79v äitini raivosi kakkulat täristen että hän ei kotona pysy eikä ministereitä kumartele
Onko sittenkin totta sanonta että vanhuus on toinen uhmaikä?
Miten suojelen ihmistä omalta itseltään? Muutenkin sairaalloinen ihminen monella eri lääkityksellä ja ennestään hengitystieongelmia.
Kommentit (344)
Ystävällä on pieni vauva ja hän ei tykkää käydä ulkona, koska talon vanhat rouvat työtää päätään vaunuun. Lisäksi kyselevät, miten imetys sujuu ja muuta yksityistä, lähietäisyydeltä tietenkin. Ystävä ei uskalla sanoa niille, että rauhoittuisivat, kun pelkää että vanhukset suuttuu.
Aikuisella on oikeus päättää omasta elämästään. Voit vain kauniisti toivoa, että hän ei nyt ainakaan hiveästi tapaisi muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri täyttänyt 70 v. ennen tätä päätöstä. Jos olisin nyt 69 v. saisin mennä kauppaan ja asioilleni. Olen ihan sama, perusterve ja virkeä ihminen nyt kuin muutama viikko sitten.
Harmittaa, asun yksin ja ei omaisia lähellä. En tunne itseäni vanhukseksi sen vuoksi, että juuri ja juuri ehdin täyttää sen kriittisen 70 vuotta.
Näitä "vanhuksia" on erilaisia ja eri tilanteissa. Osalle kaupassakäyntikielto on järkevää, osalle tuntuu ymmärrettävästi kiusaamiselta.Saat sä mennä kauppaan. Ei tarvitse olla kotona 24/7. Nyt suositetaan että yli 70v henkilöt eivät ole lähikontakteissa muiden henkilöiden kanssa tai paikoissa missä heidän lähellään on paljon muita ihmisiä esim ruuhkainen kauppa tai harrastusryhmä. Lähikaupassa voi ihan hyvin käydä mut kierrät vaan muut asiakkaat kauempaa. Se onkin ihan helppoa isoissa kaupoissa kuten prisma tai city market. Ja sit muistaa pestä käsiä ja ottaa mukaan sen käsidesin ja käyttää sitä. Ystävien/perheen kanssa voi soitella puhelimella tai vaikka skypellä. Miten ihmisistä on niin vaikeeta olla yhtä kuukautta omissa oloissaan? ja silti voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Ei muuta kuin skype päälle koko päiväksi ja ystävän kanssa sen välityksellä aikaa viettämään.
jatkan vielä, että kaupassa saa käydä mut ei ole hyvä joka päivä käydä tai roikkua kauppakeskuksissa. Käy ostamassa mitä tarvitsee ruuakseen. Kyllä se elämä joskus normaaliksi palaa ja sit voi taas hengata ostarilla kahvilla vaikkka missä ihmispaljoudessa. Mä oon perusterve 30v+ mut en mäkään nyt menis mihinkään väenpaljouteen. En koronaa pelkää mut en sitä halua saadakaan. Normi flunssakin on inhottava sairastaa saati sitten virus.
Tuosta puhelimella soittamisesta. Kaikilla vanhuksilla ei ole älypuhelinta ja watsappia. Monella on myös maksulliset puhelut määrän mukaan tai repair-liittymä.
Mitä enemmän soittelee sitä enemmän maksaa. Myös usein tekstiviestit hankalia kirjoittaa.
Helppo muiden neuvoa, että soittakaa enemmän jos rahat tiukassa. Puhelinlaskut kasvaa helposti.
Myös usein eläkeläiset käyvät kaupassa usein siksi, että kun ruokaan käytettävä raha on määrällinen ja riittävä koko kuukauden nii on helpompaa käydä kaupassa usein ja ostaa vain tarvittava määrä.
Jos käyt vain pari kertaa kuussa niin ruoka (maito ym.) vanhenee ja pakastimeen ei mahdu. Myös ei voi koko ruokarahaa käyttää heti alkukuussa.
Jos on rahaa runsaasti ja isot pakastimet niin voi hamstrata ja silti on rahaa loppukuuksi.
Itse en ainakaan pystynyt hamstraamaan oikeastaan mitään. Nolottaa pyytää ulkopuolista ihmistä käymään kaupassa kun kerralla käytettävä rahasumma on muutamia euroja.
Onko ap:n äidillä dementia. Se selittäisi tuollaisen käytöksen ja sen, että rationaalinen järkeily ei onnistu.
Ei ole kyse vain vanhuksista. On kyse kaikista. Ne pysyköön kotona, joita työelämä ei pakota kotoa poistumaan.
Meillä sattuu onnettomuuksia ja sairauskohtauksia ja keskossynnytyksiä koronasta huolimatta, joten jokainen irrallaan hortoileva viruksia keräävä ja levittävä vanhusikäinen vie hoitoresursseja KAIKILTA MUILTA.
Vaikkei omasta hengestään piittaisi, luulisi sen verran piittaavan esim. lapsenlapsistaan, että pysyy kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri täyttänyt 70 v. ennen tätä päätöstä. Jos olisin nyt 69 v. saisin mennä kauppaan ja asioilleni. Olen ihan sama, perusterve ja virkeä ihminen nyt kuin muutama viikko sitten.
Harmittaa, asun yksin ja ei omaisia lähellä. En tunne itseäni vanhukseksi sen vuoksi, että juuri ja juuri ehdin täyttää sen kriittisen 70 vuotta.
Näitä "vanhuksia" on erilaisia ja eri tilanteissa. Osalle kaupassakäyntikielto on järkevää, osalle tuntuu ymmärrettävästi kiusaamiselta.Saat sä mennä kauppaan. Ei tarvitse olla kotona 24/7. Nyt suositetaan että yli 70v henkilöt eivät ole lähikontakteissa muiden henkilöiden kanssa tai paikoissa missä heidän lähellään on paljon muita ihmisiä esim ruuhkainen kauppa tai harrastusryhmä. Lähikaupassa voi ihan hyvin käydä mut kierrät vaan muut asiakkaat kauempaa. Se onkin ihan helppoa isoissa kaupoissa kuten prisma tai city market. Ja sit muistaa pestä käsiä ja ottaa mukaan sen käsidesin ja käyttää sitä. Ystävien/perheen kanssa voi soitella puhelimella tai vaikka skypellä. Miten ihmisistä on niin vaikeeta olla yhtä kuukautta omissa oloissaan? ja silti voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Ei muuta kuin skype päälle koko päiväksi ja ystävän kanssa sen välityksellä aikaa viettämään.
jatkan vielä, että kaupassa saa käydä mut ei ole hyvä joka päivä käydä tai roikkua kauppakeskuksissa. Käy ostamassa mitä tarvitsee ruuakseen. Kyllä se elämä joskus normaaliksi palaa ja sit voi taas hengata ostarilla kahvilla vaikkka missä ihmispaljoudessa. Mä oon perusterve 30v+ mut en mäkään nyt menis mihinkään väenpaljouteen. En koronaa pelkää mut en sitä halua saadakaan. Normi flunssakin on inhottava sairastaa saati sitten virus.
Tästä on ristiriitaisia suosituksia. Sanna Marin toivoo että vanhukset eivät käy itse kaupoilla, vaan että joku käy heidän puolestaan. Myös toisenlaista tulkintaa on kuulunut eri edustajien suusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta puhelimella soittamisesta. Kaikilla vanhuksilla ei ole älypuhelinta ja watsappia. Monella on myös maksulliset puhelut määrän mukaan tai repair-liittymä.
Mitä enemmän soittelee sitä enemmän maksaa. Myös usein tekstiviestit hankalia kirjoittaa.
Helppo muiden neuvoa, että soittakaa enemmän jos rahat tiukassa. Puhelinlaskut kasvaa helposti.
Myös usein eläkeläiset käyvät kaupassa usein siksi, että kun ruokaan käytettävä raha on määrällinen ja riittävä koko kuukauden nii on helpompaa käydä kaupassa usein ja ostaa vain tarvittava määrä.
Jos käyt vain pari kertaa kuussa niin ruoka (maito ym.) vanhenee ja pakastimeen ei mahdu. Myös ei voi koko ruokarahaa käyttää heti alkukuussa.
Jos on rahaa runsaasti ja isot pakastimet niin voi hamstrata ja silti on rahaa loppukuuksi.
Itse en ainakaan pystynyt hamstraamaan oikeastaan mitään. Nolottaa pyytää ulkopuolista ihmistä käymään kaupassa kun kerralla käytettävä rahasumma on muutamia euroja.
Lisäksi voimat voivat olla yllättävän heikot isompien määrien raahaamiseen edes vetokärryllä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 79- vuotiaalla on enemmän katu-uskottavuutta,kuin räkänokkaministerillä.
79- vuotiaan ei välttämättä kannata ruveta jäähdyttelemään,säkyyn on moni jääny.
Eri mieltä. Vanhusjohtajien aika on ohi. Juuri tämä dementikkomainen uhmailu sen vahvistaa.
Tämä ongelma ratkeaisi varmasti ihan sillä, että YLEn puoli ysin uutiset näyttäisi jatkossa sensuroimatonta uutispätkää Italian/espanjan sairaaloista ja kertoisi että Euroopassa kuoli tänäänkin satoja ihmisiä tähän virukseen. Mä luulen että suurin osa (eläkeikäisistä) suomalaisista ei tiedä alkuunkaan mikä tilanne on jo monessa Euroopan maassa eikä siksi ymmärrä, ettei tämä tosiaan ole mikään tavallista ärhäkämpi talviflunssa jolta välttyy käsiä pesemällä. Salailu ja vähättely pitää nyt lopettaa, koska ihan taatusti suurin osa suomalaisista haluaa suojella itseään kunhan vaan ensin ymmärtävät miltä tässä suojaudutaan. Sellaista mitä ei tiedä, on vaikea ottaa vakavasti ja pelätä.
Ne kahvittelut muuttuu taatusti merkityksettömiksi kun totuus valkenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa sitä haluaisi olla vankina, edes kotonaan? Varmasti ehkäisee Koronan leviämistä riskiryhmään, mutta kyllä tästä haittaakin on. Monikohan vanhus jumppaa liikuntakykyä ylläpitääkseen, kun edes kauppareissun vertaa ei tule liikuntaa? Tai muuten vaan tulee mökkihöperöksi, kun sosiaaliset suhteet kärsivät tästä?
Järki käteen, ei se estä vahusta käymästä ulkolenkillä, kun ei joka päivä sinne kauppaan änkee. Jumpata voi erinomaisesti kotonakin ja käydä tosiaa vaikka kuinka pitkiä ulkolenkejä.
Voi soitella niille muille muoreille ja ukoille. Ihan turha kuikutella.Minä olen 73 ja harrastan omaa liikuntaa Tosi paljon ja soittelen tutuilleni.
Kiitos. Tässä esimerkki siitä, että onneksi suuri osa vanhemmasta polvesta osaa käyttää järkeään ja ajatella muitakin.
Vinkki: jos haluaa seuraa kävelylenkillä, uskoisin, että välimatkaa pitämällä tuo ei ole ongelma. Ongelma on suuremmat ryhmät, jotka istuvat lähekkäin sisätiloissa, joissa on muita ihmisiä.
Koskee nuoria ja vanhoja.
Olen tämä perusterve 70-vuotias. Minulla on tämä tabletti, jolla kirjoitan, siitäkin on akku sökö ja täytyy pitää koko ajan latauksella, pelkään koska simahtaa täysin. Puhelin on ihan perus nokialainen, ei älypuhelinta. Skypeä ei ole.
Monella tuttavallani ei ole käytössä mitään nettiä tai älypuhelinta.
Soitot ihan normaalisti, minulla on puhepaketti, mutta monet tuttavistani ja ystävistäni maksavat puheluiden mukaan.
Siksi ei voi soitella paljoakaan enemmän kuin normaalisti. Puolin eikä toisin.
Minulle ei ole vaikeaa olla kotona, asun yksin ja olen tottunut siihen. Mutta juuri siksi koska olen omatoiminen ja terve niin sehän tässä on vaikea ajatella, että käsken jonkun muun käymään kaupassa tai asioilla. En halua olla holhottu kun en ole holhouksen tarpeessa. Niille vanhuksille jotka jo ovat joutuneet pyytämään apua ei tämä varmaan ole vaikea sisäistää. Monille kaltaisilleni varmaan on.
Toki on sekin pitkän päälle outoa kun ei voi piipahtaa kylään kahville tai kutsua itse kotiinsa.
Mutta näillä nyt mennään.
Elämme outoja aikoja eikä siinä kenenkään kiukuttelut auta, ei nuorien eikä vanhojen.
Mitä sitten kun asioinnit ja kaupassakäynnit pitää hoitaa yhdessä puolison kanssa autolla kun kotiinkuljetukset 30 kilometrin päässä kaupungissa ja lapset asuu 250 kilometrin päässä?
Vierailija kirjoitti:
turhaan odotat perintöä, et saa mitään.
Kaltaisiltasi persaukisilta ei jääkään mitään, fiksummilta kyllä. Tyhmyydellä ei yleensä omaisuutta kerrytetä.
Nostan mammalle hattua! Tämä EI OLE ironiaa.
Vierailija kirjoitti:
Repair-liittymä :D
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisiahan nuo kaiken helpolla saaneet ovat. Eivät ole enää sodanaikana nuoruuttaan tai aikuisuuttaan eläneitä. Itsekkäitä ovat ja tässä se nähdään. Nykyihniset ovat paljon enemmän muita huomioon ottavia, vaikka muuta väitetään. Lehdessä oli juttu 79v Kaarlo Kangasniemestä joka itsekkäästi jatkaa treenaamista eli jääräpäänä ei välitä muista. Perusteena hänen oma mielipiteensä. Typeryys naurattaisi muissa olosuhteissa.
Mua naurattaa sinun kaltaiset fanaatikot. Paraskin saarnaamaan itsekkyydestä😂😂😂
Kyllä 79- vuotiaalla on enemmän katu-uskottavuutta,kuin räkänokkaministerillä.
79- vuotiaan ei välttämättä kannata ruveta jäähdyttelemään,säkyyn on moni jääny.