Olen 26v ja jäin taas työttömäksi koska pätkätyö. Pelottaa ihan hirveästi tämä vihamielisyys työttömiä kohtaan.
Mulla vääntää vatsa ja on alkanut tulemaan järkyttäviä pelkotiloja ja häpeä. En uskalla kellekkään kertoa että työt loppuivat.
Menetin yöunet kun näin netissä keskusteluita missä puhutaan että työttömille ruokakupongit tai että heitä pitää ampua :,( mulla on todella turvaton olo, sen lisäksi että koen jatkuvaa epävarmuutta työelämässä jossa toistuvasti jää työttömänä.
Mulla on hirveä ahdistus ja koen että olen arvoton.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla olette? Täällä sosiaali-ja terveysalalla on kamala työpula ja kaikki, jotka täyttävät lain vaatimat pätevyys ehdot, kyllä palkataan. Sijaisia ei saada mistään ja kaikkiin työpaikkoihin vain pari hakijaa, vaikka vakituisiakin virkoja tarjolla.
Tavallaan ymmärrän tuon "vihamielisyyden", kun itse joskus tekee vuoroja putkeen, koska kaikki sijaiset vaan vastaa, että nyt on matka, konsertti tms. kiinnostavampaa tarjolla. Alkaa tuntua siltä, että muut ne vaan toetuttaa itseään ja tyhmät raataa ylitöissä, kun ei tekijöitä saada.
Olikos se Hesarissa, missä joku terveysalan ammattilainen, erikoissairaanhoitaja, kirjoitti siitä, että oli lähettänyt työhakemuksen johonkin suureen sairaalaan pääkaupunkiseudulla. Oli tarjonnut apuaan, kun nyt näin korona-aattona voi olla kiirettä.
Oli saanut tyrmäävän vastauksen - ei tarvetta uusille työntekijöille. Hommaa pyöritetään puolivakinaisilla, talonsisäisillä työntekijöillä.
Ollaanpa nyt rehellisiä. Julkisella sektorilla ei ole työntekijäpulaa vaan siellä on palkanmaksupula. Niitä käsipareja saadaan tekemään lastensuojelua tai vanhustenhoitoa tasan niin paljon, kuin massia löytyy. Nyt ei löydy massia, eikä löydy jatkossakaan.
Moni alalle (turhaan) kouluttautunut perushoitaja on törmännyt tähän ikävään faktaan. Eräs tuttava teki harjoittelua ja osa-aikaisuutta vuosia ennen kuin virka vakinaistettiin. Pulaa oli, juosta sai, mutta palkkaa tai virkaa ei tippunut.
Hei nyt ihmiset oikeasti jotain rotia tähän "vihamielisyys työttömiä kohtaan" -meininkiin. Ajatelkaa nyt pliis edes vähän. Jos minä tulisin teidän lompsalle joka kuukausi, ottaisin siitä haluamani ja käyttäisin mihin haluan, totta kai teitä ottaisi päähän niin ettei mitään järkeä. Se ei ole oikein, että joku napsii oman työn hedelmiä ja käyttää ihan ilman mitään kontrollia ja sitten vielä syyllistetään maksajaa päälle siitä että viitsii valittaa asiasta. Ajatelkaa ihmiset. Vähän edes empatiaa maksavaa osapuolta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mielestäni kaikki luettelemasi asiat kertovat enemmän meidän sairaasta kulttuurista kuin sinusta.
Jep. Suomi, makkaran ja möhömahojen luvattu maa. Suomalaisista suurin osa tekee paskaduunia sosiaalisen paineen vuoksi mutta sisällään haaveilee vapaaherran elämästä. Valintoja, valintoja. Itse valitsen vapauden.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt ihmiset oikeasti jotain rotia tähän "vihamielisyys työttömiä kohtaan" -meininkiin. Ajatelkaa nyt pliis edes vähän. Jos minä tulisin teidän lompsalle joka kuukausi, ottaisin siitä haluamani ja käyttäisin mihin haluan, totta kai teitä ottaisi päähän niin ettei mitään järkeä. Se ei ole oikein, että joku napsii oman työn hedelmiä ja käyttää ihan ilman mitään kontrollia ja sitten vielä syyllistetään maksajaa päälle siitä että viitsii valittaa asiasta. Ajatelkaa ihmiset. Vähän edes empatiaa maksavaa osapuolta kohtaan.
Verot menee, vaikka työttömiä olisi 0. Kukaan ei tule sun lompsalle, kun ne rahat ei sun lompsassa edes käy. Kaikki verot menee samaan laariin ja sieltä otetaan, mihin tarvitaan. Ihan itse voi mielessään valita mieleisen kohteen, mihin just ne _mun_ veroeurot menee.
No ihan samat jutut tosielämässäkin saa kuulla!! Suomalainen on vain armoton ja pirullinen otus. Sietäis hävitä maapallolta kokonaan.
Työttömyyteen ja työnhakuun fiksu ihminen suhtautuu asiallisesti.
Pätkätöissä ollessaan kartuttaa työttömyyskassaan työssäoloehtoa.
Pitää jäsenyyden työttömyyskassaan kunnossa heti kun saa töitä, niin työttömyysaikoina ei tipahda työmarkkinatuelle. Esimerkiksi YTK on 92e/ vuosi ja homma kerralla kunnossa.
Jokainen tekee parhaansa, enempään kukaan ei pysty.
Moni erinomainen työntekijä jää työhaastatteluissa valitsematta hakemaansa työhön kaiken aikaa. Ja saa kokea jälleen kuinka toiveikkuuden nousun jälkeen, saa osakseen jälleen yhden pettymyksen.
Mutta aina joku valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinä tulet aikanasi olemaan myös sillä kuluttavalla osa. Suomen laissa on tällainen - ilmeisesti sinun kannaltasi - ikävä juttu kuin sosiaaliturva. Kuulostaako tutulta? Tulitko kuluttaneeksi peruskoulunpenkkiä?
Jos et pysty elämään maan tavoilla, muuta ihmeessä muualle. Laista päättää enemmistö, ja mitä ilmeisemmin sinä et siihen enemmistöön kuulu. Joko tyydyt siihen, mitä on, tai sitten kannattaa ostaa pelkkä menolippu muualle.
Kokeile ensialkuun vaikka Sierra Leonea. Siellä ei ole julkista terveydenhoitoa, ei koulutusta, eikä taida olla edes toimivaa armeijaa tai poliisia. Luulisi, että veroja ei silloin paljon peritä. Kukaan ei ole lompsallasi, mitä nyt ei sitten rikosjengit, joilla on nälkä, kun ei ole sitä sosiaaliturvaa. Sinullahan on kuitenkin varaa palkata vartijat, eiköstä joo?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mielestäni kaikki luettelemasi asiat kertovat enemmän meidän sairaasta kulttuurista kuin sinusta.
Niin mutta kun on niin vaikeeta taistella vastaan, ihmisistä on tullut niin valtavan ilkeitä. En yhtään ihmettele että nuoretkin tekevät itsareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Suomi, makkaran ja möhömahojen luvattu maa. Suomalaisista suurin osa tekee paskaduunia sosiaalisen paineen vuoksi mutta sisällään haaveilee vapaaherran elämästä. Valintoja, valintoja. Itse valitsen vapauden.
Sosiaalisen paineen? Kommenttisi perusteella olet joku herranterttu, joka jostain syrjästä arvailee ilman käsitystä siitä, mitä taloudelliset realiteetit ovat monille ihmisille. Teen duunia, koska kulut pitää maksaa. Jokainen lässyttäjä täällä lässyttää, koska ei ole itse oikeasti kunnolla tehnyt duunia niiden omien kulujensa eteen. Työtä tehneen tunnistaa puheista, samoin tekemättömän. Jälkimmäisellä ryhmällä on usein kaikenlaisia yhteiskuntakritiikkejä ja fantasioita maailman parantamisesta. Jos itse tienaa oman ylläpidon, tajuaa, ettei sen yli paljon maailmaa paranneta.
Tunnistan tunteen. Olin joskus pari vuotta (!!!!) työtön ja se oli tosi raskasta aikaa. En päässyt edes kaupan kassalle osa-aikatöihin, mistä kaverini ilkkuivat. No nyt olen vakituisessa työpaikassa ja tienaan paljon enemmän kuin nuo kaverit :) Vaikka ei sillä sinällään väliä ole, lämmittää kuitenkin mieltä. Ha. Tilanteet muuttuu.
Hei ap. Itse on kritisoinut elämäntapatyöttömiä, näitä keski-ikäisiä miehiä ja naisia jotka ovat vuosikausia kotona makaamassa, eivätkä edes yritä mitään.
Nostavat asuntotukia ylisuurista asunnoista jne.
Sinä sentään vaikutat yrittävän. Pätkä ym vuokratyö on kyllä saatanasta. Tsemppiä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap. Itse on kritisoinut elämäntapatyöttömiä, näitä keski-ikäisiä miehiä ja naisia jotka ovat vuosikausia kotona makaamassa, eivätkä edes yritä mitään.
Nostavat asuntotukia ylisuurista asunnoista jne.Sinä sentään vaikutat yrittävän. Pätkä ym vuokratyö on kyllä saatanasta. Tsemppiä sinulle.
Pelkääminen ei ole yrittämistä. Yrittäminen on yrittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisen paineen? Kommenttisi perusteella olet joku herranterttu, joka jostain syrjästä arvailee ilman käsitystä siitä, mitä taloudelliset realiteetit ovat monille ihmisille. Teen duunia, koska kulut pitää maksaa. Jokainen lässyttäjä täällä lässyttää, koska ei ole itse oikeasti kunnolla tehnyt duunia niiden omien kulujensa eteen. Työtä tehneen tunnistaa puheista, samoin tekemättömän. Jälkimmäisellä ryhmällä on usein kaikenlaisia yhteiskuntakritiikkejä ja fantasioita maailman parantamisesta. Jos itse tienaa oman ylläpidon, tajuaa, ettei sen yli paljon maailmaa paranneta.
No, ilman niitä "utopioita", ei olisi 8-tuntista työviikkoa, työpaikkaterveydenhoitoa, palkallista sairaslomaa, kesälomaa tai mitään muutakaan.
Suomen ongelma on alunperinkin ollut se, että tämä maa kaupungillistui vasta 60-luvulla. Se aito vasemmistolainen työväestö joutui 50-luvun suurlakoilla ja monilla muilla lunastamaan nuo oikeudet.
Sen jälkeen uskonnollinen maaseudun halpatyötä, talkootyötä ja taksvärkkiä toimittava joukko valui kaupunkien tehtaisiin ja istui valmiiseen pöytään. Ilmeisesti sitä perua on se, että oletetaan, että tuo kaikki em. oikeudet ovat jostain tyhjästä tippuneet kuin ne Mooseksen kivitaulut, joita nämä maaseudun kasvatit ovat tavanneet siellä kyläkouluissaan.
Nämä, jotka haukkuu työttömiä, ovat julkisen puolen virkamiesloisia, joilla ei ole pelkoa potkuista. Heidän ei palkkansa eteen juuri mitään tarvitse tehdä, palkka ja edut ovat hyvät, eikä vastuuta mistään. Siispä kaikille työttömille samanlainen työpaikka, niin sitten voidaan puhua demokratiasta.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt ihmiset oikeasti o jotain rotia tähän "vihamielisyys työttömiä kohtaan" -meininkiin. Ajatelkaa nyt pliis edes vähän. Jos minä tulisin teidän lompsalle joka kuukausi, ottaisin siitä haluamani ja käyttäisin mihin haluan, totta kai teitä ottaisi päähän niin ettei mitään järkeä. Se ei ole oikein, että joku napsii oman työn hedelmiä ja käyttää ihan ilman mitään kontrollia ja sitten vielä syyllistetään maksajaa päälle siitä että viitsii valittaa asiasta. Ajatelkaa ihmiset. Vähän edes empatiaa maksavaa osapuolta kohtaan.
Maksaisin mielelläni vielä parisataa lisäveroa per kuukausi, että kaltaisiltasi kusipäiltä vietäisiin kaikki ja laitettaisiin johonkin hökkelislummiin asumaan.
M/39 vakituinen keskituloinen
Vierailija kirjoitti:
Miksi se maksava osapuoli haluaa kuitenkin todellisuudessa, ettei työtön edes saa työtä? Ne asenteet työttömiä kohtaan ovat suurin este työttömän työllistymisessä. Moni ottaa mieluummin saamattoman laiskurin suojatyöpaikasta, kun tyypin, joka on ollut 2 kk työttömänä. Mä olin työtön, ja olen edelleen sitä mieltä, että laiskojen ja saamattomien irtisanominen pitäisi olla helpompaa, ilman muuta syytä kuin se, että työntekijä on laiska.
Ilmeet tulee pian muuttumaan.me sukelletaan kohti tuntematonta
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka haukkuu työttömiä, ovat julkisen puolen virkamiesloisia, joilla ei ole pelkoa potkuista. Heidän ei palkkansa eteen juuri mitään tarvitse tehdä, palkka ja edut ovat hyvät, eikä vastuuta mistään. Siispä kaikille työttömille samanlainen työpaikka, niin sitten voidaan puhua demokratiasta.
Myös tyhmiä, kun luulevat että virasta ei voi joutua pois. Virasta ei voi ehkä tulla irtisanotuksi, mutta virkoja voidaan lakkauttaa kokonaan, samoin kokonaisia virastoja.
Kohta suomessa on niiin paljon työttömiä että et enää koe itseäsi yksinäiseksi. Lama se tulee tästä koronasta johtuen.