Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin talvisodan sankarikansa degeneroitui wc-paperia hamstraaviksi pelkureiksi?

Vierailija
14.03.2020 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullamössöt ja lumihiutaleet eivät pärjäisi jos joutuisivat samaan tilanteeseen kuin Talvisota oli, Sori nyt vaan.

Eiköhän milleniaalit lähetä droonit matkaan eivätkä itse kärvistele metsässä.

Vierailija
22/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taistelu taistellaan eri tavoin.

Strategia ja taktiikka on tarkoin mietetty. Hyökkäysyksiköt toimivat perhetasolla.

Taistelua ei voida voittaa ilman riittäviä resursseja.

Ensin täytyy varmistaa Maslowin ensimmäinen porras. (Ruoka, WC-paperi, ymv.)

Seuraava steppi on ihmisten välttäminen ja mahdollisimman kova eristäytyminen Netflixin ääreen.

Suomalaiset on varmasti yksiä parhaimmista erilaisten luovien strategioiden keksijöistä.

Paskapaperin ja ruoan riittävä varastointi vähentää kauppakäyntejä, ihmiskontakteja ja tätä kautta tartuntariskiä. Juurikin näin on toimittu. Fiksuimmat hamstrasi pienistä kaupoista ruuhka-aikojen ulkopuolella hanskat käsissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullamössöt ja lumihiutaleet eivät pärjäisi jos joutuisivat samaan tilanteeseen kuin Talvisota oli, Sori nyt vaan.

Eiköhän milleniaalit lähetä droonit matkaan eivätkä itse kärvistele metsässä.

Ne varmaan hakkeroi vihollisen datan ja sotkee tai estää sitä parhaansa mukaan

Vierailija
24/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt hyvä tulokulma tähän ilmiöön. Talvisodassa taisteltiin viikkoja pimeässä metsässä kovassa pakkasessa. Ja taisteltiin hyvin. Suomalaisten luonne on selvästi heikentynyt alle sadassa vuodessa. Ja tyhmyyttäkin tuossa hommassa on. Kun on suositus välttää paikkoja, joissa on paljon ihmisiä, niin mennään koko lössillä ruuhkaiseen ostariin heti ensimmäisenä, ihan kuin se vessapaperi olisi tässä jotenkin edes tärkeää. Ihmismassojen välttäminen on, ei se, saako oman perxxxnsä pyyhittyä. Suomalainen miettii yleisen edun sijaan nykyään näköjään vain omaa persexxtään. Tässä tiivistys suomalaisuudesta.

Monet ajattelevat sillä perceellään.

Vierailija
25/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään "talvisodan sankarikansaa" ei koskaan ollut. Se on pelkkä nationalistinen myytti, ihan tasan samanlaisia ihmiset oli silloinkin

Vierailija
26/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava paniikki yhden flunssan takia. Joka vuosi liikenteessä kuolee 200 ihmistä.

Vierailija
27/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain siinä välissä, kun miehet tulivat hevosten kanssa pois metsätöistä ja naisten ei enää tarvinnut pestä pyykkiä käsin. Ei möhömahainen insinööri ja palkastaan nariseva sossu vaan enää pysty.

Vierailija
28/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ihan yhtä lailla sota-aikoina on hamstrattu jos vain on jotain hamstrattavaa ollut. Silloin se olikin erityisen tärkeää. Tämä on aivan luonnollista toimintaa eikä mitään pelkuruutta.

Onko nyt niin kova kriisi, että se paskapaperi tai ruoka on akuutisti loppumassa? Ei ole. Sota-aikaan vertaaminen tässä yhteydessä on ihan naurettavaa ja alleviivaa otsikon kysymyksen.

Etkö tajua mitä pellejä nuo hamsterit ovat?

Se nähtään sitten kun kaupat suljetaan ja jakeluketjut katkeaa. Sillä jolla on, on mistä ottaa.

Vierailija
29/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut hieman pidemmäksi aikaa ruokaa, ehkä noin viikoksi. Ja sitä wc-paperiakin löytyy kaksi pakettia. En halua juosta kaupoissa sitten kun virus on ehtinyt levitä enemmän ja joka puolella on tartuttajia. En myöskään halua juosta kaupoissa muita tartuttamassa, jos itse sairastun. En tajua, mikä tässä varautumisessa on niin ihmeellistä, ihan normaalia ennakointia. Haluan tehdä osani, jotta viruspiikki tulisi matalampana ja hitaammin, ettei terveydenhuoltomme ylikuormittuisi. En itseni puolesta pelkää, sillä en kuulu riskiryhmiin.

Vierailija
31/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamstraaminen alkoi varmaan sodan jälkeen "kun koskaan ei voi tietää mitä ja millloin tarvii". Pelko todennäköisesti on alkanut jo sitä ennen.

Jotkut hamstrasivat syksyllä 1939 kahvia ja sokeria. Kaipa heillekin naureskeltiin ennen kuin kaikki meni vähitellen kortille. Talvisota oli niin lyhyt, ettei sen aikana ehtinyt syntyä samanlaista hamstraustarvetta, mutta sitten jatkosodan aikana varsinkin hamstrattiin aina kun se oli mahdollista.

Vierailija
32/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ostanut hieman pidemmäksi aikaa ruokaa, ehkä noin viikoksi. Ja sitä wc-paperiakin löytyy kaksi pakettia. En halua juosta kaupoissa sitten kun virus on ehtinyt levitä enemmän ja joka puolella on tartuttajia. En myöskään halua juosta kaupoissa muita tartuttamassa, jos itse sairastun. En tajua, mikä tässä varautumisessa on niin ihmeellistä, ihan normaalia ennakointia. Haluan tehdä osani, jotta viruspiikki tulisi matalampana ja hitaammin, ettei terveydenhuoltomme ylikuormittuisi. En itseni puolesta pelkää, sillä en kuulu riskiryhmiin.

Joo näinhän se menee. Eiköhän ap:n pointti ole talvisotalaiset olivat vanhaa sukupolvea, eivät osanneet varautua mihinkään.

Vierailija
33/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tietysti miettiä, miksei voitu varautua jo aiemmin, niin varautuminen olisi jakautunut pidemmälle ajalle. Ja onko järkevää "varautua" kuukausien tarpeeseen yhdellä kauppareissulla, vai voisiko kohtuullistaa esim. parin viikon hankintoihin.

Vierailija
34/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä-vainaan kanssa kävin sotahistorian luennoilla Suomi 100 tapahtumissa. Suomi oli huonosti valmistautunut talvisotaan, ei tehdä samaa virhettä nyt.

Vierailija
35/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ostanut hieman pidemmäksi aikaa ruokaa, ehkä noin viikoksi. Ja sitä wc-paperiakin löytyy kaksi pakettia. En halua juosta kaupoissa sitten kun virus on ehtinyt levitä enemmän ja joka puolella on tartuttajia. En myöskään halua juosta kaupoissa muita tartuttamassa, jos itse sairastun. En tajua, mikä tässä varautumisessa on niin ihmeellistä, ihan normaalia ennakointia. Haluan tehdä osani, jotta viruspiikki tulisi matalampana ja hitaammin, ettei 8terveydenhuoltomme ylikuormittuisi. En itseni puolesta pelkää, sillä en kuulu riskiryhmiin.

Voi tietysti miettiä, miksei voitu varautua jo aiemmin, niin varautuminen olisi jakautunut pidemmälle ajalle. Ja onko järkevää "varautua" kuukausien tarpeeseen yhdellä kauppareissulla, vai voisiko kohtuullistaa esim. parin viikon hankintoihin.

Olin alkanut kerätä varastoa jo aiemmin pikkuhiljaa useamman viikon ajan, oletuksesi oli nyt siis virheellinen. Ilman autoa yksin olisi täysi mahdottomuuskin ostaa kaikkea kerralla.

Vierailija
36/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään "talvisodan sankarikansaa" ei koskaan ollut. Se on pelkkä nationalistinen myytti, ihan tasan samanlaisia ihmiset oli silloinkin

Oikeat sankarit olivat usein hiljaa, he jotka elämöivät eivät siellä edes olleet.

Vierailija
37/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä-vainaan kanssa kävin sotahistorian luennoilla Suomi 100 tapahtumissa. Suomi oli huonosti valmistautunut talvisotaan, ei tehdä samaa virhettä nyt.

Ja mikä tärkeämpää, ei enää liittouduta pahuuden synkän ytimen kanssa, niin kuin tehtiin jatkosodassa.

Vierailija
38/38 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varusmiehet ovat Nykysuomelle tulleiden tietojen mukaan olleet hämmentyneitä viimeaikaisista ruumispussitoimituksista.

Pitkin kevättä ja kesää liikkui huhuja, että sekä varuskuntiin että keskussairaaloihin pitkin Suomea olisi toimitettu erityisen suuria määriä ruumispusseja. Esimerkiksi Hämeen aluesairaalaan ruumispusseja olisi toimitettu jopa 12 000 kappaletta.

Nyt ruumispussien toimituksesta on kuvallista todistetta. Tervolassa, johon oheisessa kuvassa näkyvä kuljetus on ollut matkalla, sijaitsee nimenomaan puolustusvoimien varikko.

Ruumispusseja valmistaa kuvamateriaalin mukaan Espooseen kirjattu yhtiö nimeltä Minlix Oy, jonka toimiala Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän mukaan on ”muu kotitaloustavaroiden tukkukauppa”. Kyseisen yrityksen tuloskehitys onkin ollut muutaman viime vuoden ajan varsin nousujohteinen. 2018