Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läski ei pala vaikka käyn kuntosalilla.

Vierailija
11.03.2020 |

Olen käynyt nyt kohta neljä kuukautta 3-4 krt viikossa kuntosalilla (50-60 min/kerta), mutta yläkropassani oleva läski ei vaan häviä mihinkään. Teen mielestäni hyviä liikkeitä, mm. maastavetoa, penkkiä, jalkakyykkyä, käsipainoilla rintaa ja hauista, sekä erilaisia laitteita käytän myös, mm. ylä- ja alataljaa.
Sarjat 4-5 krt/10-15 toistoa ja sellaisilla painoilla että ainakin tuo 15-sarja alkaa viimeisillä kerroilla olla jo tuskaa. Vietän salilla .
Lisäksi syön mielestäni ihan oikein, eli proteiinipainoitteisesti (kanaa, kalaa...) mutta myös hiilihydraatteja (riisiä, makaronia...) mielestäni sopivasti. En herkuttele juuri laisinkaan, enkä käytä alkoholia oikeastaan ollenkaan. Ikää hieman yli 50 ja mieshenkilö.
Onko se vaan niin ettei tässä iässä enää ole paljoakaan toivoa saada kroppaa kiinteämmäksi?
Vai mitä teen väärin?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa polttaakseen tarvitsee myös syödä rasvaa, muistakaa tämä. Eli ei täysin rasvatonta ruokavaliota.

Pidä sykkeet noin 60-70% maksimisykkeestä aerobisen aikana.

Kalorivaje eli -500kcal per päivä kulutukseen nähden.

Juo paljon vettä.

Rasvanpoltto koostuu monesta asiasta, tsemppiä.

Vierailija
22/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen keho on kokonaisuus. Eli myös stressi, riittänätön uni ja sairaudet vaikuttavat. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Sitä ei välttämättä edes tiedä omaavansa.

Jos olet perusterve niin tottakai myös ikä on yksi selittäjä. Vaikea arvioida kuinka paljon sitä ”läskiä” sinulla on ja myöskin toisilla kroppa kerää rasvaa enemmän. Proteiini varastoituu liika-annoksina kehoon rasvana.

Eli liikaakaan sitä ei pidä syödä.

Tuolla treenimäärällä 1g per painokilo päivässä.

Esim itse painan 63kg ja syön noin 60-70 g päivässä proteiinia.

Sitten tietysti se uni ja lepo. Jos teet raskasta työtä ja päälle treenaat etkä saa tarpeeksi lepoa, kroppaan kertyy helposti pöhöä.

Monia eri asioita jotka vaikuttavat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta piristeitä

Vierailija
24/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liika proteiinikin rasvaksi muuttuu, joten syö vaan ihan normaalisti ja normaalia ruokaa. Toisin kuin monet muut kommentoijat, itse kehotan jatkamaan saliharjoittelua. Tuossa iässä siitä varsinkin on erittäin paljon hyötyä, kun moni menettää lihasmassaa mitä enemmän ikää karttuu. 

Vierailija
25/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voimaharjoittelulla juurikaan 'läski pala', siihen tarvitaan pidempikestoista ja matalarasitteista aerobista liikuntaa, kuten kevyttä hölkkää, uintia, jne. Tietysti voimaharjoittelu kasvattaa lihaksia, ja lihasten ylläpito vaatii energiaa, joten sitä kautta rasvakudos saattaa alkaa pikku hiljaa vähentyä, mutta siihen menee kyllä paljon enemmän aikaan kuin vain muutama kuukausi.

Sitä paitsi nyrkkisääntö on, että paino putoaa helpommin vähentämällä energiansaantia kuin lisäämällä energiankulutusta. Toki liikunnastakin on apua, ja onhan siitä paljon muutakin hyötyä kuin vain painonhallinta, mutta melko paljon saa liikkua jos haluaa oleellisesti painoa pudottaa vain sitä kautta.

Energian saantiin tosiaan kannattaa kiinnittää huomiota, jos haluaa rasvasta eroon. Itse luulin syöneeni kevyesti jo jonkun aikaa mutta paino laski hyvin hitaasti. Nyt kun aloin paastoamaan, niin paino on tippunut sen kilon viikossa. Ja tuossa syömisen määrässä on melko radikaali ero, vaikken kaloreita kovin tarkasti laskekaan. Olo on muutenkin hyvä ja energinen niin jatkankin näillä linjoilla ja syön kohtuudella vain kunnon nälkään.

Tuo sinun kertomasi kuulosti muutenkin siltä, että vaikket juuri ollenkaan herkuttele tai juo, niin taidat kuitenkik sen verran ettei painokaan oikein tipu. Lisäksi aineenvauhdunta on tuossa iässä jo hidasta kuin kansakuntamme kuolema.

Vierailija
26/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko senttejä lähtenyt yhtään? 

No onhan niitä jonkin verran, mutta ei niin paljoa kuin olettaisin tuolla määrällä. Ehkä syön sitten väärin.

Aamiainen: 2-3:n munan munakas, marjoja maustamattomalla jogurtilla, maitokahvia, kurkkua, tomaattia, pala juustoa (juusto on mun heikkous).

Lounas: pari kanafilettä, riisiä kurkkua ym. vihannesta, juustoa

Päivällinen: Kalaa tai jotain lihaa, (tai joskus spagettia jauhelihakastikkeella), juustoa

Lisäksi välipaloina avokado tai banaani tai appelsiini, eli 1-2 hedelmää päivässä tai marjoja ja vielä sitä maitokahvia.

Vierailija
27/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei salitreenillä laihdu, suurin osa noista salilla kävijöistä omaa pömpöttävän vatsan (useimmin vielä just miehet) ja vaikka on paksut kädet/jalat niin aika taikinaisia.

Rupea juoksemaan tai mene ryhmäliikuntoihin joissa oikeasti pidetään korkeaa sykettä yllä.

Hirveen hikisiä ei nuo salilla kävijät ole treenin lopussakaan kertoo lienee siitä treenin kovuudesta.

Vierailija
28/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitat olisi hyvä tietää. Mä vähän epäilen, että teetkö oikeasti 5*15 maastavetoa/kyykyssä, tai sitten painot on liian pienet. Meidän salilla kukaan et tee 8 toistoa pitempia sarjoja mavessa/kyykyssä.

Mutta onko siis tavoite laihtua, lisätä liahsmassaa vai epämääräinen "kiinteytyä"

Jos olet aloittelija sarjapainot ovat varmaan kuintenkin nousseet?

Mavessa ja erityisesti kyykyssä voi hyvin ja kannattaakin tehdä yli 8 toiston sarjoja. Maven voi silloin tällöin esimerkiksi päättää vähentämällä painot pieniksi ja tekemällä niin monta toistoa kuin pystyy viimeisessä sarjassa. Kyykkyjä kannattaa ehdottomasti tehdä myös pitkiä sarjoja. Lihas tottuu ja saa uutta ärsykettä, kun välillä antaa sille pidempiä sarjoja. Ylipäätään kaikissä lihasryhmissä toistojen määrää kannattaa vaihdella välillä (1-4)5-20(25) välillä, eikä aina pidättäytyä siinä samassa. Myös lepoaikaa ja toistonopeutta kannattaa vaihdella sekä käyttää pysäytyksiä sekä 1,5 toistoja, jos on yhtään käynyt enemmän salilla.   

Vierailija
29/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä liika proteiinikin rasvaksi muuttuu, joten syö vaan ihan normaalisti ja normaalia ruokaa. Toisin kuin monet muut kommentoijat, itse kehotan jatkamaan saliharjoittelua. Tuossa iässä siitä varsinkin on erittäin paljon hyötyä, kun moni menettää lihasmassaa mitä enemmän ikää karttuu. 

Aionkin tosiaan jatkaa sitä vaikken sitten tuloksia niin saisikaan, mutta kun katselee tuolla vanhempia ihmisiä miten vaikeaa liikkuminen joillain on (osalla tietty sairauksia), niin arvatenkin jalkojen lihasvoima on silloin heikko.

Vierailija
30/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aionkin tosiaan jatkaa sitä vaikken sitten tuloksia niin saisikaan, mutta kun katselee tuolla vanhempia ihmisiä miten vaikeaa liikkuminen joillain on (osalla tietty sairauksia), niin arvatenkin jalkojen lihasvoima on silloin heikko.

Jep, juuri näin. Ja toisaalta lihaskunto kasvaa vielä yli 80-vuotiaillakin tutkimusten mukaan. Riittävä lihaskunto auttaa noustemaan sängystä ja tuolilta, ja toisaalta myös tasapaino toimii paremmin. Esim liukkaalla se riittävä lihaskunto voi ratkaista saako vielä jalat alle vai lentääkö nurin. 

Vierailija
31/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko lihas painaa tai väärät kalorit.

Vierailija
32/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä salilla palaa ainakin itselläni energiaa n. 500 cal tunnissa. Minulla laihtuminen vaatii myös aineenvaihdunnan pitämisen vilkkaana ja hiilihydraatteja myös siihen tarvitsen. Jos kovin paljon treenaat ap, niin syöthän riittävästi myös hiilareita?

Vierailija
33/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uni kunnossa? Minulla oli aikoinaan sama vika. 3kk salilla 3xviikko ilman tuloksia. Lopetin.

Tästä unijutusta puhutaan nykyään paljon, mutta oma kokemus on ettei vaikuta mitään. Mulla on iso 40 kg laihdutusurakka ja viimeiset 3 kk olen nukkunut noin 3 tuntia yössä, ja paino putoaa ihan niini kuin ennenkin, kun syön lääkärin suosittelemat 1200 kcal / päivä ja käyn salilla kahdesti viikossa ja teen tunnin kävelyn kolmesti viikossa.

Mutta löytyykö tehoja?

Itellä univaje näkyy palautumisen hidastumisena, tehojen puutteena ja kykenemättömyytenä keskittymään. Lisäksi tulee syömishimoja yms. kivaa painonpudotusta vaikeuttamaan.

Vierailija
34/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uni kunnossa? Minulla oli aikoinaan sama vika. 3kk salilla 3xviikko ilman tuloksia. Lopetin.

Tästä unijutusta puhutaan nykyään paljon, mutta oma kokemus on ettei vaikuta mitään. Mulla on iso 40 kg laihdutusurakka ja viimeiset 3 kk olen nukkunut noin 3 tuntia yössä, ja paino putoaa ihan niini kuin ennenkin, kun syön lääkärin suosittelemat 1200 kcal / päivä ja käyn salilla kahdesti viikossa ja teen tunnin kävelyn kolmesti viikossa.

Voi olla että olet poikkeustapaus, johon univaje ei vaikuta. Tai sitten edistymisesi olisi vieläkin nopeampaa mikäli nukkuisit riittävästi. 3h yössä kuulostaa kyllä kohtuuttoman vähältä, ellet nuku päiväunia. Useimpiin ihmisiin stressi ja vähäinen uni vaikuttavat selkeästi (jotkut lihovat kohtuuttomasti ja toisilta katoaa ruokahalu).

Vierailija
35/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja  sitten ne testot, onko mitattu? Kortisoli? Oletko liian stressaantunut laihtuaksesi? Miehet ei tarvitse proteiinia lihasten kehitykseen niin paljon kuin naiset vaan käyvät enemmänkin hiilihydraattimoottorilla, joten ihan tavallinen kotiruoka riittää. Jos on kovin matalat kreatiiniarvot niin niitä voi korjata ottamalla kreatiinia. Kreatiini ehkä itselläni on ollut se merkittävin lihaskasvua nopeuttava tekijä. Ihan naillä urheiluliikkeiden valmisteilla sain nostettua 40% nopeasti kreatiiniarvojani jotka alkujaan oli onnettoman matalat. Kävely on parasta rasvanpolttoliikuntaa ja se kannattaa ottaa päivittäiseksi tavaksi kävellä 5-10km. Kävely ei haittaa lihaskasvua kuten juoksu.

Vierailija
36/36 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennä sarjoja ja lisää vastusta. 3x10-12 toistoa per liike. Voit myös jakaa treenin niin, että teet ylä- ja alakropan eri päivinä. Muista leopopäivät, niihin vaikka pitkää lenkkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi