Poikkeuslaki ja hoitohenkilöstö
Jos poikkeuslaki tulee, voidaanko töihin määrätä kaikki koulutuksen saaneet lääkärit ja hoitajat, vaikka olisivatkin vaihtaneet alaa?
Kommentit (437)
Aina siitä voi kieltäytyä vaikka "pakotettaisiin". Jotkin seuraukset voi tulla mutta se on voi voi. En mäkään lähde sotimaan jos käsky tulisi.
Mummo70v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava asenne teillä monilla. ”Minä olen sitten kipeä jos soittavat” .”Minä tahdon kolminkertaisen palkan”. Kuinka usein korona tai sitä vastaava tilanne on elinaikananne tapahtunut? Ei vielä kertaakaan ja toivottavasti tilanne parantuu ilman poikkeuslakia vaikka siltä ei tällä hetkellä näytä. Mutta jos tämä vaatii poikkeuslakia niin tilanne on silloin poikkeus mistään aiemmasta ja meidän jokaisen on käyttäydyttävä poikkeavalla tavalla.
Nykynuoriso ei ymmärrä sitä miten suuri kunnia on tehdä hoidollista työtä. Suuria palkkasummia ollaan vailla ja halutaan tituleerata itseään asiantuntijoiksi ja experteiksi, vaikka kaiken lähtökohta on toisen auttaminen. Perushoito on kylvetystä, syöttämistä, juottamista, pukeutumisessa auttamista, keskustelua, siivoilua ja monia muita. Autetaan lääkäriä ja toteutetaan lääkärin määräyksiä. Lääkäri määrää hoidot, on niin pitkän koulutuksen käynyt.
Ennen vanhaan hoitajat olivat nöyriä ja nöyrinä mutta kiitollisina tekivät työtään. 60-luvulla oli vieläpä hoitajan hilkat päässä. Hiljaisuus ja nöyryys kulkutautien aikana on enemmän kuin paikallaan.
No huhuh. Onko mummolla dementia vai miksi vielä elelee 1900 luvulla?
Tervetuloa mummo 70 v meidän työpaikalle kokeilemaan kuinka kauan hilkka kestää päässä.
Mummo70v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava asenne teillä monilla. ”Minä olen sitten kipeä jos soittavat” .”Minä tahdon kolminkertaisen palkan”. Kuinka usein korona tai sitä vastaava tilanne on elinaikananne tapahtunut? Ei vielä kertaakaan ja toivottavasti tilanne parantuu ilman poikkeuslakia vaikka siltä ei tällä hetkellä näytä. Mutta jos tämä vaatii poikkeuslakia niin tilanne on silloin poikkeus mistään aiemmasta ja meidän jokaisen on käyttäydyttävä poikkeavalla tavalla.
Nykynuoriso ei ymmärrä sitä miten suuri kunnia on tehdä hoidollista työtä. Suuria palkkasummia ollaan vailla ja halutaan tituleerata itseään asiantuntijoiksi ja experteiksi, vaikka kaiken lähtökohta on toisen auttaminen. Perushoito on kylvetystä, syöttämistä, juottamista, pukeutumisessa auttamista, keskustelua, siivoilua ja monia muita. Autetaan lääkäriä ja toteutetaan lääkärin määräyksiä. Lääkäri määrää hoidot, on niin pitkän koulutuksen käynyt.
Ennen vanhaan hoitajat olivat nöyriä ja nöyrinä mutta kiitollisina tekivät työtään. 60-luvulla oli vieläpä hoitajan hilkat päässä. Hiljaisuus ja nöyryys kulkutautien aikana on enemmän kuin paikallaan.
Tulispa jo korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan on nämäkin koulutukset ovat mahdollistaneet ja ihmiset nauttineet opintotuista sun muista. Tämähän ei ole mikään ainut ala jossa määräykset, esim. sähköntuontannonkin pitää pelata. Ilman sähköä ei sairaalatkaan toimi, niin pitääkö ajatella että sähkärit ovat korvaamattomampia kuin hoitajat.
Valmiuslaki
-Valtioneuvosto voi määrätä metsää hakattavaksi tai turvetta ja maa-aineksia nostettavaksi, jos se on energiahuollon tai talouselämän kannalta tarpeen. Viranomaisille voidaan määrätä luovutettavaksi rakennuksia ja huonetiloja sekä kuljetus-, pelastus-, sammutus-, raivaus-, ensiapu- ja viestikalustoa, atk-laitteistoja tai muita viranomaisten toiminnalle tai pelastustoimen hoitamiseksi välttämättömiä tavaroita.
- määrätä, että tavaroiden tuotannosta tai jakelusta taikka rakentamisesta huolehtivat ovat velvollisia suorittamaan määrättyjä tehtäviä sekä huolehtimaan määrätystä tuotannosta ja jakelusta tai rakentamisesta
- määrätä, että määrättyjä tavaroita ei saa pitää myytävänä, tarjota vastiketta vastaan, luovuttaa, hankkia, varastoida eikä vastaanottaa tai että niitä saa pitää myytävänä, tarjota vastiketta vastaan, luovuttaa, hankkia, varastoida, vastaanottaa, kuljettaa ja käyttää vain sillä tavoin ja sellaisin ehdoin kuin valtioneuvosto säätää
- säännöstellä palkkoja, työaikaa, työsuojelua ja työehtoja
- säännöstellä ja muuttaa sosiaalietuuksia ja -vakuutuksia
- säännöstellä hintoja, maksuja ja tavaroiden laatua
- säännöstellä liikennettä ja kuljetuksia
Mikä siinä on, että aina kun hoitajat puhuvat saamastaan kohtelusta ja pyytävät parempaa, tulee joku vähättelemään ja suuntaamaan keskustelua itseensä tai muihin. Että olkaa vaan hiljaa ja tyytykää.
Sähköasentajat ja sairaanhoitajat kaikki tärkeitä. Sähköasentajan koulutus kuitenkin lyhyempi ja siihen voidaan kouluttaa ihmisiä jo yläasteen jälkeen ja palkka on silti sama, jopa parempi. Sähköasentajia ei myöskään arvostella ja vähätellä jatkuvasti.
Tämähän ei pitäis olla palkka asia, mutta tässä firmassa ainakin alkoi heti YT:t ja lähdetään 90 päivän lomautuksista koko henkilöstöä kohtaan ja niitä on paljon. Eli ei tarpeelliset eivät tule palkkaa saamaan ollenkaan, jos rahasta puhutaan. Toisnkuin esimerkiksi töihin pakoitetut hoitajat jotka saavat siitä myös palkkaa.
Hoitotyö on kutsumustyötä ja sairaiden palvelemista. Osana palkkaa voi käsittää myös kutsumuksen täyttymyksen. On hienoa lähteä työstä kun tietää palvelleensa lähimmäisiään hyvin, näinä vaikeina aikoina. Mielestäni hoitajien tulee ymmärtää tämä, vaikeina aikoina ei tule rahastaa lähimmäisiä palkkavaatimuksilla. Jos ei ole valmis tekemään palvelusta, miksi sitten kouluttautuu palvelusalalle?
Tästä tulee vähän olo että ne joilla ei ole kutsumusta eivät myöskään ole velvollisia työhön tai ainakin heille pitäisi maksaa enemmän.
Näin huonolla palkalla ja vähällä arvostuksella (tunnen olevani hoitajana 2. luokan kansalainen) en sakon uhallakaan lähde töihin. Viekööt vaikka linnaan. Olen ollut kaksi vuotta toisen alan töissä ja tienaan tuplasti sen mitä kaikkine ylityökorvauksineen ja lisineen sain hoitoalalla.
Mummo70v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, boomer.
En vuosiin ole syöttänyt tai pukenut ketään vuosi on, vaikka hoitaja olenkin. Päivystysleikkurissa on vähän eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Mummo70v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, boomer.
En vuosiin ole syöttänyt tai pukenut ketään vuosi on, vaikka hoitaja olenkin. Päivystysleikkurissa on vähän eri meininki.
*vuosiin
Lääkäreita tuskin kukaan voi pakottaa mihinkään sairaalaan töihin, vaikka poikkeusolot olisivatkin. Hoitajat taas laitetaan vissiin väkisin päivärahalla hoitamaan kriittisesti sairaita. Eikujoo, tää olikin kutsumusta voi ***
Vierailija kirjoitti:
Mummo70v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ENNEN VANHAAN. Nyt ei hoitotyötä hilkat päässä ja mekot päällä pystyis edes toteuttamaan.
On meitä suht nuoriakin, jotka teemme työtä kutsumuksesta. Luulen vain ettei kutsumusta kukaan sellainen voi ymmärtää, joka sitä ei ole omakohtaisesti kokenut.
Oma kutsumukseni on pitää perheeni terveenä ja hengissä.
Joku puhui vastuun kantamisesta.. mikä vastuu juuri minulla on tästä viruksesta? En muistaakseni ole päästänyt sitä vapaaksi tähän maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt meidän hoitajien työtä yhtäkkiä arvostetaankin?
Missä vaiheessa ei ole arvostettu? Jos sä liksasta puhut, niin ei se nyt oikeasti niin huono ole. Joojoo työ on raskasta, mutta ei kaikille vaan voida maksaa 3,5K kuukausiliksaa.
Mee yksityiselle töihin, jos ei rahat riitä. Ai et pääse? Ei ole kenenkään muun kun sun ongelma.
Ensin kysyt että missä vaiheessa ei ole arvostettu, ja sitten jatkat sujuvasti kertomalla miten vähän itse meitä arvostat!? Etpä taida olla se ”penaalin terävin kynä”.
Nyt kun jotkut ovat sitä mieltä että "Mitäs vikisette hoitajat jos valmiuslaki otetaan käyttöön, kun kutsumustyötä teette". Niin kuinka monen muun alan edustajat joutuu vaarantamaan mahdollisesti oman tai läheisensä hengen ottaessaan riskin sairastumiseen? Kuinka moni olisi oman alansa valinnut jos uhkakuvana on että joskus voi joutua pakotettuna työhön, jossa altistaa itsensä päivittäin sairastumisen riskille? Tai kuinka moni tekisi sitä vaarallista työtään samalla palkalla mitä hoitajat nyt? Riskiryhmään kuuluvana itsellä ja monella muulla hoitoalan ihmisellä se kutsumustyö voi viedä hengen koronapotilaita hoitaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valmiuslaki astuu voimaan, silloin tietyille ammattiryhmille tulee työvelvoite. Niin lausutaan laissa. Käytännössä se koskee kaikkia terveydenhoito alan ammattilaisia. Sellaisiakin, jotka ovat vaihtaneet alaa. Työvelvoite astuu voimaan myös puolustusvoimissa, poliisissa, palo-ja pelastustoimessa, rajavalvonnassa, jossain määrin kuljetusalalla ja kaikissa niissä hommissa, jolla on välitöntä merkitystä infran kannalta.
Silloin ei ole väliä pelottaako mennä töihin, silloin on vain mentävä rangaistuksen uhalla.Edelleenkin, riippuu siitä paljolti milloin on ammattiin valmistunut ja mikä on työkokemus ko. alalta. Sairaanhoitajakoulutus on nykypäivänä täysin toinen kuin viime vuosituhannella ja vielä milleniuminakin. Sairaanhoitajaopiston tutkinnolla ei saa tehdä alan töitä nykyään, jollei osaamista ole päivittänyt. Kyseessä on kuitenkin täysin eri tutkinto.
Jos alalla ei siis ole ollut töissä ja näin ollen saanut nykystandardeja vastaavaa jatkokoulutusta, tulee kentällä olemaan enemmän vaaraksi kuin hyödyksi. Toki tällaisia voidaan ohjata muiden halukkaiden vapaaehtoisten kanssa mm. vanhustenhoidon pariin, jossa vaaditaan enemmän ns. maalaisjärkeä, jos niikseen tulee.
Mitä ihmettä höpiset??? Väitäkö, että opistotason hoitajien on pitänyt jotenkin jatkokouluttautua? On kuule täyttä potaskaa!! Kannattaa selvittää asioita eikä tulla tänne kertomaan mutu-fiiliksellä.
Vierailija kirjoitti:
Saatte tekin, hoitajat, tehdä nyt oikeita töitä ja kunnolla. Ette ehdi kahviossa istuskella. Saikuttaahan olettekin aina osanneet. Pitkiä ja pitkiä sairaslomia. Muka väsymyksen takia(!!) Kuukausia sairaslomilla täydellä palkalla. Ja lisää palkkaa pitäisi saada. Ette ole, mihinkään tyytyväiset, koskaan.
Hienoa että muistutit miten huonoja ja turhia me ollaan! En varmasti lähde tekemään yhtään mitään sinunlaistesi hyväksi! Voit mun puolesta sairastaa koronat ja muut ihan miten parhaaksi näet! Vaikka laki sanoisi mitä, en lähde. Pärjäilkää!
Ai että ihan ilman korvausta pitäis rientää korona rysään töihin? Eikun sehän olikin se kutsumus joka tässä nyt sitten niin kivasti täyttyy eli ei tarvii maksaa mitään..
Kaikki sairaanhoitajia haukkuvat ja kadehtivat av-mammat, nyt olis teidän tilaisuutenne lähteä auttamaan terveydenhuoltohenkilökuntaa koronapotilaiden hoidossa. Hoitajan töitähän voi kuka vaan tehdä ja toisaalta, eihän siellä mitään tarvitse tehdäkään, koska lääkärit ;-) Eikö olisi kivaa vaihtelua täällä av-palstalla roikkumikseen?!?
Tästä kutsumuksesta jaksetaan aina jauhaa. Myös lääkärin ammattia on pidetty kutsumustyönä. Mielestäni kansanedustajien hommaakin voisi pitää eräänlaisena kutsumuksena, ja aika mojovan korvauksen siitä kutsumuksen toteuttamisesta saa...
Minä voin lähteä tekemään lisäduunia rahaa vastaan. Ilmaseksi voin hoitaa kyllä lähipiirini tyypit.
Esim. sota-aikana oli sotilassairaaloissa hoitamassa vaikeastikin haavoittuneita sotilaita aivan täysin hoitoalalle kouluttamattomia henkilöitä; lottia. Jopa teini-ikäiset ns. pikku-lotat osallistuivat erilaisiin avustaviin hoitotoimiin. Siivosivat sairaaloita, pesivät ruumiita, valmistivat siteitä jne, jne.
Ihmisiä määrättiin siviilissä erilaisiin toimiin. Mm. naisia määrättiin maatiloille töihin, tehtaisiin jne. Mikäli nyt tulisi koronan myötä vastaavanlainen tilanne, myös KAIKILLE muille kuin hoitajille järjestyisi kyllä työtä myös sairaaloihin, puhumattakaan muista yhteiskunnan palveluista!
Erityisesti joutoväki, kykenevät eläkeläiset, työttömät jne. aivan varmasti hyödynnettäisiin. Eivät hoitajat pysty koko yhteiskunnan toiminnasta vastaamaan, he tekevät oman osuutensa, apuvoimat otetaan sitten muualta! Ja toki hoitajat sairatuva siinä missä muutkin. Että tervetuloa tuuraamaan , marisijat!
Nimenomaan ENNEN VANHAAN. Nyt ei hoitotyötä hilkat päässä ja mekot päällä pystyis edes toteuttamaan.