Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiedän veriryhmäni? Mistä näen sen?

Vierailija
13.03.2020 |

En tiedä sitä. Ehkä tyhmä kysymys mutta näkyykö se mistään esim. Kanta-palveluista?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet tiedolla? Itse sain tietää, kun luovutin verta. Ikinä en ole tuota tietoa tarvinnut.

Vierailija
2/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mistään ellei ole tutkittu. Jos olet esim. verenluovuttaja, niin kortista. Jos on tutkittu joskus sairaalassa, niin ehkä löytyy kannasta tai jostain tk:n rekisteristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se veriryhmävastaus on "voimassa" vain kolme kuukautta. Sen jälkeen otetaan uusi verikoe, josta määritetään veriryhmä uudelleen. Ja joka tapauksessa jos joudut sairaalaan ja sulle pitää laittaa verta tai on uhka siitä, niin se veriryhmä tutkitaan silloin. Ihmisellä ei ole ainakaan Suomessa mitään pakottavaa tarvetta tietää omaa veriryhmäänsä, se kyllä tarkistetaan sairaalassa jos verensiirron tarvetta tulee. 

Ja jos joudut johonkin hätäleikkaukseen, jossa vuodat verta, sulle tiputetaan sellaisia verivalmisteita alkuun, jotka käy kaikille. Sinä aikana labra tutkii kiireellisenä sun oman veriryhmän, jonka jälkeen alat saamaan oman veriryhmän mukaista verta. 

Vierailija
4/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset terveysasemat ja labrat tutkivat tarkan veriryhmän, se maksaa riippuen paikasta. Ei ole välttämätöntä tietää, koska hätätilanteessa se tutkitaan muuten. Mutta jos haluat itse tiedon

Vierailija
5/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se veriryhmävastaus on "voimassa" vain kolme kuukautta. Sen jälkeen otetaan uusi verikoe, josta määritetään veriryhmä uudelleen. Ja joka tapauksessa jos joudut sairaalaan ja sulle pitää laittaa verta tai on uhka siitä, niin se veriryhmä tutkitaan silloin. Ihmisellä ei ole ainakaan Suomessa mitään pakottavaa tarvetta tietää omaa veriryhmäänsä, se kyllä tarkistetaan sairaalassa jos verensiirron tarvetta tulee. 

Ja jos joudut johonkin hätäleikkaukseen, jossa vuodat verta, sulle tiputetaan sellaisia verivalmisteita alkuun, jotka käy kaikille. Sinä aikana labra tutkii kiireellisenä sun oman veriryhmän, jonka jälkeen alat saamaan oman veriryhmän mukaista verta. 

Hyvä vastaus. Mutta miksi testaus on voimassa vain kolme kuukautta? Ei kai veriryhmä muutu miksikään. Tautien kannalta uudelleen testaus lienee tarpeen.

Eli kun minulla on veripalvelusta saatu kortti, jossa on veriryhmäni, niin kai se on oikeaa tietoa edelleen? Kantasolusiirtoja ei ole tehty. Vaikka ei kai siinäkään veriryhmä muutu, kun yritetään löytää mahdollisimman lähellä omiani olevat kantasolut

Vierailija
6/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoiten tosiaan saat sen selville käymällä luovuttamassa verta ja tiedustelemalla veripalvelusta muutaman päivän päästä. Mutta kuten jo edellä todettiin, varsinaisesti mitään et sillä tiedolla tee, ellet sitten halua kokeilla jotain veriryhmädieettiä tms.

Vierailija
7/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me testattiin joskus koulussa itse biologian kurssilla, mutta virallisesti se on testattu minulta kun olin raskaana. Eipä sillä tiedolla paljon mitään tee, ainakaan itse.

Vierailija
8/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä + ja - tiedot? Tietääkö joku?

Vierailija
9/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noita muuten tutkita, paitsi luovutuksessa ja raskaana olevilta?

Vauvapalstalla paljon näköjään vastauksia joissa ei tiedetä? Itse tiedän kun olen O- ja aiheutti raskausaikana seurantaa ja sain piikkejä sen johdosta.

Vierailija
10/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut uskovat, että veriryhmän perusteella kannattaa valita itselle sopivin ruokavalio:

https://www.webmd.com/diet/a-z/blood-type-diet

Vierailija
11/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä + ja - tiedot? Tietääkö joku?

Ne saa samalla kun muunkin veriryhmän tutkimus.

Ja veriryhmäkin voi vaihtua isossa verensiirrossa esim onnettomuuden takia -mikä on ääriharvinaista kuitenkin.

Vierailija
12/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai noita muuten tutkita, paitsi luovutuksessa ja raskaana olevilta?

Vauvapalstalla paljon näköjään vastauksia joissa ei tiedetä? Itse tiedän kun olen O- ja aiheutti raskausaikana seurantaa ja sain piikkejä sen johdosta.

Ja lisään tähän että papereihini oli myös eksynyt väärä merkintä siitä että vasta-aineita olisi löytynyt, vaikka näin ei ollut. Jonkun toisen potilaan tulokset oli kirjattu minun papereihini. Minullehan, tai lapselle tuo ei haittaa aiheuttanut, mutta mietin joskus sitä henkilöä jonka tietoihin sitä ei kirjattu...

Vierailija
13/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedon saa luovuttamalla verta. Mielestäni jokaisen terveen aikuisen tulisi luovuttaa verta.

Vierailija
14/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksistanne. Tämä kysymys tuli mieleeni eräästä toisesta ketjusta. Tuli vaan mieleen että tarviiko tuota etukäteen tietää.

Ap.

(En muuten ymmärrä miksi joku pisti aloitukseen alapeukun. Toivottavasti tyhmiä kysymyksiä saa esittää)

Vierailija
15/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessani sain tietää omani.

Vierailija
16/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedon saa luovuttamalla verta. Mielestäni jokaisen terveen aikuisen tulisi luovuttaa verta.

No ei ainakaan nyt corona aikaan pidä mennä!!!!

Vierailija
17/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut uskovat, että veriryhmän perusteella kannattaa valita itselle sopivin ruokavalio:

https://www.webmd.com/diet/a-z/blood-type-diet

Tää on täyttä huuhaata.

Vierailija
18/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaiset kaverini kautta maailman aina ihmettelee "miten ET voi tietää", kun sehän on ihan perutieto, joka kaikkien pitäisi vähintään tietää. Paitsi Suomessa.

Vierailija
19/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja veriryhmäkin voi vaihtua isossa verensiirrossa esim onnettomuuden takia -mikä on ääriharvinaista kuitenkin.

Pitääkö paikkansa? Kiinnostaa, laita linkki kun en itse löytänyt tietoa.

Vierailija
20/36 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me testattiin joskus koulussa itse biologian kurssilla, mutta virallisesti se on testattu minulta kun olin raskaana. Eipä sillä tiedolla paljon mitään tee, ainakaan itse.

Meilläkin määritettiin yläasteen bilsantunnilla veriryhmä, mikä tosin tuotti eri tuloksen kuin mitä neuvolakortissa lukee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi