Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Viime viikkoina ole ihmetellyt kun olen herännyt puoli tuntia sen jälkeen, kun olen nukahtanut. Uudelleen on sen jälkeen todella vaikea saada unta, kestää tunteja kun ensimmäinen rem-vaihe katkeaa.
Sitten ehdin yhden kerran herätessäni kuulla, että seinään hakataan.
Uusi naapuri alkaa aina hakata seinään, kun nukahdan. Sellainen nuori hissukka nainen, muuten ihan asiallisen tuntuinen ja hiljainen. Siis WTF?
Puoli tuntia nukahtamisen jälkeen herääminen kun ei ole yhtään tapaistani. Mulla kesti viikkoja tajuta, miksi olen jatkuvasti kuolemanväsynyt. Sitä hakkaamista ei yleensä kuule, kun naapuri lopettaa heti kun herään. Kaksi kertaa olen onnistunut ehtiä sen kuulemaan. Otan kyllä puheeksi, kun seuraavan kerran rapussa kohdataan. Siis mitä helvettiä. Ensi yönä aion nukkua tulpat päässä eteisessä, joka on kaukana naapurin seinästä.Tuskin herään jos taas hakkaa. Jos vielä hakkaa, niin menen ovelle heti.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikkoina ole ihmetellyt kun olen herännyt puoli tuntia sen jälkeen, kun olen nukahtanut. Uudelleen on sen jälkeen todella vaikea saada unta, kestää tunteja kun ensimmäinen rem-vaihe katkeaa.
Uusi naapuri alkaa aina hakata seinään, kun nukahdan. Sellainen nuori hissukka nainen, muuten ihan asiallisen tuntuinen ja hiljainen. Siis WTF?
Puoli tuntia nukahtamisen jälkeen herääminen kun ei ole yhtään tapaistani. Mulla kesti viikkoja tajuta, miksi olen jatkuvasti kuolemanväsynyt. Sitä hakkaamista ei yleensä kuule, kun naapuri lopettaa heti kun herään. Kaksi kertaa olen onnistunut ehtiä sen kuulemaan. Otan kyllä puheeksi, kun seuraavan kerran rapussa kohdataan. Siis mitä helvettiä. Ensi yönä aion nukkua tulpat päässä eteisessä, joka on kaukana naapurin seinästä.Tuskin herään jos taas hakkaa. Jos vielä hakkaa, niin menen ovelle heti.
Miten voi tietää, että nukahdat? Kuorsaatko? Pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika huolestuttavaa, jos naapuri tietää, koska nukahdat ja "näkee" kun heräät. Kuulostaa enemmän siltä, että asuntosi on riivattu.
Aina kun naapurin rakkikoira haukkuu asunnossa, niin laitan musiikin täysille ja hakkaan pattereita kattilankannella. valitukset menee oikeaan paikkaan, koiran omistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun naapurin rakkikoira haukkuu asunnossa, niin laitan musiikin täysille ja hakkaan pattereita kattilankannella. valitukset menee oikeaan paikkaan, koiran omistajalle.
Eli kiusaar naapureitasi lisää? Oletko hakenut apua mielenterveysongelmiisi?
Suurin osa näistä jutuista sellaisia, ettei niihin voi puuttua - juuri jotain, että joku kävelee tai puhuu päivällä. Tällöin kerrostalo ei ole oikea paikka. Jos lähtee jostain kanta-astumisesta valittamaan ja laputtamaan, niin saa itse varoituksen. Niitäkin tapauksia on, että joku on poissa ja naapuri kuvittelee melun, että on ihan ymmärrettävää ettei täällä parjatut isännöitsijät reagoi valituksiin varsinkin, jos joka naapurissa tuntuu olevan jotain vikaa.
Kun vaan mä ja mun oikeudet ja mitä mä haluun. Mä elän omannäköistä elämää ja mä en välitä siitä jos muut häiriintyy kerrostalossa. Mä vaan luurit päässä painan kantapäät paukkuen meneen. Mä sallin mun skideille mitä vaan. Ne huutaa, mitä väliii.
Minua tympäsee suunnattomasti nämä omahyväiset keisarit tässä maailmassa!
Kantaskeltaminen lattioilla päivin ja öin. Neuroottista toimintaa ees-taas. Laminaatilla ei ole minkään luokan eristystä, tai lattia on huolimattomasti asennettu - ts. säästetty. Kaikki kaikuu, ovia ja tavaroita paiskotaan tullen mennen päivin öin kuin hollituvassa. Isännöinti ei pysty näihin puuttumaan, kädetöntä meininkiä. Nukkuakin tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä jutuista sellaisia, ettei niihin voi puuttua - juuri jotain, että joku kävelee tai puhuu päivällä. Tällöin kerrostalo ei ole oikea paikka. Jos lähtee jostain kanta-astumisesta valittamaan ja laputtamaan, niin saa itse varoituksen. Niitäkin tapauksia on, että joku on poissa ja naapuri kuvittelee melun, että on ihan ymmärrettävää ettei täällä parjatut isännöitsijät reagoi valituksiin varsinkin, jos joka naapurissa tuntuu olevan jotain vikaa.
Ei voikaan, mutta yöaikaan tapahtuvaan meteliin kyllä.
Asuntosijoittajat pilanneet usean kerrostalon nykyään. Yhtä hel vettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä isännöitsijät on yhtä tyhjän kanssa, välttelevät vastuutansa sanomalla ettei kukaan muu valita, ja että elämöitsijä kieltää metelinsä, ja näin ollen meitä "ainaisia valittajia" syyllistetään siitä ettemme kestä normaalin elämisen ääniä!
Ei hemmetti, jos ois itsellä mahdollisuus ja varoja niin omakotitalo tai ylempi kulmahuoneisto kerrostalosta ostaisin!
Edes ylimmän kerroksen kulmahuoneisto ei välttämättä pelasta, jos seinänaapuriksi muuttaa möykkääjä.
Ja vaikka asuisit omistusasunnossa, niin sekään ei välttämättä auta, nykyään monet asuntosijoittajat vuokraavat kämppänsä sossun asiakkaille, sossu maksaa vuokrat ja myöskin rempat, kätevää. Koskaan ei tiedä mikä m amu tai pleikkari jonne muuttaa naapuriin.
Riippuu kuinka iso asunto. Meillä on aika iso asunto, ylimmässä kerroksessa kokonainen pääty, joka osin rajautuu rappuun. Mitään ei kuulu, siihen ainoaan seinään, jonka takana on naapureita, on edellinen asukas asettanut ylimääräisen äänieristyksen. Yritetään tietysti elellä rauhassa, mutta ihan täysin kaikkea melua ei pysty hallitsemaan. Nuorin on kevyt vain jotain 12kg painava ja jostain syystä usein kävelee tömistellen ja joskus lapset tiputtelee leluja vahingossa. Isommat lapset osaavat hallita askeleensa normaalisti. Tahalteen ei juosta eikä heitellä tavaroita.
Yläkerran lapset juoksee ympäriinsö ja kiljuu. Ihan älytön meteli. En ymmärrä mikä niiden vanhemmilla on päässä vikana kun mahdollistavat semmosen metelin. Rappukäytäväänki kuuluu semmonen huuto, ja oon kiinnittäny huomiota että eipä muualta kuulu vastaavaa. Pitääki asuu just mun yläkerrassa, toivon että joku päivä ne joutuu kuuntelee vastaavaa meteliä ja yrittävät tehä etätöitä. P.s. ei onnistu, joudun olee työpaikalla vaikka suositus ois olla kotona mahollisimman monen.
Tuollaista ei tarvitse kenenkään sietää.
Olisiko jopa niin, ettei edes aikuiset siellä ajattele kuinka kuuluu muualle ja koko talo kärsii.
Ovat ehkä niin tottuneita jatkuvaan huutoon itse.
Sitä paitsi luin tutkimuksen, jossa taukoamaton äänimeteli oli rinnastettavissa vesikidutukseen.
Sille herkistyi koko ajan enemmän.
Taas itse samassa huoneistossa oleva ei kärsi samasta äänestä yhtä paljon kuin viereisen huoneiston asukas.
Kerrostaloasuminen on muuten verrattain uusi keksintö /asumismuoto.
Vielä siinä riittää hiottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli oudon kuuloinen juttu. Ehkä oikeasti kannattaa varmistua nyt ekana onko naapuri syypää.
Kuullostaa vähän kauhuleffasta repäistyltä jutulta. En toki väitä ettetkö totta puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirien metelöinti on raskasta kuunneltavaa, olen kahden koiran omistaja itsekin ja asumme kerrostalossa. Omat reagoivat ääniin haukkumalla jos kuulevat toisen koiran haukun tai älytöntä remontti meteliä. Niitä valitettavasti on riittänyt, alueella rakennetaan jatkuvasti, nyt on naapuri remontoinut monta kuukautta. Lisäksi saimme uuden naapurin joka ei vaikuta välittävän vähääkään oman koiransa räksytyksestä, koira haukkuu rappukäytävässä ja meidän asunnon ikkunoiden alla monta kertaa päivässä, miten tässä omat saa olemaan haukkumatta?
Koirien räksytys ihan vihoviimeinen meluhaitta. Koko päiväksi jätetään yksin louskuttanaan. Omistaja ainoa joka ei siitä joudu kärsimään kun on itse kaikki päivät poissa. Koirien pitäminen kerrostaloissa pitäisi ehdottomasti kieltää. Pl palvelus-ja avustajakoirat. Mut niitähän ei jätetäkään yksin koko päiviksi.
Tykkään eläimistä, mutta eläin ei saa määrittää koko kerrostalon elämänlaatua.
Jos ei haukunestolaitteista mikään auta, niin kuonokoppapakko tai koira hoitoon aina kun isäntä lähtee töihin etc.
Kuka kuuntelee 40h viikossa koiran haukuntaa?
neljäkolmeviisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli oudon kuuloinen juttu. Ehkä oikeasti kannattaa varmistua nyt ekana onko naapuri syypää.
Kuullostaa vähän kauhuleffasta repäistyltä jutulta. En toki väitä ettetkö totta puhu.
Kummitteleeko?
Olen nyt 10 vuotta asunut yhtä mittaa kerrostaloissa ja olen järkyttynyt siitä, kuinka moni aikuinen ihminen on n. 2-vuotiaan tasolla henkisesti. Juuri tuo MINÄMINÄMINÄMINÄ -asenne. Edes isännöitsijän huomautuksista ei näihin ole apua, eikä kirjallista varoitusta saatika häätöä voi noin vain tehdä.
Tein vastikään seinänaapuristani ties kuinka monennen valituksen yöaikaisesta kovaäänisestä puheesta ja huudoista, olin kirjannut ajat jolloin tämä mölyää + vielä äänitteitä (kunnon naapurikyylä, i know) päälle. Kyseessä ilmeisesti tyypillinen gamerboy jonka luona ramppaa myös porukkaa. Isännöitsijä laittoi hänelle huomautuksen. Yhden yön jaksoivat olla hiljaa ja sitten se alkoi pahempana kuin koskaan, lisänä tuli vielä pattereiden kolistelu ja huonekalujen siirtely. Vttuillakseen tekevät tuota.
Olen kärsinyt huonoista yöunista nyt n. 3 kk, eli koko sen ajan kun olen asunut täällä. Korvatulppien kanssa nukkuminen on mahdotonta sillä saan niistä tulehtuneen ihottuman.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 10 vuotta asunut yhtä mittaa kerrostaloissa ja olen järkyttynyt siitä, kuinka moni aikuinen ihminen on n. 2-vuotiaan tasolla henkisesti. Juuri tuo MINÄMINÄMINÄMINÄ -asenne. Edes isännöitsijän huomautuksista ei näihin ole apua, eikä kirjallista varoitusta saatika häätöä voi noin vain tehdä.
Tein vastikään seinänaapuristani ties kuinka monennen valituksen yöaikaisesta kovaäänisestä puheesta ja huudoista, olin kirjannut ajat jolloin tämä mölyää + vielä äänitteitä (kunnon naapurikyylä, i know) päälle. Kyseessä ilmeisesti tyypillinen gamerboy jonka luona ramppaa myös porukkaa. Isännöitsijä laittoi hänelle huomautuksen. Yhden yön jaksoivat olla hiljaa ja sitten se alkoi pahempana kuin koskaan, lisänä tuli vielä pattereiden kolistelu ja huonekalujen siirtely. Vttuillakseen tekevät tuota.
Olen kärsinyt huonoista yöunista nyt n. 3 kk, eli koko sen ajan kun olen asunut täällä. Korvatulppien kanssa nukkuminen on mahdotonta sillä saan niistä tulehtuneen ihottuman.
Soita poliisit, joka kerta.
Liekö joku muukin tämän esittänyt, mutta joskus "yläkerrasta" kuuluvat äänet ovatkin alakerrasta lähtöisin ja kaikuvat vain katossa rakenteita pitkin tms. Meikänkin yläpuolella on tyhjä asunto ja siellä joskus iltaisin ilmeisesti tepastellaan ja railakkaasti keskustellaan.
Ei pitäisi kyllä. Kuinka uusi talo kyseessä! Meinaan, että oliskohan rakennusvirhe.