Onko hammashoitolat auki uuden linjauksen myötä?
Ei varmaan ainakaan kannata mennä. Jos minulla on tälle viikolle varattu aika, pitääkö se erikseen perua vai onko hammashoitolat automaattisesti kiinni ja ajat peruttu?
Kommentit (46)
Mulla lohkoa hammas ja on kyllä pakko mennä hammaslääkäriin. Ei tän kanssa voi kuukausia kärvistellä. Juilii jo.
Vierailija kirjoitti:
Koronan huippu saavutetaan vasta syksyllä 2020
Mistä olet kuullut / lukenut tästä?
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitola on 100% varma paikka saada korona ja jotain muuta hyvää kaupan päälle.
sait vielä foliohatunkin
Tänään eletään aika lailla normaalisti. Lähiviikkoina varmaan tullaan lisäämään liikkumis- ym. rajoituksia, ja viimeistään siinä kohdin kiireetön hoito loppuu.
Elämme aivan uudenlaista aikaa, joten juuri nyt on vaikeaa luvata mitään edes loppuviikoksi.
Miksipä ei jatkuisi? Meidänkin sairaalassamme jatkuvat normaalisti rintasyöpäseulonnat, jotka eivät ole todellakaan mikään kriittinen toiminto. Siinä ollaan ihan kiinni asiakkaassa. Samoin otetaan paljon kiireettömiä röntgenkuvia. Näitä ottaessa toki ei olla naama kiinni toisessa, suurimmaksi osaksi. Riippuu niin potilaan kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Itse peruin tänä aamuna ajanvaraukset suunhoitoon - ja minulle kiukuttiin puhelimessa! Korona ei ilmeisesti ollut tarpeeksi hyvä syy jäädä pois ja sain kuulla kettuilua siitä, näinköhän minua edes hammashoito kiinnostaa. Melko erikoinen reaktio.
näemmä tullut enemmänkin peruutuksia
Vierailija kirjoitti:
Miksipä ei jatkuisi? Meidänkin sairaalassamme jatkuvat normaalisti rintasyöpäseulonnat, jotka eivät ole todellakaan mikään kriittinen toiminto. Siinä ollaan ihan kiinni asiakkaassa. Samoin otetaan paljon kiireettömiä röntgenkuvia. Näitä ottaessa toki ei olla naama kiinni toisessa, suurimmaksi osaksi. Riippuu niin potilaan kunnosta.
Sairaaloissa on suunnitelmana hallitusti ajaa alas kiireetöntä toimintaa. Ensimmäisenä tällä viikolla perutaan leikkauksia, joiden jälkihoidossa voidaan tarvitaan tehohoitoa ja hengityskonetta. Tällä saadaan vapautettua resursseja koronapotilaille. Tästä sitten laajennetaan muihin kiireettömiin leikkauksiin ja toimenpiteisiin.
En menisi nyt kuin kiireelliseen hoitoon, aerosolien laskeutuminen kestää kauemmin, kuin seuraavan potilaan saapuminen.
Minun aika ainakin peruttu, kun ei ollut kiirelliinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitola on 100% varma paikka saada korona ja jotain muuta hyvää kaupan päälle.
sait vielä foliohatunkin
Aivan ,koko koronaa ei ole olemassakaan. Täyttä hysteriaa.
Olen töissä yksityisellä hammaslääkäri asemalla asiakaspalvelijana. Ihmettelen ettemme ole jo sulkeneet :o kaikki riskiryhmiin kuuluvat kuitenkin perutaan eikä sairaita oteta vastaanotolle.
Minä varasin ajan pienelle vastaanotolle, jossa on töissä vain hammaslääkäri ja hammashoitaja. Hoitaja näytti pyyhkivän joka potilaan jälkeen ovenkahvat, vessan ym. jollakin aineella. Ylen mukaan hammashoitoalla työskentelevillä on suurin riski saada korona, mutta minulla on vaivaa yhdessä hampaassa, joten en olisi voinut odottaa syksyyn.
Turussa kiireetön hoito on ajettu alas. Kiireellistä hoitoa toki saa.
Vierailija kirjoitti:
Itse peruin tänä aamuna ajanvaraukset suunhoitoon - ja minulle kiukuttiin puhelimessa! Korona ei ilmeisesti ollut tarpeeksi hyvä syy jäädä pois ja sain kuulla kettuilua siitä, näinköhän minua edes hammashoito kiinnostaa. Melko erikoinen reaktio.
Minä kävin yksityisellä hammaslääkärissä 11.3 jolloin epidemia oli vasta alkamassa ja uutta aikaa en saanut, koska hammaslääkäri kertoi, ettei pysty takaamaan potilasturvallisuutta eikä halua ottaa itse riskejä, koska jokaisen potilaan jälkeen pitäisi desinfioida kaikki tilat missä potilas on liikkunut, koska virusta voi levittää myös oireettomat.
Lupasi ilmoittaa uuden ajan, kun tilanne rauhoittuu.
Ja miten sinne hammashoitolaan voi mennä, desifioidaanko odotustilat, jos kaikki taksit pitää desifioida jokaisen asiakkaan jälkeen. Näin ainakin taksit ovat kertoneet.
Vierailija kirjoitti:
Desifioitteko kaikki paikat missä asiakas on liikkunut ja koskenut? Jos ei, niin melko leväperäistä touhua.
Kun samaan aikaan esim. taksit, antavat asiakkaille käsidesit ja hanskat ja taksit desifioidaan auto jokaisen asiakkaan jälkeen.
Valtakunnallinen ohjeistus on, että kiireetöntä terveydenhoitoa voi jatkaa ja että omaa järkeä kannattaa käyttää.
Suomi on kuitenkin pitkä maa. Helsingissä tautia taitaa olla jo suhteellisen paljon, pohjoisessa ja peräkylillä taas ei (mahdollista paria turistia lukuunottamatta) ole juuri ollenkaan. Ihan eri asia siis oletko Vantaalla vai Paltamossa. Tässä on kuitenkin tulossa aika pitkä kevät, joten hyvähän se on jos ehtii saada apua ennen kuin se varsinaisesti alkaa.
Terveydenhuoltoa tarvitaan muutenkin kuin tämän taudin vuoksi. Tässä muutamia ohjeita muun syyn vuoksi terveydenhuollossa asioiville:
1. Mene ajoissa mutta ei liian ajoissa. Älä siis tule 45 min ennen vastaanottoaikaa, jos mahdollista. (Toki muistetaan hygieniarako toisiin ihmisiin ja muut yleiset ohjeet.)
2. Odotushuoneista on poistettu turha tavara. Jos sitä tavaraa kuitenkin löytyy, juuri nyt ei kannata antaa lasten leikkiä odotushuoneen leluilla tai itse lukea odotushuoneen lehtiä.
3. Monessa pienessä paikassa ei tarvitse ilmoittautua. Monessa isommassa paikasta siitä luovutaan nyt - kannattaa selvittää etukäteen. Jos on mahdollista ilmoittautua lääkäriaseman appsin kautta niin ennemmin sieltä kuin automaattia näpelöiden.
4. Odotusaulassa on käsidesiä. Käytä sitä saavuttuasi vastaanotolle, jottet levitä käsissäsi mahdollisesti olevia pöpöjä eteenpäin.
5. Ja tietysti et kuulu tavanomaiseen hoitoon, jos sinulla on flunssan tai muun hengitystieinfektion piiriin. Huomioi myös, että joillain ihmisillä on ihan vaan tupakkayskä. Lisäksi useimpia jännittää vastaanotolle tullessa, jolloin suu kuivuu ja saattaa tulla kuivan yskän puuskia. Ei siis myöskään katseella pahalla silmällä jokaista raukkaa, joka sattuu yskäisemään. 🙂
Tästäkin me selvitään! 💪🏻
Käytännössä siis odottavat, että koko henkilökunta sairastuu tai kuolee. Sitten voidaan laittaa hoitola kiinni.
Jos se tuolla yhdellä, se on aivan varmasti muillakin. Ruokataukotila.