79v äitini raivosi kakkulat täristen että hän ei kotona pysy eikä ministereitä kumartele
Onko sittenkin totta sanonta että vanhuus on toinen uhmaikä?
Miten suojelen ihmistä omalta itseltään? Muutenkin sairaalloinen ihminen monella eri lääkityksellä ja ennestään hengitystieongelmia.
Kommentit (344)
Veljeni liikkuu kaupungilla työnsä takia jatkuvasti ja sanoi että eilen ei Oulun keskustassa ollut liikkeellä ketään muita kuin eläkeläisiä. Samaa asennetta on myös ollut omilla vanhemmilla, appivanhemmilla sekä tädeillä: Pakkohan meidän on päästä asioille ja mieltä virkistämään kavereiden kanssa.
Missä järki?😟
Nämä vanhat jäärät myös vetävät tupakkaa posket lommolla vaikka suositellaan että nyt viimeistään jokainen tumppaisi, niistävät käsiin ja yskivät peittämättä suuta. Nykivät turhautuneina kirjaston ovia ja parveilevat kauppakeskusten penkeillä.
Minun 73v äitini kyllä tajuaa tilanteen vakavuuden, mutta on hyvin levoton luonne ja tottunut monta kertaa päivässä pyöräilemään millon minnekin kirpparille, kauppaan, kirjastoon jne.. Olen varma ettei ainakaan neljän seinän sisällä pysty vuorokautta kauempaa olemaan, mutta toivottavasti edes muistaa että jos käy lenkilläkin, niin menee vain metsään. Onneksi miesystävänsä kanssa asuvat paikassa josta lähtee lenkkipolut suoraan metsään. Molemmat on himoliikkujia.
Aamulla jo ajoivat pihaan tuomaan meille pussin joka sisälsi yhtä ja toista apetta, lapsi haki sen alhaalta ja noukki takapenkiltä. Missä lie kurvailivat sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on oikeus päättää omasta elämästään, aivan kuten sinullakin.
No nyt päättää myös muiden elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, mitähän tähän nyt sanois. Milleniaalit ja kaverit purkaa korona-ahdistusta ja kuolemanpelkoa kaiken vielä liikkuvan niskaan.
Paskaa pitää sadettaa edes jonkun niskaan, jos ei muuten niin öyhöttämällä .
Koittakaa nyt pikkuisen rauhottua, kutokaa vaikka sukkaa tai meditoikaa päälläseisonnassa. Terveisin ei eläkeikäinen.
Ihan ystävällisenä vinkkinä, jos ei ole mitään merkittävää kontribuutiota keskusteluun, niin paras on kun ei sano mitään. Se "Better to remain silent and be thought a fool than to speak and to remove all doubt" ja silleen.
Joutaa jo kuollakin noin vanha. Voi samalla tartuttaa muutaman muun käntyn siitä eläkkeitä syömästä.
Pelihimoisiakin nuo vanhat kurpat ovat. Mutta onneksi Veikkaus pisti hedelmäpelit kiinni. Siitäs saavat! Elleivät sitten käy sitä pimeänä olevaa pelikonetta jyskyttämässä. Voin hyvin kuvitella.
No niin, tämä ketju keskittyy syyllistämään kaikki yli seitsemänkymppiset. Yksi ketju syyllisti näiden seitsemänkymppisten muksut, jotka ovat lomailleet Italiassa ja Tirolissa yms.
Ehkä se tasaa paineita, kun saa kertoa oman tarinansa siitä naapuristaan, joka tuo lomamatkoiltaan koronan tuliaisiksi tai vanhasta appiukosta, joka on jo höppänä eikä usko mitään ohjeita.
Kaipa näitä keskinäisen haukkumisen ja päivittelyn foorumeita tarvitaan, jotta saataisiin vertaistukea. Uskoisin kuitenkin, että suurin osa yli seitsemänkymppisistä kököttää kiltisti sisällä ja uskaltaa tuskin kaupassa käydä. Juuri nämä hiljaiset ja tunnolliset vanhukset sitten urakalla syyllistyvät ja pyytelevät jo anteeksi olemassaoloaan. Sitten on se vähemmistö, joka näkyy ja kuuluu, sekoilevat ylisosiaaliset mummelit ja änkyrät vaarit, jotka pilaavat sitten koko eläkeläisjoukon maineen.
Olen juuri täyttänyt 70 v. ennen tätä päätöstä. Jos olisin nyt 69 v. saisin mennä kauppaan ja asioilleni. Olen ihan sama, perusterve ja virkeä ihminen nyt kuin muutama viikko sitten.
Harmittaa, asun yksin ja ei omaisia lähellä. En tunne itseäni vanhukseksi sen vuoksi, että juuri ja juuri ehdin täyttää sen kriittisen 70 vuotta.
Näitä "vanhuksia" on erilaisia ja eri tilanteissa. Osalle kaupassakäyntikielto on järkevää, osalle tuntuu ymmärrettävästi kiusaamiselta.
Ihminen ei voi mitään iälleen. Ei voi nuoreta tai vanheta omasta tahdostaan. Vanhana on muutenkin hankalampaa elää ilman, että syyllistetään ja ivaillaan.
Kaikki me vanhenemme, tekin jotka nyt naureskelette. Toivottavasti muistatte silloin miten ylimielisiä ja kaikkivoipia olitte, piditte itseänne ikuisesti nuorena ja vahvana.
Ehkä silloin, jos maailma on pystyssä, tulee vielä pahempaa kuin tämä nyt. Koskaan ei voi tietää.
Hei perusterve 70 v. , saat mennä kauppaan, ulkoilla, apteekkiin ihan itse. Jokainen tarvitsee raitista ilmaa ja keuhkojen tuuletusta. EI OLE kaupassakäyntkieltoa!
Maalaisjärki kunniaan.
Tehoaako jos sanotte, ettei vanhus siinä tapauksessa saa koskaan tavata lapsenlapsia, ei nykyisiä eikä tulevia. Vaikka vanhus selviäisi mahdollisesta koronatartunnastaan, vielä ei tiedetä varmasti, vaikka virus voisi jopa myöhemmin aktivoitua elimistössä kuten tuberkuloosi. Kirkkoon ei pääse kuin vasta arkussa, mutta ulkoileminen varovaisuutta noudattaen on sallittua.
Ulkona ja luonnossa voi edelleen ulkoilla, kun pitää yli metrin turvavälin vastaantulijoihin. Nyt on ihana varhainen kevät, siitä sentään voi nauttia.
Surullisintahan tässä on se että jos hän ei noudata hallituksen määräyksiä ja sairastuu, niin seuraavaksi alkaa valitus siitä miten sitä nyt ollaan saatu tartunta, vaikka hän on itse tehnyt oman päätöksensä siitä että asettaa itsensä riskille alttiiksi. Jos ei ole sen verran järkeä ja oman henkensä suojeluvaistoa päässä niin turha sitten jälkikäteen valittaa. Siitä ei voi syyttää ketään muuta kuin itseään.
Älä nyt kokonaan yritä kotiinsa äitiparkaa sulkea. Saa käydä ulkoilemassa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri täyttänyt 70 v. ennen tätä päätöstä. Jos olisin nyt 69 v. saisin mennä kauppaan ja asioilleni. Olen ihan sama, perusterve ja virkeä ihminen nyt kuin muutama viikko sitten.
Harmittaa, asun yksin ja ei omaisia lähellä. En tunne itseäni vanhukseksi sen vuoksi, että juuri ja juuri ehdin täyttää sen kriittisen 70 vuotta.
Näitä "vanhuksia" on erilaisia ja eri tilanteissa. Osalle kaupassakäyntikielto on järkevää, osalle tuntuu ymmärrettävästi kiusaamiselta.
Tällaista ohjeistusta ei ole annettu siksi, että tartuttaisitte sitä enemmän kuin muutkaan ihmiset, vaan jotta PYSYISITTE TURVASSA. Jos kaikki vanhukset kupsahtavat saman aikaan, ei hengityskoneita tule riittämään kaikille vanhoille - eikä nuorillekaan. Pahimmassa tapauksessa käy niin, että hoitohenkilökunta joutuu priorisoimaan ja pistämään hengityskoneita kiinni sekä antamaan niitä nuoremmille. Kuolette kituuttaen. Ja kyllä, korona on luultavasti pahempi sinulla, vaikka oletkin perusterve.
Totta kai pitää ottaa huomioon myös tartuttaminen. Olen kassalla töissä, ja useat vanhukset tarvitsevat apua (eli lähikontaktia) sekä maksavat vielä usein käteisellä. Minä olen monenkymmenkertaisen riskin alaisuudessa töissä, ja vaikka olen nuori, on minulla myös astma. Siksi pyydän, että ohjeistusta noudatettaisiin.
N21
Vierailija kirjoitti:
Hei perusterve 70 v. , saat mennä kauppaan, ulkoilla, apteekkiin ihan itse. Jokainen tarvitsee raitista ilmaa ja keuhkojen tuuletusta. EI OLE kaupassakäyntkieltoa!
Maalaisjärki kunniaan.
Tästä on nyt monta mielipidettä. Ministeri sanoi muistaakseni, että saa käydä kaupassa yms. Mutta kunnat ovat sitten tehneet omia ohjeistuksian ja niissä sitten taas kielletään nämä asiat, itse asun tämänkaltaisessa kunnassa.
Monissa kohdissa on sanottu, että ei mitään muuta kuin ulkona kävely sallittua ja parin metrin hajurako muihin.
Tosiaan jos noin 70-vuotias on terve, ei mitään perussairautta tai lääkitystä, kuten minulla, tai sitten on sairautta ja muuta, niin ihan eri tilanne.
Jo joku 50-vuotias saattaa olla huonommassa kunnossa kuin joku hyväkuntoinen 70-vuotias.
Mielestäni 70-vuotias ei ole vielä vanhus sanan todellisessa mielessä. Nyt nekin jotka tuntevat ja haluavat olla ei-vanhuksia laitetaan samaan muottiin ja alkavat sitämyötä tuntea itsensä vanhukseksi ja huonokuntoiseksi. Se vähentää fyysistä kuntoa myös tosi paljon.
Aina täytyy muistaa myös se ihmisen henkinen puoli. Se on ainakin puolet asiasta. Ellei enemmän.
Onko kukaan miettinyt tätä puolta tässä karanteeniasiassa?
Kohta Suomessa ei ole kuin huonokuntoisia 70-vuotiaita ja siitä ylöspäin. Kun masentuvat ja menettävät omatoimisuutensa. Pakosta, ilman, että voivat itse vaikuttaa asiaan. Muuten eläisivät kuin ennenkin.
Siis erikseen ne joilla on sairauksia tms.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei voi mitään iälleen. Ei voi nuoreta tai vanheta omasta tahdostaan. Vanhana on muutenkin hankalampaa elää ilman, että syyllistetään ja ivaillaan.
Kaikki me vanhenemme, tekin jotka nyt naureskelette. Toivottavasti muistatte silloin miten ylimielisiä ja kaikkivoipia olitte, piditte itseänne ikuisesti nuorena ja vahvana.
Ehkä silloin, jos maailma on pystyssä, tulee vielä pahempaa kuin tämä nyt. Koskaan ei voi tietää.
Hyvin kirjoitettu !
Ei niitä kukaan ole käskenyt pysymään neljän seinän sisällä edelleenkään,
Veikkaan että kakarsr juoksee pitkin ostareita enemmän levittämässä tautia!!!
Voi voi...
Koko tämä koronakeskustelu on mennyt ihan älyttömiin mittasuhteisiin. Ensin syyttävä sormi osoitti kiinalaisiin, sitten italialaisiin ja sen jälkeen yleensä epidemia-alueille matkustaneille. Nyt syyttävä sormi osoittaa vanhuksiin. Miten olette itse hoitaneet oman osanne vastuusta? Onko käsiä pesty kunnolla ja yskitty oikein?
Toivon, että määrätään vielä totaalinen kielto liikkua turhien menojen takia isojen sakkomaksujen uhalla. Se tekisi todella hyvää useimmille. Ketähän sitten syyttäisi?
Tällä menolla Suomi syöksyy syvään lamaan, eikä nouse tuosta enää. Eläkeläiset saavat mennä kauppaan, apteekkiin, ulkoilla, ulkoiluttaa lemmikkejään. Yli 70-vuotiailla ON LUPA LIIKKUA. Tekee henkisesti hyvää, näin lääkärin mielipide.