Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyden vuoksi sosiaalityöntekijän puheille?

Aapeli
11.03.2020 |

Minulla on hyvä koulutus ja pitkä ura, mutta ikäni (50+) vuoksi en pääse töihin. Olen siis tuonne ylikoulutettu ja tänne liian kallis palkattavaksi. Päihdeongelmia minulla ei ole, olen työkykyinen ja olen hakenut työtä ahkerasti. Fyysisesti rasittavaan työhön en pysty, eikä kukaan minua sellaiseen palkkaisikaan.

Nyt minulle on vasten tahtoani varattu aika kaupungin sosiaalityöntekijän ja jonkin TE-virkailijan palaveriin. Mitä on odotettavissa? Onko jollakulla tästä kokemusta?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse lienee TYP:stä.

Vierailija
2/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse lienee TYP:stä.

Kyllä on. Onko kokemuksia?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaikki palaveriin joutuneet tulleet työllistetyiksi niin, ettei yhtään löydy edes kommentoimaan?

Ap

4/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu stadi ainakin ottaneen hallituksen linjaamana tyylin kutsua juurikin sinun tilanteessa, iässä olevia tuonne TYP toiminnan  haastatteluihin, terveystarkastuksiin, psykologille ja tuloksena mahdollisesti kuntouttava työtoiminta (tempputyöllistäminen) tai siitä kieltäytymisenä työmarkkinatuen lakkautus ja näin saatiin taas yksi työtön vähemmän, tilastot kaunistuu ja siirrettyä toimeentulotuki luukulle tai sairauspäivärahalle. Kunta säästää myös sakkorahan kun saa työttömän siirrettyä pois.

Itse myös samaan rumbaan jouduin.

Vierailija
5/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Viitisen vuotta sitten ensimmäinen typ-palaveri. Parin viikon päästä taas.

Vierailija
6/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien kadehtijan satualoituksia taas.

Vierailija
7/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ollaan hyvällä asialla liikenteessä, varmistetaan, että sinulla ei ole elämänhallinnan ongelmia.

Käytännössä niitä luodaan tuolla sinulle.

Vierailija
8/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä33248 kirjoitti:

Tuntuu stadi ainakin ottaneen hallituksen linjaamana tyylin kutsua juurikin sinun tilanteessa, iässä olevia tuonne TYP toiminnan  haastatteluihin, terveystarkastuksiin, psykologille ja tuloksena mahdollisesti kuntouttava työtoiminta (tempputyöllistäminen) tai siitä kieltäytymisenä työmarkkinatuen lakkautus ja näin saatiin taas yksi työtön vähemmän, tilastot kaunistuu ja siirrettyä toimeentulotuki luukulle tai sairauspäivärahalle. Kunta säästää myös sakkorahan kun saa työttömän siirrettyä pois.

En oikein ymmärrä sitä, miksi minua pitäisi ohjata terveystarkastuksiin yms. toimenpiteisiin, kun ainoa ongelmani on se, ettei kukaan palkkaa minua. En ole oikeastaan koskaan edes sairaana, kun flunssat yms. taudit eivät minuun tartu. Minun on vaikea hahmottaa sitä, mitä minusta oikein halutaan.

Muistatko noista palavereista mitään konkreettisia kysymyksiä, asenteita tai muuta, mistä minä ehkä haluaisin tietää?

Ap

Vierailija
9/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä niin päättelet? Minä haluaisin tosissani töihin, koska talouteni sakkaa jo pahasti. Siihen taas eivät palaverit auta, vaan työn löytyminen.

Ap

Vierailija
10/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa ollaan hyvällä asialla liikenteessä, varmistetaan, että sinulla ei ole elämänhallinnan ongelmia.

Käytännössä niitä luodaan tuolla sinulle.

Olen lukenut tuon mielipiteen aika monesta paikasta, mutta koska en ole ollut järjestelmän sisällä koskaan, en yhtään tiedä, mistä on kyse.

Mitä ongelmien luominen tarkoittaa ihan käytännössä? Mitä minun pitäisi erityisesti tietää ja etenkin varoa?

Ap

Vierailija
11/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niin päättelet? Minä haluaisin tosissani töihin, koska talouteni sakkaa jo pahasti. Siihen taas eivät palaverit auta, vaan työn löytyminen.

Ap

Ei siitä palaverista mitään haittaa ole. Miksi niitä kammoksutaan, tai pelätään.

Sinne vaan juttelemaan!

Vierailija
12/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on TYP

Vierailija
13/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33248 kirjoitti:

En oikein ymmärrä sitä, miksi minua pitäisi ohjata terveystarkastuksiin yms. toimenpiteisiin, kun ainoa ongelmani on se, ettei kukaan palkkaa minua. En ole oikeastaan koskaan edes sairaana, kun flunssat yms. taudit eivät minuun tartu. Minun on vaikea hahmottaa sitä, mitä minusta oikein halutaan.

Muistatko noista palavereista mitään konkreettisia kysymyksiä, asenteita tai muuta, mistä minä ehkä haluaisin tietää?

Ap

koska sanoit että et pysty fyysisesti raskaaseen työhön

Vierailija
14/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole ylikoulutettu vaan sinulla ei ole oikealaista koulutusta joissa on työvoimapula

Vierailija
15/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33248 kirjoitti:

Ap

koska sanoit että et pysty fyysisesti raskaaseen työhön

Palkkaisitko sinä kolmekymmentä vuotta aivotyötä tehneen maisteritädin lapiohommiin?

Ap

Vierailija
16/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvää tarkoittavat, haluavat selvittää tilannettasi vähän huolellisemmin. Todennäköinen lopputulema on, että sinulle tullaan tarjoamaan kuntouttavaa työtoimintaa. Se on sinänsä hullua jos ei ole tarvetta kuntoutukselle, mutta niin se vain menee. 

Vierailija
17/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aapeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei siitä palaverista mitään haittaa ole. Miksi niitä kammoksutaan, tai pelätään.

Sinne vaan juttelemaan!

Sitähän minä täällä juuri kyselen: miksi niitä niin kammoksutaan?

Mistä siellä käytännössä puhutaan? Mitä tarkoittaa se, että siellä luodaan ongelmia? Miksei kukaan sano mitään konkreettista?

Ap

Vierailija
18/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaisin jos vaan pystyisit siihen

Vierailija
19/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos maisteritäti osaisi kaivaa kuoppaan niin miksei, sama vaikka olisi lukenut 50-vuotta

Vierailija
20/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvää tarkoittavat, haluavat selvittää tilannettasi vähän huolellisemmin. Todennäköinen lopputulema on, että sinulle tullaan tarjoamaan kuntouttavaa työtoimintaa. Se on sinänsä hullua jos ei ole tarvetta kuntoutukselle, mutta niin se vain menee. 

Vilkaisin Wikipediasta ytimekkään kuvauksen:

"Kuntouttava työtoiminta ei ole kuitenkaan tarkoitettu niille työttömille, jotka kykenevät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai palkkatuettuun työhön. Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on parantaa henkilön elämänhallintaa ja toimintakykyä sekä työ- ja toimintakykyä."

En ihan tiedä, mitä "kykeneminen osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin" tarkoittaa. Toistaiseksi minulle on osoitettu vasta yksi palkkatuettu työpaikka, mutta en päässyt edes haastatteluun, vaikka olen koko työurani tehnyt juuri sitä työtä, mitä oli "tarjolla".

Olen valmis ja kykenevä lähtemään töihin vaikka heti huomisaamuna. En oikein ymmärrä, miten tempputyöllä nöyryyttämällä minusta saataisiin esille vieläkin toimintakykyisempi yksilö. Ymmärtäisin palaveeraamisen tarkoituksen, jos olisin täysin holtiton narkomaani tai selvästi työtä välttelevä tapaus, mutta en ole kumpaakaan.

Ap :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi