79v äitini raivosi kakkulat täristen että hän ei kotona pysy eikä ministereitä kumartele
Onko sittenkin totta sanonta että vanhuus on toinen uhmaikä?
Miten suojelen ihmistä omalta itseltään? Muutenkin sairaalloinen ihminen monella eri lääkityksellä ja ennestään hengitystieongelmia.
Kommentit (344)
On olemassa teräviä 70-vuotiaita ja vähemmän teräviä.
Aivan samoin on olemassa teräviä 20- 30- 40- 50- 60-vuotiaita ja vähemmän teräviä.
Ikä ei yksin määrittele ihmisen terävyyttä tai älykkyyttä tai älyttömyyttä. On olemassa umpityhmiä tai tosi älykkäitä ihmisiä ihan kaikissa ikäluokissa. Ja kaikkia siltä väliltä.
Ja tämä tarina on tosi.
kun tulee tarpeeksi ikää niin kuolema ei enää pelota, jotkut jopa toivovat sitä. ja johonkin se kumminkin kuoltava.
Onhan hyvä juttu kun minulla ei ole niitä kakkuloita, kuten ovat aloittajan äidillä. Voin vanhana ihmisenä raivota miten huvittaa ja kakkulat eivät silti tärise. 😁
Kun ne nyt tässä myös suututtivat, vissiin.
Ainakin yksi vähemmän nuorempia ärsyttävä asia.
Tervemenoa. Perintöä odotellessa.
Siitä vaan sitten. Täällä kipeä olo ja olen julkisilla paikoilla koska olen asunnoton.
Kerro tämä hänelle jos vaikka mieli muuttuu.
Radiossa haastateltiin juuri kaupungilla (Porissa) hilluvia huligaanivanhuksia, yhdelläkään ei ollut huolen häivää ja puhuivat kuin kapinalliset teinit.
Ei tunnu menevän jakeluun ei. :(
Yksikin oikein lällätteli "Mää oon jo yli 8kymppinen, en kuulu riskiryhmään, sehän oli vaan 7kymppiset, hehhehehehihhihhöhhöhhööö!"
Tänään vaatekaupassa oli hiljaista, vain vanhuksia liikenteessä. En ollut uskoa silmiäni.... Eräälläkin naisella kumihanskat kädessä, niillä sitten ensin koski kaikkea ja sitten kasvojaan. Onko tyhmyydellä rajoja.
Mun yli 70v mutsi otti jonain henkilökohtaisena loukkauksena kun selitin että ei voisi nyt mennä sinne prismaan ostamaan esim vissyä kun se loppui, eikä voi nyt hoitaa veljeni lapsia. Ei myöskään ottanut kuuleviin korviinsa kun neuvoin silloin ennen karanteenia ostamaan enemmän ruokaa ja tarvikkeita kerralla ettei tarvitse heti ajatella kauppa-asioita ja alvariinsa juosta kaupassa (ei kuulemma jaksa/halua kantaa, eikä halua tehdä isompia ruokamääriä kerralla kun ei jaksa montaa päivää syödä samaa. Pakastaminen ja entisten pakasteiden käyttö ei jostain syystä nyt ollut vaihtoehto).
Joskus pistää huokaisemaan aika syvään.
Tuollaisiahan nuo kaiken helpolla saaneet ovat. Eivät ole enää sodanaikana nuoruuttaan tai aikuisuuttaan eläneitä. Itsekkäitä ovat ja tässä se nähdään. Nykyihniset ovat paljon enemmän muita huomioon ottavia, vaikka muuta väitetään. Lehdessä oli juttu 79v Kaarlo Kangasniemestä joka itsekkäästi jatkaa treenaamista eli jääräpäänä ei välitä muista. Perusteena hänen oma mielipiteensä. Typeryys naurattaisi muissa olosuhteissa.
kokeilpaaka vaan kouluttaa näitä muistisairaita vanhuksia ... onko tyhmyydellä rajoja..
turhaan odotat perintöä, et saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi...
Koko tämä koronakeskustelu on mennyt ihan älyttömiin mittasuhteisiin. Ensin syyttävä sormi osoitti kiinalaisiin, sitten italialaisiin ja sen jälkeen yleensä epidemia-alueille matkustaneille. Nyt syyttävä sormi osoittaa vanhuksiin. Miten olette itse hoitaneet oman osanne vastuusta? Onko käsiä pesty kunnolla ja yskitty oikein?
Toivon, että määrätään vielä totaalinen kielto liikkua turhien menojen takia isojen sakkomaksujen uhalla. Se tekisi todella hyvää useimmille. Ketähän sitten syyttäisi?
Ehkä tässä yhteydessä keskustellaan yli 70-vuotiaista, koska se on tämän ketjun aihe ja korona-epidemian vaikutusten näkökulmasta merkittävin asia. Minuakin rupesi v*tuttamaan kun isäni ilmoitti että ei häntä nämä rajoitukset koske, koska on hyväkuntoinen ja terve. Meitä kaikkia muita tämä vaan koskee, vaikka juuri heitä yritetään suojata.
Pitäisi varmaankin pistää poliisit valvomaan ja ilmoittaa että riskiryhmään kuuluva luopuu hengityskonepaikasta, mikäli jää turhasta liikkumisesta kiinni. Ehkä sitten nuokin tampiot pysyisivät asunnoissa, kuten me nuoremmatkin.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että määrätään vielä totaalinen kielto liikkua turhien menojen takia isojen sakkomaksujen uhalla. Se tekisi todella hyvää useimmille. Ketähän sitten syyttäisi?
Mallia Australia, siellä jos maahansaapuva henkilö ei noudata 2 viikon karanteenia ja jää tästä kiinni, niin napsahtaa vaatimaton $50000 sakko...
Mummillani on myös vaikeaa, kun asuu yksin kerrostalossa ja hyväkuntoisena on tottunut käymään päivittäin kauppakeskuksissa, kirjastoissa ja kahviloissa tapaamassa mummokavereita. Nettiä mummilla ei ole eikä osaa edes käyttää älypuhelinta. Eikä oikeastaan muutamaan ihmeellistä tekniikkaa. Omistaa television ja radion, siinäpä se. Tekeminen kotona on aika rajoittunutta.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa sitä haluaisi olla vankina, edes kotonaan? Varmasti ehkäisee Koronan leviämistä riskiryhmään, mutta kyllä tästä haittaakin on. Monikohan vanhus jumppaa liikuntakykyä ylläpitääkseen, kun edes kauppareissun vertaa ei tule liikuntaa? Tai muuten vaan tulee mökkihöperöksi, kun sosiaaliset suhteet kärsivät tästä?
Järki käteen, ei se estä vahusta käymästä ulkolenkillä, kun ei joka päivä sinne kauppaan änkee. Jumpata voi erinomaisesti kotonakin ja käydä tosiaa vaikka kuinka pitkiä ulkolenkejä.
Voi soitella niille muille muoreille ja ukoille. Ihan turha kuikutella.
Minä olen 73 ja harrastan omaa liikuntaa Tosi paljon ja soittelen tutuilleni.
Vierailija kirjoitti:
Mummillani on myös vaikeaa, kun asuu yksin kerrostalossa ja hyväkuntoisena on tottunut käymään päivittäin kauppakeskuksissa, kirjastoissa ja kahviloissa tapaamassa mummokavereita. Nettiä mummilla ei ole eikä osaa edes käyttää älypuhelinta. Eikä oikeastaan muutamaan ihmeellistä tekniikkaa. Omistaa television ja radion, siinäpä se. Tekeminen kotona on aika rajoittunutta.
No kyllä se muori voi nytkin mennä vaikka kuinka pitkälle ulkolenkille. Suomi on niin harvaanasuttu, että on helppo pitää ulkona etäisyyttä ihmisiin ja puhelimessa voi haastella . Tätä mieltä on toinen muori.
Appiukko 84-vee totesi, että tässä on kysymys vain siitä, että pikkulikka-Sanna on päästetty miesten hommiin ja nyt täytyy valtaa käyttää ja näyttää. Ihan periaatteesta lähti johonkin yksityisiin seuroihin. (Ei siis seurakunnan, vaan samanlaisten jääräpäiden järjestämään kokoontumiseen).
joittenkin on vaikea sopeutua siihen että valtaa käyttävät ovat naisia vaikka se olisikin laillista.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri täyttänyt 70 v. ennen tätä päätöstä. Jos olisin nyt 69 v. saisin mennä kauppaan ja asioilleni. Olen ihan sama, perusterve ja virkeä ihminen nyt kuin muutama viikko sitten.
Harmittaa, asun yksin ja ei omaisia lähellä. En tunne itseäni vanhukseksi sen vuoksi, että juuri ja juuri ehdin täyttää sen kriittisen 70 vuotta.
Näitä "vanhuksia" on erilaisia ja eri tilanteissa. Osalle kaupassakäyntikielto on järkevää, osalle tuntuu ymmärrettävästi kiusaamiselta.
Saat sä mennä kauppaan. Ei tarvitse olla kotona 24/7. Nyt suositetaan että yli 70v henkilöt eivät ole lähikontakteissa muiden henkilöiden kanssa tai paikoissa missä heidän lähellään on paljon muita ihmisiä esim ruuhkainen kauppa tai harrastusryhmä. Lähikaupassa voi ihan hyvin käydä mut kierrät vaan muut asiakkaat kauempaa. Se onkin ihan helppoa isoissa kaupoissa kuten prisma tai city market. Ja sit muistaa pestä käsiä ja ottaa mukaan sen käsidesin ja käyttää sitä. Ystävien/perheen kanssa voi soitella puhelimella tai vaikka skypellä. Miten ihmisistä on niin vaikeeta olla yhtä kuukautta omissa oloissaan? ja silti voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Ei muuta kuin skype päälle koko päiväksi ja ystävän kanssa sen välityksellä aikaa viettämään.
Kun monella nuoremmallakin tuntuu perusymmärrys olevan hukassa liittyen infektioihin, rokotteisiin ja tiedon käsittelyyn, en ihmettele yhtään etteikö yli 70-vuotiaissa olisi paljon myös niitä, joilla ei oikein äly suoraan sanottuna riitä.