Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kaikki itkevät yrittäjät, kulttuuritoimijat ym. jotka pyytää asiakkaita tukemaan heitä

Vierailija
16.03.2020 |

Ei tässä kuulkaan kenenkään elanto nyt tukevalla pohjalla ole. On tulossa lomautuksia, työttömyyttä ym.
Sori, mutta en osta lippuja tilaisuuksiin joita ei pidetä, en osta tuotteita joita en tarvitse.

Kommentit (405)

Vierailija
281/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että moni yrittäjä ja kulttuurialan työntekijä on huolissaan elannostaan, mutta pakko ihmetellä miten ihmisillä ei ole puskurirahastoa ja säästöjä pahanpäivän varalle. Itse olen töissä siivoojana joka tienaa tonnin kuussa ja nyt olen alkuvuodesta asti säästänyt yhden kuukausipalkan verran säästötilille. Tämä säästö tullut siitä että lopetin ostamasta mitään turhaa. 

Tätä minäkin kieltämättä ihmettelen. Itse olen pienestä palkasta saanut säästettyä muutaman kuukauden puskurin, joiden varassa perustin yrityksen. Olen luullut, että kaikilla vähän pidempään toimineilla yrittäjillä olisi ainakin sairastumista ja loman pitämistä varten sen verran sukan varressa, ettei parin kuukauden tulojen loppuminen vielä ole maailmanloppu. Nyt tämä on kestänyt alle pari viikkoa ja putiikit ovat jo lyömässä lappuja luukuille. 

Vierailija
282/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle pienyrittäjälle tilanne on todella katastrofaalinen. Omien menojen (asuntolainat/vuokrat, eläminen) lisäksi on yrityksen kulut maksettavana. Karseaa yrittäjävihaa täällä, aivanko kaikki yrittäjät olisivat jotain riistäjiä ja ylimielisiä rikkaita p-a-s-k-o-ja. Onneksi ketjussa myös faktaa joidenkin kertomana. Fakta on kuitenkin se, että pienyrittäjät ovat suuryrityksiä suurempi työllistäjä ja kun yritykset menee nurin, loppuu työpaikatkin ja sitä kautta verotulot. On kaikkien etu, mikäli konkurssit saataisiin minimoitua ja yritykset hengissä tämän katastrofin yli. 

Itse olen myös pienyrittäjä, tosin työllistän vain itseni enkä tule olemaan kriisissä. Olen asianajaja ja jo olemassa olevien asiakkaideni ongelmat ja asiat eivät katoa tämän tilanteen aikana, päinvastoin todennäköisesti lisääntyvät. Olen ollut yrittäjä jo vuodesta 2006, joten puskuria itseltäni löytyy. Tosin siinä mielessä olen erilainen yrittäjä, että 1. myyn pääkoppaani eli tuotteeni ei vanhennu tämän tilanteena (vrt. ravintolat), 2. asiakaskuntani on pitempiaikaista eikä kiinni satunnaisista ohikulkijoista, 3. elän ihmisten ongelmista, 4. saan tuloja myös kriisin aikana jo aikaisemmin tehdyistä töistä (esim. työtuloa tammi-maaliskuun alku tehdyistä hommista), 5. työni pääasiassa muutoinkin koneella olemista, jne. 

Muilla yrittäjillä ei ole niin hyvä tilanne kuin itselläni. 

Mutta yritetään muistaa, että samassa veneessä on työntekijät ja kuin yrittäjätkin. Tämä ei ole vastakkainasettelun aika. Koko maailma on samassa veneessä. Ei ole väliä nyt asutko Veronassa, Kemissä, Moskovassa tai Soulissa. Yhteenkuuluvaisuuden tunne ja huoli ainakin itselläni on päällimmäisenä. 

F

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
284/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy yhtään sääliksi ylihintaiset yrittäjähuijarit. Duunari tienaa selvästi alle 10e/h (kehäkolmosen ulkopuolella). Sillä palkalla pitäisi sitten maksaa jollekin yrittäjäriistäjälle 50-80e/h. Tällä hinnalla saa jotain yksinkertaista perustyötä kuten autokorjausta tai rakennushommia. Vielä törkeämpiä hintoja on kampaajilla. 5min pikkuhomma maksaa 25e eli 300e/h. Luulisi noilla hinnoilla elävän hyvin vaikka olisi vuodessa 11kk koronavapaalla.

Vierailija
285/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjien ongelmana on että ne vakuutukset, jotka ovat työntekijöillä pakolliset ovat heillä vapaaehtoisia. Pitäisikö tuota muuttaa?

Vierailija
286/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjien ongelmana on että ne vakuutukset, jotka ovat työntekijöillä pakolliset ovat heillä vapaaehtoisia. Pitäisikö tuota muuttaa?

Mikähän vakuutus tämän tilanteen kattaa?? 

Sinä saat tämän hetken aikana joko palkkaa (yrittäjän maksamaa??), eläkettä, työttömyysturvaa. 

Tämän tilanteen aikana moni yrittäjä ei saa itselleen mitään (ei tuloja, ei palkkaa, mutta kulut juoksee), ei saa eläkettä (koska on työikäinen yrittäjä), ei saa työttömyysturvaa (koska on yrittäjä. yrityksen lakkauttamisprosessi normioloissakin noin 3-4 kk).

Vierailija
287/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, miten käy p'ers*ujen seuraavissa vaaleissa, kun eivät halua yrittäjien äänestävän itseään. Kannattaisi miettiä ennen kuin masinoi yrittäjävastaisia ketjuja.

Mutta tämä on musiikkia minun korvilleni juuri tuosta syystä. Pk-yrittäjät ovat sentään merkittävä äänestäjäjoukko ja kun heistä p'rsuja äänestäneet palaavat Kokoomukseen niin siihen karahtaa pursujen toiveet hallitukseen pääsystä :-DDD

Jopas nyt mahtavan aasinsillan vedit, "pursujen" mollaamiseksi. Perussuomalaisethan ensimmäisinä kehottivat panemaan rajat kiinni tämän pandemian taltuttamiseksi. Nyt sitten hallitus pakon edessä tämän päätöksen viimein teki.

Vierailija
288/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukekoon ne joilla rahaa on reilusti yli oman tarpeen. Tavallinen palkansaaja ei kykene eikä halua yrittäjiä kannatella omaa talouttaan vaarantaen.

Keneltä sinä yleensä ostat arkipäivän palvelut, jos et yrittäjältä....

Vierailija
289/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy yhtään sääliksi ylihintaiset yrittäjähuijarit. Duunari tienaa selvästi alle 10e/h (kehäkolmosen ulkopuolella). Sillä palkalla pitäisi sitten maksaa jollekin yrittäjäriistäjälle 50-80e/h. Tällä hinnalla saa jotain yksinkertaista perustyötä kuten autokorjausta tai rakennushommia. Vielä törkeämpiä hintoja on kampaajilla. 5min pikkuhomma maksaa 25e eli 300e/h. Luulisi noilla hinnoilla elävän hyvin vaikka olisi vuodessa 11kk koronavapaalla.

Tämä kommentti oikeastaan tiivistää hyvin tietämättömyyden yrittämisen kuluista ja kannattavuudesta. Ei näihin voi edes antaa vasta-argumenttia, koska se ei mene perille.

Vierailija
290/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava vaihtoi jo vuosia sitten yrittäjäksi tosin valitsi tieten tahtoen semmoisen alan joka varmasti tuo leivän pöytään vaikka olisi mikä tahansa lama. Kävi pieneläinhoitaja puolen opinnot läpi ja pääsi kaikeksi onneksi vielä siihen perään opiskelemaan kennelpuolelle. Nyt kasvattaa toiminimellä koiria eikä kuulemma varauksia olla vielä peruttu. Moni ei kuitenkaan halua ihan syystäkään ruveta ammattilaiseksi, koska jos toimit yksinään joudut miettimään aina koirille hoitajan näyttelyreissujen ajaksi ja ottaahan tuollainen muutenkin kunnon päälle kerta tuossa toimitaan eläinten parissa mikä on verrattavissa fyysisesti raskaaseen työhön.

Hän itse sanoo olevansa tyytyväinen vaikka välillä rankkaa onkin. Viihtyy eläinten parissa eivätkä kasvattien omistajatkaan ole olleet mitenkään haastavia. Toinen juttu on kanssa rahan kerjääminen ettei sitäkään tarvitse tehdä, sillä ilmeisen moni kumminkin haluaa koiran oli maan taloudellinen tilanne sitten hyvä taikka huono.

Vierailija
291/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Karseaa yrittäjävihaa täällä."

Tätä ei voi mitenkään ymmärtää. Suurempi osa suomalaisista työskentelee yksityisellä puolella. kai nyt jokainen tajuaa, etteivät kaikki voi olla julkisella sektorilla töissä. Tai jos siihen mennään, elintaso romahtaa yhtä alhaiseksi kuin Neukkulassa aikoinaan. Hallitsevaa sosialistieliittiä lukuun ottamatta kansa eli rutiköyhyydessä.

Vierailija
292/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti olen sitä mieltä, että yrittäjiä tulee tukea ja itse pyrin tukemaan paikallisia yrityksiä, minkä kykenen.

Mutta kyllä eräs yrittäjä on Linkedinissä pistänyt silmään.

Hän on loppu- ja alkuvuoden rehvastellut kun liikevaihto on kuukaudessa Xk€ ja kun tulee niin hurjasti massii, niin hän pitää joka kuukausi viikon-kaksi lomaa ja reissaa ja laittaa sitten reissuiltaan kuvia ja selittää, kuinka "oikein toimimalla voi lomailla ulkomailla kuukausittain" luokkaa.

Noh, nyt hänen tilauskirjansa sitten ilmeisesti tyhjeni ja nyt, vajaa kuukausi siitä, kun rehvasteli sillä, että parin viikon työllä voi lomailla etelänauringossa pari viikkoa, hän itkee LI:ssä kun kukaan ei osta hänen palveluitaan ja tilauksia ja on peruttu, et pliiiiiz tilatkaa häneltä.

Rehellisesti: häntä kohtaa en tunne pienintäkään sympatiaa. Jos hän olisi edes hieman ajatellut tulevaisuutta, olisi hän ehkä voinut sen lomailun sijaan säästää itselleen pientä puskuria.

Vierailija
293/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen ymmärrän yrittäjien ahdingon, mutta jotkin ohjeet tukemisesta ovat lähellä edesvastuutonta epidemia tilanteessa. Erityisesti yllyttäminen palvelualojen toimipisteisiin on kyseenalaista.

Henkilökohtaisesti ottaa tällä hetkellä päähän vain kusetusyrityksen (myönsi jopa tahallisuuden) laskutuksessa tehneen paikallisen yrityksen anomus tukemisesta. Jos ei peruskuluttajansuojasta pidä huolta, ei tarvitse odottaa asiakkaiden tukevan vaikeina aikoina.

Vierailija
294/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukea muilta kinuavilta yrittäjiltä kysyn ensimmäisenä, autoitko itse vähempiosaisia, kun pullistelit somessa?

Auttamiseni tyssää myös tässä kohtaa.

Yrittäjät kun eivät itse auttaneet leveästi eläessään muita, vaikeammassa asemassa olevia ihmisiä.

Koko ajan etusijalla on vain se MINÄ, MINÄ, MINÄ. MUN ERINOMAISUUS...

Vierailija
295/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti olen sitä mieltä, että yrittäjiä tulee tukea ja itse pyrin tukemaan paikallisia yrityksiä, minkä kykenen.

Mutta kyllä eräs yrittäjä on Linkedinissä pistänyt silmään.

Hän on loppu- ja alkuvuoden rehvastellut kun liikevaihto on kuukaudessa Xk€ ja kun tulee niin hurjasti massii, niin hän pitää joka kuukausi viikon-kaksi lomaa ja reissaa ja laittaa sitten reissuiltaan kuvia ja selittää, kuinka "oikein toimimalla voi lomailla ulkomailla kuukausittain" luokkaa.

Noh, nyt hänen tilauskirjansa sitten ilmeisesti tyhjeni ja nyt, vajaa kuukausi siitä, kun rehvasteli sillä, että parin viikon työllä voi lomailla etelänauringossa pari viikkoa, hän itkee LI:ssä kun kukaan ei osta hänen palveluitaan ja tilauksia ja on peruttu, et pliiiiiz tilatkaa häneltä.

Rehellisesti: häntä kohtaa en tunne pienintäkään sympatiaa. Jos hän olisi edes hieman ajatellut tulevaisuutta, olisi hän ehkä voinut sen lomailun sijaan säästää itselleen pientä puskuria.

Siivousalakin on valitettavasti täynnä näitä. Lähdetään kovat piipussa ottamaan maksimilainoja ostellen hienoja autoja vaikka nimenomaan pitäisi sijoittaa laadukkaisiin välineisiin. Harva asiakas kiinnittää niin paljoa huomiota pihassa olevaan autoon vaan pikemminkin heille on tärkeintä laadukas työnjälki, sekä ajoissa oleminen. Puhelimenkin pitää olla sellainen johon pystyy ottamaan sähköposteja, päivittämään tarvittaessa somessa olevaa sivua ja ääni kuuluu selvästi.

Tunnen henkilökohtaisesti yhden tällaisen jolla lähti hyvin pyyhkimään ensikertalaisena siivousyrittäjänä joka kuitenkin möhli ottamalla liikaa luottoa tähdäten juurikin ''edustusautoihin'' joiden vakuutukset ja bensat maksoivat hunajaa.

Vierailija
296/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin Marimekolta tyynynpäällisiä, laatu, hyvä kangas ja unikko.

Olisi pitänyt ostaa pienyrittäjältä.

En osta koska ostan vaan sellaista missä arvo säilyy ja on myytävissä.

Kuka auttoi meitä kun mies menetti 2 kertaa työpaikkansa. Ollaan käyty hyvin vaikeita aikoja lävitse.

Hyväntekeväisyyteen ei ole varaa. Ne ketkä konkkaan menee niin menee.

Haen muutaman lakanan Pentikistä ja taas se hyvä laatu.

Vierailija
297/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt anotaan asiakkaita ja valtiota apuun, että saadaan yrityksen tilavuokrat maksettua. Ei ole tullut mieleen kenelläkään, että vuokranantaja voisi tällaisessa tilanteessa joustaa vuokrista. Ei, vaikka yrityksen mennessä konkurssiin vuokranantaja menettäisi vuokratuloja, ellei saa siihen heti uutta vuokralaista tilalle. Eihän vuokratuotoista voi tinkiä, maksatetaan täydet vuokrat ennemmin vaikka valtion tukemana.

Vierailija
298/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittäjä on antanut hyvän kiertää aiemmin, hyvän sään aikana, olen valmis harkitsemaan sen jatkumista hänen kohdallaan nytkin.

Mutta jos hän ei antanut sen kiertää aikaisemmin, kun hän eli makeasti, en laita hyvää kiertoon hänen kohdallaan edelleenkään.

Vierailija
299/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuen yrittäjiä siten, että ostan vain sellaisia palveluita ja tavaroita kuin tarvitsen, en muuta. Se voi olla omakin työpaikka katkolla ja lomautukset edessä. Työntekijänä ei ole ollut varaa turhuuteen.

Yrittäjä ottaa tietynlaisen riskin alkaessaan yrittäjäksi. Ei ole yrittäjävihamielisyyttä kirjoittaa juuri tästä monta kertaa vuodessa ulkomailla matkustelevasta yrittäjästä, joka nyt on vailla yrittäjien paljastamiseksi talkoohenkeä, muilta.Ei tavallinen duunari ostele firman piikkiin verotuksessa vähentämiskelpoisia mönkijöitä, autoja eikä edes lounaita.

Vierailija
300/405 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkurssi ei mukava asia ole kun omalle kohdalle sattuu. Tuskin käy niin, että kaikki olisi taas normaalia pääsiäisen jälkeen, voi mennä paljon, paljon pidemmälle.

Ihmisten kyvyttömyys nähdä kokonaisuus hämmästyttää. Yrittäjien ahdinko näkyy myös lomautuksina ja irtisanomisina ihan niille tavallisille palkansaajille jotka täällä nyt ovat vihaisia yrittäjien "valittamisiin". Luulisi kiinnostavan talouden tila, mutta ei. Niin kauan valitetaan kun oma takamus ei ole vaarassa.