymissääntöjä. Siinä voi olla vaikea sisäistää asioita, kun ei ole perusteitakaan koskaan lyöty nokan eteen.
On tultu maalta kaupunkiin. Siellä maalla ei tarvinnut ajatella, häiritseekö naapuria.
Siksi ei opetettu lapsena muiden huomioonottamista.
Perikaupunkilaiset kulttuurisuvut ovat erikseen.
Tuliko bänksit, David? kirjoitti:
Vtuttaa, kun naapurissa on ollut nyt korona-aikaan useita jatkobileitä.
Tilataksilla tulee valtava porukka, joka tömpsyttää rappu raikuen klo 23:30 ja jo alkaa asunnosta kuulua yleinen hälinä, huutopuhe, koiran haukku ja musa jumputtaa täysillä jotain monotonista koko yön klo 04:30 asti. Yritä siinä nukkua, kun ei edes korvatulpat auta!!!
Sitten rampataan ovi paukkuen pihalla röökillä, rappu haisee kuin tervakeuhkon obduktiojäte ja tietenkin samalla hölistään rapun kaikuessa joutavia ja kiljutaan, muista asukkaista viis.
Ikkunamme alla on käyty kännisiä rakkausriitoja ja juoruttu tyttöjen kesken pahaa muista sekä tietenkin huudettu puhelimeen, että:”MIKÄ SE TEIDÄN OVIKOODI OLI?!?” Lisää känniläisiä tulossa kylään.
Saisi korona niittää koko porukan.
Huh, alkoi ihan verenpaine nousta tätä kirjoitellessa... toivon hartaasti, ettei huomenna ole taas bileitä.
Itseäkin ärsyttää että ihme biletystä alkanut olla kun enemmän pitäisi välttää kokoontumisia niin rappukäytävässä ramppaa ties mitä porukkaa jne. Muuten ei niin ärsyttäisi ja ymmärrän että elääkin pitää mutta nyt kun ovat nämä poikkeusajat niin luulisi että enemmän ollaan näkemättä toisia kuin että pidetään jotakin kotibileitä ja muutenkin ramppaa kokoajan jotakin ventovieraita rappukäytävässä ja ei jotenkin kunnioiteta toisia asukkaita ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Et saa helsingistä 200t vielä kuin 60-luvun kaksion kontulasta, mutta katso radanvarrelta jokin rauhallinen lähiö ja pistä kello soimaan 45min aikaisemmin? Vuokraa yksityiseltä, ei-muhmet taloyhtiöstä jossa ei ole mitään tukiasuntoja.
Kuninkaantammesta saa upouuden asunnon alle 200t. Ja massia ei tarvi olla ostohetkellä kuin reilu 50t. Sen verran saat lainaa pankista.
Jos ystävällinen face to face -reklamointi metelöijälle ei auta, häiriöistä kannattaa tehdä valitus kellonaikojen tarkkuudella taloyhtiölle isännöitsijän kautta. Mitä useampi tekee valituksen, sitä helpommin ongelman voi korjata. Asian voi ottaa esiin myös yhtiökokouksessa. Kannattaa ottaa yhteyttä hallitukseen tai tarvittaessa yrittää saada toisten osakkaiden kanssa aikaiseksi ylimääräinen yhtiökokous. Kyllä se niin on, että kaikilla on oikeus asumisrauhaan. Kovaäänisiä juhlia voi järjestää muualla kuin naapureiden keskellä - juhlapaikkoja ja -tiloja on tarjolla maksua vastaan.
Onko teidän mielestänne täysillä pauhaava karaoke ja kymmenen vierasta kiekumassa kultaisia korvarenkaita ”normaaleja ääniä” kerros- tai rivitalossa? Ja onko jatkuva basson jytke normaalia ääntä, jota vain tulee sietää?[/quote]
Sitten vielä kun näillä möykkääjillä tai lempimusan kuuntelijoilla on niin onneton musiikkimaku että kaikenmoista sont@a joutuu kestämään.
Et saa helsingistä 200t vielä kuin 60-luvun kaksion kontulasta, mutta katso radanvarrelta jokin rauhallinen lähiö ja pistä kello soimaan 45min aikaisemmin? Vuokraa yksityiseltä, ei-muhmet taloyhtiöstä jossa ei ole mitään tukiasuntoja.