OAJ herätys! Tampereen opettajille tuosta noin vain tuplatyöt
Sori, että laitan tuon otsikon uusiksi. En itse aloittanut sitä alkuperäistä poistettua ketjua, mutta opettajana minua kiinnosti tämä aihe. Olin pois koneelta tunnin ja sillä aikaa keskustelu oli poistettu! Mitään epäasiallistahan siinä ei ollut. Itse en suostuisi yksinkertaisella palkalla sekä lähiopetukseen että etäopetukseen. Järkevintä olisi palkata lisää henkilöstöä, sijaisia nyt kun moni opettajakin sairastuu. Niin paljon on opettajia työttömänä.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla te ajattelette, että niitä sijaisia palkataan? Nytkin jo tulossa jäätävä lasku tästä, niin vaikea uskoa, että sijaisia tosta vaan otettaisiin
Mikä lasku opetuksenjärjestäjälle on tuossa? Sairausajan palkat, joten säästetään sijaiskuluissa?
Kunnilla on velvollisuus järjestää opetus, eikä se voi olla millaista opetusta tahansa.
Kunnille pitäisi osoittaa lisärahaa tähän, sillä joka tapauksessa yhteisistä työttömyysvakuutusmaksuista maksetaan ansiopäivärahat. Jos joku on töissä, niin ansiopäivärahaa ei tarvitse maksaa. Julkisrahoitteisesti molemmat maksetaan, kunnan palkat ja ansiopäivärahat.
Pointtini on se, että kaikki terveet tarvitaan töihin. Opettajat eivät tietysti ole yhtä kriittinen ammattiryhmä kuin terveydenhuoltohenkilöstö, mutta lapsille ja nuorille on kuitenkin järjestettävä opetusta. Näen sen entistä tärkeämpänä nyt kun yhteiskunta muuten sulkeutuu. Lasten ja nuorten turvallisuudentunteelle voi olla tärkeää, että arki jatkuu edes jossain muodossa, ja tulevaa voi suunnitella opiskelemalla.
ap
Kaikulla on opettaja ihan työjärjestyksen mukaan.
Älä suotta murehdi! Ei olla opettajien määrää yhtäkkiä lisäämäässä eikä ole tarvekaan.
Kotona ja koulussa(jos sinne joku tulee) tehdään tietenkin samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole täysin varma onko tämä se hetki itkeä siitä palkasta.
Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?
Eikö se ole nimenomaan nyt palkasta itkemistä, jos todetaan, että ei suostuta töihin jos ei tule lisää liksaa.
Ahaa, asian voi hahmottaa noinkin. Oletko ulkopuolinen? Eli et itse alalla?
Itse hahmotan tämän työsuojelullisena kysymyksenä ja toisaalta opetuksen laatukysymyksenä. Ei kenelläkään voi noin vain teettää yhtä äkkiä tuplatyötä, kun varmasti jokaisen yksityiselämässäkin on tällä hetkellä ylimääräistä järjestettävää koronauhan vuoksi, ja toisaalta oppilailla on oikeus laadukkaaseen opetukseen, vaikka se olisi etäopetustakin.
Olen tähän asti toiminut niin, että lähiopetus videoidaan luokassa. Ei kovin luontevaa, mutta mahdollistaa esimerkiksi sen, että vaihdossa olevien opinnot etenevät. Kaikkien tehtävät ovat verkko-oppimisalustalla, joka mahdollistaa myös kysymyksiin vastaamiseen niin, että koko ryhmä saa saman tiedon. Henkilökohjaista ohjausta sitten skypettämällä.
Mutta tässä tilanteessa omat tuntini ovat kaikki etänä ja tämä on myös työantajan suositus. En halua mennä ruuhkabusseihin ja käyttää laitteita, joita näpelöi suuri joukko ihmisiä. Miten ylipäätään vältät olemasta lähellä opiskelijoita?
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin valmis laatimaan etäopetusta kaikille 200 oppilaalleni. Mutta en aio tehdä extratyönä, jos joudun samaan aikaan pitämään normaalit oppitunnit.
Laittakaa nyt ne yläkoulut kokonaan kiinni, lukiothan käytännössä ovat tämän päätöksen jo tehneet yo-kirjoituksia lukuunottamatta.
Peruskoulussa on pakko saada tulla kouluun.
Pidät samat jutut kouluun tulijoille. Jos niitä on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole nimenomaan nyt palkasta itkemistä, jos todetaan, että ei suostuta töihin jos ei tule lisää liksaa.
Itse hahmotan tämän työsuojelullisena kysymyksenä ja toisaalta opetuksen laatukysymyksenä. Ei kenelläkään voi noin vain teettää yhtä äkkiä tuplatyötä, kun varmasti jokaisen yksityiselämässäkin on tällä hetkellä ylimääräistä järjestettävää koronauhan vuoksi, ja toisaalta oppilailla on oikeus laadukkaaseen opetukseen, vaikka se olisi etäopetustakin.
Huutonaurua, että jos tämä pääsee oikeasti irti, niin siinäkö itket liittoon. Jos nyt ajatellaan, että katastrofi tulee, niin lama on tulossa ja kyllä opettajienkin virat ovat silloin katkolla. Ehkä mä jotenki ajattelen, että tässä on kaikkien yritettävä venyä. Niin ne teidän työnantajat, sairaanhoitajat, lääkärit ja niin edelleen venyy, jotta päästäisiin mahdollisimman vähillä vahingolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun jossain tämä etäkoulu on mahdollista, eihän se sovi! Ellei olisi, olisi sekin huutava vääryys!
Tässä ei nyt ole kyse siitä, etteikö etäkoulu sopisi.
Kyse on varautumisesta: myös opettaja voi sairastua. Kuka silloin yhtäkkiä tulee sekä paikalle lähiopettamaan että etäopettamaan? Järkevintä olisi jakaa vastuita jo nyt. Samalla pysyisi opetuksenkin taso korkeana. Lyhyiden ohjeiden antaminen ei ole opettamista, kuten tuossa edellä jo on todettu.
ap
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa kaikki koulut pitäisi sulkea ja opettajille antaa ekstralomaa, niin pääsisivät uudestaan matkustamaan Italiaan, jossa jo olivat 1-3vk sitten, etteivät enää tartuttaisi enemmän oppilaisiin tautia.
Turha leimata kaikkia opettajia.
Minulla on kyllä kollegoja, jotka pitävät opetuksessaan ilmastonmuutoshuolta kovasti esillä, mutta aina on lentomatkat varattuna loma-ajoiksi kuitenkin, Italiaan tai muualle. Minä en vouhota ilmastonmuutoksesta opetuksessani yhtään, mutta enpä myöskään lentomatkaile. Pidän siksi kohtuuttomana tätä yleistävää puhetta koronaopettajista, jos nyt muutama törppö on käynyt Italiassa koronisoimassa itsensä ja tullut sen jälkeen tartuttamaan muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua, että jos tämä pääsee oikeasti irti, niin siinäkö itket liittoon. Jos nyt ajatellaan, että katastrofi tulee, niin lama on tulossa ja kyllä opettajienkin virat ovat silloin katkolla. Ehkä mä jotenki ajattelen, että tässä on kaikkien yritettävä venyä. Niin ne teidän työnantajat, sairaanhoitajat, lääkärit ja niin edelleen venyy, jotta päästäisiin mahdollisimman vähillä vahingolla.
En kuulu liittoon, eivätkä tällaiset asiat itketä. Lamaa ei ole tulossa, vaikka moni on sitä povatessaan jo ennenaikaisesti ejakuloinut. Talous yllättävästi nousee tämän jälkeen. Mutta yleisesti katsotaan kyllä, että juuri koulutuksella ja julkisella elvytyksellä taantumista noustaan. Julkisia rahahanoja ei siis ole syytä kiertää kiinni, se olisi typerintä mitä tässä tilanteessa voi tehdä.
Ammatillisena opettajana raavin päätäni tämän asian kanssa. En siksi, että olisin tyhmä amislainen (tai kenties juuri siksi) vaan sen takia, että opetan sellaista alaa, missä opiskelijoilla ei ole kotona tarvittavia laitteistoja. Kyse ei siis ole tietokoneista vaan järeistä teollisuuslaitteista.
Järjestäppä noihin nyt etäopetusta. Ala on lisäksi niin muuttuva, että käytännössä olen joka vuosi uusinut tai hienosäätänyt tehtäviä.
Ja minkä näen etäopetuksen hyvin pahana valuvikana on se, että sanaton viestintä ryhmän kanssa jää täysin pois. Oikeasti, siinä kun opetat opiskelijoille asioita, niin ihan ilman sanoja näkee onko opiskelija sisäistämässä asiaa vai ei. Opetusta voi lähiopetuksessa siis säätämään lennosta, jos näyttää siltä että asia olikin vaikea ymmärrettävä tai vastaavasti opetettavassa aiheessa voikin edetä nopeammin. Samoin näkee paremmin miten ryhmä voi. Onko porukka uupunut, vai onko tekemistä vailla, missä ryhmän henki menee, onko joku putoamassa kelkasta, jne.
Jotain etätehtäviä olen teetättänyt omien poissaolojen (koulutus tai sairaspoissaolo. Tiedän, että ei pitäisi, mutta ei tuohon ketään pysty ottamaan kylmiltään paikkaamaan. Tai sijaista on vain päiväkerhon pitäjänä), niin olen pyrkinyt olemana läsnä ja tavoitettavissa myös silloinkin. WA on ollut aika kätevä tapa, mutta jatkuva läsnäolo uuvuttaa.
Tykkään kyllä työstäni, mutta kieltämättä tämä "osa voi jäädä kotiin, osa voi tulla miten tykkää" saa kyllä karvat pystyyn. Mutta ymmärrän päättäjäpuolta, sillä on aina noita hysteerisiä vanhempia jotka aika vähäisistäkin asioista tulee linjoja pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa työpaikassa on tehty tämä viikko ympäripyöreitä päiviä, jotta asiat on saatu järjestykseen. Ja valtaosa on ymmärtänyt tilanteen vakavuuden. Uskomatonta nillitystä opettajilta, jos eivät työhön pysty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa työpaikassa on tehty tämä viikko ympäripyöreitä päiviä, jotta asiat on saatu järjestykseen. Ja valtaosa on ymmärtänyt tilanteen vakavuuden. Uskomatonta nillitystä opettajilta, jos eivät työhön pysty!
Opettajat pystyvät työhön kyllä. Kenenkään ei pidä kuitenkaan tehdä tuplamäärää työtä. Se on terveysriski, varsinkin tilanteessa jossa on muitakin stressitekijöitä ja terveysriskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat pystyvät työhön kyllä. Kenenkään ei pidä kuitenkaan tehdä tuplamäärää työtä. Se on terveysriski, varsinkin tilanteessa jossa on muitakin stressitekijöitä ja terveysriskejä.
Kukaan ei ole pyytänyt tuplamäärää töitä.
Hiukan nyt luovuutta ja järkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas yksi yleinen harhaluulo opettajien laiskottelusta ja turhan valittamisesta.
Siirryin "oikeista töistä" opettajaksi muutama vuosi sitten ja en olisi ikinä voinut aikaisemmin kuvitella sitä työtaakkaa mikä opettajuudesta seuraa. Vaikka edellisessä työpaikassa olin tiimistäni vastuullinen ja todellista jakajaa minun töille ei ollut (eli sairastua ei sopinut) niin sentään loma oli oikeasti lomaa. Lisäksi vaikka työ seurasi välillä kotiin asti, mutta se ei ollut alati läsnä kaiken aikaa.
"oikeiden töiden" ja opettamisen välillä iso ero on konkretia. "Oikeissa töissä" asiat järjestyvät, tapahtuvat, saadaan valmiiksi ja jatketaan eteenpäin. Opettajana sen sijaan saat koko seistä vellovan mutapatjan päällä, mikään ei pysy paikallaan, aina täytyy heti reagoida johonkin, kannat opiskelijoittesi (ja niiden huoltajiensa) hätää, olet opettaja 24/7 ja vielä lisäksi julkinen henkilö.
Vaikka edellisissä ja nykyisissä töissäkin vastaan puhelimeen myös työajan ulkopuolella, niin edellisissä töissä siitä pääsi edes hetkeksi irti. Ja edellisistä töistä kukaan ei tullut määkimään perään laadusta, liian pitkistä lomista tai laiskottelusta.
Ei tule tuplatyötä. Opettaja opettaa etävälineiden kautta sekä kotona että luokassa olevat oppilaat. Kaikille samat tehtävät ja ohjeet. Ensimmäisinä päivinä riittää nopeasti kyhätty opetus tyyliin ”lue kappale 7 ja tee tehtävät 1-5”. Samalla koulussa voitte yhdessä suunnitella etäopetukseen parhaiten soveltuvat menetelmät.
Tottakai opejen pitää joustaa. Näen kyllä riskinä sen että lievästi koronaoireinen ope etäopettaa verkossa kotoa käsin. Ehkä se on sitten säästöä ja niin kannattaa tehdä,, en tiedä
Eiköhän ap. sinun huolesi ole turha.
Jos koulut suljetaan tai poikkeustila tulee voimaan, niin meillä on paljon opettajia, jotka ihan vapaaehtoisesti ja ilman korvausta huolehtivat lasten opetuksesta, niin kuin tehtiin sota-aikana. Jos ennen pystyttiin tähän, miksi ei nykyään, kun käytössä on teknologia, työtilat ja välineet, toisin kuin ennen, kun opetus saattoi tapahtua opettajan kotona ja materiaalista oli pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tuplatyötä. Opettaja opettaa etävälineiden kautta sekä kotona että luokassa olevat oppilaat. Kaikille samat tehtävät ja ohjeet. Ensimmäisinä päivinä riittää nopeasti kyhätty opetus tyyliin ”lue kappale 7 ja tee tehtävät 1-5”. Samalla koulussa voitte yhdessä suunnitella etäopetukseen parhaiten soveltuvat menetelmät.
Ja miten soveltaisit tätä viestin 31 kohdalla?
Mulla on koko ilta aikaa odottaa vastausta. Mulla on myös popkornia valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap. sinun huolesi ole turha.
Jos koulut suljetaan tai poikkeustila tulee voimaan, niin meillä on paljon opettajia, jotka ihan vapaaehtoisesti ja ilman korvausta huolehtivat lasten opetuksesta, niin kuin tehtiin sota-aikana. Jos ennen pystyttiin tähän, miksi ei nykyään, kun käytössä on teknologia, työtilat ja välineet, toisin kuin ennen, kun opetus saattoi tapahtua opettajan kotona ja materiaalista oli pulaa.
Aikun ihana. Eli mitä sitten tuollaisen jäljiltä on tilanne se, että paikalla on joku käynyt pitämässä päiväkerhoa, mitään ei olla opittu ja ollaan vain tuhlattu arvokasta aikaa, ryhmähenki on ihan sekaisin ja pahimmillaan keskenään riitelevät opiskelijat lopettavat ja paha fiilis ulottuu loppu porukkaankin.
En usko, että ap on ope. Kyllä opet osaavat tämän hoitaa. Itse joudun vastuuhenkilönä hoitamaan myös muutaman sivutoimisen opettajan etätyöt.
Olen kyllä pitänyt verkkokursseja.
Tässä ei kukaan oleta mitään komeita verkkokursseja. Kyse on poikkeushetkestä.
Aivan samoja asioita voi laittaa etänä tehtäväksi kuin koulussa tehtäisiin. Ei ole mitään avaruustiedettä.