Työkaveri aikoo matkustaa ensi viikolla - vaikka tietää joutuvansa karanteeniin
Eikö tällaisessa tilanteessa pitäisi jo karanteeniajan palkka pidättää?! Henkilö lähtee tieten tahtoen matkalle vaikka tilanne on mikä on - ja tietää joutuvansa 14vrk karanteeniin palattuaan!
Kommentit (67)
Merkki Erkki kirjoitti:
Tämä suomen systeemi on täysin paska.
Minulla on coronavirus enkä saa apua.
En maksa mitään 200€ että saan tarkistuksen varmistaakseni että tämä on coronavirus vaikka nyt tiedän että minulla on coronavirus. Minulla on ns. Oireeton coronavirus. Minulla olisi loistavaa tekemistä ihmisten kanssa mutta en mene tartuttamaan.
Pysyn nytkin golleget päällä peiton alla ja yritän hikoilla. Tyhmä olo vain tästä coronaviruksesta tulee. Sellainen selkärangaton ja löyhä fiilis. Normaalista flunssasta tulee iskevämpi olo eikä näin löyhää oloa, mutta flunssan voi tuntea että se ei mahdollisesti tarttuessa voi tehdä vikaa DNA:han mutta coronavirus voi.
Anteeksi, mutta mistä tiedät että sinulla on se ja mihin tarvitsitkaan apua?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei ole näiltä alueilta:
Lappi, Kainuu, Vaasan seutuNäillä alueilla kun koronatapauksia ei ole. Siis Lapissa oli yksi kiinalaisturisti, joka on varmasti jo aikoja sitten lähtenyt maasta. Olisi hienoa, että ainakin nuo yllämainitut alueet pysyisivät "puhtaina". :(
Etelä-Savo on puhdas, Vaasan seutu on sama kuin etelä-Pohjanmaa ja siellä on tartuntoja.
Merkki Erkki kirjoitti:
Tämä suomen systeemi on täysin paska.
Minulla on coronavirus enkä saa apua.
En maksa mitään 200€ että saan tarkistuksen varmistaakseni että tämä on coronavirus vaikka nyt tiedän että minulla on coronavirus. Minulla on ns. Oireeton coronavirus. Minulla olisi loistavaa tekemistä ihmisten kanssa mutta en mene tartuttamaan.
Pysyn nytkin golleget päällä peiton alla ja yritän hikoilla. Tyhmä olo vain tästä coronaviruksesta tulee. Sellainen selkärangaton ja löyhä fiilis. Normaalista flunssasta tulee iskevämpi olo eikä näin löyhää oloa, mutta flunssan voi tuntea että se ei mahdollisesti tarttuessa voi tehdä vikaa DNA:han mutta coronavirus voi.
Mihin tarvitset apua jäi minulle epäselväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on matka ja majoitus maksettuna, lähtö olisi ensi .Matkakohteesaei vielä yhtään koronatartuntaa.Lentoyhtiö ei ole perunut lentoja, on omatoimimatka, joten ei rahojaan takasin saa ja maksettuna on iso summa, jota pitkään kerätty.
Tilanne on nyt sellainen että luulisi olevan tontuillekin selvää että, NYT EI MATKUSTETA YHTÄÄN MIHINKÄÄN!
Paremmassa turvassahan on maassa jossa ei koronaa
Jos ei saa matkustaa niin miksi kaikkia ulkomaan lentoja ei peruta.Kun katsoo Finavian sivuilta niin jatkuvastihan noita koneita nousee ilmaan.
Ei työnantajalle kannata kertoa ulkomaanmatkoistaan jos eivät palatessa töihin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa matkustaa niin miksi kaikkia ulkomaan lentoja ei peruta.Kun katsoo Finavian sivuilta niin jatkuvastihan noita koneita nousee ilmaan.
Tätä ihmettelen myös. Olisi myös helpoin ratkaisu niin matkoja varanneille kuin matkayhtiöille, että lennot keskeytettäisiin.
On helppoa sanoa, että nyt ei matkusteta mihinkään. Kun varattuna on viisinumeroisen summan maksanut matka ja lähtöpäivä lähenee, mikään vaihtoehto ei tunnu järkevältä. Olisi helpottavaa kuulla, että matka peruuntuu ja rahat saa takaisin. Jos omaehtoisesti jättää lähtemättä, heittää siinä sivussa ison summan kankkulan kaivoon. Mutta emme kuitenkaan haluaisi matkustaa nyt.
Matkayhtiöiden tulisi tukea ihmisten halua jättää matkat tekemättä. Vaikka sitten niin, että matkan saisi edes lykättyä ilman kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei palkkaa karanteenissa tule. Lomat palaa jos oot karanteenissa lomalla. Ja palkkaasi voit kysellä kelalta.
Jos työnantaja käskee olla karanteenissa ulkomailta palattua niin kyllä maksaa. Esim. Hgin kaupunki käske e olla sen (liian vähän) 7vrk, joten siltä tulee palkka.
Sitten jos on ulkomailla karanteenissa hotellissa maksaa kela - samoin kun jos hoitaa lasta joka on asetettu karanteeniin.
Tilanne muuttui kun tuli UM:n matkustussuositus sekä suositus pysyä matkan jälkeen eristyksessä 14 päivää. Just olin HR-koulutuksessa tästä.
Meillä tuli myös ammattiliitolta viesti, että jos lähtee matkalle tämän ulkoministeriön suosituksen jälkeen, ja jää matkalta palattuaan itse karanteeniin, niin työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Tämä perustuu tietoisen riskin ottamiseen, eli työntekijä on itse aiheuttanut sen että ei voi palata töihin.
Työnantaja maksaa sairausajan palkkaa ainoastaan silloin, kun työntekijä on oikeasti sairastunut/hoitaa sairastunutta lasta tai tartuntatautien erikoislääkäri on erikseen määrännyt karanteeniin (meillä siis työnantaja maksaa palkan normaalisti ja hakee Kelasta korvauksen itselleen).
Vierailija kirjoitti:
Lappi, Kainuu, Vaasan seutuNäillä alueilla kun koronatapauksia ei ole. Siis Lapissa oli yksi kiinalaisturisti, joka on varmasti jo aikoja sitten lähtenyt maasta. Olisi hienoa, että ainakin nuo yllämainitut alueet pysyisivät "puhtaina". :(
Jos mä saan koronan, niin käyn levittämässä sitä noihin kaikkiin paikkoihin. Koska tasa-arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei palkkaa karanteenissa tule. Lomat palaa jos oot karanteenissa lomalla. Ja palkkaasi voit kysellä kelalta.
Jos työnantaja käskee olla karanteenissa ulkomailta palattua niin kyllä maksaa. Esim. Hgin kaupunki käske e olla sen (liian vähän) 7vrk, joten siltä tulee palkka.
Sitten jos on ulkomailla karanteenissa hotellissa maksaa kela - samoin kun jos hoitaa lasta joka on asetettu karanteeniin.
Tilanne muuttui kun tuli UM:n matkustussuositus sekä suositus pysyä matkan jälkeen eristyksessä 14 päivää. Just olin HR-koulutuksessa tästä.
Meillä tuli myös ammattiliitolta viesti, että jos lähtee matkalle tämän ulkoministeriön suosituksen jälkeen, ja jää matkalta palattuaan itse karanteeniin, niin työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Tämä perustuu tietoisen riskin ottamiseen, eli työntekijä on itse aiheuttanut sen että ei voi palata töihin.
Työnantaja maksaa sairausajan palkkaa ainoastaan silloin, kun työntekijä on oikeasti sairastunut/hoitaa sairastunutta lasta tai tartuntatautien erikoislääkäri on erikseen määrännyt karanteeniin (meillä siis työnantaja maksaa palkan normaalisti ja hakee Kelasta korvauksen itselleen).
Tämä on järkevää toimintaa. Matkustelijat ovat tämän taudin levittäneet ympäri maapalloa. Jos vielä tässäkin tilanteessa on niin hölmö, että matkalle pitää päästä, karanteeniajan palkkaa ei pidä tällaisille maksaa. Tällainen linjaus olisi pitänyt tehdä jo viikkoja sitten eikä jälkijunassa.
Ei suomalaisia kiinnosta mitkään suositukset, elämää jatketaan niinkuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Savo on puhdas, Vaasan seutu on sama kuin etelä-Pohjanmaa ja siellä on tartuntoja.
Etelä-Savossa on ainakin yksi tartunta jo varmistunut.
Ei ole kohta yhtään turvallista paikkakuntaa Suomessa, kiitos hallituksen leväperäisen toiminnan.
Katselin huvikseni lento- ja laivayhtiöiden sivuja. Muutamia lentoja Hki-Vantaalta oli peruttu, kaikki laivat seilaa kuten ennenkin, ainakin niiden sivujen mukaan. Ty-pe-rää......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on järkevää toimintaa. Matkustelijat ovat tämän taudin levittäneet ympäri maapalloa. Jos vielä tässäkin tilanteessa on niin hölmö, että matkalle pitää päästä, karanteeniajan palkkaa ei pidä tällaisille maksaa. Tällainen linjaus olisi pitänyt tehdä jo viikkoja sitten eikä jälkijunassa.
Nämä Suomessa esiintyneet tartunnat on käyty hakemassa talvilomalla kuka Italiasta, kuka Itävallasta ja kuka Kanarialta. Talvilomia olisi jo pitänyt perua (riski)kohteisiin, hyvä sitä on nyt jälkikäteen jossitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on matka ja majoitus maksettuna, lähtö olisi ensi .Matkakohteesaei vielä yhtään koronatartuntaa.Lentoyhtiö ei ole perunut lentoja, on omatoimimatka, joten ei rahojaan takasin saa ja maksettuna on iso summa, jota pitkään kerätty.
Kannattaa miettiä miten käy, jos tilanne toinen matkan aikana tai palatessa. Kestääkö lompakko jos jäätte sinne karanteeniin tai jos työnantaja ei huoli töihin matkan jälkeen. Kannattaa selvittää työnantajan kanta ennen lähtöä niin ei käy hassusti.
Miten niin hassusti? Onko sinusta ylimääräinen 2 viikon loma huono asia? Ei ole.
Tyhmyytesi on huolestuttavalla tasolla.
Niin? Kaatuuko jollain muka talous 2 viikon palkattomaan lomaan? :D[/quote]
Kyllä. Yllätys sulle? Pappako on tähän asti maksanut sulle kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Ulkoministeriön torstaina 12.3.2020 antamien suositusten mukaan kaikkea tarpeetonta matkustamista ulkomaille tulee välttää. Suositus koskee sekä työmatkoja, että vapaa-ajan matkoja. Mikäli työntekijä suosituksesta huolimatta matkustaa ulkomaille vapaa-ajan matkalle, työntekijää ei voida suosituksen mukaan Suomeen palattuaan päästää työpaikalle kahteen viikkoon. Tällaisen poissaolon ajalta työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta, ellei etätyöstä ole sovittu. Matkustussuositus alkoi to 12.3.2020 ja on voimassa toistaiseksi. Mikäli matka on alkanut aikaisemmin ja suuntautunut epidemia-alueille, noudatetaan samoja sääntöjä.
Saisiko tähän tietoon linkin, kiitos.
Lähden viikoksi Englantiin (ei Skotlantiin eikä Walesiin) huhtikuussa. Siellä korona jyllää, mutta miksi murehtisin kun sama tauti on jo Helsingissä ihan kotikulmilla.
Voin kyllä olla lomareissun jälkeen 2 viikkoa karanteenissa kotona. Minulla tuppaavat nuo Lontoon vierailut menemään hieman liikaa "viihteelle" eli hengailen joka ilta kaupungilla melkein puoleenyöhön asti ja sen jälkeen jatkuu valvominen vielä hotellissa 2-3 tuntia. Loman jälkeen väsyttää aivan sikana, joten on loistava idea pitää pari viikkoa kotikaranteenia, että saan nukuttua lomaviikon univelat pois.
Joku muu kyllä tekee duunia sillä välin, kun itse vetäydyn karanteeniin. Täytyyhän sitä uhrautua työtovereiden puolesta ja vältellä duunipaikalle menoa vähintään 14 päivää.
Vierailijax kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällaisessa tilanteessa pitäisi jo karanteeniajan palkka pidättää?! Henkilö lähtee tieten tahtoen matkalle vaikka tilanne on mikä on - ja tietää joutuvansa 14vrk karanteeniin palattuaan![/quote
Jos on jo kallis matka hankittu, niin mistään et saa korvauksia, jos jäät kotiin. Ja mitä väliä oikeasti, jos kohdemaan tilanne on sama kuin Suomessa.
Eikös niitä voinut nyt siirtää veloituksetta?
Vierailija kirjoitti:
Kentällä ja lentokoneessako ei ole? Lentokone on erittäin otollinennpaikka, ilmanvaihdon takia
Meille tuli ainakin sähköpostia että jos joku lähtee kaikenkin uhalla ulkomaille tällä hetkellä niin palkkaa ei makseta seuraavaan kahteen viikkoon.