22 v vegaani ja kolestroliarvot koholla!?
No otsikko kertoo kaiken. Ihan sattumalta päädyin verikokeisiin ja niin ne näytti että kaikki rasva-arvot vähän reippaastikin yli viitteiden. HDL kolestroli oli ainut joka oli viitteissä. Mitä voin tehdä arvojen laskemiseksi? En syö paljoa kovaa rasvaa.
Kommentit (112)
Ei välttämättä johdu ruokavaliosta, mutta jos mahdollista niin voisi olla hyvä käydä ruokavaliota vähän läpi vaikka ravitsemusterapeutin kanssa. Kovia rasvoja on myös vegaanisissa tuotteissa.
Jos et harrasta liikuntaa niin se kannattaa aloittaa, voi näkyä myös arvoissa.
Jotkut lääkkeet voi nostaa myös arvoja.
Samoin jos käytät reilusti alkoholia, kuormittaa maksaa ja voi näkyä kolestroliarvojen nousuna.
Vegaanit syö tunnetusti sipsejä ja kaljaa. Vähennä rasvaisten perunalastujen rouskuttamista.
Kolesterolin viitearvojen tulkinnassa ei olla yksimielisiä tiedemaailmassa. Nyt ei Ap kannata mennä siihen yleiseen höplään, että korkeat arvot ovat aina pahasta. Jos korkea kolesteroli sukuominaisuutena olisi AINA kuolemaksi, eihän tällaisia sukuja olisi enää elossakaan - tai porukka kuolisi keski-iässä suurinpiirtein.
Mummollani kokonaiskolesteroli oli n. 10 ja hän eli 99-vuotiaaksi. Kaikki sen sukuhaaran naiset ovat olleet lähes satavuotiaita kuollessaan, eli todella pitkäikäisiä. Myös minulla on kolesteroli huidellut 8 tietämissä joskus 2-kymppisenä.
Useampi lääkäri on näistä arvoista ja yllämainitusta pitkäikäisyydestä todennut, että korkea kolesteroli korreloi pitkän iän kanssa, kun kyseessä on hoikka, tupakoimaton nainen. Kukaan ei ole ehdottanut lääkityksiä tai ruokailutapojen muuttamista.
Joskus ihan pirruuttani olen kokeillut erilaisia ruokavalioita, josko saisin kolesterolia alas. Ainoa, millä olen saanut lukemat alaspäin, on ollut täysin maidoton ja vähäviljainen ruokavalio. Mutta enpä ole viitsinyt tuotakaan ylläpitää, kun en kolesteroileita pelkää.
Kolesterolilla on kehossa tehtävä, sen keinotekoinen laskeminen ei ole hyväksi.
Etsi tulehduksen aiheuttaja jota vastaan LDL nousee. Aiheuttaja on luultavsti lisäaineet ja/tai viljat.
Molemmat pitävät matalaa tulehdustilaa kehossa.
"Tuhon siemenet" -kirja kertoo kaiken tarvittavan.
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolilla on kehossa tehtävä, sen keinotekoinen laskeminen ei ole hyväksi.
Etsi tulehduksen aiheuttaja jota vastaan LDL nousee. Aiheuttaja on luultavsti lisäaineet ja/tai viljat.
Molemmat pitävät matalaa tulehdustilaa kehossa.
"Tuhon siemenet" -kirja kertoo kaiken tarvittavan.
Kerro lisää, mielenkiintoista!
Lisää hyviä rasvoja ruokavalioon, heti. Itse otan päivittäin joko tyrniöljykapselin tai merileväkapselin mistä tulee omega3:set. Kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä salaatin päälle. Onko ruokavaliossasi leivonnaisia/valmisruokia tms missä voisi olla palmurasvaa tai kookosrasvaa?
Minulla myös oli kolesterolit koholla vaikka olen kasvissyöjä, en vegaani mutta vegaanipainotteinen. Toivottavasti nyt olisi arvot kohentuneet.
~400 grammaa nautaa päiväs plus makkarat leivällä.. juustoja maitoo piimää kimchii hapankaalia menee moottoriin joka päivä.. en syö juurikaan sokeria hedelmiä enkä viljatuotteita muuten kuin leipänä..
Lääkäri hämmästyi "täydellisiä" veriarvojani. Suolaakin käytän paljon, "himalajan suolaa" enkä mitää puhdistettua pan pask..
Hyvä kolesteroli oli hieman yli viite arvon ja paha kolesteroli ALLE viite arvon.. moniko kasvis syöjä on saanut samanlaiset tulokset? kaikki muut arvot oli kohdillaan. Ostan aina mahdollisimman rasvaista lihaa ja tykkään pekonista.. en syö perunaa ja välttelen muitakin hiilareita.. olen myös tupakoitsija mutta keuhkotkin on kunnossa eikä ole heti aamulla huutava nälkä kun proteiinit pitää pitkään kylläisenä toisin kuin hiilarit joista iskee kiukku päälle kun sokerit veressä romahtaa.
LIHANSYÖJÄ kirjoitti:
~400 grammaa nautaa päiväs plus makkarat leivällä.. juustoja maitoo piimää kimchii hapankaalia menee moottoriin joka päivä.. en syö juurikaan sokeria hedelmiä enkä viljatuotteita muuten kuin leipänä..
Lääkäri hämmästyi "täydellisiä" veriarvojani. Suolaakin käytän paljon, "himalajan suolaa" enkä mitää puhdistettua pan pask..
Hyvä kolesteroli oli hieman yli viite arvon ja paha kolesteroli ALLE viite arvon.. moniko kasvis syöjä on saanut samanlaiset tulokset? kaikki muut arvot oli kohdillaan. Ostan aina mahdollisimman rasvaista lihaa ja tykkään pekonista.. en syö perunaa ja välttelen muitakin hiilareita.. olen myös tupakoitsija mutta keuhkotkin on kunnossa eikä ole heti aamulla huutava nälkä kun proteiinit pitää pitkään kylläisenä toisin kuin hiilarit joista iskee kiukku päälle kun sokerit veressä romahtaa.
Ei mee noi sun juttus läpi täällä eikä muuallakaan. Saa nähdä kuinka kauan kestää, että suomalaiset prohvessorit ja ravitsemustieteilijät myöntävät virheensä suosituksissa.
Sokeri nostaa kolesteroliarvoja. Vähennä hiilareita ja jätä lisätty valkoinen sokeri kokonaan pois.
Kolesterolit ja sokerit nousee huonoista elintavoista, te pullukat vaan keksitte tekosyitä että vika on geeneissä vaikka se vika on ruuassa. Vaikka olet vegaani niin esimerkiksi liika suklaa,sipsit yms nostaa kolesterolia.
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolit ja sokerit nousee huonoista elintavoista, te pullukat vaan keksitte tekosyitä että vika on geeneissä vaikka se vika on ruuassa. Vaikka olet vegaani niin esimerkiksi liika suklaa,sipsit yms nostaa kolesterolia.
Siis vegaanin ruokavalio on ihmiselle sopimaton, joten se aiheuttaa kaikkia sairauksia.
Mulla oli kolesteroliarvot korkeimmillaan yhdeksän vuoden lihattomuuden jälkeen. Söin kasviksia, kananmunia, maitotuotteita ja joskus kalaa. Palasin sekaruokavalioon ja kolesteroli oli normaali seuraavassa mittauksessa vuoden päästä. Ainakin kananmunissa ja juustossa on paljon kovaa rasvaa ja näitähän kului. Lihaa menee vähemmän ja se on vähärasvaisempaa. Pelkässä kasvisruokavaliossa voi olla liikaa vaikka palmuöljyä, kookosmaitoa ym., jotka on käytännössä kovaa rasvaa. Oma lihattomuus oli huonosti suunniteltua ja sipsi-kalja-vegaani-tyyppistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kolesteroliarvot korkeimmillaan yhdeksän vuoden lihattomuuden jälkeen. Söin kasviksia, kananmunia, maitotuotteita ja joskus kalaa. Palasin sekaruokavalioon ja kolesteroli oli normaali seuraavassa mittauksessa vuoden päästä. Ainakin kananmunissa ja juustossa on paljon kovaa rasvaa ja näitähän kului. Lihaa menee vähemmän ja se on vähärasvaisempaa. Pelkässä kasvisruokavaliossa voi olla liikaa vaikka palmuöljyä, kookosmaitoa ym., jotka on käytännössä kovaa rasvaa. Oma lihattomuus oli huonosti suunniteltua ja sipsi-kalja-vegaani-tyyppistä.
Olet siis palannut parempaan syömiseen, mutta vielä sulla paistaa tuo pelko eläinrasvan haitallisuudesta.
Ehkä joku on tän sanonutkin jo mutta melko varmasti familiaalinen hyperkolesterolemia eli perintötekijöistä kiinni, ei korjaudu ruokavaliolla. Valitettavasti edes kaikki lääkärit ei tätä tunnu tajuavan. Itsellä sama homma, vegaani teinistä asti ja arvot huonot koko aikuisiän.
Kuuluuko ap:n ruokavalioon kookosmaitoa ja muita kookostuotteita? Niissä on paljon kovaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku on tän sanonutkin jo mutta melko varmasti familiaalinen hyperkolesterolemia eli perintötekijöistä kiinni, ei korjaudu ruokavaliolla. Valitettavasti edes kaikki lääkärit ei tätä tunnu tajuavan. Itsellä sama homma, vegaani teinistä asti ja arvot huonot koko aikuisiän.
Ei veganismi tarkoita, että ruokavalio olisi kunnossa. Oletko käynyt ravitsemusterapeutilla?
Alat syömään terveellisesti ja monipuolisesti niin kyllä ne veriarvotkin normalisoituvat.
Ravitsemusterapeutti tuli itselläkin ensimmäisenä mieleen.
Itselläni kolesteroliarvoja nosti ehkäisypillerit. Onneksi lääkäri tajusi epäillä niitä, arvot laskivat heti normaalille tasolle, kun otettiin käyttöön minipillerit.