Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja tai lääkäri! Missä menee flunssan raja ja töiden teko?

Vierailija
14.03.2020 |

Minua kiinnostaisi, että missä kohtaa hoitoalalla työskentelevä jättää menemättä töihin flunssan takia tämän koronavirushässäkän aikana? Jäätkö kotiin, jos on pieni nuha tai aavistuksen kurkku karhea niin ettei ulospäin edes huomaa, että olisi mitään oireita? Se kai lienee selvää, että selkeästi flunssaisena ei hoitoalalla saa töihin mennä, mutta mietin vain, että missä se raja menee. Kyllähän varmaan on työntekijöitä, jotka kuulostelevat todella tarkkaan ja yksikin aivastus saa jäämään kotiin ja sitten niitä, jotka saattavat mennä pienessä köhässä töihin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan uskalla vastata? Meillä on tiukat rajat ja kipeänä ei saa tulla töihin. Esim. joku pikkuflunssa, nokka vuotaa, yksittää ja kurkku kipeä = voi mennä normaalisti töihin, jos yleisvointi on hyvä, mutta nyt koronan aikana ei saa mennä. Miten sen sitten kukakin tulkitsee, että milloin on se pienikin flunssa ettei töihin voi mennä niin on toinen juttu. Kuinka moni tosiaan menee silloin, jos vähän kurkku on karhea eikä muuta, mene ja tiedä. 

Vierailija
2/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdittiin perjantaina päiväkodissa samaa. Lähes koko henkilökunta olisi saikulla kotona jos pitää olla poissa kun on kurkku karhea tai nenä vuotaa. Jään seuraamaan ketjua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt tänään tullut vähän sellaista nuhan alkamisen kaltaista tunnetta eli sellaista painetta ja kihelmöintiä nenässä, lisäksi vähän aivastuttaa ja kurkkua hieman kuristaa. Lapsillani nenät on alkanut jo aiemmin vähän vuotaa ja aivastelevat välillä. Kuumetta ei ome kellään. Katsotaan huomenna joko on alkanut selkeämmät oireet. Kyllä ajattelin ainakin soittaa esimiehelleni. Flunssat ovat usein kohdallani tuolla tavoin hyvin lieviä. Mikä on petollista sitten asiakkailleni. Saatan olla ns oireeton levittäjä, vaikka tietenkin noudatan aina hyvää käsihygieniaa ja en tarkoituksella halua ketään altistaa. Influenssarokotteen olen ottanut myös syksyllä. Ehkä nyt tämän epidemian aikana olisi syytä jäädä pois hyvin herkästi. Itse jäisin jo näillä oireilla pois, koska tiedän, että vaikka oireeni ovat lievät, niin jokin infektio mulla on nyt meneillään. Ei tunnu täysin normaalilta, vaikka kykenisinkin vointini puolesta työhön. Katsotaan mitä esimieheni sanoo huomenna. Olen siis terveydenhuollossa töissä.

Vierailija
4/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin osastolla tällä hetkellä aika tiukka linja. Pienestäkin oireesta jäädään kotiin. Normitilanteessa jos kurkku kipeä tai vähän nenä vuotaa nii menisin kyllä töihin.

Vierailija
5/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös hyvin tiukka linja, pienen pienestäkin oireesta pitää jäädä kotiin. Osa työntekijöistä suhtautuu erittäin vakavasti tähän ohjeistukseen ja koko koronatilanteeseen. Osan mielestä koko koronahomma menee todella yli. En voi olla miettimättä, että onko nämä koronan "väheksyjät" niitä, jotka tulevat flunssaisenakin töihin? 

Vierailija
6/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt tänään tullut vähän sellaista nuhan alkamisen kaltaista tunnetta eli sellaista painetta ja kihelmöintiä nenässä, lisäksi vähän aivastuttaa ja kurkkua hieman kuristaa. Lapsillani nenät on alkanut jo aiemmin vähän vuotaa ja aivastelevat välillä. Kuumetta ei ome kellään. Katsotaan huomenna joko on alkanut selkeämmät oireet. Kyllä ajattelin ainakin soittaa esimiehelleni. Flunssat ovat usein kohdallani tuolla tavoin hyvin lieviä. Mikä on petollista sitten asiakkailleni. Saatan olla ns oireeton levittäjä, vaikka tietenkin noudatan aina hyvää käsihygieniaa ja en tarkoituksella halua ketään altistaa. Influenssarokotteen olen ottanut myös syksyllä. Ehkä nyt tämän epidemian aikana olisi syytä jäädä pois hyvin herkästi. Itse jäisin jo näillä oireilla pois, koska tiedän, että vaikka oireeni ovat lievät, niin jokin infektio mulla on nyt meneillään. Ei tunnu täysin normaalilta, vaikka kykenisinkin vointini puolesta työhön. Katsotaan mitä esimieheni sanoo huomenna. Olen siis terveydenhuollossa töissä.

Ainakin koronan kohdalla oireettomat viruksen kantajat levittävät tautia huonosti. Onneksi. 

Vierailija
7/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa myös mikä linja on sosiaalipuolella esim. mielenterveyskuntoutujien ryhmäkodeissa, kehitysvammaisten ryhmäkodeissa jne? Miten työnantaja on ohjeistanut, kun kyseessä on kuitenkin riskiryhmään kuuluvia ihmisiä?

Vierailija
8/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kyllä jäädä pois jos tulee flunssaoireita. Tai siis soitan työnantajalle ja kysyn ohjeet, voihan olla, että mut laitettaisiin esim. hoitamaan potilaiden soittoaikoja.

Vierailija
9/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totuus se, että töihin kuitenkin mennään, jos on vain tunne, että vähän on kurkku kipeä jne? Nimittäin, jos on jo monta työkaveria pois niin voi olla korkea kynnys olla menemättä töihin, jos ei oikeasti ole selkeitä flunssan oireita vaan vain jotain pientä epämääräistä... 

Vierailija
10/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kysyit sellaisen kysymyksen mihin et tule vastauksia saamaan... 

Vierailija
11/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä liippaa nyt läheltä ja luultavasti kohta tullaan sanomaan ihan julkisesti, että sote-alan henkilökunta voi mennä töihin ihan kunnon räkätaudissakin:  https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006439736.html?share=c78b40b0c336188…

Vierailija
12/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdittiin perjantaina päiväkodissa samaa. Lähes koko henkilökunta olisi saikulla kotona jos pitää olla poissa kun on kurkku karhea tai nenä vuotaa. Jään seuraamaan ketjua.

Miten sairaita te siellä ootte, jos koko kööri on koko ajan kurkku karheana tai nokka vuotavana?

Vierailija
13/13 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sijaisena eräässä vanhuspaikassa, ja siellä mylläsi noro-virus. Jokainen asukas sairasti sen sekä suurin osa henkilökuntaa. Itse sairastuin iltavuoron jälkeen yöllä, soittaessani pomolle aamulla, hän sanoi, että kyllä voit tulla iltavuoroon. En mennyt. Tämä kertoo ehkä jotain monen paikan moraalista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä