Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronan terveys- ja talousvaikutukset

Ajattelemisen aihetta
14.03.2020 |

Moni on sitä mieltä, että ei haittaa, vaikka talous ajetaan alas, kunhan koronan leviäminen saadaan pysäytettyä. Terveys on taloutta tärkeämpää.

Olen sitten varmaan ainoa, joka näkee asian toisin. Terveiden aikuisten kuolleisuus koronaan ei ole kummoinen, etenkään länsimaissa, jossa on kohtuullinen terveydenhoidon taso. Vaan miten on talouden laita?

Jo nyt on havaittavissa, että kaupoissa ja kahviloissa ei ole asiakkaita. Kohta konkurssien ja työttömien määrä räjähtää käsiin. Valtio menettää verotuloja, jolloin sosiaalituet ajetaan alas. Asuntoja aletaan pakkomyydä, kun lainoja ei saada maksettua. Aikuiset muuttavat kimppakämppiin, kun asumistukiin ei ole varaa.

Lamasta nouseminen voi vielä vuosikymmenen, kun koronaflunssasta selviäisi parissa viikossa. Leikatulla toimeentulotuella kitkuttaessa on sitten kiva miettiä, miten on kuitenkin terveyttä ja luontokin kiittää kulutuksen vähenemisestä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto kiittää! 😍

Vierailija
2/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon. Toisaalta olen itse huono-osainen ja elän nyt jo kimppakämpässä, joten muun väestön elintason romahdus toisi heitä lähemmäksi minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä. Jos koronan annetaan ryöpsähtää vapaasti voidaan arvioida, että kymmenkunta prosenttia työikäisistä on vähintään kaksi viikkoa saikulla ja toinen kymmenen prosentteja useita viikkoja, pahimmat tapaukset kuukausia. Ja kulutus romahtaa silti, koska järki-ihmiset pysyttelevät kotona Netflixin äärellä.

Vierailija
4/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn kertoo vähän faktoja asiasta Maikkarin uutis-extrassa. Kannattaa katsoa.

Vierailija
5/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä mua stressaa huomattavasti enemmän ne talousvaikutukset henkilökohtaisesti ja koko yhteiskunnalle. Mutta tällaiset syyt ja seuraukset on aivan liian monimutkaisia käsittää keskimääräiselle av-mammalle, joka uskoo olevansa fiksumpi kuin the ja hallitus yhteensä, ja syytää tänne koronapaniikkia lietsovia aloituksia.

Vierailija
6/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että nykyinen elämäntapamme ja -tyylimme tulee jossain vaiheessa kokemaan valtavan mullistuksen. Toki oletin, että se tapahtuu joskus myöhemmin. Nyt näyttää siltä, että maailma, jossa olemme eläneet ei ole koronan jälkeen enää entisenlainen. Lopulta luonto voittaa ja ihmiskunta näkee ahneudessaan tuhonsa, jos se antaa taloudellisten arvojen nousta muiden arvojen yläpuolelle.

Vierailija
7/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että nykyinen elämäntapamme ja -tyylimme tulee jossain vaiheessa kokemaan valtavan mullistuksen. Toki oletin, että se tapahtuu joskus myöhemmin. Nyt näyttää siltä, että maailma, jossa olemme eläneet ei ole koronan jälkeen enää entisenlainen. Lopulta luonto voittaa ja ihmiskunta näkee ahneudessaan tuhonsa, jos se antaa taloudellisten arvojen nousta muiden arvojen yläpuolelle.

Moni haluaa uskoa, että jos kulutuksessa palataan vaikka 80-luvun tasolle, niin elämäkin on samanlaista kuin silloin. Tosiasia on, että lamassa elintasoerot eivät suinkaan pienene vaan suurenevat. Menestyjät pärjäävät ja tavikset kurjistuvat ne köyhimmät mukaan lukien.

Vierailija
8/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältähän se voi tuntua, koska abstraktilla rahalla ostetaan abstraktisti hinnoiteltuja tavaroita- ja palveluja. Etenkin keskiluokka (minä mukaanluettuna) syytää nykyisin suhteessa aivan järjettömiä summia muuhun kuin elämälle täysin välttämättömiin asioihin. Toisin sanoen itsensä viihdyttämiseen. Vaan ei syytä huoleen, jos kertaalleen olemme onnistuneet pystyttämään keinotekoisen taloushimmelin, se onnistuu takuuvarmasti myös koronaviruksen jälkeen.

Vierailija
9/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tältähän se voi tuntua, koska abstraktilla rahalla ostetaan abstraktisti hinnoiteltuja tavaroita- ja palveluja. Etenkin keskiluokka (minä mukaanluettuna) syytää nykyisin suhteessa aivan järjettömiä summia muuhun kuin elämälle täysin välttämättömiin asioihin. Toisin sanoen itsensä viihdyttämiseen. Vaan ei syytä huoleen, jos kertaalleen olemme onnistuneet pystyttämään keinotekoisen taloushimmelin, se onnistuu takuuvarmasti myös koronaviruksen jälkeen.

Haluaisiko joku, joka ei ole asiasta huolissaan selittää, miten lama parantaisi kenenkään elintasoa?

Vierailija
10/10 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisiko joku, joka ei ole asiasta huolissaan selittää, miten lama parantaisi kenenkään elintasoa?

Kaipaisin vielä vastausta kysymykseeni. Eli miten elintason paluu menneisyyteen parantaisi kenenkään elämää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi