Vanhukset eivät pysy sisätiloissa
Kaupassa kuulin kun mummot jutteli. Toinen sanoi, että varmaan menen iltapäiväjumppaan niin kauan kuin henki pihisee. Toinen vastasi, että ja kyllä kaupassa on päästävä käymään joka päivä tai päivärytmi menee sekaisin. Näiden talia muut yrittää olla karanteenissa ja lapset ja nuoret on eristetty sisätiloihin.
Kommentit (45)
Ei niitä ole sisätiloissa pysymään käskettykään. Vain välttämään sosiaalisia kontakteja ja väkijoukkoja.
Saahan vanhukset liikkua ulkona, mutta halailemaan heitä ei kenenkään kannattane mennä.
Soitin mutsille (75v.) äsken ja se oli käynyt tänään mammografiassa ja sen jälkeen kaupassa :O
Vierailija kirjoitti:
No jos muut on karanteenissa ja terveet vanhukset liikkkuu ja harrastaa, niin mikä on ongelma? Onko teillä keskimääräistä enemmän ulostetta aivoissanne tähän aikaan vuodesta vai mikä on?
No olisko tää homma kannattanut järjestää toisinpäin: mummot kotiin ja lapset kouluun? Ulosteen määrä aivoissani on ihan normaalilla tasolla, kiitos vaan kysymästä.
Monet vanhukset on minäminäminä - tyyppejä. Näkee jo kauppajonoissa, kun kiilaavat ohi. Sitten kun huomauttaa niin mikä mäkätys alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Soitin mutsille (75v.) äsken ja se oli käynyt tänään mammografiassa ja sen jälkeen kaupassa :O
Mun äitini 75v suuttui tulisesti kun puhuin kotonapysymisestä ja vierailukiellosta. On astma, diabetes mm.
No on se nyt kumma! Sähköaidat pitäis virittää että pysyisivät sisällä! Mummot palloilee ja törmäilee pitkin kaupunkia! Köhivät sipsipusseihin ja jugurtteihin! Perhana.
Vaikea ymmärtää tuollaisia ihmisiä. Minun vanhemmat (76 ja 78) ovat ihan täysjärkisiä, seuraavat uutisia, ymmärtävät ohjeita, ja osaavat ajatella. Onko todella noin paljon noin tyhmiä vanhuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää tuollaisia ihmisiä. Minun vanhemmat (76 ja 78) ovat ihan täysjärkisiä, seuraavat uutisia, ymmärtävät ohjeita, ja osaavat ajatella. Onko todella noin paljon noin tyhmiä vanhuksia?
Ehkä vanhukset on sitä mieltä, että sairaudet kuuluu elämään. Ja kuolema.
Missä mahtaa olla järjestettyjä iltapäiväjumppia? Ne kun on lakkautettu kautta maan, samoin monet muut ryhmät, pienemmätkin kuin 10 hengen.
Itse olen ollut kuntosali ja jumpparyhmissä ja ne lakkautettiin jo viime viikolla.
Jotkut nelikymppisetkin näyttää ihan yli 7-kymppisiltä. Tarkkaa ikää kun ei voi tietää kun kysymällä henkkareita.
Espanjassa on ulkonaliikkumiskielto ja saa käydä kaupassa ja muissa välttämättömissä asioinnissa. Sama pätee suomessakin, eikä meillä ole "ulkonaliikkumiskieltoa" - ei ainakaan vielä.
Katsokaa mitä se ulkonaliikkumiskielto tarkoittaa.
https://www.rantapallo.fi/timeout/2020/03/15/ulkonaliikkumiskielto-kaik…
Sehän oli VAHVA SUOSITUS ei mikään ulkonaliikkumispakko näille yli 70 v. Äitini on 73v ja sanoi menevänsä kauppaan ihan normaalisti perjantaina kauppaan.
Siis ulkonaliikkumiskielto piti olla eikä- pakko..
Sehän on sanottu miljoonaan kertaan, että kauppaan ja kävelylle puistoon tai ulkoiluttamaan koiraa saa mennä, mutta muuta turhaa kontaktointia kuten käsityöpiiriä tai kahvikutsuja pitää välttää.
Toivottavasti vahukset liikkuvatkin ulkona lähikontakteja välttäen! Muuten ollaan viruksen jäljiltä tilanteessa, jossa autettavia on tosi paljon, kun liikunta- ja toimintakyky on heikentynyt. Ette te nuoret ymmärrä, mitä liikkumattomuus saa vanhuksille aikaan jo hyvin lyhyessä ajassa.
Helsingin kaupunki suosittaa, että yli 70- vuotiaiden ei pidä lukittautua kotiin vaan pitääkin ulkoilla. Hyvä neuvo:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5c555608-27d9-448e-a94c-969aab40…
Joo mun äiti 78 v. kans suuttui kovasti, kun sanoin, että kannattais nyt jättää kampaajakäynnit väliin.
Teinit helpompi pitää pois kaupungilta kuin vanhukset?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vahukset liikkuvatkin ulkona lähikontakteja välttäen! Muuten ollaan viruksen jäljiltä tilanteessa, jossa autettavia on tosi paljon, kun liikunta- ja toimintakyky on heikentynyt. Ette te nuoret ymmärrä, mitä liikkumattomuus saa vanhuksille aikaan jo hyvin lyhyessä ajassa.
Kyllä. Veritulpatkin on vaaratekijä vähän liikkuville vanhuksille.
No jos muut on karanteenissa ja terveet vanhukset liikkkuu ja harrastaa, niin mikä on ongelma? Onko teillä keskimääräistä enemmän ulostetta aivoissanne tähän aikaan vuodesta vai mikä on?