Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hamstraus johtuu siitä, ettei epidemiatilanteessa haluta käydä kaupassa! Tajutkaa jo.

Vierailija
14.03.2020 |

Ihmiset hamstraavat ennen kaikkea siksi, että epidemian levittyä laajalle omassa kaupungissa ihmiset pysyttelevät mieluummin kotonaan kuin käyvät kaupassa. Kauppakassipalvelutkaan eivät enää silloin toimi kuin korkeintaan useiden päivien viiveellä.

Kommentit (258)

Vierailija
161/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli muiden sietää kuolla nälkään kun SINÄ et halua käydä kaupassa niin usein?? Jeesus mitä idi.otismia.

Kaupat aukeavat aamukuudelta tai -seitsemältä, osa on auki ympäri vuorokauden, joten ihan jokainen ehtii käydä kaupassa ennen töiden alkamista. Ruokaa kaupoissa kyllä riittää vielä illallakin.

Niin vaan on korvikemaidot loppuneet monesta kaupasta, kerro se sille vauvalle että odotat nyt rauhassa aamuun nälässä.

Luepa tuo kommentti, johon vastasin. Siinä ei puhuttu mitään äidinmaitokorvikkeesta.

Siinä lukee ”muiden sietää kuolla nälkään” eli se vauva kuolee nälkään jos ei saa korvikemaitoa. Et taida ymmärtää lukemaasi.

Höpöhöpö. Ennenkin vauvat selvisivät hengissä, vaikkei ollut äidinmaidonkorvikkeita. Konstit on monet, jos hätä oikeasti iskee. t. eri

Vierailija
162/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittuako se ap.e kuuluu vaikka ostasin vuoden ruuat. ja tämähän on hyvä mariinin höttö budjetille ees vähän raha liikkuu. taitaa ap olla leipä jonon asikkaita kyllähän se ahistaa kun joutuu ruokansa itse maksamaan eikä jää kaljaan rahaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset just ovat rikkaita kun niille on kertynyt eläkettä

Vierailija
164/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli muiden sietää kuolla nälkään kun SINÄ et halua käydä kaupassa niin usein?? Jeesus mitä idi.otismia.

Kaupat aukeavat aamukuudelta tai -seitsemältä, osa on auki ympäri vuorokauden, joten ihan jokainen ehtii käydä kaupassa ennen töiden alkamista. Ruokaa kaupoissa kyllä riittää vielä illallakin.

Niin vaan on korvikemaidot loppuneet monesta kaupasta, kerro se sille vauvalle että odotat nyt rauhassa aamuun nälässä.

Luepa tuo kommentti, johon vastasin. Siinä ei puhuttu mitään äidinmaitokorvikkeesta.

Siinä lukee ”muiden sietää kuolla nälkään” eli se vauva kuolee nälkään jos ei saa korvikemaitoa. Et taida ymmärtää lukemaasi.

Korvike nyt ei ole useimpien ostoslistalla. Vauvaa ei hetkauta vaikka joku ostaa kaupan kaikki makaronit, leivät ja tomaattimurskat. Muutenkin minua ihmetyttää miten vähiin olet päästänyt korvikkeen. Sitä nyt pitää aina olla riittävästi kotona muutaman päivän tarpeeseen, jos se on vauvan ainoa ravinto.

Vierailija
165/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tui tui, paniikkihamsterit. Syökää lisää vessapaperia, niin ahdistus helpottaa. :)

Itse aion jatkaa elämääni ihan normaalisti, välittämättä tuon taivaallista muiden massapsykooseista. :)

Tui tui, terveisiä sairaanhoidosta. Kyllä me hoidetaan sutkin, kun sairastut. Vältä ruuhkia, pese tassut ja pidä ne irti nassusta. Tämä on omalla vastuullasi.

Suuri osa ihmisistä on auttamattoman tietämättömiä pisara- ja kosketustartunnoista ja niiden ehkäisystä. Ylilyöntejä tarvitaan, jotta saadaan se perähikiän paskakourakin uskomaan, ettei vapaamatkusteluun ole sijaa.

Vierailija
166/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvike nyt ei ole useimpien ostoslistalla. Vauvaa ei hetkauta vaikka joku ostaa kaupan kaikki makaronit, leivät ja tomaattimurskat. Muutenkin minua ihmetyttää miten vähiin olet päästänyt korvikkeen. Sitä nyt pitää aina olla riittävästi kotona muutaman päivän tarpeeseen, jos se on vauvan ainoa ravinto.

Ei minulla ole vauvaa, mutta minua katsos kiinnostaa muidenkin hyvinvointi kuin pelkkä itseni, näitä hamstraajia ei kiinnosta muut, ruoka viedään suoraan lasten suusta!

Vierailija
167/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuuko se ruoka nyt vai ei? Saako hamstrata, vai eikö saa käydä kaupassa?

Kuvia kun katselee, hyllyt ovat tyhjiä, mutta kauppiaat vakuuttavat, että ruoka ei lopu?

Vierailija
168/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viyerailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole vauvaa, mutta minua katsos kiinnostaa muidenkin hyvinvointi kuin pelkkä itseni, näitä hamstraajia ei kiinnosta muut, ruoka viedään suoraan lasten suusta!

Eiköhän se korvike ole ostettu vauvoille, mitäpä luulet? Yksikään vanhempi ei päästä korviketilannetta niin huonoksi, että sitä ei riitä seuraavaan päivään.

Vierailija
169/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan, että ostat ruokaa 3 päiväksi, maanantaista keskiviikkoon. Kotivaraa on 3 päiväksi, torstaista lauantaihin. Sitten on pakko käydä kaupassa. Vaikka kuinka hommaisit kotivaraa, niin taudin iskiessä ruuat saattaa loppua. Siksi ärsyttää joidenkin ajattelytapa, että "olette tyhmiä, kun hamstraatte, eikö kaikilla pitäisi olla kotivaraa?".

Vierailija
170/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tui tui, paniikkihamsterit. Syökää lisää vessapaperia, niin ahdistus helpottaa. :)

Itse aion jatkaa elämääni ihan normaalisti, välittämättä tuon taivaallista muiden massapsykooseista. :)

Tui tui, terveisiä sairaanhoidosta. Kyllä me hoidetaan sutkin, kun sairastut. Vältä ruuhkia, pese tassut ja pidä ne irti nassusta. Tämä on omalla vastuullasi.

Suuri osa ihmisistä on auttamattoman tietämättömiä pisara- ja kosketustartunnoista ja niiden ehkäisystä. Ylilyöntejä tarvitaan, jotta saadaan se perähikiän paskakourakin uskomaan, ettei vapaamatkusteluun ole sijaa.

Kuten sanoin, jatkan elämääni NORMAALISTI, en pashaa kourissa. Ei se minun vikani ole, jos hamsterit eivät normaaliaikoina osaa pestä käsiään.

Ja kiitos tarjouksesta, mutta en tarvitse flunssaan hoitoa. :)

Vierailija
171/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta ja varsinkin siinä tilanteessa, että itse sairastuu, on hyvä, että ruokaa ja hygieniatarvikkeita löytyy kotoa valmiiksi, kun ei siinä tilassa varmasti edes pysty käymään kaupassa.

Siinä vaiheessa ei ruokakaan maistu, jos nousee kuumetta. 

Vierailija
172/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin. Ap on täysin oikeassa. Suomessa ei ole vielä epidemiaa, joten nyt oli vielä melko turvallista käydä kaupassa. Ensi viikolla on todennäköisesti jo epidemia ainakin Helsingin seudulla, ja silloin ei enää kannata ottaa riskiä jonkun vessapaperin tai makaronin takia.

Kuulun riskiryhmään ja minua ajatus keuhkojen vaurioitumisesta ei naurata.

Vierailija
173/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuuko se ruoka nyt vai ei? Saako hamstrata, vai eikö saa käydä kaupassa?

Kuvia kun katselee, hyllyt ovat tyhjiä, mutta kauppiaat vakuuttavat, että ruoka ei lopu?

Niin, ruoka ei lopu. Se ei vain ehdi sinne hyllyyt. Sitä tulee lisää, jos maltat vain odottaa. Kukaan ei kuole parin päivän odotteluun. Ne, jotka eilen ja tänään ovat hamstranneet, eivät käy kaupassa nyt pariin päivään, joten nyt kun kauppaan tulee lisää tavaraa, tilanne tasaantuu hyvin nopeasti. 

Miksi ihmeessä ruoka loppuisi, kun ihmiset kuitenkin syövät yhtä paljon kuin aiemminkin. Ihan samalla tavalla ihmisillä on nälkä ja tulevat kylläisiksi kuin ennenkin. Sama määrä ruokaa riittää samalle ihmismäärälle samalla aikavälillä. Ainoastaan saatavuusrytmi menee hetkeksi sekaisin.  

Vierailija
174/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta ja varsinkin siinä tilanteessa, että itse sairastuu, on hyvä, että ruokaa ja hygieniatarvikkeita löytyy kotoa valmiiksi, kun ei siinä tilassa varmasti edes pysty käymään kaupassa.

Siinä vaiheessa ei ruokakaan maistu, jos nousee kuumetta. 

Jos olet ainoa aikuinen lapsiperheessä, se ei paljon lohduta. Lapset syövät kuitenkin, vaikka minä sairastuisin. Ja jos taas lapset sairastuvat, eipä silloinkaan varmaan porukka mielellään minua tuonne kauppoihin halua. 

Vierailija
175/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko muuten kauppojen henkilökunnan menevän mielellään työpaikalle, kun epidemia alkaa? Heillekin oli varmasti helpotus, jos asiakkaita oli enemmän koronaperjantaina kuin sitten, kun on epidemia.

Ottaakohan kauppiaat itsepalvelukassoja enemmän käyttöön, tai yrittävät ohjata enimmät asiakkaat niihin. En tiedä, onko sekään kovin hygieenistä epidemiatilanteessa.

Vierailija
176/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muuten luulette, tuleeko Espanjasta ja Italiasta tuotavien tuotteiden saatavuuteen pitkä katkos lähiviikkoina. Tai haluaisiko kukaan edes ostaa niitä...

Vierailija
177/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kaupassa ei ole ketään muuta kuin minä ja kassahenkilö, niin tauti ei laajalle leviä.

Menit kauppaan 12:45. Siihen mennessä joku kävi jo aivastamassa tomaattien päälle, toinen pyyhki nenänsä käsiinsä ja lähmi itsepalvelukassan, kolmas, neljäs, viides ja kahdeskymmenes aivastivat käsiinsä ja kävivät sitten läpi hevi-osaston ja puristelivat muiden osastojen tuotteet. Pakastearkkujen kahvat kosketeltiin kymmenillä pesemättömillä käsillä. Nollatuntihyllyttäjällä on yskä ja nuha, mutta hän tuli töihin kun ei halua menettää työpaikkaansa. Jonkun lapsi aivasti kassahihnan ja kassaneidin päälle ja pyyhki räkänsä ostoskärriin.

Kaupassa et ollut vain sinä ja kassaneiti.

Sitten on kun hamsterit on lähteneet. Ja vieneet kotiin myös ne lauman pöpöt :D

Itse käyn edelleen ihan normaalisti kaupassa jos tarvetta tulee, kädet pesen muutenkin aina kotiintullessa ja vessassa käydessä, samoin tekee lapseni. Kotona 5 rullaa vessapaperia, kuollaanko nyt?

Vierailija
178/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks perheenäiti sanoi, että hän osti saman määrän ruokaa kuin mitä yleensä, perheessä neljä teiniä. Kuulemma hänelle naurettu hamstrauksesta. Paljonko kuusihenkinen perhe, missä on teinipoikia voi vähentää kulutusta, että ei näytä hamstraukselta? 

Mutta sitä en ymmärrä, että pitää ruuhkaan mennä kauppaan, siellä on muitakin pöpöjä kuin Corona ja tavallinen influenssa tai vatsataudit on riski nekin tietyille ryhmille. Myös se viikon parin vara on hyvä olla aina muutenkin, nimimerkillä kokemusta on kun koko porukka sairastuu samaan aikaan useaksi päiväksi. 

Minä kanssa kävin eilen päivällä tekemässä aivan normaalit viikon ruokaostokset meidän 6 -henkiselle perheelle ja joku mies siinä kassajonossa katsoi mun kärryihin ja alkoi nauraa 🙈 Luuli, että oon hamstraamassa.

Vierailija
179/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet sairas niin haluatko lähteä kauppaan?

Eikö ihmisillä ole läheisiä, jotka voivat käydä kaupassa mikäli itse sairastuu?

Vierailija
180/258 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla luen kommentteja että joillakin ei ole juuri lainkaan varastossa elintarvikkeita tai hygieniatuotteita. Meillä on aina varastossa vähintään kuukaudeksi wc-paperit, kuivamuonat, kauramaidot jne. Pesuaineita, shampoota, lääkkeitä,saippuaa ja hammastahnaa varattu ainakin puoleksi vuodeksi. Pakastimia löytyy 4 kpl joissa marjat, lihat, leivät, juustoraasteet sekä levitteet( Oivariiniakin 6-8 kpl) Koskaan ei ole mikään loppunut kesken. Mökille viedään juomavesi mukana ja kanistereita löytyy 4 kpl. Ne täytän vedellä jos sen tulo uhkaa lakata. Leivinuunissa valmistuu ruuat ja talo pysyy lämpimänä. Tällaisen hysterian keskellä ei tarvitse kauppaan mennä. Pienessä kodissa ( tyyliin yksiö) ei varmasti ole tiloja tällaiseen varastoimiseen ja moniin pakastimiin mutta kyllä kaapeissa nyt jotain pitäisi olla.

Olen myös se jonka käsilaukusta löytyy särkylääkettä, auton tankki on täynnä, mukana on vesipullo ja vaihtovaatteet 😜 Eikä ikinä vieraat ole lähteneet pois kyläilyn jälkeen nälkäisinä kun varaan sapuskaa reilusti.

Jos joku ahdistuu tästä niin ei voi mitään. Minä ahdistun kun kaapissa ei ole enää kuin 20 rullaa wc- paperia 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän