Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju

Vierailija
10.03.2020 |

Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.

Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.

Ap

Kommentit (587)

Vierailija
281/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin pysyvään, vaikeaan sairauteen. Olin ensimmäistä kertaa ko. alan asiantuntijalääkärillä. Lääkäri "lohdutti" kahdesti vastaanoton aikana toteamalla, että onneksi et sentään sairastunut sairauteen x. Eipä se paljon lohduta, kun oma sairauteni on vaikeaa sorttia. Ihan turha ryhtyä vertailemaan, kun ei sitä omaa sairautta saa valita (sairauteni on siis sellainen, joka puhkeaa elintavoista riippumatta).

Joo mulla vähän vastaava kokemus. Olin tyrmistynyt. Vaihdoin lääkäriä samantien.

Vierailija
282/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin pysyvään, vaikeaan sairauteen. Olin ensimmäistä kertaa ko. alan asiantuntijalääkärillä. Lääkäri "lohdutti" kahdesti vastaanoton aikana toteamalla, että onneksi et sentään sairastunut sairauteen x. Eipä se paljon lohduta, kun oma sairauteni on vaikeaa sorttia. Ihan turha ryhtyä vertailemaan, kun ei sitä omaa sairautta saa valita (sairauteni on siis sellainen, joka puhkeaa elintavoista riippumatta).

mä sairastuin ms-taudin kaltaiseen tautiin. osa yritti lohduttaa, että sehän voi olla helppokin sairaus ja varmasti lääkkeet puree. kas kummaa, kun kaikilla tietämilläni ms-tautia sairastavilla ei ole näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle puhkesi harvinainen sairaus, joka oireilee monissa elimissä. Eri ihmisillä oireet ovat vähän erilaisia, eikä kaikille tule kaikkiin elimiin oireita. Diagnoosin saamisen jälkeen jouduin käymään lukuisissa kokeissa, joissa testattiin eri elimien toimivuutta. Erään elimen kohdalla testissä ei tullut ilmi mitään poikkeavaa. Tutkimusta tehnyt hoitaja naljaili testin jälkeen, mahdanko edes olla sairas, kun tämä elin oli ihan kunnossa. Tuntui todella pahalta, sillä olin kärsinyt jo yli vuoden päivittäisistä kivuista ja monet elimeni oireilevat, vaikka tuo ko. elin olikin kunnossa. Näytän ulospäin melko terveeltä, vaikka olen todella sairas.

Vierailija
284/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme odotusaikana käymässä miehen kanssa muuton jälkeen uudessa neuvolassa. Ekassa neuvolassa oli todella mukava terkkari, mutta tämä oli ihan toista maata. Terkkari oli todella penseä. Kerroimme, että mieheni aikoo osallistua vauvan hoitoon siinä missä minäkin. Terkkari tuhahteli ja totesi, että monet miehet vain puhuvat etukäteen osallistuvansa, eivät oikeasti osallistu ja lopulta häipyvät pikkulapsiaikana. Terkkari alkoi myös naljailla mieheni ylipainosta, joka ei liittynyt raskauteen millään lailla. Oltiin aivan järkyttyneitä tuosta miehen kanssa. Oli muutenkin asiaton terkkari, niin vaihdettiin toiselle terkkarille, joka onkin ollut tosi mukava. Ja toisin kuin tuo asiaton terkkari oletti, niin mieheni kyllä osallistui lapsen hoitoon ihan alusta asti, yhä on aktiivinen isä ja naimisissakin ollaan. :)

Vierailija
285/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli äkillisesti päälle kuusikymppisenä. Pappi lohdutti, että tekeväisen isän ei tarvinnut sairastaa vuosikausia tai olla hoivakodissa, vaan "sai" olla aktiivinen loppuun asti.

Vierailija
286/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäämpi mies taksikuski alkoi kertomaan ohitusleikkauksestaan ja muista vaivoistaan. Kyseli myös ikääni ja kommentoi että näytät niin terveeltä ettei sulla taida tämmösiä vaivoja vielä ollakaan (olen häntä ehkä 15v nuorempi nainen).

Ei ollut mielestäni asiallinen keskustelunaihe täysin tuntemattoman ihmisen kanssa. Taksikuskin tehtävä on viedä asiakas sinne minne hän haluaa eikä olla kuljettajan keskustelukumppani ja eteenkään pitäisi joutua kuuntelemaan hänen vaivojaan ja seikkaperäisiä kertomuksia leikkauksesta, leikkausarvista jne... yäk.

Taksikuskit ovat monesti omituisia ja tilannetajuttomia, lähinnä miehet. Naiset ovat aina olleet asiallisia, avuliaita ja jutelleet mukavia. Mieskuskit sen sijaan ovat mm. räyhänneet siitä, että ovat taas joutuneet yövuoroon, paasanneet m-muuttajista, kommentoineet ulkonäköä ja vihjailleet, että varmaan miesrintamalla menee lujaa, puhua papattaneet omista yksityisasioistaan tai udelleet perheenjäsenteni asioita. Aivan omituisia juttuja ja muutaman kohdalla joskus mietin, että ovatko ihan normaaliälyisten kirjoissa. Tunnen pari naistaksikuskia enkä ihmettele ollenkaan, kun molemmat sanoivat, etteivät tolpalla liiemmin juttele kollegoille. On heidän mukaansa niin matalaotsaista ja alatyylistä juoruilua, ettei sitä kukaan fiksumpi ihminen kestä.

Vierailija
287/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin koulutuksessa oli terveystarkastus johon mennessä piti täyttää kaikenlaista tietoa itsestään. Kuitenkin tämä sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja (en muista kumpi) piti meille jotain luentoa yms kiusattuna olon vaikutuksista elämään. Minulla on kokemusta pitkäaikaisesta kiusaamisesta ja uskaltauduin osittain hänen puheensakin takia ottamaan aiheen keskustelussa esille.

Tämä oli siinä mielessä virhe, kun hän hyvin tylysti kyseli millaista kiusaaminen oli ja sitten totesi vaan, että kannatta hakea apua, kun entiset kiusatut ovat työelämän kynnysmattoja. Ymmärrän ajatuksen, mutta minusta ilmaisi asian tylysti ja näki minut vaan tulevan työni kautta. En odottanut sellaista suhtautumista. Olin vielä kerännyt rohkeutta mennä koulutukseen ja sekin oli itselleni paljon.

Vierailija
288/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin asiakaspalvelijana, eniten ihmettelen noita hammaslääkäreitä, kuten näköjään moni muukin. Ensiksi jouduin pahasuiselle ja kovakouraiselle väsyneelle päivystyslääkärille koska ikenet jostain syystä äkillisesti turposivat, aukoi päätä ja käski kovaan ääneen lopettaa tärisemisen, vihlonnan määrä oli järkyttävä siinä mitä ikinä hän tekikään. Hammashoitoni olivat olleet ajantasalla tuohon asti, mutta sain kammon ja seuraavan kerran uskalsin ham. lääkäriin vasta vuosien päästä, tällä kertaa yksityiselle, mutta nyt jo sairastuneena sellaiseen sairauteen joka vaikuttaa negasti myös hammasterveyteen, taas ripitystä, osasin selittää syy-yhteyden niin että rauhoittui lopulta sen piinaamisen kanssa, mutta kaikki ei osaa! Tuskin kukaan aiheuttaa vahinkoa hampailleen tahalleen, niin ihmettelen että eikö heitä kouluteta ollenkaan siitä että se potilas voi olla ihan äärirajoilla kun sinne lääkäriin uskaltaa vihdoin tulla, ja hampaiden huonon kunnon taustalla on luultavammin rankkoja asioita, syömishäiriöitä, masennusta, uupumusta, traumoja, toiminnallisia ongelmia jne! En todellakaan pärjäisi omassa aspa työssäni jos menettelisin noin, joskus olisi parasta vaan hoitaa ne asiakkaan hampaat, ja antaa lähtiessä vaikka vaan esite hammasterveyden suosituksista ja jättää muut mutinat sanomatta.

Vierailija
289/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin menossa viisaudenhampaan poistoon. Piti kaksi hammasta oikein leikata ikenestä pois. Siinä sitten odottelin niin hammaslääkäri kutsui sisään ja alkoi hymyillen puhua, että taidat vähän jännittää, kun näytät silti. Vastasit siihen, ettei minulta ole koskaan ennen hampaita poistettu. Ehkä hän tarkoitti hyvää ja keventää tunnelmaa. Itse en vaan pidä siitä jos joku kommentoi sitä miltä näytän tai tulkitsee omia näkemyksiään kasvoistani sanoen sen ääneen. Olen muutenkin perusilmeeltäni hämmästyneen näköinen mikä lisää monesti muiden oletuksia. Ehkä lapselle sopii tuollainen tunteiden sanoittaminen. Aikuiselle vieraalla ihmiselle taas ei.

Vierailija
290/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikuisopiskelijana hallinnon opiskelijaedustaja. Minut valittiin erääseen lyhytkestoiseen työryhmään. Kun valinnasta kerrottiin tiedekuntaneuvoston kokouksessa, opintoasiainpäällikkö tokaisi ääneen "Ei ollenkaan vastenmielinen". Vielä vähän kolhoon sävyyn vaikka muka valinnan noteeraten. Erikoista.

Vierailija
291/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärissä hoitaja kehui luonnonkiharia hiuksiani. Onhan se ihan mukavaa, että ihmiset pitävät hiuksistani mutta siinä tilanteessa kommentti tuntui erityisen törkeältä.

Mikä tuossa niin törkeältä tuntui? Hammaslääkärissä hoitaja kehui kaulakoruani, ja se tuntui ihan mukavalta.

Vierailija
292/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella  kaaduin vastapestyllä lattialla ja mursin ranteeni,luokkakaveri vei mut 2km terkkarille niin että istuin pyörän tarakalla ja pidin terveellä kädellä kiinni(käytiin matkalla ostamassa suklaata ja röökiä öhöm). Terkka lastoitti (ja vielä päin persettä)  ranteen  ja sanoi että takaisin kouluun vaan! ope kuitenkin näki miten kivuissani olin ja miten vaikeaa minun oli käyttää kättäni, kysyi voisiko joku hakea mut ja viedä lääkäriin. Äiti sitten haki. Myöhemmin terkka alkoi vielä aukoa päätään kun näki ruokalassa kipsatun käteni,huuteli että oho ihan kipsiin pantu. Rääväsuu kaverini heitti että kato oikeat lääkärit osaa :D Kys.terkka oli muutenkin erikoinen,usein oli siinä pihalla tupakalla ja nuorille valitti tupakasta. 

Vierailija
293/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" kiva, että tulit näin aikaisin, kun toinen on täällä aina viimeinen" 

Lastenhoitaja vanhemmalle, jonka työmatka on meno-paluuna noin 1, 5 tuntia,

Kuka ihmeessä matkustaa työmatkaa tuollaisia aikoja? Ei oikein ole luontoystävällistä moinen toiminta. Eipä ihme että ilmastomuutos on tosiasia. 

Vierailija
294/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläasteella  kaaduin vastapestyllä lattialla ja mursin ranteeni,luokkakaveri vei mut 2km terkkarille niin että istuin pyörän tarakalla ja pidin terveellä kädellä kiinni(käytiin matkalla ostamassa suklaata ja röökiä öhöm). Terkka lastoitti (ja vielä päin persettä)  ranteen  ja sanoi että takaisin kouluun vaan! ope kuitenkin näki miten kivuissani olin ja miten vaikeaa minun oli käyttää kättäni, kysyi voisiko joku hakea mut ja viedä lääkäriin. Äiti sitten haki. Myöhemmin terkka alkoi vielä aukoa päätään kun näki ruokalassa kipsatun käteni,huuteli että oho ihan kipsiin pantu. Rääväsuu kaverini heitti että kato oikeat lääkärit osaa :D Kys.terkka oli muutenkin erikoinen,usein oli siinä pihalla tupakalla ja nuorille valitti tupakasta. 

Olipa kumma kommentti. Tupakointi ei käsittääkseni pitäisi olla mahdollista alaikäisen kohdalla joten aika kummallista on käytöksesi. Terveydenhoitaja ei voi oikein kipsata koulussa vaikka voisi periaatteessa olla kokemusta kipsaamisesta. 

Vierailija
295/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli äkillisesti päälle kuusikymppisenä. Pappi lohdutti, että tekeväisen isän ei tarvinnut sairastaa vuosikausia tai olla hoivakodissa, vaan "sai" olla aktiivinen loppuun asti.

Sinä varmaan olisit halunnut isäsi kärsivän syöpäkivuista vuosien ajan vai mitä? Suurin osa haluaa varmaan nopean lähdön mutta toivotaan että sinä kärsit oikein kunnolla niin tajuat sitten mistä oli puhe. Sinunlaisillesi ei eutanasiaa tulla sallimaan koskaan.

Vierailija
296/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho hups - sanoi kampaaja.

Minulle (tai pikemminkin selkäni takana) noin sanoi anestesialääkäri pistäessään spinaalipuudutusta. Ei tuntunut kovin rohkaisevalta.

Vierailija
297/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo vanha, eikä minussa varmaan ole enää yhtään ruumiinosaa, josta joku ammatinharjoittaja ei olisi todennut, että *enpä ole ikinä ennen tämmöistä nähnyt!*

Ikävimmin on kuitenkin jäänyt mieleen ensimmäinen käyntini kosmetologilla, epävarmana, aknesta kärsivänä teininä. Ihonpuhdistusta oltiin tekemässä, ja kosmetologi oli antanut sitä höyryä (otsonia vai mitä se on) huokosten avaamiseksi. *Kylläpä sinun huokosesi avautuivat isoiksi, en ole koskaan nähnyt tällaisia!* ihmetteli kosmetologi. Se oli sellainen hoitola, jossa useampi kosmetologi piti vastaanottoa, käytävän varrella oli useita hoitohuoneita. Tämä minun kosmetologini meni käytävälle kailottamaan *tulkaa kaikki katsomaan näitä huokosia!* Ja nehän tulivat! Siinä ne joukolla seisoivat ympärilläni taivastelemassa minun huokosiani. Kesti vuosikymmeniä ennen kuin sen jälkeen uskalsin mennä kosmetologille.

Nykyään harvemmin sattuu vastaavaa - ehkä vanhalle ihmiselle ei kehdata/uskalleta olla yhtä epäkohteliaita kuin nuorelle. Olen päättänyt, että jos joku hoitoalan henkilö (terveyden- tai kauneudenhoidon ammattilainen) minua vielä loukkaa, kysyn eikö koulutuksessa opeteta asiakkaan kohtaamisesta edes alkeita. Se on asiallinen kommentti, mutta luulisi toisen osapuolen edes hiukan miettivän jatkossa, mitä asiakkaille töksäyttää.

Vierailija
298/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin menossa viisaudenhampaan poistoon. Piti kaksi hammasta oikein leikata ikenestä pois. Siinä sitten odottelin niin hammaslääkäri kutsui sisään ja alkoi hymyillen puhua, että taidat vähän jännittää, kun näytät silti. Vastasit siihen, ettei minulta ole koskaan ennen hampaita poistettu. Ehkä hän tarkoitti hyvää ja keventää tunnelmaa. Itse en vaan pidä siitä jos joku kommentoi sitä miltä näytän tai tulkitsee omia näkemyksiään kasvoistani sanoen sen ääneen. Olen muutenkin perusilmeeltäni hämmästyneen näköinen mikä lisää monesti muiden oletuksia. Ehkä lapselle sopii tuollainen tunteiden sanoittaminen. Aikuiselle vieraalla ihmiselle taas ei.

Tunteiden ja ajatusten sanoittaminen aikuiselle on alentavaa ja rajoja rikkovaa, toisinaan jopa manipuloivaa käyttäytymistä. Heieman , kuin yritettäisin vakuttaa, että näinhän sinä tunnet ja näinhän sinä ajattelet, vaikkei tulkinta/arvaus osuisi lähellekään.

Vierailija
299/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" kiva, että tulit näin aikaisin, kun toinen on täällä aina viimeinen" 

Lastenhoitaja vanhemmalle, jonka työmatka on meno-paluuna noin 1, 5 tuntia,

Kuka ihmeessä matkustaa työmatkaa tuollaisia aikoja? Ei oikein ole luontoystävällistä moinen toiminta. Eipä ihme että ilmastomuutos on tosiasia. 

Pääkaupunkiseudulla varsin yleistä, että työmatkoihin käytetään päivässä aikaa 1,5-2 tuntia. Etenkin, jos liikutaan julkisilla kulkuvälineillä. eri

Vierailija
300/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin lääkärille koska halusin poistattaa ison luomen kaulastani,lääkäri totesi ivallisesti ettei näitä ruveta poistamaan siksi että se on nyt rouvasta ruma. Tyrmistyin mutta sain sanottua,että kaulaketju hankaa sitä johon lääkäri että no kai se sitten pitää poistaa!

Kävin isälleni kaupassa ja pyysin sätkäpuruja,itse en polta. Myyjä kysyi että iso vai pieni pussi,mikä merkki?johon vastasin etten tiedä. Alkoi sitten väittää että välitän alaikäiselle eikä myynyt!

Kävin hakemassa paketin R-kioskilta ja samassa sisareni soitti että on joutunut päivystykseen,puhuin hänen kanssaan samalla kun huikkasin myyjälle että minulle on paketti nimellä X,myyjä alkoi huutaa että pistä se puhelin pois kun puhut minulle!

Olin hakenut kissani tuhkauurnan ja jouduin matkalla puhallusratsiaan,itkin enkä meinannut saada hönkäistyä jolloin poliisi alkoi syyttää että olen vetänyt huu meitä..haluaisin nähdä kyllä sen huu meen joka pistää itkemään hysteerisenä!

Autoni oli rikki ja kuljin bussilla,olin hakenut R-kioskilta kahvin mukaan mutta kuljettaja sanoikin etten saa tulla kyytiin kahvin kanssa,ei sitten auttanut kuin kävellä taksitolpalle sen bussikuskin töllöttäessä ikkunan läpi itseensä tyytyväisenä!

Vähän hankala vastata nokkelasti yllättävässä tilanteessa.

Sätkäpurujen osalta, olisit voinut sanoa, että tulee iskälle, että merkkiä mitä merkkiä isäsi ikäiset ostavat?

R-kioskin myyjälle olisit voinut sanoa, että haista perse ja anna se paketti.