Pelkäätkö työpaikkasi puolesta, kun maailmantalous romahtaa ja Suomi ajautuu taantumaan?
Eilen jo pari yritystä ilmoitti yt-neuvotteluista.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Nämä saa kenkää jatkossa
Hotellityöntekijät
Lentokentän väki
Lentoyhtiöt
Laivayhtiöt
Muusikot ja artistit
Vienti hyytyy - teollisuuteen vaikutus tulee syksyllä
Satamat
KuljetusliikkeeTKun ei oo ostovaraa - kaupan ala kärsii
Teollisuuteen vaikutus tuli jo 2 viikkoa sitten, kun komponentteja ei enää kiinasta saanut, tehtaan myynti on romahtanut jo puoleen ja koko henkilöstöä koskevat yt:t ovat käynnissä. Ei tässä syksyä tarvitse odottaa, silloin ollaan jo konkurssi tehty.
Työskentelen koronan- ja lamankestävällä alalla, ei huoleta ollenkaan. Lähinnä huolettaa osakesalkkuni romahdus, sekä yleinen alakulo kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta muilta leikataan paitsi partalap silta.
Niitä tuodaan lisää velkarahalla elätettäviksi. Piikki on auki!
Nythän käy niin että endin sakkas, tulee pulaa kaikesta ja sitten aletaan kotiuttaa tuotantoa. Suomi ja muu net muut Euroopan maat alkavat tuottaa itse kaikkea mitä on nyt tuodaan Kiinasta.
Ps. Sen kiinalaisen muoviroskan korvaavia tuotteita ei ole tulossa. Elämä ohi kun ei wishiltä saa tilattua pskaa? Noh, luonto kiittää koronas tältä osin kun te pskahoudut ette ymmärrä lopettaa.
En ole kovin huolissani työstäni. Toki, jos koko järjestelmä romahtaa, niin silloin voin minäkin olla työtön. Olen opettaja peruskoulussa, vakivirka. Minulla on kaksi kollegaa koulussa. Toinen on jo eläkeiässä, mutta jatkaa vielä ja toinen on kahden vuoden sisällä eläkeiässä. Minä olen "juniori", vaikka nelikymppinen. Luulisin, että koulujärjestelmä pysyy pystyssä ja tosiaan kai minä edes pysyn kuvioissa, vaikka meitä jouduttaisiin vähentämään.
Olen aika rauhallisin mielin, sillä olen postissa. Ei kaikkein suhdanneherkin ala.
Enemmän mietityttää kontaminoituminen saastaisista kirjekuorista, vaikka virus ei kuulemma THLn ja postin mukaan pinnoilta tartuta.
Juuuh
Valtion ja kuntien kassassa on rahaa kahdeksi kuukaudeksi jos verotulot romahtaa.
Olen aika rauhallisin mielin, sillä olen postissa. Ei kaikkein suhdanneherkin ala.
Enemmän mietityttää kontaminoituminen saastaisista kirjekuorista, vaikka virus ei kuulemma THLn ja postin mukaan pinnoilta tartuta.
Juuuh
Tässä nyt nähdään mitkä alat ovat oikeasti tarpeellisia ja mitkä ei. Mitkä vahvoja ja mitkä hyvin haavoittuvia. Omalla alallani maataloudessa tulee menemään ihan ok koronasta ja lamasta huolimatta, ihmiset tarvitsevat ruokaa aina. En ole huolissani työpaikkani puolesta.
Kyllä. Kaikki pelivara on jo käytetty edellisten hallitusten aikana.
Elämä sellaisena kuin minä sen tunnen, tulee päättymään kohdallani vuoden sisään. Toivottavasti lapseni toipuvat ja saavat elää hyvän elämän.
Sain vasta, kolmekymppisenä, elämäni ensimmäisen toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen, työstä josta oikeasti tykkään ja josta maksetaan siedettävästi. Olin jo säästänyt muutamia tonneja sillä ajatuksella että sijoittaisin ne. Elämä tuntui lopultakin hymyilevän, ei enää köyhyyttä ja kituuttamista ja arvottomuudentunnetta työttömyydestä.
Onneksi en kerennyt sijoittamaan säästöjäni, ei se elämä tainnutkaan käynnistyä. Melkein toivon etten olisi edes päässyt maistamaan tätä.
Olen teollisuuden alalla, joka on kaikista suhdanneherkin.
Ei silti pelota työttömyys. KUN jään työttömäksi keksin sitten jotain muuta.
Mietin tässä juuri, että pitää käydä lääkärissä ja kysyä että onko turvallista hankkiutua raskaaksi. Minulla on yksi terveys pulma, mutta jos saan vihreää valo harkitsen sitä.
En oikeastaan. Työskentelen ruokatehtaassa. Jauhelihaa, makkaraa ja muuta halpaa ruokaa myydään vaikka olisi ihan oikea lamakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelee ihminen, joka tällaista kirjoittaa? Uskooko hän itse kirjoittamaansa? Haluaako uskoa? Haluaako lietsoa vihaa, vaikka tietää, että ei puhu totta? Oikeasti, aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelee ihminen, joka tällaista kirjoittaa? Uskooko hän itse kirjoittamaansa? Haluaako uskoa? Haluaako lietsoa vihaa, vaikka tietää, että ei puhu totta? Oikeasti, aikuiset ihmiset.
Miksi haluat uskotella itsellesi, ettei väittämä ole totta?
Mitä oikeasti saat siitä itsellesi?
Pelkään hetkellistä työttömyyttä. Lto ja sosionomi, joten töitä tulevaisuudessakin, mutta jos pkt laitetaan kiinni, voin jonkin aikaa joutua elämään säästöillä ja kelan tuilla. Oma talous ok, mutta puoliso teollisuudessa töissä ja heikommin hoitanut oman osansa, joten hänen työttömyytensä aiheuttaisikin jo enemmän vaikeuksia meille.
Vierailija kirjoitti:
Jos koko talous romahtaa, joudutaan vielä leikkaamaan lisäksi sosiaaliturvaa ja sitten kaikki ovat kusessa.
Eivät kaikki. Herrat eivät joutune tinkimään mistään. Turvallisuus toki heikentyy heilläkin, mutta elämäntavastaan eivät tingi eivätkä leikkaukset koske heitä.
Työt tuskin loppuu. Ennemmin loppuu tekijät. T. Sh
Kyllä, maanantaina jo alkoi yt:t lomautus uhkaa kaikkia noin 300 työntekijää. Tehdas on ollut talousvaikeuksissa jo vuosia. Kyllä helposti voi olla että ovet eivät enää aukea. Itellä ja perheellä ei ole hätää, talo maksettu ja tilillä 20 000 säästössä. Tarvittaessa myydään metsää.