Onko totta pullukka tyttölapsi 6v pullukka isona?
Kommentit (8)
meidän tytöistä kaksi on ollut aika pullukka juuri tuossa iässä ja ohihan se meni aika nopeasti, tosi hoikkia ovat olleet siitä lähtien.
Pituus- ja painokäyrät sahaavat jatkuvasti. Sopusuhtainen on kuitenkin. +1 ja 0 -käyrien välissä menty jo 7 vuotta. Ruokailutottumukset ovat koko perheellä kunnossa.
Jos 6v lapsi on pullukka, on vanhempien syytä katsoa peiliin ja miettiä, onko heidän lapsensa pullukka aikuisenakin.
Siskoni oli pullea lapsena (murrosikään asti) minä taas laiha. Nyt aikuisina ihan toisinpäin:)
Jostain olen lukenut, että rasvasolut tmv. mitä ovatkaan lisääntyvät tiettyyn ikään asti, muistaakseni murrosikään...? Joten jos vaikka anorektikko silloin, niin ei voi aikuisena lihoa yhtä isoksi kun sellainen joka on ollut lihava jo murrosiässä... Eli nämä rasvasolut tmv. voivat kasvaa, mutta eivät lisääntyä...!
Mutta tosiaan, 6-vee vielä niin pieni, että voi olla vain lapsen pyöreyttä... Siis jos liikkuu hyvin ja ei mässytä sipsejä/karkkia/rasvaista (koti)ruokaa liikaa...
Sen sijaan jos on laiha lapsi, hyvin todennäköisesti tulee aikuisena paino-ongelmia, koska ihmisen kroppa on jo lapsena tottunut siihen, että ruokaa saa/tulee vain vähän. Näin ollen kun sitä tulee, kroppa alkaa heti varastoida sitä.
Eli vinkkinä äideille: jos haluatte antaa lapsillenne mahdollisuuden terveelliseen ja paino-ongelmattomaan aikuisuuteen, antakaa lapsille tarpeeksi ruokaa lapsena. Mutta kannustakaa myös liikunnan pariin. Minkä lapsena oppii eli liikunta elämäntapana sen vanhana taitaa.
ja n 28 vuotiaaksi saakka olin todella hoikka. Silloin laihtuminen oli helppoa, vain ylenmääräinen herkuttelu piti lopettaa. Energiaa siinä iässä kuluu hurjasti, sillä minun ainakin tuli liikuttua paljon kavereitten kanssa. Nyt olisi taas liikkumisen ja herkkujen jättämisen aika... Eikä se enää ole niin helppoa!
Olin pienenä pyöreä. Kun kasvoin pituutta, olin 13-v erittäin hoikka (174cm, 50kg) Tosin kun naisen muotoja tuli, paino siitä hieman lisääntyi ja nyt yhden lapsen äitinä painan 60kg. Eli täysin normaalipainoinen!
Duodecimista:
" Ylipainoisesta lapsesta kasvaa usein lihava aikuinen
Vielä lapsena ylipaino saattaa olla elämänlaatukysymys. Koulussa kiusataan ja vaatteita on vaikea löytää. Terveysongelmat ilmaantuvat vasta myöhemmin, sillä ylipainoisesta lapsesta kasvaa usein lihava aikuinen. Suuri elopaino altistaa muun muassa sydän- ja verisuonisairauksille, syövälle sekä aikuisiän diabetekselle. Terveyshaittoja ei tosin aina tarvitse odotella aikuisuuteen asti. Ylipainoisen lapsen kunto on huono ja nivelet joutuvat helposti rasitukselle. Myös ylipainoisten lasten verensokeri- sekä rasva-arvojen on havaittu olevan koholla. Aikaisemmin lasten keskuudessa tuntematon aikuisiän diabetes on yleistynyt länsimaissa ja myös Suomessa tiedetään jokunen 2-tyypin lapsidiabeetikko.
- On vaikeaa ennustaa mitä tapahtuu, jos lapsen ylipainoon ei puututa. 7-vuotiaista ylipainoisista lapsista 30-50 prosenttia hoikistuu itsestään kasvun mittaan. Tilanne on jo toinen 14-vuotiaan liikapainoisen tytön kohdalla. Hänen riskinsä kasvaa lihavaksi aikuiseksi on paljon suurempi, Kalavainen toteaa.
Vanhemmat pelkäävät turhaan, että painoon puuttuminen altistaa lapsen syömishäiriölle. Useissa tutkimuksissa on havaittu, ettei ravitsemusneuvonta ja liikunnan lisääminen edistä vahingollisella tavalla lapsen itsetarkkailua ja johda esimerkiksi anoreksiaan tai bulimiaan.
- Jos lapsi on kovasti ylipainoinen niin kyllä siitä varmasti huomautellaan muualla kuin kotona. Syömishäiriöiden pelossa ei lapsen lihavuuteen saa olla puuttumatta, Kalavainen muistuttaa.
Ylipainoisen lapsen hoidossa täytyisikin kiinnittää huomiota myös lapsen itsetunnon tukemiseen ja oman kehon hyväksyntään."
Lapsen pyöreys voi olla 4-vuotiaaksi, sitten alkaa olla jo läski kyseessä, kun 6-vuotias on pullukka.