Miten toimit edellisen koronaepidemian aikana?
Eli n. vuonna 2003 kun koronaepidemia oli edellisen kerran, panikoitko vastaavalla tavalla ja jos et panikoinut niin tapahtuiko jotain kauheaa kun jätit panikoimatta? SARS-korona oli kuitenkin huomattavasti tappavampi tauti. Pitäisikö nytkin ottaa ihan rauhassa?
Kommentit (10)
Hyvä kysymys, ap.
Kun lehdissä alkoi olla näitä edellisten epidemioiden kertauksia, jouduin ihan muistelemaan tuota vuotta. Eikö se vuosi kuitenkin ollut 2009? Niin muistelen itse lukeneeni, enkä jaksa nyt tarkistaa. Oli miten oli, niin en muista elinajaltani yhtään sellaista epidemiatapausta, jolle olisin korviani lotkauttanut muutamaa minuuttia kauempaa.
Tuo edellinen kerta muutti arkeani sen verran, että opettelin pesemään kädet aina ulkoa tultuani. Vessakäynnin ja ruokailun yhteydessä olin niitä jo muutenkin pessyt. Siitä eteenpäin minulla on siis ollut aina tämä käsienpesutapa, ja yllätys yllätys, olen myös pysynyt todella terveenä. Jonain vuonna sain jostain jonkun nuhataudin, mutta se taisi olla viimeisimpien kymmenen vuoden aikana ainoa kerta.
Jatkan tällä hetkellä elämääni ja käsien pesua aivan kuten ennenkin. Paitsi tietysti niiltä osin kuin tapahtumia ja kokoontumisia perutaan. Riskiryhmien luona kyläilyn jätän myös väliin varmuuden vuoksi. Jos tässä tilanteessa jokin on pelottavaa, niin avoimeen paniikkiin menevät ihmiset. Sellaiset voivat saada paljon tuhoa ja vahinkoa aikaan ja täysin turhaan. Kun miettii vaikka tappeluja ruokakaupassa, en voi käsittää miten ihmiset alentuvat sellaiseen, kun a) ruoka ei ole loppumassa ja b) siinä tapellessa sen virustartunnan saa paljon todennäköisemmin, kun mennään toisen ihmisen iholle.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin mobilisoitu tällaista pelottelukampanjaa vaikka uhka oli suurempi.
Silloin ei ollut vielä arkipäiväistä viettää pitkiä aikoja somessa. Somen välityksellä syntyvä massahysteria on ihan totisinta totta!
Itse olen lopettanut esim. Facebookin käyttämisen kokonaan jo useampi vuosi sitten, koska huomasin sen vaikuttavan mielialaani enemmän kuin pidin terveellisenä. Olen nyt iloinen että olen pysynyt siitä erossa jo pitkään, koska some on myös addiktoivaa. Jos nyt yhtäkkiä yrittäisi olla ilman, voisi olla vaikeaa onnistua.
t. 2
Kuolin silloin. Nyt koitan olla vähän varovaisempi.
Ihan turha yrittää puhua järkeä hysteerikoille. Kun alarmismi on kerran saanut vallan, niin hysteerinen ihminen ei enää ota vastaan objektiivista ja perusteltua tietoa, vaan hakee vain vahvistusta paniikin tunteelleen uskomalla kaiken maailman nettihuhuja joita toiset hysteerikot - ja osittain myös pahantahtoiset trollit - levittävät.
Mitä tarkoitat SARS-koronalla? Tämä on SARS 2. Edellinen ei tullut Suomeen.
Multa tais mennä ihan ohi silloin tuo. En edes muista tuollaista.
Eikös se pernaruttokohukin ollut joskus 2000-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, ap.
Kun lehdissä alkoi olla näitä edellisten epidemioiden kertauksia, jouduin ihan muistelemaan tuota vuotta. Eikö se vuosi kuitenkin ollut 2009? Niin muistelen itse lukeneeni, enkä jaksa nyt tarkistaa. Oli miten oli, niin en muista elinajaltani yhtään sellaista epidemiatapausta, jolle olisin korviani lotkauttanut muutamaa minuuttia kauempaa.
Tuo edellinen kerta muutti arkeani sen verran, että opettelin pesemään kädet aina ulkoa tultuani. Vessakäynnin ja ruokailun yhteydessä olin niitä jo muutenkin pessyt. Siitä eteenpäin minulla on siis ollut aina tämä käsienpesutapa, ja yllätys yllätys, olen myös pysynyt todella terveenä. Jonain vuonna sain jostain jonkun nuhataudin, mutta se taisi olla viimeisimpien kymmenen vuoden aikana ainoa kerta.
Jatkan tällä hetkellä elämääni ja käsien pesua aivan kuten ennenkin. Paitsi tietysti niiltä osin kuin tapahtumia ja kokoontumisia perutaan. Riskiryhmien luona kyläilyn jätän myös väliin varmuuden vuoksi. Jos tässä tilanteessa jokin on pelottavaa, niin avoimeen paniikkiin menevät ihmiset. Sellaiset voivat saada paljon tuhoa ja vahinkoa aikaan ja täysin turhaan. Kun miettii vaikka tappeluja ruokakaupassa, en voi käsittää miten ihmiset alentuvat sellaiseen, kun a) ruoka ei ole loppumassa ja b) siinä tapellessa sen virustartunnan saa paljon todennäköisemmin, kun mennään toisen ihmisen iholle.
2009 oli sikainfluenssa, siihen otin piikin, ku YTHS niitä jakoi. Muuten en varautunut.
Sarsin aikaan olin niin nuori ja asuin pikkupaikkakunnalla, että ei paljon hetkauttanut.
Ei silloin mobilisoitu tällaista pelottelukampanjaa vaikka uhka oli suurempi.