Perseilevä peikonlehti - neuvoja kaivataan!
Leviää ihan joka suuntaan, ja ei pysy ollenkaan ruodussa, vaikka mitä tekisi. Jotkin lehdet alkaneet kellastumaan ja ruskistumaan reunoista, vaikka samalla hoidolla kun aina ennenkin (4v vanha). Hieno kasvi yleisesti ottaen, mutta minun yksilöni ei lainkaan pysty hillitsemään itseään. Mitä teen?
Kommentit (227)
Kuulostaa sille, että peikonlehtesi kaipaa enemmän valoa ja rönsyillen etsii sitä ahnaasti. itsellä kävi samanlaisesti oman kasvini kanssa ja nyt on talven takia lähtenyt jälleen rönsyilemään reippaasti kohti ikkunaa. kokeile hankkia kasvivalo kasvillesi.
Minulla on nyt noin vuoden ikäinen peikonlehti ja ymmärrän tämän aloituksen aivan eri tavalla. Kyseessä onkin siis sademetsän kasvi, okeiii... Joka haluaa ilmajuurten avulla levitä mahdollisimman laajalle ja kasvaa valtavan kokoiseksi. Okei. Tämä on nyt varmaan vähän sama juttu, kuin silloin, kun ihmiset ottavat vahingossa aivan liian suureksi kasvavan otuksen akvaarioon. Nyt ei ole akvaario, vaan kerrostaloasunto kyseessä. Oh dear, mitä on tullut tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen fyysistä kurittamista.
Miten muka auttaisi asiaan? Menisi vielä rumempaan kuntoon!
Ap
Oppisipahan olemaan.
Repesin ja huolella. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt noin vuoden ikäinen peikonlehti ja ymmärrän tämän aloituksen aivan eri tavalla. Kyseessä onkin siis sademetsän kasvi, okeiii... Joka haluaa ilmajuurten avulla levitä mahdollisimman laajalle ja kasvaa valtavan kokoiseksi. Okei. Tämä on nyt varmaan vähän sama juttu, kuin silloin, kun ihmiset ottavat vahingossa aivan liian suureksi kasvavan otuksen akvaarioon. Nyt ei ole akvaario, vaan kerrostaloasunto kyseessä. Oh dear, mitä on tullut tehtyä.
Mä ostin Ikeasta neljä vuotta sitten sellaisen perus peikonlehden taimen mitä he myy. Ruukun koko joku 18cm tai vastaava. No, peikkopa on nyt yli 150 cm korkea ja yrittää levitä myös sivusuunnassa :D. Olen jo kerran jakanut siitä pistokkaat - ja sain saman tien täysikokoisen uuden peikon joka on siis paljon isompi kuin se alkuperäinen Ikean taimi. Aivan uskomaton kasvi, upea kylläkin, selkeästi lempparini. En edes hoida sitä mitenkään, kastelen ja on ikkunan edessä eli valoa riittää. Siinä kai se. Joudun varmaan kohta muuttamaan muualle ja antamaan tämän kämpän peikolle!
Mulla on kaupungissa altakasteluruukussa reilu metrinen peikkis. Oon ottanu pistokkaita, nyt viimeksi saanut vettä kai kuukausi sitten. Täällä maalla yks pistokas sinnittelee hengissä yhdellä lehdellä...
Kaupungin peikkis kasvattaa ihan hulluna ilmajuuria... tulee varmaan ulko-ovella vastaan ens kerralla mennessä
Erehdyin ostamaan tänä syksynä peikkiksen. Nyt pitää jo alkaa katsella isompaa kotia 🤨
Perseileekö teillä värivammaisetkin peikot?