OAJ herätys! Tampereen opettajille tuosta noin vain tuplatyöt
Sori, että laitan tuon otsikon uusiksi. En itse aloittanut sitä alkuperäistä poistettua ketjua, mutta opettajana minua kiinnosti tämä aihe. Olin pois koneelta tunnin ja sillä aikaa keskustelu oli poistettu! Mitään epäasiallistahan siinä ei ollut. Itse en suostuisi yksinkertaisella palkalla sekä lähiopetukseen että etäopetukseen. Järkevintä olisi palkata lisää henkilöstöä, sijaisia nyt kun moni opettajakin sairastuu. Niin paljon on opettajia työttömänä.
Kommentit (319)
Opettajan työ on ihan älyttömän raskasta - kaikki tsemppi sinne. Jostain syystä porukassa on kuitenkin aika paljon niitä pilkun viilaajia ja ylisuorittsjia. Oletko AP kielenope joka nillittää väärin päin olevasta aksentista? Osa opettajista tekee hulluna kaikkea (turhaa), osaa ei saa edes millään välineellä kiinni. Välimallin realismi vois olla hyvä, varsinkin tällaisessa poikkeustilanteessa. Kukaan tuskin odottaa nyt täydellistä suoritusta joka saralla. Paitsi ilmeisesti sinä.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ap on ope. Kyllä opet osaavat tämän hoitaa. Itse joudun vastuuhenkilönä hoitamaan myös muutaman sivutoimisen opettajan etätyöt.
Keikkaa voi heittää kuka tahansa. Sulla on turhan ruusuinen kuva joskun sinulla ei kuitenkaan ole minkäänlaista vastuuta siitä, että miten opiskelijoiden opinnot etenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tuplatyötä. Opettaja opettaa etävälineiden kautta sekä kotona että luokassa olevat oppilaat. Kaikille samat tehtävät ja ohjeet. Ensimmäisinä päivinä riittää nopeasti kyhätty opetus tyyliin ”lue kappale 7 ja tee tehtävät 1-5”. Samalla koulussa voitte yhdessä suunnitella etäopetukseen parhaiten soveltuvat menetelmät.
Ja miten soveltaisit tätä viestin 31 kohdalla?
Mulla on koko ilta aikaa odottaa vastausta. Mulla on myös popkornia valmiina.
Minä olen myös amiksen opettaja enkä näe mitään ongelmaa soveltaa tuota edellistä. Tietenkään käytännön opetusta ei näin ole. Mutta ihan kuten 31 kirjoittaja oli tehnytkin. Lue ja kirjoita. Osa etänä ja osa koulussa. Olen näin myös tehnyt eli saa olla kotona tai koumussa.
Tosin amiksessa ei ole pakko pitää lähiopetusta kuten peruskoulussa. Ilman valmiuslakia.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vaikka kuvitella että se etäopetuksenkin hoitaisi siinä tunnin aikana. Varmaan tässä vaiheessa voi rimaa vähän alentaa jos muutoin käyttää tuntikausia tuntien valmisteluun ja nyt kokee että myös etäopetukseen pitäisi käyttää yhtä mittava valmisteluaika.
Tämä on erikoistilanne ja yhteiskunta menee sekaisin niin monella alalla. Vähän joustavuutta ja luovuutta peliin.
Teet vaikka YouTube kanavan missä jaat tunnin kotona oleville oppilaille.
Paras ois tietty Skypen tai webexin tyyppinen palvelu, mutta näitä ei varmaan kouluilla ole.Ja ps. Kyllä muillakin työmäärät vaihtelevat ilman että se palkassa näkyy.
Ja pss. mun mielestä saisivat sulkea koulut vaikka se tarkoittaisikin että opettamisen vastuu siirtyisi suurilta osin mulle ja muille vanhemmille (hei, ehkä meidän pitäis saada siitä hyvästä siivu open palkasta ;))
Eli sinun briljantti ehdotuksesi on, että laittaisit kameran kuvaamaan luokan perälle ja sitten opiskelijat ihan innosta hihkuen katselisivat videot ja tihrustaisivat niitä kärpäsen pieruja mitä taululle on kirjoitettu.
Ja sitten suoraan kokeisiin vai??? Mitä luulet, että miten käy? Kuinka alas laskisit riman? Siihenkö asti, että riittää että omassa nimessä saa olla maksimissaan viisi kirjoitusvirhettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ap on ope. Kyllä opet osaavat tämän hoitaa. Itse joudun vastuuhenkilönä hoitamaan myös muutaman sivutoimisen opettajan etätyöt.
Keikkaa voi heittää kuka tahansa. Sulla on turhan ruusuinen kuva joskun sinulla ei kuitenkaan ole minkäänlaista vastuuta siitä, että miten opiskelijoiden opinnot etenevät.
Taidat ottaa itsesi liian vakavasti! Ei oppiminen NYT niin erikoista ole, oppilaat oppivat eri tahtiin joka tapauksessa eikä kokemukseni mukaan opettajat siitä kovin kovaa murhetta ole kantaneet.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tuplatyötä. Opettaja opettaa etävälineiden kautta sekä kotona että luokassa olevat oppilaat. Kaikille samat tehtävät ja ohjeet. Ensimmäisinä päivinä riittää nopeasti kyhätty opetus tyyliin ”lue kappale 7 ja tee tehtävät 1-5”. Samalla koulussa voitte yhdessä suunnitella etäopetukseen parhaiten soveltuvat menetelmät.
Minä olen myös amiksen opettaja enkä näe mitään ongelmaa soveltaa tuota edellistä. Tietenkään käytännön opetusta ei näin ole. Mutta ihan kuten 31 kirjoittaja oli tehnytkin. Lue ja kirjoita. Osa etänä ja osa koulussa. Olen näin myös tehnyt eli saa olla kotona tai koumussa.
Tosin amiksessa ei ole pakko pitää lähiopetusta kuten peruskoulussa. Ilman valmiuslakia.
Mukavaa, että meitä on muitakin "koumussa" opettajia. Et kyllä oikein mitenkään vastannut kysymykseen. Huomaan, ettei sinulla ole koumussa käytännön opetusta.
Miksi jotkut opettajat tekevät kaikesta niin kamalan hankalaa ja monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat ottaa itsesi liian vakavasti! Ei oppiminen NYT niin erikoista ole, oppilaat oppivat eri tahtiin joka tapauksessa eikä kokemukseni mukaan opettajat siitä kovin kovaa murhetta ole kantaneet.
Ohis
Eli annetaan "eri tahtia" oppivien pudota rauhassa? Oukkidoukki, ei mulla sen enempää kysymyksiä sitten ollutkaan. Rairai ja eteenpäin. Youtubetähteys, täältä tullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vaikka kuvitella että se etäopetuksenkin hoitaisi siinä tunnin aikana. Varmaan tässä vaiheessa voi rimaa vähän alentaa jos muutoin käyttää tuntikausia tuntien valmisteluun ja nyt kokee että myös etäopetukseen pitäisi käyttää yhtä mittava valmisteluaika.
Tämä on erikoistilanne ja yhteiskunta menee sekaisin niin monella alalla. Vähän joustavuutta ja luovuutta peliin.
Paras ois tietty Skypen tai webexin tyyppinen palvelu, mutta näitä ei varmaan kouluilla ole.Ja ps. Kyllä muillakin työmäärät vaihtelevat ilman että se palkassa näkyy.
Ja pss. mun mielestä saisivat sulkea koulut vaikka se tarkoittaisikin että opettamisen vastuu siirtyisi suurilta osin mulle ja muille vanhemmille (hei, ehkä meidän pitäis saada siitä hyvästä siivu open palkasta ;))Eli sinun briljantti ehdotuksesi on, että laittaisit kameran kuvaamaan luokan perälle ja sitten opiskelijat ihan innosta hihkuen katselisivat videot ja tihrustaisivat niitä kärpäsen pieruja mitä taululle on kirjoitettu.
Ja sitten suoraan kokeisiin vai??? Mitä luulet, että miten käy? Kuinka alas laskisit riman? Siihenkö asti, että riittää että omassa nimessä saa olla maksimissaan viisi kirjoitusvirhettä?
Et kai ole opettaja? Ei noin aataminaikasta opettajaa voi enää olla. Suoraan 60-luvulta!
Edellisellä oli oikein hyvä ajatus. Tosin ei ole tarpeen, kun ei sinne tunnille kukaan tule. Jotain pieniä ohjeita tms voi ope kyllä sinne youtube videolle laittaa. Pääosa oppilaat TEKEE itse työtä. Opettaja valmiina ohjaamaan.
Hohhoijakkaa. Olen itse sairaalassa töissä ja seuraan lähietäisyydeltä, kuinka meillä infektiolääkärit, päivystys ja monet muut kriittisen toiminnan vastuuhenkilöt painavat vuorokauden ympäri hommia, jotta saataisiin tämä tilanne pysymään hallinnassa. Kukaan ei ole puhunut rahasta vielä mitään.
Työ ei ole hyväntekeväisyyttä, mutta nyt jos koskaan olisi oikea hetki tajuta, että ollaan poikkeustilanteessa, jossa aika moni voi joutua venymään yhteisen hyvän takia.
Todennäköisesti opettajien hommat tosiasiassa vähenevät, kun mitään hienoja verkkokursseja kukaan ei ole vaatimassa. Annetaan ja tarkistetaan tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa, että meitä on muitakin "koumussa" opettajia. Et kyllä oikein mitenkään vastannut kysymykseen. Huomaan, ettei sinulla ole koumussa käytännön opetusta.
Vastasin että juuri hyvin toimii! Ei kai tämä poikkeustila ikuisesti jatku?
Ja kiitos ystävällisesti piikittelystä yhden väärin kirjoitetun sanan perusteella. Toivottavasti siitä tuli hyvä mieli! Onko tapasi sama opiskelijouden suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Eli annetaan "eri tahtia" oppivien pudota rauhassa? Oukkidoukki, ei mulla sen enempää kysymyksiä sitten ollutkaan. Rairai ja eteenpäin. Youtubetähteys, täältä tullaan.
Niinhän siellä tapahtuu ihan jokaikinen päivä!
Peruskoulun ja lukion tunnit on helppo siirtää etäopetukseen, samoin ammattikoulun kaikki teoriaopetus. Käytännön opetus laitteilla, joita opiskelijoilla ei ole kotona, ei tietenkään voi antaa. Eli nyt keskitytään teoriaan ja käytännön opetus siirtyy. Onnistunee suurelle osalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pss. mun mielestä saisivat sulkea koulut vaikka se tarkoittaisikin että opettamisen vastuu siirtyisi suurilta osin mulle ja muille vanhemmille (hei, ehkä meidän pitäis saada siitä hyvästä siivu open palkasta ;))Eli sinun briljantti ehdotuksesi on, että laittaisit kameran kuvaamaan luokan perälle ja sitten opiskelijat ihan innosta hihkuen katselisivat videot ja tihrustaisivat niitä kärpäsen pieruja mitä taululle on kirjoitettu.
Tulee kyllä järkytyksenä, että opettajat on näin totaalisen kädettömiä erilaisten etäopetukseen soveltuvien ohjelmien kanssa. Oikeastiko lähtisit tätä toteuttamaan näin?
Kun on hyvin helposti saatavilla (ilmaisiakin) systeemejä, joilla jaat sen "taululle kirjoitetun kärpäsen pierun" ihan suoraan siihen vastaanottajan näytölle. Monessa ohjelmassa saat vielä oman videokuvasi siihen viereen. Ja äänen kuuluviin. Ja oppilaille mahdollisuuden kommentoida puhumalla ja kirjoittamalla.
Mutta nämä kansankynttilät näkevät ainoaksi vaihtoehdoksi kameran kuvaamaan luokan perälle. Ihan ekana, mikse se kamera (jos se nyt on sit ainoa vaihtoehto) olis luokan perällä?Miksi se ei ole siinä luokan edessä tai kuvaa suoraan sitä sun taulua (jos siis on liitutaulu, jota ei voi sähköisesti jakaa?). Miksi sen kameran pitäisi se koko luokkahuonetta kuvata?
Ja satavarmasti siellä kaupungin opetustoimessa parhaillaan mietitään pää kuumana minkälaisia sovelluksia otetaan käyttöön. Esim. Connect Pro on aika hyvä, Teams on ilmainen, samoin Skype.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai ole opettaja? Ei noin aataminaikasta opettajaa voi enää olla. Suoraan 60-luvulta!
Edellisellä oli oikein hyvä ajatus. Tosin ei ole tarpeen, kun ei sinne tunnille kukaan tule. Jotain pieniä ohjeita tms voi ope kyllä sinne youtube videolle laittaa. Pääosa oppilaat TEKEE itse työtä. Opettaja valmiina ohjaamaan.
Olen olen ja ilmeisesti varsin tyhmä sellainen. Selitäs siis tyhmälle, että *miten* lähtisit rakentamaan järkevää opetuskokonaisuutta.
Ihan alusta alkaen, konkreettisia esimerkkejä kiitos. Leikitään vaikka että ollaan kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoa opiskelemassa ja sinä sitten ihan tossa niinku ohessa youtubessa opetat kädestä pitäen hitsausta. MIten opetat etänä, että opiskelija suorituu tehtävästä näytöstä?
Ja muista, minä olen todella tyhmä ihminen, eli kerro kohta kohdalta miten sinä tekisit asian.
Tässä tutkinnon perusteet, lähde opiskelemaan siitä: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/dokumentit/657…
Muista myös, että sellainen opiskelija millaiset opettajat. Mitä jos opiskelija ei saa sinun paasauksestasi kiinni? Miten opetat silloin? Laitatko volyymia isolle vai kirjotatko capsein?
Vierailija kirjoitti:
"En usko" :-D
No kerrohan tietäväinen, millä alalla minä sitten olen ja miksi tein aloituksen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyl se kamera voisi olla lähempänäkin, niin että jotain näkyisi. Kyllä luentoja on pilvin pimein saatu ihan onnistuneesti videoituja.
Ja onneksi tässä vaiheessa lukuvuotta suurin osa osaa varmaan jo nimensä kirjoittaa. Jos ei niin pari viikkoa etänä tuskin tekee ratkaisevaa eroa.
Ei ollut tarkoitus provosoida moiseen aggressioon. Pahoittelut jos pahoitin mielesi.
Yritin vaan ehdottaa katsomaan asiaa toiselta kulmalta, etsiä ratkaisua eikä ongelmia.
Kuten todettu, kyseessä on poikkeustila. Ja tuossahan jo totesin, että osa opetusvastuusta siirtyy vanhemmille jos koulut suljetaan. Jotain voi varmaan myöhemmin tukiopetuksessa tasata mutta onhan se ihan selvää, että etäopetus tulisi näkymään oppimistuloksia. Varsinkin niiden osalta jotka eivät ole itseohjautuvia, joilla on haasteita oppimisessa ja/tai vanhemmat jotka eivät katso koulutyön perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin että juuri hyvin toimii! Ei kai tämä poikkeustila ikuisesti jatku?
Ja kiitos ystävällisesti piikittelystä yhden väärin kirjoitetun sanan perusteella. Toivottavasti siitä tuli hyvä mieli! Onko tapasi sama opiskelijouden suhteen?
Sun vastauksesta puuttuu edelleen se pihvi ....
Riippuu varmaan minkä aineen opettaja olisin, mutta esimerkiksi jos olisin matematiikan opettaja, niin jos mennään etäopetukseen niin voi olla, että tekisin etukäteen laskuja videolle missä selitän samalla teorian ja mallivastaukset ja sitten jakaisin ne. Sopisin ajan jolloin olen lasten käytettävissä etäyhteydellä ja he saisivat kysyä minulta miten tulee tehdä.
Äidinkielen opettajana varmaan nyt harjoiteltaisiin erilaisia aineita tai lyhyitä kirjoitelmia, jotka voi palauttaa sähköisesti. Netistä löytyy myös ihan ilmaiseksi käsittämätön määrä oppimateriaalia, ihan alkeista huippuyliopistojen luentoihin.
Paras ois tietty Skypen tai webexin tyyppinen palvelu, mutta näitä ei varmaan kouluilla ole.
Ja ps. Kyllä muillakin työmäärät vaihtelevat ilman että se palkassa näkyy.
Ja pss. mun mielestä saisivat sulkea koulut vaikka se tarkoittaisikin että opettamisen vastuu siirtyisi suurilta osin mulle ja muille vanhemmille (hei, ehkä meidän pitäis saada siitä hyvästä siivu open palkasta ;))