Perseilevä peikonlehti - neuvoja kaivataan!
Leviää ihan joka suuntaan, ja ei pysy ollenkaan ruodussa, vaikka mitä tekisi. Jotkin lehdet alkaneet kellastumaan ja ruskistumaan reunoista, vaikka samalla hoidolla kun aina ennenkin (4v vanha). Hieno kasvi yleisesti ottaen, mutta minun yksilöni ei lainkaan pysty hillitsemään itseään. Mitä teen?
Kommentit (227)
Ilmajuuret kannattaa työntää multaan heti kun ovat tarpeeksi pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Peikonlehti kasvaa noin luontaisesti. Vanhetessaan sen tarkoitus sademetsissä on ilmajuuriensa avulla levittäytyä mahdollisimman suurelle alueelle. Peikonlehti on vanhetessaan holtiton kasvi. Toki voit leikata mielestäsi rumia oksia kokonaan pois, se ei ole siitä moksiskaan.
Perseily on siis peikonlehdelle lajityypillistä käytöstä.
Sille on annettava mahdollisuus luonnolliseen käyttäytymiseen. Sehän raukka ahdistuu muuten.
Onko sinulla AP muita peikonlehtiä?
Se perseilevä yksilö saattaa etsiä lajikumppania. Kasvitkin viihtyvät paremmin kun saavat olla lajikumppanien lähellä, mieluiten kosketusetäisyydellä. (Siitä on oikeasti tehty tutkimuksiakin (
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leppoisa AV-koti: Muriseva piirakka, tuijottava koira ja perseilevä peikonlehti! xD
Unohtamatta marisevaa teekuppia ja kurnuttavaa kuukuppia.
Vapise, isoäidin kaappikello.
Mikä isoäidin kaappikello on? En ainakaan keskustelua löytänyt.
Mulla peikonlehdet on pysyneet ihan hyvässä kunnossa. En tiedä hoidanko oikein, mutta olen talviajat kastellut kerran viikossa niitä (mukana merileväravinnetta) ja välillä huoneilman kuivuuden takia sumutellut niitä vedellä. Silloin tällöin pyyhin lehdistä pölyt pois, koska pölyn takia kasvi ei pääse hyödyntämään valoa kunnolla. Joskus toiseen humpsahti liikaa vettä, ja uudet lehdet eivät oikein tykänneet liiasta määrästä vettä, mutta kuivatin kasvin mullan kunnolla ennenkuin laitoin lisää vettä ja nyt on taas kasvi elinvoimaisen näköinen. Vaikuttaisi, että peikonlehti viihtyy, kun sitä ei kunnolla päästä koskaan kuivahtamaan, muttei tietenkään ylikastelekaan sitä mitä menin tekemään. Liikakastelu sai toisen uudet lehdet vähän kellertämään. Tökkään sormen aina multaan kastellessani peikonlehteä (ja muitakin viherkasveja) niin tiedän että kannattaako sitä kastella enempää.
Toinen peikonlehti innostui vähän liikaa kasvamaan pienessä tilassa, ja napsaisin siitä pari eri suuntaan töröttävää isompaa lehteä irti, muttei ollut moksiskaan siitä. Toisessa huoneessa se on alkanut kiemurrella valoa kohti ja on vähän hassun muotoiseksi mennyt.
Peikonlehti vaikuttaa viihtyvän myös vähän hämärämmässäkin, koska toisella ikkunalla se ei saa niin paljon valoa. Valosta on huolehtinut kasvilamppu. Sanoisin, että aika semmoinen helppo viherkasvi. En ole yhtään peikonlehteä onnistunut tappamaan. Mukava kasvi, kun ei täysin hätkähdä yksittäisestä liikakastelusta, mihin olen joskus esim. traakkipuita ja monia muita viherkasveja tappanut.
Se reagoi korona ahdistukseen alkamalla levittäytyä ja varoittaa sinua. Rauhoittele sitä. Soita musiikkia, silittele!
Mä olen kanssa taustaltani kasvien tappaja (se äsken mainittu rönsylilja kuoli myös), mutta peikonlehdet tuntuu voivan hyvin. Otin itselleni reilu vuosi sitten kaksi pistokasta työpaikalta ja kastelen vähän miten sattuu. Ne ei vielä ole alkaneet perseilemään, mutta sitä odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa taustaltani kasvien tappaja (se äsken mainittu rönsylilja kuoli myös), mutta peikonlehdet tuntuu voivan hyvin. Otin itselleni reilu vuosi sitten kaksi pistokasta työpaikalta ja kastelen vähän miten sattuu. Ne ei vielä ole alkaneet perseilemään, mutta sitä odotellessa...
Voiko peikolehdestä tosiaan ottaa pistokkaita? Ihan oikeasti?
Puhutaanko tässä ketjussa Pekka H:sta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leppoisa AV-koti: Muriseva piirakka, tuijottava koira ja perseilevä peikonlehti! xD
Unohtamatta marisevaa teekuppia ja kurnuttavaa kuukuppia.
Vapise, isoäidin kaappikello.
Mikä isoäidin kaappikello on? En ainakaan keskustelua löytänyt.
Viittasin äänimaisemaan. Ei oo vain raksutusta ja tunneittan toistuvaa kellon lyöntiä, vaan jatkuvaa murahtelua, marinaa ja kurnutusta kuin eläintarhassa.
Meidän kotona Porvoossa on juksaileva jukkapalmu ikkunassa! :D
Minulla on traagisen näköinen traakkipuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko peikolehdestä tosiaan ottaa pistokkaita? Ihan oikeasti?
Woi !
Zinc
Sinccis kertoo tässä parhaan tavan tehdä pistokkaita
Zinc
Leikataan poikkileikkaus mahd vinoon, jotta uusille juurille löytyy mahd. paljon kasvupinta-alaa
Zinc
Lisätään maljakkoon vetyperoksidia, epsom suolaa ja kaliumnitraattia
Zinc
Lisätään hapetinletku maljakkoon
Zinc
Pistokkaat työnnetään solumuovin sisään (esim. vanhoista makuualustoista leikkaamalla)
Näin pistokkaat ovat valolta suojassa, mutta kosteassa tekemässä uusia juuria. Pistokkaat voidaan tarkastaa näin joka päivä helposti, onko uusia juuria syntynyt
Zinc
Ei muuta
Helppoa kuin heinänteko! (en ole ollut vanhanajan heinätöissä kuin kerran, eli osaamiseni siitä ei ole suuri, että onko se helppoa)
Apua, repesin. Perseilevä peikonlehti :D:D:D