Minua syytetään aiheetta työpaikkakiusaamisessta, mitä voin tehdä jos tämä ei lopu?
Olen jostakin syystä (mitä en tiedä) joutunut syytetyksi kiusaamisesta. Mitä en todellakaan ole tehnyt. En halua asiaa täällä yksityiskohtaisesti avata. Kyse toisen työntekijän pienestä virheestä minkä korjasin. Saman korjauksen olisi tehnyt kuka vaan, minä satuin olemaan seuraava kuka tuli töihin ja huomasi asian. Kerroi ko henkilölle ihan nätisti että olin korjannut ko asia. Kohta tämän tapahtuman jälkeen jouduin puhutteluun. Onko mitään tehtävissä että minua ei syytetä aiheetta? Kaikki muut työkaverit ovat ihan ihmeissään.
Kommentit (32)
Mitä ikinä tapahtuukaan, kirjaa ainakin itsellesi tapahtumien kulku kirjallisena. Mikä päivä oli, mitä kello oli, mitä huomasit, teit ja yritä muistaa millä sanoilla kerroit asiasta.
Yritä kaivella muistiasi, onko teillä ollut muita kohtaamisia, jotka hän olisi voinut tulkita negatiivisesti. Kirjaa ylös myös niiden kulku.
Älä keskustele asiasta kiusatuksi kokevan henkilön kanssa.
Vältä kontaktia ja kierrätä kaikki mahdollinen yhteydenpito esimiehen kautta.
Mulla kävi samankaltainen tilanne. Meidän piti tehdä erästä projektia yhdessä ja deadline pukkasi todella pahasti päälle. Nainen sanoi, että hän ei nyt millään ehdi auttaan mua projektin kanssa koska hänellä on niin kauhea kiire oman projektin kanssa. Siinä sitten puoli tuntia seurasin kuin nainen ei tehnyt yhtään mitään muuta kuin juorusi jostain tv-sarjasta toiselle työkaverille. Tossa vaiheessa huomatin, että ei hän nyt niin kovin kiireiseltä näytä. Oli tästä sitten mennyt valittamaan HR:lle ja pomolle kuinka minä muka nöyriitin häntä kaikkien edessä ja haukuin huonoksi työntekijäksi...
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on arka sillä on mahdollista että virhe oli tahallinen jos sen huomauttaminen saa aikaan tuollaisen raivon. Silloin on mahdollista että esimiehellä on pelko ja se saa käyttäytymään noin kontrollikeinoja käytellen. Otappa yhteys työpaikan ulkopuolelle omalla alallasi ja kerro tilanne. Tai jopa lakimies. Suojaa tilanteesi. Älä alistu.
OtapPa??????
Tuo on hoitoalalla ihan päivittäistä. Minäkin seurasin, kuinka työsuojeluvaltuutettu elämöi, ettei hänelle raportoitu potilaan sitomisoikeudesta. Kun asiaa tutkittiin, tuo tyyppi olikin itse ollut töissä, kun lääkäri kirjoitti potilaasta eli elämöijän itse olisi ollut raportoitava muille siitä. Mutta niin vaan muut sai syytöksiä, koska työsuojeluvaltuutettu oli esimiehen lellikki. Tällainen aiheettomien syytösten jakelu on jatkuvaa ja kiusaaminen kammottavaa, mutta onhan pomokin sadistinen diktaattori.
Mitään et voi tehdä. Jos joku on esimies suosikki, hän voi ladella mitä valeita hyväänsä. Työsuojeluvaltuutettu on usein puolueellinen ja pomon lellipentu ainakin hoitoalalla.
Lintsaajakin on työpaikkakiusaaja.
Hankala ihmistyyppi eli en koskaan tee virheitä ja kun kaikki niitä tekee ja nämä usein niin ei saisi sanoa asiasta. Esimiehen painajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin virheen ko henkilon ollessa ruokiksella, korjasin asian kun oli aikaa. Tauolta palattua hän huomasi korjauksen. Kerroin hänelle. Jos ei olisi huomannut en olisi sanonut mitään. En halua enempää asiaa avata täällä. Ap
Mua ärsytti tavattomasti kun ei annettu harjoittelussa itse korjata virheitä - asiasta, joka pistettiin tekemään kylmiltään ja olin vain välikätenä, mutta olisin voinut korjata jos olisin voinut huomata. Annoin aika murskaavat palautteet. Aika usein tyypit ei tiedä, että myös se harjoittelija antaa palautteen.
Kiitos. Olen saanut paljon asiallisia neuvoja/ vastauksia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Huomasin virheen ko henkilon ollessa ruokiksella, korjasin asian kun oli aikaa. Tauolta palattua hän huomasi korjauksen. Kerroin hänelle. Jos ei olisi huomannut en olisi sanonut mitään. En halua enempää asiaa avata täällä. Ap
Tämä paljastaa sen, että kyse oli kiusanteosta. Sitten yrität täällä saada nimettömänä tukea teollesi kun et suostu edes kertomaan mitä teit ja koetat buustata omanarvontuntoasi.
Mene itseesi ja lopeta tuollainen toiminta tai saat ansaitut potkut.
Olen ollut esimiehenä parissakin työpaikkakiusaamistapauksessa, jossa kiusaaminen oli jatkunut pitkään ja joissa kiusaaja on onnistunut vääntämään asian siten, että hän on uhri. On kyllä kiva olo sen kiusatun puolesta tuollaisten juttujen jälkeen.