Syöttekö rapuja rapujuhlissa, jos olette raskaana?
olen kasvissyöjä. Söisin varmaan muuten, nehän on keitetty.
Kommentit (38)
kuluu erityisen paljon näin rapuaikaan. Niitähän on tarjolla ihan mihin aikaan vuodesta vain.
Eihän sekään ole vain rannalla asuvien ruokaa. Lihaakin syö muut kuin ne, joilla lihakarjaa on. Leipääkin menee monen sellaisen suuhun, jotka ei ole pellolla koskaan kävelleetkään.
Eihän sekään ole vain rannalla asuvien ruokaa. Lihaakin syö muut kuin ne, joilla lihakarjaa on. Leipääkin menee monen sellaisen suuhun, jotka ei ole pellolla koskaan kävelleetkään.
siis ihmettelen tuota yhtä, jolle on tullut mieleen vain pyydetyt ravut, eikä kaupasta ostetut. Et tainnut ihan ymmärtää...
kerroin vain, että rapujuhlia meidän ystävpiirissä järjestävät vain ne, jotka voivat itse niitä hankkia. Tämä varmaankin vain siitä yksinkertaisesta syystä, että tulevathan ne ravut aivan hirveän kalliiksi kaupasta ostettuina, jos juhlijoita on paljonkin. ap
kerroin vain, että rapujuhlia meidän ystävpiirissä järjestävät vain ne, jotka voivat itse niitä hankkia. Tämä varmaankin vain siitä yksinkertaisesta syystä, että tulevathan ne ravut aivan hirveän kalliiksi kaupasta ostettuina, jos juhlijoita on paljonkin. ap
En sitten tiedä, miten se eroaa ihmettelystä, noin niin kuin oleellisesti.
Valmiiksi keitetyt ja sitten pakastetut ravut menevät mielestäni kategoriaan valmisruoka. Ja nehän pitää kuumentaa kunnolla. Esim. pakastevihanneksille ei riitä se, että ne laittaa jo kiehautettuun veteen seisomaan. Miksi sitten ravuille riittäisi?
Koska pakasterapuja on vielä käsitelty eli pakattu kuumennuskäsittelyn jälkeen, listeriariski on olemassa, toisin kuin vaikka säilykkeissä.
Valmiiksi keitetyt ja sitten pakastetut ravut menevät mielestäni kategoriaan valmisruoka. Ja nehän pitää kuumentaa kunnolla. Esim. pakastevihanneksille ei riitä se, että ne laittaa jo kiehautettuun veteen seisomaan. Miksi sitten ravuille riittäisi?
Koska pakasterapuja on vielä käsitelty eli pakattu kuumennuskäsittelyn jälkeen, listeriariski on olemassa, toisin kuin vaikka säilykkeissä.
ei laiteta seisomaan. Äyriäisten luulisi olevan listalla, etenkin rapujen, koska ne ovat Suomessa sen verran yleistä syötävää. Sentään listoilta löytyy niinkin eksoottista murkinaa kuin merilevävalmisteet...
meidän kaveriporukassa jokainen järjestää oman näköisensä juhlat. Yksi käy hirvimetsällä, niin siellä on odotettavissa jotain metsästettyä, yhdellä mahdollisuus ravustaa, niin heillä yleensä rapujuhlat. Minä taas olen erikoistunut tiettyyn ruokakulttuuriin, joten meillä saa sellaista sapuskaa. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, pidättekö te ravuista? Itsellä jää ne joka rapujuhlissa syömättä, en voisi kuvitellakaan syöväni.
yllättävän kauan että se lämpiää yli 72 asteiseksi myös sieltä sisältä. Ravussahan on vielä ne kuoretkin eikä pakasteravuista voi koskaan tietää edes sitä, kuinka hyvin ovat sisältä sulaneet.
Ja aiemmin tässä ketjussa joku sanoi kaatavansa sulatettujen pakasterapujen päälle kiehuvaa vettä. Se nyt ei ainakaan millään voi riittää siihen, että kuumentuvat kunnolla joka puolelta.
Tuo siis eläville ravuille. Pakasteravuille riittänee lyhyempikin aika, sillä nehän ovat kypsennettyjä. Eli ei se nyt niin yllättävän kauan kestä.
"lähtölämpötila" voi hyvin olla kylmimpi kuin tuoreiden rapujen, koska on vaikea tietää, kuinka sulana rapu sisältä on. Eli vähintään tuon 8-10 minuuttia keittäisin pakasterapujakin. Mutta en usko, että KUKAAN tekee niin, koska pakastetut ravuthan ovat jo valmiiksi keitettyjä, ei varmasti tee niille hyvää keittää vielä uudestaan. Ja lyhyemmällä keittoajalla listeriariski on olemassa.
Johtopäätös: itse keitettyjä rapuja söisin, pakastettuja en.
Kerran olen rapujuhlissa ollut ja maistanut. Kuvottavaa ja täysin turhaa ruokailua...
"...rapuja syödään ja ryypätään ja lausutaan runoja."
"lähtölämpötila" voi hyvin olla kylmimpi kuin tuoreiden rapujen, koska on vaikea tietää, kuinka sulana rapu sisältä on. Eli vähintään tuon 8-10 minuuttia keittäisin pakasterapujakin. Mutta en usko, että KUKAAN tekee niin, koska pakastetut ravuthan ovat jo valmiiksi keitettyjä, ei varmasti tee niille hyvää keittää vielä uudestaan. Ja lyhyemmällä keittoajalla listeriariski on olemassa.
Johtopäätös: itse keitettyjä rapuja söisin, pakastettuja en.
Valmistaja osaa antaa oikean sulamisajan valmisteelleen. Yleensä riittää yön yli sulattaminen jääkaapissa. Ja keitetäänhän valmisruokiakin, joten miksi ei rapujakin? Itse asiassa lyhyempi keittoaika riittää, koska kyseessä on kiehuva sata-asteinen vesi, eikä 72-asteinen vesi.
Mutta tosiaan itse keitettyjä söisin minäkin turvallisuuden kannalta raskaana ilman muuta. Pakasteesta sulatettuja en välttämättä.
Vaikkakin Italiassa kuulemma äyriäiset on kiellettyjen listalla ympäristömyrkkyjen takia. Siellä ne kai kuuluu enemmän jokapäiväiseen ruokavalioon, jolloin asialla on merkitystä.
tai valkkaria, mutta jos nyt muutaman rapuleivän söisi...