Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Olen tavannut naapureita, jotka muuttavat taloon YYA-lauseen turvin.
Lause kuuluu näin: 'tulkaa vaan sanomaan, jos on jotain...' tai 'tulkaa vaan soittamaan ovikelloa jos jotain on...' ja vielä 'meille voin tulla aina s a n o m a a n'.
Kuulkaa ne järjestyssäännöt ovat sitä varten, että niiden mukaan e l e t ä ä n.
Ja jos teillä on jotakin, joka tulee rikkomaan sääntöjä, t e tulette minulta kysymään lupaa tai informoitte minua e n n e n tapahtumaa.
Jokainen tietää, mitä tapahtuu, kun menee sitten sanomaan. Jos sanon, että tuo tie on pelastustie, jota voi toki käyttää kun muuttaa. Siihen ei voi joka perjantai parkkeerata kauppakassien kanssa (ellei ole ♿️) ja että sama sääntö koskee vieraita (vierasparkkiin viiskyt metriä). Tulee vastalauseiden myrsky. Joo meillä on oikeus, mihin muualle me auto- asuntovaunuyhdistelmä laitetaan kuin nurmikolle. Joo mutta auto pitää imuroida ja vaunu kans. Mihin muualle lasken polkupyörän pesuvedet kuin lasten hiekkalaatikkoon, koska eihän sitä ei kukaan käytä. Joo joo mutta meillä nyt on asiat vain näin plaa plaa.
Joo joo mutta.
Hyvin harvoin tällainen ovikellonkilautuksen ja asian esilletuomisen höyli pyytäjä on a) edes ajatellut omaa käyttäytymistä, b) sisäistänyt järjestyssääntöjä, tai edes lukenut niitä, c).
Hänen mielestä säännöt ovat d) räyhääjille, ja jokainen heidät tässä stadissa tuntee, e) yleisesti jaettava paperi, jota h e voivat aina soveltaa.
On ihan sama, menenkö ovelle sanomaan sanottavani ystävällisesti, tai laitanko ystävällisen lapun. Se lupaus 'tulla vaan heti soittamaan ovikelloa', se on poispyyhkäisty.
Yhtä asiaa jäin ihmettelemään.
M i n k ä l a i n e n on se juttu, jota he tarkoittivat, kun pyysivät heti kilauttamaan ja ilmoittamaan 'jos jotain on'.
Se on lause, jolla manipuloidaan naapuri/t. Annetaan ymmärtää, että tässä on sitten kiva, helpostilähestyttävä ja lojaali pariskunta. Tosiasiassa asennevammainen narsistipari. Yhtä asiaa ei kannata edes yrittää, muuttaa toisen a s e n n e t t a.
Ei ikinä edes alentua keskustelemaan heidän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut naapureita, jotka muuttavat taloon YYA-lauseen turvin.
Lause kuuluu näin: 'tulkaa vaan sanomaan, jos on jotain...' tai 'tulkaa vaan soittamaan ovikelloa jos jotain on...' ja vielä 'meille voin tulla aina s a n o m a a n'.
Kuulkaa ne järjestyssäännöt ovat sitä varten, että niiden mukaan e l e t ä ä n.
Ja jos teillä on jotakin, joka tulee rikkomaan sääntöjä, t e tulette minulta kysymään lupaa tai informoitte minua e n n e n tapahtumaa.
Jokainen tietää, mitä tapahtuu, kun menee sitten sanomaan. Jos sanon, että tuo tie on pelastustie, jota voi toki käyttää kun muuttaa. Siihen ei voi joka perjantai parkkeerata kauppakassien kanssa (ellei ole ♿️) ja että sama sääntö koskee vieraita (vierasparkkiin viiskyt metriä). Tulee vastalauseiden myrsky. Joo meillä on oikeus, mihin muualle me auto- asuntovaunuyhdistelmä laitetaan kuin nurmikolle. Joo mutta auto pitää imuroida ja vaunu kans. Mihin muualle lasken polkupyörän pesuvedet kuin lasten hiekkalaatikkoon, koska eihän sitä ei kukaan käytä. Joo joo mutta meillä nyt on asiat vain näin plaa plaa.
Joo joo mutta.
Hyvin harvoin tällainen ovikellonkilautuksen ja asian esilletuomisen höyli pyytäjä on a) edes ajatellut omaa käyttäytymistä, b) sisäistänyt järjestyssääntöjä, tai edes lukenut niitä, c).
Hänen mielestä säännöt ovat d) räyhääjille, ja jokainen heidät tässä stadissa tuntee, e) yleisesti jaettava paperi, jota h e voivat aina soveltaa.
On ihan sama, menenkö ovelle sanomaan sanottavani ystävällisesti, tai laitanko ystävällisen lapun. Se lupaus 'tulla vaan heti soittamaan ovikelloa', se on poispyyhkäisty.
Yhtä asiaa jäin ihmettelemään.
M i n k ä l a i n e n on se juttu, jota he tarkoittivat, kun pyysivät heti kilauttamaan ja ilmoittamaan 'jos jotain on'.Se on lause, jolla manipuloidaan naapuri/t. Annetaan ymmärtää, että tässä on sitten kiva, helpostilähestyttävä ja lojaali pariskunta. Tosiasiassa asennevammainen narsistipari. Yhtä asiaa ei kannata edes yrittää, muuttaa toisen a s e n n e t t a.
Ei ikinä edes alentua keskustelemaan heidän kanssa.
Tuo on niin totta. Eihän se ole se naapuri, jonka tehtävänä on vahtia, että uusi asukas noudattaa sääntöjä. Jokaisen on itse omaa käytöstänsä vahdittava. Sanomalla "tulkaa sanomaan meille jos jotain on" tavallaan etukäteen lunastetaan itselle paskamainen ja muista piittaamaton käytös.
Ja ikäänkuin tiedostetaan, ehkä pelätään, että tuo naapuri tekeekin meistä valituksen, eikä keskustele siitä meidän kanssa ensin (mun muija on tottunut manipuloimaan jokaisen joka hälle ryttyilee, siksi pyydetään sitä, ett tulkaa vaan soittamaan ovikelloa). Tällaisia on vaan valitettavasti liikaa, ja myös nuorissa pareissa. Ikäänkuin kaikki yhteiseen kerrostalo- ja rivitaloasumiseen kuuluvat hyvät käytösasiat ovat heidän mielen alapuolella. Alisteisia.
Kerrostalo elämä ja riviralo elämä koettu,ihan karmeeta.Ajateltiin omakoti rauhallinen,eiii naapuri koneet käynnis joulu,juhannus,viimesin autoralli disco.Jympyti jympyti..Veti aikoinaan rautalapioo asfaltil et sai melua aikaan. Eräs uusivuosi pommitti talomme sivua jollain,joku sano ohan noil vakuutus,kuulin ,ja menin mätin ne moskat pois,lasinsirutkin oli osattu kasata juuri mistä ajetaan pois siivosin ne heitin ne rikkalap..siivotkoot.Kerran siivosin yleisen tien roskista niide ojasn nehän sen teki..Yks vuosi korvastani meni kuulo,ukko mätti autotallista paukkupommia tosi lähellä minua sarjana..18alkaen..kiirettä piti..paukku pam..sytytti ji uutta..menin 24ulos ei siäl voinnu olla harmaa savu,rikinhaju täytti tienoot.Väisteli pommei,rakettei,vaarallista,edesvastuutonta touhua..
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä annatte niiden lastenne juosta ja mäiskiä menemään sisällä kerrostalossa.
Suomi on vapaa maa. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä annatte niiden lastenne juosta ja mäiskiä menemään sisällä kerrostalossa.
Miten sä estät nopeet pikkulapset, jos sulla on töitä ja eivät tottele. Sitoa ei niitä voi. Pihalle ei niitä voi laittaa. Töitä on koneella 24h ympäri ja pitää päivystää. Mies on kanssa töissä ja tulot on vähäiset, työ on silpputyötä.
Työttömänä melkein saisi saman, mutta ei kehtaa jäädä tukien varaan.
Miten sä komennat lapsia joiden pitäisi ulkoilla enemmän, mutta ei voi ulkoiluttaa ja ovat liian pieniä tähän aikaan menemään pihalle itsekseen?
Töitä on molemilla kokoajan koneella. Eihän niitä saa kiinni ja innostuvat entisestään kun luulevat että vanhemmat on ottaa kiinni niitä ;D siitäkös se töminä vielä yltyy heh heheh heheh
Sitten minäkin innostun jalottelemaan kun olen koko päivän kääntänyt EU-tekstejä kurjalla matalalla palkalla perse penkissä lähes 9h.
Käynyt hakemassa päiväkodista lapset ja siinä se.
Miten sä voit kieltää lapsia juoksemasta ja pomppimasta?
Käytännön ohjeita. Eivät tottele kuin minuutin pari ja sitten juoksu alkaa taas.
Ei voi sitoa ja ei saa satuttaa. Ei voi sulkea huoneeseenkaan, kun ovat eläviä olentoja ja lapsia.
Miten sä, miten sä, miten miten sä.
Kerro mulle munapää miten sä oikein sen tekisit?
Täytyy jatkaa töitä taas saatana...
Antti, muista perustuslaki ja se, että hyvä juristi vaatii todisteet asiasta kuin asiasta. Ensimmäinen kysymys: Missä data viruksesta kun se eristettiin ihmisestä. Olet Kataisen kanssa oppinuy huonoille tavoille ja sinun on aika muistaa se, että edustat kansaa. Nyt kansalainen puhuttelee edustajaa. Missä todisteet. Älä rupea lainrikkojaksi, sillä monet körsivät kun te ette tee työtänne kansan hyväksi vaan omaksi eduksenne. Aloitetaan oikeudenkäynnit ja ne televisioidaan. Todistakaa. Valtio hävisi jo Portugalilaisessa tuomioistuimessa. Testi ei toimi, todisteita ei ollut, joten ei voitu laittaa karanteeniin. Poikkeuslaille ei ole ensimmäistäkään perustetta piste. Vastuuseen saatetaan kaikki jotka tähän kuplettiin ovat osallisena. Ps. Kaverisi Biden hävisi vaalinsa ja pääsee linnaan...ei tosin presidentinlinnaan. Muut " kollegat" seuraa perässä. Antti ole siis skarppina ja noudata lakeja viimeiseen asti, ok?
Sori mut joudut kyl valvomaan kun nussin nuoria varattuja naisoa yötä päivää t panojorma
L O P E T T A K A A kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Yläkerran naapuri siivouspäivänään ei tyydy siivoamaan niinkuin normaalit ihmiset, vaan raapii niin että kirskahduksia kuuluu lattiasta ja oikeen kunnon naarmutus äänet. Todella ärsyttävä tota lattioiden naarmutusta kuunnella. Ei niitä lattioita noin mopata, muuta muualle naarmuttamaan niitä lattioita!
Naapurit on oikeita riesoja. Toinen paukkaa ja paukuttaa seinää, ärsyttävä töminä kuuluu. MUUTTAKAA MUUALLE, en jaksa enää.
Olkaa onnellisia joilla on varaa asua ilman naapureita!!
Helvetti on toiset ihmiset, ei siitä pääse mihinkään. Joku tauti saisi kyllä viedä suurimman osan.
Vierailija kirjoitti:
Se on mielenkiintoista, että äänieristykset voi olla niinkin huonoja, että normaalin elämän äänet kuuluvat häiritsevästi naapuriin. Ei niin pitäisi tai saisi olla. Kaaos tai stressihän siitä vain tulee, ja terveys menee, kun joko talo on kakofoninen, tai joutuu kaiken aikaa olemaan "varpaillaan".
Mutta niin se vain on. Ja sitten löytyy ihmisiä, joihin ei auta mitkään äänieristykset kun "kyllä mulla on oikeus".
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Yläkerran naapuri siivouspäivänään ei tyydy siivoamaan niinkuin normaalit ihmiset, vaan raapii niin että kirskahduksia kuuluu lattiasta ja oikeen kunnon naarmutus äänet. Todella ärsyttävä tota lattioiden naarmutusta kuunnella. Ei niitä lattioita noin mopata, muuta muualle naarmuttamaan niitä lattioita!
Naapurit on oikeita riesoja. Toinen paukkaa ja paukuttaa seinää, ärsyttävä töminä kuuluu. MUUTTAKAA MUUALLE, en jaksa enää.
Olkaa onnellisia joilla on varaa asua ilman naapureita!!Helvetti on toiset ihmiset, ei siitä pääse mihinkään. Joku tauti saisi kyllä viedä suurimman osan.
Se tauti vois alkaa susta ja sun perheestä! Mä otan sun tyttöystävän nussittavaks lähiöön! T panojorma uuuaaaaah!
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ikinä tullut mieleen hakata pattereita missään asuessani. Meidän alakerran ihmisiä kuulemma ärsyttää normaali kävely yläkerrassa, ilman kenkiä. Pitäisi varmaan ryömiä, että heillä olisi täysin hiljaista.
Minulla oli kauhunaapuri, joka vaati täydellistä hiljaisuutta naapureilta. Hän hakkasi pattereita, kun tv oli muka liian isolla (siis alkuillastakin), lähetteli tekstiviestejä keskellä yötä, jos vessaa vedettiin. Eli hän oli itse suurin häirikkö siinä naapurustossa!
Jos valitsee kerrostaloasumisen, pitää sietää normaaleja asumisen ääniä. Yöllä mekastamista ei tietenkään tarvitse sietää, mutta yölläkin satunnaiset, vahingossa tulevat äänet kuuluvat normaaliin asumiseen.
Olkaa onnellisia joilla on varaa asua ilman naapureita!!
Nuo kriiks-krääks-äänet tulee imurista, joka imaisee liian tiukasti kiinni mattalaminaattiin. Meillä upouudessa kerrostalossa kuunnellaan tuota yläkerrasta vähintään kerran pari viikossa, viimeksi tänään juuri, kun saimme herkullisen sushiaterian pöytään ja ajattelimme rauhassa nautiskella. Oma Mielen imurinikin tekee tuotaa ulisevaa/vinkuvaa imuääntä, jos sitä liikuttelee laminaatilla normaalisti edestakaisin. Kun vetää ja työntää suulake pienessä kulmassa, ei ääni ole niin paha. Electrolux piti parketilla vielä pahempaa ääntä, siksi hankin Mielen, mutta kun muutimme tähän asuntoon, jossa on mattapintaisin laminaatti, jonka ikinä olen nähnyt, ongelma alkoi Mielelläkin. Twinnerin suulake taitaisi olla hiljaisin, mutta menepä naapurille nyt sanomaan, että vaihtakaa imuria tai suulaketta...
"Laminaattilattia pitäisi olla sallittu ainoastaan pohjakerroksen asunnoissa. Se voimistaa ääniä ikään kuin vahvistimena ja tuuttaa sitten moninkertaistuneet mölyt seinänaapurien iloksi. Tuo on muuten mielenterveydelle vahingollista suorastaan, jos on pakotettu kuuntelemaan jonkun ventovieraan melskausta ja kolistelua päivästä toiseen. Kyse on kuitenkin omasta kodista, jossa pitäisi saada olla rauhassa ja ladata akkuja. Itselläni on myös ollut näitä superrauhattomia hc-kolistelijoita naapuriasunnossa, onkohan heillä joku ADHD jonka takia eivät ole hetkeäkään hiljaa ja paikoillaan. Töissä tai koulussa on keskityttävä ja ns. oltava ihmisiksi, kotona voi sitten purkaa höyryjä ja häslätä kuin päätön kana.[/quote]"
Ostin ylimmästä kerroksesta juuri em. syystä - nyt suurin ongelma on pohjakerroksen laminaattilattia -ja asukkaat. Öisin ei pysty nukkua kun ravataan laminaatilla ja paiskotaan tavaroita. Ostohetkellä kerrostalo oli hiljainen, jatkuvien muutostöiden takia täysi seula. Nytkin on remontoitu jokapv. tammikuusta, yksityisiä ja Hekan luukkuja kaikki putkeen. Pahinta painajaista. Isännöinti ei välitä. Samalla viivalla kun ongelmatapauksia riittää. Kohtelu kaikille yhtä nihkeä. Segretaation tulos, kaikilla on vaan oikeuksia.
Niin em. kommentistä jäi että kerrosten välissä on vielä yksi asunto. Todennäk. melun takia täysin asuinkelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi otin muita huomioon ja yritin elää niin, että kaikilla on hyvä olla. Sitten tajusin, että naapureita ei voisi vähempää kiinnostaa se, miten heidän elämänsä muihin vaikuttaa. Ryhdyin iloisesti elämään kuin he.
Ja näin se kannattaakin tehdä. Ihan turha stressata, kuuluuko normaaliääninen televisio tai kävely naapuriin. Normaalit elämisen äänet eivät häiritse normaaleita ihmisiä.
Kyllä mä ymmärrän että ihmisillä on juhlia silloin tällöin ja raavitaan lattiaa imurilla parit kerrat kuussa ja
koira haukahtelee tuolloin tällöin .Perjantaina saattaa stereot vähän nostaa volaa.Mikäs siinä.Ja kun portaita pitkin kipitetään niin kuuluuhan se.No problemos,on O.K, asutaan kerrostalossa.
Lapset leikkii mun ikkunan alla ja kiljuu.Ei kiva mutta ok.
Mutta.24/7/365 .Apuva!!Koko ajan .Hela Tiden.
Kopinaa, askelten tömähtelyä,karjuntaa,kiljuntaa,älämölön huudatusta jota myös joku voi etäisesti musiikiksi kutsua.Hellittämätöntä piinaa ihmiseltä joka ilmeisesti elää omassa kuplassaan.Koko ajan.Häirikkö.
On porukkaa jotka käy koronasta huolimatta töissä.Minä myösJoo.Ne lähtee aamuisin ulko-ovesta ulos.Duuniin.Pakko.
Kun tulen kymmenen tunnin duunipäivän jälkeen kotiin,haluaisin niin levätä.Mutta ei. Yläkerran norsu tamppaa edestakaisin niin että melkein kattolamppu tipahtaa.Miten h-tissä se jaksaa?
Ei.Hanki ryijyjä ja paksuja mattoja ,sekä tyynyjä.Poistaa mekkalaa jonkin verran.
Omakotitalo omiin tapoihin ja elämänrytmiin sopivalta alueelta, niin ei tarvitse itkeä. Noissa kaupungin vuokrakämpissä voit valita että kestätkö vai muutatko, et yhtään sen enempää.
Omistustaloissa voit sentään valittaa taloyhtiön hallitukselle.
Hupaisia nämä kommentoinnit joissa kehotetaan muuttaan maalle.Tai omakotitaloon.Kuka mulle sinne palkan maksaa kun on oltava duunissa Hgin keskustassa klo.7.00?Raketillako mä landelta töihin ehdin.Ei ole edes ajokorttia ei autolle eikä raketille.Katselin omiskämppien hintoja Helsingissä...200 tonnia pitäisi kaivaa pankin tiskille jos aletaan puhumaan niistä rupusimmista.
Ei oo rahaa täppiä tuohta.
Itse olen suunnitellut uskoontuloa mutta kun ei p-le usko edes HSLn aikatauluihin.
Ei heilu lamput, mutta jatkuvasta tärinästä kattolamppujen pistokkeet irtoavat välillä. Taulukoukut irtoavat piikit suorana, pudonnut tauluja - kehykset rikki - ja keraaminen seinäkello - mäsänä lattialla :-(