Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Myin asuntoni melun takia, nyt asunut vuokralla 2 vuotta, enkä uskalla ostaa uutta kämppää enää.
Barbaarit veivät yöunet kahdeksi vuodeksi, eikä tullut häätöä. Joten pistin tosiaan kämpän lihoiksi ja muutin 2019 valmistuneeseen taloon. Huh, oli kyllä helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Myin asuntoni melun takia, nyt asunut vuokralla 2 vuotta, enkä uskalla ostaa uutta kämppää enää.
Barbaarit veivät yöunet kahdeksi vuodeksi, eikä tullut häätöä. Joten pistin tosiaan kämpän lihoiksi ja muutin 2019 valmistuneeseen taloon. Huh, oli kyllä helpotus.
Tutti tunne.
Nykyinen asunto on vuodelta 1996 ja tästä kuuluu yläkerran naapurin puhe pattereita pitkin suoraan meille. Kuulen siis lauseita selkeästi. Voitte kuvitella sen metelin, kun heillä riehuu, tömistelee ja huutaa 5v poika, joka on tavallista lasta äänekkäämpi. Lapsi huutaa kaiken, ei puhu mitään normaalisti. Olen oikeasti epäillyt, että onko pojalla kuulossaan jotain vikaa.
Paras kerrostalo, jossa olen asunut, on 50-luvulta. Ainoat äänet kuuluivat käytävästä välillä, kun joku avasi ovensa ja kulki portaat alas. Ei häirinnyt yhtään, sekään ei ollut mikään hirveän kova ääni. Naapuri kysyi minulta, että olenko kuullut, kun hänen koiransa joskus haukkuu leikkiessään. En koskaan kuullut etäisestikään mitään. Ikävä tätä asuntoa!
Yhtään ei siis voi asuntoa ostaessa tietää, miten äänieristeet on tehty. Täälläkin näköjään on kokemuksia puolin ja toisin uusista ja vanhoista. Rakennuttajien ei tarvitse itse asua näissä asunnoissa, siksi eivät välitä. Halvalla vaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen asunto on vuodelta 1996 ja tästä kuuluu yläkerran naapurin puhe pattereita pitkin suoraan meille. Kuulen siis lauseita selkeästi. Voitte kuvitella sen metelin, kun heillä riehuu, tömistelee ja huutaa 5v poika, joka on tavallista lasta äänekkäämpi. Lapsi huutaa kaiken, ei puhu mitään normaalisti. Olen oikeasti epäillyt, että onko pojalla kuulossaan jotain vikaa.
Paras kerrostalo, jossa olen asunut, on 50-luvulta. Ainoat äänet kuuluivat käytävästä välillä, kun joku avasi ovensa ja kulki portaat alas. Ei häirinnyt yhtään, sekään ei ollut mikään hirveän kova ääni. Naapuri kysyi minulta, että olenko kuullut, kun hänen koiransa joskus haukkuu leikkiessään. En koskaan kuullut etäisestikään mitään. Ikävä tätä asuntoa!
Yhtään ei siis voi asuntoa ostaessa tietää, miten äänieristeet on tehty. Täälläkin näköjään on kokemuksia puolin ja toisin uusista ja vanhoista. Rakennuttajien ei tarvitse itse asua näissä asunnoissa, siksi eivät välitä. Halvalla vaan.
Totta. Olen asunut 50-luvulla rakennetussa tosi hiljaisessa asunnossa ja sitten huonosti äänieristetyssä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä aiemminkin valittanut yläkerran vapaan kasvatuksen saaneista kullannupuista, jotka riehuvat sisällä vanhempien välittämättä. Otin isännöitsijään yhteyttä ja hän onneksi otti asian vakavasti. Olin jo varautunut "lapset on lapsia" vastaukseen ja olan kohautukseen. Sain tehtäväksi kurjata ylös mitä kuuluu ja milloin ja naapurit sitten pistivätkin eräs ilta parastaan ja antoivat kakaroiden riehua päättömästi 1,5 tuntia putkeen ilta-aikaan. Sain sitten mustaa valkoiselle, miten siellä juostaan, hypitään, kiljutaan, rääytään, hakataan seiniä ja lattiaa ja heitellään jotain leluja lattialle ilta-aikaan, kiitos vain naapurille. Toivotaan että homma etenee tästä.
Tekisin lastensuojeluilmoituksen koska kertomasi perusteella vanhemmat ovat kyvyttömiä kasvattamaan jälkikasvuaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon patterin kautta äänen kulkuun voisi auttaa(vähän) patterin kiinnittäminen muovisilla vaimentimilla. Tosin tuskin auttaa tuollaiseen mekkalaan paljoa.
Viime yöksi majoituin saunaan(!). Laude on lyhyt ja kapea, mutta ajattelin, että jos siellä on hiljaista, kelpaa nukkumiseen.
No mitä vielä! Yläkerran törpön töminä, kolistelu ja pauke kuului ihan samalla tapaa kuin muussa osassa asuntoa! Kyse on kaksiosta, neliön muotoinen, ja talo on valmistunut 12.2020.
Voiko tästä päätellä jotakin? Että melu johtui rakenteiden kaiusta ja äänet tulevat ilmastointi/lvi-laitteiden kautta? Pesutilassa saunan edessä on ilmanvaihtokone, Samoin molemmissa huoneissa on ilmastointi/lämmönvaihtoaukot (ririlät).
Normaalit elämisen äänet on pakko ottaa huomioon.
Puolin ja toisin.
Eräs vanha vuokranantaja (ikäihminen) totesi kerran kysyessäni harrastuksista ja TVn äänistä sekä suihkussa käynnistä , että jos asiansa hoitaa ja vuokransa maksaa, niin normaalit elämän äänet kuuluvat elämään.
Täysin toinen asia on koiran jättäminen kuumaan asuntoon haukkumaan 8 tunniksi ja 'terrorisoimaan' omaa ja kahta sivuttaista rappua joka päivä, joka viikko ja koira kärsii itsekin.
Edellä mainitussa menee sitten minunkin rajani. Toistuva melu aiheuttaa yliherkistystä em. äänille, huono-unisuutta, stressiä, työtehon laskua ym.
Itse asuin kerrostalossa jossa hevosen kokoinen koira haukkui alkaen 08:08-16.35 joka päivä oman asuntoni vieressä asuvaa koiraa ja kummatkin haukkuivat yli 8h putkeen toisiaan. Itse asuin tämän melusaasteen keskellä kirjaimellisesti koska asunto sijaitsi näiden kahden välissä. Lähdin iltavuoroon kun koirat lopettivat konserttinsa.
Talossa oli siis käytännössä aina koirakonsertti päällä. Omistajat sanoivat että asialle ei voi mitään. Koirien täytyy vain antaa tottua. Isännöitsijä sanoi vain että onhan se ikävää mutta ei sille mitään voi.
Yksi kaunis päivä se konsertti sitten loppui.
Sain tietää yhtiön puheenjohtajalta että eräs toisen rapun naapuri oli tehnyt asialle melko dramaattisen päätöksen.
Sakoilla selvisi kuulemma.
Oli ollut sitä mieltä että muutaman kymmenen ihmisen elämänlaatu ja arvo oli eläintä tärkeämpi.
Muita hurjempia kokemuksia ei ole tullut vastaan.
Kerran naapurissa aloitettiin jonkunlainen kuorolaulun harjoittelu ja se oopperaäänien harjoittelu oli jokapäiväistä. Korkealta ja kovaa. Mies ja nainen yhdessä. Siis nimenomaan harjoittelu ja äänen vahvistaminen. Ei mitään kaunista kaksiäänilaulua siis.
Joutuivat muuttamaan pois vaikka omistivat asunnon. Tämäkään ei ollut oma rappu, mutta kantautui joka paikkaan.
Eli sen verran olen oppinut, että välinpitämätön käytös johtaa huonoon lopputulokseen lähes aina ja se koskee myös kerrostalossa metelöintiä ja naapurien valitukset huomiotta jättäen.
Normaaleja elämisen ääniä se taas ei koske.
Osa kävelee kantapäillä.
Osa saunoo öisin.
Osalla on huono kuulo ja TV kovalla.
Osa on yliherkkiä ja osaa taas ei häiritse mikään.
Itse yritän elää tuossa keskitiellä.
En jää miettimään jos vedän yöllä vessan tai puhun puhelimeen jne.
Näille ei voi mitään.
Mutta sille voi mikäli naapuri/naapurit lähestyvät jonkun asian puitteissa.
Yleensä silloin kannattaa reagoida vaikka vain varmuuden vuoksi. Kyllä se jo jostakin kertoo useimmiten.
Ja yrittää voi miellyttää vaikka sitä liioiteltuna pitäisikin.
Naapurisopua ei osaa arvostaa ennenkuin se on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Viime yöksi majoituin saunaan(!). Laude on lyhyt ja kapea, mutta ajattelin, että jos siellä on hiljaista, kelpaa nukkumiseen.
No mitä vielä! Yläkerran törpön töminä, kolistelu ja pauke kuului ihan samalla tapaa kuin muussa osassa asuntoa! Kyse on kaksiosta, neliön muotoinen, ja talo on valmistunut 12.2020.
Voiko tästä päätellä jotakin? Että melu johtui rakenteiden kaiusta ja äänet tulevat ilmastointi/lvi-laitteiden kautta? Pesutilassa saunan edessä on ilmanvaihtokone, Samoin molemmissa huoneissa on ilmastointi/lämmönvaihtoaukot (ririlät).
Outoa. Uusissa pitäisi olla huoneistokohtainen ilmanvaihto. Millaisena ääni kuuluu? Minkä firman talo?
Koirameteli on karmeaa, sanon tämän koiraihmisenä. Vastuullinen koiranomistaja vie eroahdistuksesta kärsivän koiran vaikka maksulliseen hoitoon.
Pahimpia kaikista silti on yömeluajat, olkoot ne hihitteleviä nuoria naisia, juoppoja tai nistejä. Vievät mielenterveyden.
Pahimpia on kuitenkin nämä valittajat, varsinkin vanhemmat semmoiset. Ymmärrän, jos nuori valittaa, koska ei hänellä ole valinnan varaa asumisen suhteen. Mutta jos se +50v porvari tulee valittaa päiväsaikaan laulamisesta ja illalla discordiin puhumisesta? Häpeisi.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on kuitenkin nämä valittajat, varsinkin vanhemmat semmoiset. Ymmärrän, jos nuori valittaa, koska ei hänellä ole valinnan varaa asumisen suhteen. Mutta jos se +50v porvari tulee valittaa päiväsaikaan laulamisesta ja illalla discordiin puhumisesta? Häpeisi.
Sinullako on oikeus sitten pilata muiden elämää? Joskus voit joutua maksamaan ylimielisyydestäsi, usko pois.
Ihanaa, viikonloppu edessä. Viimeinkin aikaa levätä ja rauhoittua. Sitten tulet kotiin ja vastassa on naapurin sossu-jonnen bilemeteli. Rottailijalauma huutaa suoraa huutoa ja räppi raikaa. Taas edessä koko ilta ja yö korvatulpissa + vastamelukuulokkeissa. Monellako teistä samaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, viikonloppu edessä. Viimeinkin aikaa levätä ja rauhoittua. Sitten tulet kotiin ja vastassa on naapurin sossu-jonnen bilemeteli. Rottailijalauma huutaa suoraa huutoa ja räppi raikaa. Taas edessä koko ilta ja yö korvatulpissa + vastamelukuulokkeissa. Monellako teistä samaa?
Mulla oli vikat puoli vuotta, sitten muutin pois.
Vierailija kirjoitti:
Tätäpä juuri. Aloitin tästä oman ketjunkin, otsikolla: Vähän kiva yrittää myydä asuntoa tästä pienkerrostalosta..
En saa nyt linkitettyä. Mutta pointti siis ettei vuokranantaja ja hallitus tee mitään. Taas vkl ja yksi teini määrittelee miten muut kärsii..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tästä päätellä jotakin? Että melu johtui rakenteiden kaiusta ja äänet tulevat ilmastointi/lvi-laitteiden kautta? Pesutilassa saunan edessä on ilmanvaihtokone, Samoin molemmissa huoneissa on ilmastointi/lämmönvaihtoaukot (ririlät).Outoa. Uusissa pitäisi olla huoneistokohtainen ilmanvaihto. Millaisena ääni kuuluu? Minkä firman talo?
Kuten kuvasin viestissäni, äänet kuuluvat todella kovina. Hassuinta oli, että kun aiemmin saunoin ja ajattelin, että nyt saa rentoutua lauteilla, niin eikö sieltä yläkerrasta kuulu taas ovien (?) paiskontaa, kolinaa ja ihme raahausääniä. Ettei edes saunassa voi olla rauhassa. Minulla oli vielpä löylyissä mukana pieni bluetooth kaiutin, josta kuntelin rentouttavaa musiikkia ja heitin löylyä. Terävä Kolin-Kolin vaan kaikuu muun tasaisen äänimaailman yli!
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia kaikista silti on yömeluajat, olkoot ne hihitteleviä nuoria naisia, juoppoja tai nistejä. Vievät mielenterveyden.
Aivan. Vievät terveyden. Myös fyysisen terveyden. Tästä on tutkittua tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäpä juuri. Aloitin tästä oman ketjunkin, otsikolla: Vähän kiva yrittää myydä asuntoa tästä pienkerrostalosta..
En saa nyt linkitettyä. Mutta pointti siis ettei vuokranantaja ja hallitus tee mitään. Taas vkl ja yksi teini määrittelee miten muut kärsii..
Kyllä yksi poika kuriin saadaan. Toki siitä joutuu itse vaikeuksiin.
Täällä aiemminkin valittanut yläkerran vapaan kasvatuksen saaneista kullannupuista, jotka riehuvat sisällä vanhempien välittämättä. Otin isännöitsijään yhteyttä ja hän onneksi otti asian vakavasti. Olin jo varautunut "lapset on lapsia" vastaukseen ja olan kohautukseen. Sain tehtäväksi kurjata ylös mitä kuuluu ja milloin ja naapurit sitten pistivätkin eräs ilta parastaan ja antoivat kakaroiden riehua päättömästi 1,5 tuntia putkeen ilta-aikaan. Sain sitten mustaa valkoiselle, miten siellä juostaan, hypitään, kiljutaan, rääytään, hakataan seiniä ja lattiaa ja heitellään jotain leluja lattialle ilta-aikaan, kiitos vain naapurille. Toivotaan että homma etenee tästä.