Yritän pudottaa painoa, onko tässä liikaa ruokaa?
Taustana sen verran, että olen 25 vuotias, normaalipainon ylärajoilla oleva nainen. Teen fyysistä työtä. Tänään kävelin, seisoin, kyykistelin ja nostelin tavaroita noin 6 h. Lisäksi normaalit kävelyt paikasta toiseen, muuten en ole tänään liikkunut.
Haluaisin laihtua ja mietin onko tässä ihan liikaa ruokaa?
Aamu: skyr ja kauraleivän puolikas juustolla
Välipala: banaani
Lounas: kanapastaa (sisälsi ruokakermaa) reilu annos ja pensasmustikoita
Päivällinen: Salaattibaarin salaatti, jossa kasvisten lisäksi lohta ja fetaa. Lisäksi ruisleivän puolikas tuorejuustolla.
Ruokamäärä tuntuu tosi isolta kun ottaa huomioon, että koitan pudottaa painoa. Silti taas on vähän nälkä. Mietin, että pitäisikö vielä käydä lenkillä jos sitten voisi vielä syödä jotain.
Kommentit (43)
Unohdin kahvimaidot listalta. Mutta olen siis juonut kolme mukia kahvia rasvattomalla maidolla.
Vierailija kirjoitti:
Et sä niin paljon jaksa lenkkeillä että saisit sillä ansaittua mitään ylimääräisiä välipaloja. Ja mitä se edes hyödyttää lenkkeillä, jos syöt kaiken takaisin?
Miksei hyödytä? Esim. tunnin reipas kävely kuluttaa yli 200 kaloria. Kyllä sillä "ansaitsee" vaikka kaksi leipäpalaa.
Täysin mahdotonta sanoa ilman tarkempia tietoja. Selvitä ensin kaloritarpeesi, netistä löytyy laskureita, ja muista että tulos on vain suuntaa antava. Kirjaa sitten syömisesi ylös, esim. kilokalori.net kalorilaskuri on hyvä, näet samalla ruuan ravintosisällön. Puhelimeenkin löytyy ilmaisia sovelluksia ruokien kirjaamiseen.
Vähänlaisesti tuossa on ruokaa fyysisen työn tekijälle. Syö nyt vähintään yksi Skyr vielä ja lorauta siihen oliiviöljyä, saat liian vähän erilaisia rasvahappoja.
Mä tekisin näin: syö normaalisti, mutta kirjaa kaiku ylös esim. viikon ajan. Siten saat kuvan, miten paljon tavallisesti syöt. Sitten vähennä ruokamäärää 200 kcal tasaisesti pitkin päivää. Esim otat yhden perunan vähemmän lounaalla jne. Näin kun laihdutat, paino tippuu hitaasti, elintapa on kestävä ja tulos siksi pysyvä.
Pikakuureilla saat aikaan lähinnä jojon ja syömishäiriön ja lopputuloksena lihot entisestään. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdotonta sanoa ilman tarkempia tietoja. Selvitä ensin kaloritarpeesi, netistä löytyy laskureita, ja muista että tulos on vain suuntaa antava. Kirjaa sitten syömisesi ylös, esim. kilokalori.net kalorilaskuri on hyvä, näet samalla ruuan ravintosisällön. Puhelimeenkin löytyy ilmaisia sovelluksia ruokien kirjaamiseen.
Joskus olen tuota kirjaamista harrastanut. Lopetin sen kuitenkin kun siitä tuli pieni pakkomielle. Yritän laihduttaa nyt "lempeämmin", mutta mietin, että voiko tälläisella ei niin tiukalla ruokavaliolla laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen tuota kirjaamista harrastanut. Lopetin sen kuitenkin kun siitä tuli pieni pakkomielle. Yritän laihduttaa nyt "lempeämmin", mutta mietin, että voiko tälläisella ei niin tiukalla ruokavaliolla laihtua.
Ei sitä kirjaamista tarvitse jatkuvasti harrastaa, mutta silloin tällöin on ihan hyvä tehdä pistokokeita. Kertomasi perusteella ei voi tietää, oletko syönyt liikaa, sopivasti vai liian vähän.
Ei tarvii laskeskella, kun otat kasviksia mukaan joka aterialle. Pelkkä kanapasta kuulostaa aika tuhdilta, vähentäisin pastan määrää ja lisäisin kanan ja kasvisten määrää lautasella. Samaten aamupalalle rehuja mukaan. Salaatit on on mulle ihan liian kevyttä ruokaa, ellei siinä ole hyvin mukana vaikka pähkinöitä tai jotain.
Skyrit ja muut makeutusaine/sokerimoskat vaihtaisin makeuttamattomaan täysjugurttiin, johon laittaisin marjoja tai hedelmiä.
En oikein ymmärrä tuota ettei liikunnalla voi mitään ylimääräisiä välipaloja. Olen itse 85 kiloinen mies. Olen tarkkaillut kulutustani liikuntasyoritusten aikana sykemittarin avulla. Jos käyn tunnin hölkkälenkillä, kulutan noin 700 kcal tai 1,5 tuntia kuntosalilla n. 1000 kcal. Millä logiikalla en voisi sitten syödä tuota vastaavaa määrää enemmän? Jos laihtua haluan, niin tietenkin kokonaiskulutus pitää olla suurempi kuin saanti.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tuota ettei liikunnalla voi mitään ylimääräisiä välipaloja. Olen itse 85 kiloinen mies. Olen tarkkaillut kulutustani liikuntasyoritusten aikana sykemittarin avulla. Jos käyn tunnin hölkkälenkillä, kulutan noin 700 kcal tai 1,5 tuntia kuntosalilla n. 1000 kcal. Millä logiikalla en voisi sitten syödä tuota vastaavaa määrää enemmän? Jos laihtua haluan, niin tietenkin kokonaiskulutus pitää olla suurempi kuin saanti.
Se on pelkkä tekosyy jäädä makaamaan sohvalle.
Välipalat pois. Vaihda juusto ja kerma rasvaisempiin. Korvaa leipä vaikka kananmunalla.
No ei sitä kukaan voi sanoa onko tuo liikaa vai ei, kun ei ole mitään absoluuttista 'liikaa', vaan oleellista on energiatase, eli energiansaanti suhteessa kulutukseen. Michael Phelps veteli parhaimmillaan yli 12 000 kcal/vrk, mutta kulutti ainakin saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Välipalat pois. Vaihda juusto ja kerma rasvaisempiin. Korvaa leipä vaikka kananmunalla.
Miksi? En usko tuohon, että kova rasva olisi terveellistä. Tulee sitä syötyä, mutten ehdoin tahdoin sen määrää halua lisätä. Mieluummin lisäisin oliiviöljyä, pähkinöitä ja vaikka avokadoa ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä kukaan voi sanoa onko tuo liikaa vai ei, kun ei ole mitään absoluuttista 'liikaa', vaan oleellista on energiatase, eli energiansaanti suhteessa kulutukseen. Michael Phelps veteli parhaimmillaan yli 12 000 kcal/vrk, mutta kulutti ainakin saman verran.
Niin, sen takia annoin alussa tietoja, että pystyisi vähän edes arvioimaan. Ja niistä kyllä selviää, että mun kulutus ei ole 12 000 kcal
Minusta tuossa on selkeästi liian vähän. Oma laihtumiseni alkoi kun aloin syödä enemmän mutta tietty terveellisesti. Aamulla varsinkin enemmän että aineenvaihdunta starttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sen takia annoin alussa tietoja, että pystyisi vähän edes arvioimaan. Ja niistä kyllä selviää, että mun kulutus ei ole 12 000 kcal
kanapastaa (sisälsi ruokakermaa) reilu annos
kuinka suuri annos, paljonko kanaa, mitä pastaa ja kuinka paljon, minkä verran ruokakermaa, sisälsikö kasviksia ja jos niin mitä? jne
Salaattibaarin salaatti, jossa kasvisten lisäksi lohta ja fetaa
kuinka suuri annos, mitä kaikkea sisälsi, minkä verran lohta, minkä verran ja kuinka rasvaista fetaa? jne
Kalorit saattaa olla ihan mitä tahansa sanotaan nyt vaikka 1200 ja 3000 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? En usko tuohon, että kova rasva olisi terveellistä. Tulee sitä syötyä, mutten ehdoin tahdoin sen määrää halua lisätä. Mieluummin lisäisin oliiviöljyä, pähkinöitä ja vaikka avokadoa ruokavalioon.
Rasva tuo kylläisyyden, hiilarit nälän. Kaikessa rasvassa on mukana myös tyydyttynyttä rasvaa. Tutkimustieto ei ole osoittanut sen olevan haitallista, tosin ei se myöskään ole mitään superruokaa. On maidon rasva ainakin parempaa kuin halpoihin pähkinöihin lisätty auringonkukka- tai rapsiöljy. Ne vielä paahdetaan, jolloin epävakaasta rasvasta irtoaa karsinogeeneja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa on selkeästi liian vähän. Oma laihtumiseni alkoi kun aloin syödä enemmän mutta tietty terveellisesti. Aamulla varsinkin enemmän että aineenvaihdunta starttaa.
Ei se aineenvaihdunta ikinä pysähdykään ennen kuin ihminen kuolee. Eli täyttä lööperiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että mielestäsi aito ravinto ei olisi terveellistä?? Yritä sitten hallita painoa keinotekoisella ravinnolla.
Et sä niin paljon jaksa lenkkeillä että saisit sillä ansaittua mitään ylimääräisiä välipaloja. Ja mitä se edes hyödyttää lenkkeillä, jos syöt kaiken takaisin?