Kädet ovat ihan helvetin kipeät käsidesin ja jatkuvan pesemisen jäljiltä
Pelkkä veden valutus käsiin sattuu ja kun erehdyin laittamaan (hajustamatonta) kosteusvoidetta tuntui kuin kädet olisivat syttyneet palamaan 😭
Mikähän näihin auttaisi?
Kommentit (45)
Allergialääke, niin lakkaa nenä vuotamasta ja kädet säästyvät.
Siis kuuraatko niitä käsiäsi ihan kotona ollessa vai työn vuoksi? Jos kotona, niin nyt kenee liioitteluksi.
Asun yksin, olen paniikissa viruksen vuoksi. Pesen käsiäni neuroottisesti. Tein pesuaineen kloriitista. Kädet punaiset ja kirvelevät. Pyyhin myös kaupasta ostetut tavarat kloriitilla. Pesen käsiäni jatkuvasti, vaikka kukaan ei käy luonani. Tiedän olevani hullu, mutta en voi lopettaa tätä. Jäin työttömäksi 2kk. sitten. En uskalla edes ajatella töihin menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin, olen paniikissa viruksen vuoksi. Pesen käsiäni neuroottisesti. Tein pesuaineen kloriitista. Kädet punaiset ja kirvelevät. Pyyhin myös kaupasta ostetut tavarat kloriitilla. Pesen käsiäni jatkuvasti, vaikka kukaan ei käy luonani. Tiedän olevani hullu, mutta en voi lopettaa tätä. Jäin työttömäksi 2kk. sitten. En uskalla edes ajatella töihin menemistä.
Soita päivystykseen, saat apua. Ei viruksen vaan paniikin ja itsesi vahingoittamisen takia.
Käsiä ei tarvitse pestä ja desinfioida ihan koko ajan. Puhdistus on tärkeää mm. kun tulee ulkoa sisälle, käy vessassa, aikoo syödä, tai on muuten koskenut johonkin likaiseen. Kädet olisi hyvä rasvata kevyesti perusvoiteella joka pesun jälkeen. Atooppisen ihon kanssa rasvaa voi käyttää saippuan sijasta. Ammattini puolesta pesen ja desinfioin käsiä hyvin paljon, mutta säännöllinen rasvaaminen pitää ihon hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas perse kipeä siitä jatkuvasta vessapaperilla pyyhkimisestä. Perse on tulessa!
Sinnekön ne lähikaupan vessapaperit katos? Itse käytän asuntoni bideetä vai hipmutti mikä suihku se on? myös löyttyy wcpaperia..hanstraamatta.
Pesen kädet extrahyvin tullessa ulkoa kotiin, muulloin vähän huolettomammin. Käsidesiä käytän vain silloin, kun olen aikeissa kosketella kasvojani tms. Käytän paksuja siivouskäsineitä täyttäessäni tiskikonetta tai siivotessa, jotta silloin ei tarvitse altistaa käsiä kosteudelle. Yöksi sitten hyvä kerros perusrasvaa ja tarvittaessa puuvillakäsineet käsiin.
Meinasi minullakin menneellä viikolla alkaa kädet halkeilemaan kaikesta pesusta, mutta näillä keinoin nyt iho on pysynyt hyvänä. Tärkeää on, että iho on ehjä.
Mulla on käsissä atooppinen infektioekseema, mutta pysyy kurissa kun jaksaa rasvata aina uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross… Pitäiskö sun soittaa tänne? Olet itsetuhoinen.
Vierailija kirjoitti:
Käsiä ei tarvitse pestä ja desinfioida ihan koko ajan. Puhdistus on tärkeää mm. kun tulee ulkoa sisälle, käy vessassa, aikoo syödä, tai on muuten koskenut johonkin likaiseen. Kädet olisi hyvä rasvata kevyesti perusvoiteella joka pesun jälkeen. Atooppisen ihon kanssa rasvaa voi käyttää saippuan sijasta. Ammattini puolesta pesen ja desinfioin käsiä hyvin paljon, mutta säännöllinen rasvaaminen pitää ihon hyvänä.
Rasvaa saippuan sijasta? Miten kuvittelet sen rasvan puhdistavan mitään?
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Minulla jotkut käsidesit rikkovat ihon ihan muutaman käyttökerran jälkeen. Olin vuosia sitten lapseni kanssa sairaalassa infektio-osastolla eristyshuoneessa. Se oli ihan tuskaa, kun kämmenselät olivat verillä käsidesin käytön seurauksena. Lopulta tein sen ratkaisun, että pesin kädet huolella, ja laitoin käsidesiä vain kämmeniin, en ollenkaan kämmenselkiin. Käsissä olevat haavat ovat aika iso tulehdusriski. Niiden kautta voi saada jopa verenmyrkytyksen, joten käsidesillä ei kannata ainakaan kotona lotrata, jos ei iho sitä kestä.
Desiä ei kannata käyttää. Pese kädet jos tarvii.
kannattaa kokeilla oliiviöljyä tai argan
Valitse pesunesteeksi Sebamed (apteekista) tai Erisan (markettituote), älä käytä tavallisia nestesaippuoita ollenkaan. Iltaisin reilusti Bepanthen-salvaa yöksi, päivän aikana tarpeen mukaan kriittisiin kohtiin.
t. käsiatoopikko
Miksi peset/desinfioit koko ajan? Joudutko töissä tekemään niin (esim. hoitaja), vai ihanko vapaaehtoisesti peset liikaa?
Pese kotona ainoastaan kotiin tullessa, vessareissun jälkeen ja silloin kun sotket kätesi. Julkisilla paikoilla opettele olemaan koskettelematta kasvojasi, pese kädet ennen ruokailua ja vessassa käynnin yhteydessä.
Rasvaa kätesi jokaisen käsien pesun jälkeen, esim. Bepanthenilla. Laita yöksi reilusti jotain hyvää rasvaa, vaikka sitten sitä Bepanthenia.
Me hoitajat pestään käsiä ja desinfioidaan päivittäin kymmeniä kertoja vuodesta toiseen töissä. Kyllä ovat välillä kuivat ja kipeät vaikka kuinka rasvailee. Ei auta itkut.
Minulla on pää kipeä käsidesin sisäisen käytön vuoksi.