Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset somepäivitykset ovat vaivaannuttavimpia?

Vierailija
09.03.2020 |

Millaiset somepäivitykset ovat vaivaannuttavimpia?

Kommentit (1164)

1141/1164 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nötkötti kirjoitti:

Kuvat, joissa pidetään kädessä olut tölkkiä ja taustalla on jokin uusi paikka.

Myös sellaiset viestit joissa kerrotaan, että... " Olen tällä hetkellä sairaalassa" eräs tuttuni tekee tuota, mutta, tietenkään ei kerrota syytä sairaalassa oloon.

Vähän samaan kategoriaan menevät kuvat hautajaisista tai arkusta kukkineen, mutta ei tietenkään kerrota, kuka on kuollut. Juuri eilen näin tällaisen päivityksen ja jäin ihmettelemään, mitä sillä oikein haetaan.

Vielä sairaalapäivityksistä: jos haluaa omat sairaalakäyntinsä raportoida, niin ok. Sitä en kuitenkaan ymmärrä ollenkaan, että raportoidaan myös lasten terveysasiat. Paras ja pahin oli, kun eräs tuttu jakoi kuvan, jossa lapsensa makasi teholla letkuissa. Siis häh? Hänen lapsensa tervehtyi onneksi täysin, mutta sitä hän ei kuvaa jakaessaan vielä tiennyt. Luulisi, että kun oma lapsi on vakavasti loukkaantunut, olisi mielessä jotain muuta kuin fb-päivitykset.

Ei noi sairaala päivitykset muuten häiritsisi, mutkun noita päivityksiä tulee useamman kerran kuukaudessa. En tiedä hakeeko hän huomiota, vai onkohan taustalla jotain muuta vakavaa.

Vierailija
1142/1164 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanen kysyä miksi olette somessa kun kaikki siellä ärsyttää? 

T. someton

Someton, kirjoittaa hän sosiaalisessa mediassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1164 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset, joissa kerrotaan henkilökohtaisista asioista. Jokainen käy kaupassa, ravintolassa, paskalla ja elokuvissa, vaihtaa autoa, vaimoa/miestä jne., ei tällaisissa sattumuksissa ole mitään mielenkiintoista. Some on sitä varten, että siellä otetaan kantaa asioihin ja käydään debattia. Some on myös oiva alusta vastustaa haitallisia aatteita, kuten kansallissosialismia, rasismia, feminismiä, kommunismia, wokea jne.

No tuollainen somen käyttö voi itse asiassa olla hyvin vaivaannuttavaa, riippuu vähän alustasta. Mutta tyypit, jotka eivät kerro itsestään mitään, mutta kokevat somen jalustana Oikeiden mielipiteidensä julistamiselle, ovat monen mielestä rasittavia.

Samaa mieltä, jotkut kunnon mielipidepaasaukset voi olla tosi kiusallisia. Varsinkin jos niistä paistaa se, ettei ne ole edes mitään omia harkittuja mielipiteitä vaan suoraan jostain netistä luettua öyhötystä.

Vierailija
1144/1164 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teennäiset ystäväselfiet

Siis apua, nää on pahimpia! 🙈 Tulee aina kamala myötähäpeä monien tuttujen kaverikuvista, kun ne näyttää siltä kuin aikuiset ihmiset olisi jumittuneet epätoivoisesti johonkin yläasteaikaan... Tänäänkin yksi tyyppi lisäsi kuvan missä porukkaa istuu kirjaimellisesti dunce capit päässään pitkin poikin sohvaa toistensa päällä ja alla kireät tekohymyt naamalla! Ja sitten kaikki iki-ihanat "i love you" lähi- ja halauskuvat frendeistä... Itsestä tuntuisi jotenkin lapselliselta yli kolmekymppisenä postata jatkuvasti kuvia kavereista, perheenjäsenistä, kaiken maailman puolitutuista ja ventovieraista! Kaipa siinä on tarkoitus näyttää, että on suosittu ja omaa laajat sosiaaliset verkostot, mutta musta se tekee vaan nolon vaikutelman ihmisestä. 

Ainakin minun tuntemani yli kolmekymppiset henkilöt jotka tekevät näitä julkaisuja ovat juuri niitä yksinäisimpiä ihmisiä mitä minä tunnen. Mennään joidenkin puolituttujen kanssa istumaan iltaa ja otetaan kuvia jotka sitten laitetaan kaikille nähtäväksi someen tavallaan osoittaakseen miten minullakin on ystäviä. Mitään oikeita ystäviähän ei ole kyseessä vaan ihan jotain hyvän päivän tuttuja.

Noin se varmaan monella saattaa mennä. Nuorena ehkä olleet vähän yksinäisiä tai eivät kunnolla päässeet mukaan porukkaan, niin sitten aikuisina tahtovat näyttää, että hyvin pyyhkii ja kavereita riittää. Suhteet voi silti pysyä aika pinnallisella tasolla ja tuntua että jotain niistä puuttuu.

Vierailija
1145/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman "vihdoin voi mennä ulos ilman toppatakkia" -ja vastaavat. (Samaan aikaan itse ihan läkähdyksissä niin sisällä kuin ulkona ja omassa kämpässä lähes +30...)

Muksujen kuvien postaukset. Siis sellaiset, josta tenavan kasvot näkyy tunnistettavasti. Itse en suostuisi mistään hinnasta laittamaan someen ainoatakaan omaa kuvaani, saati sitten sellaisen, jonka mielipidettä ei ole kysytty.

Vierailija
1146/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kavereiden selfiet. Varsinkin niiden, joilla ei ole muuta sisältöä kuin niitä selfieitä. Kun ei tiedä loukkaannutaanko jos ei paina tykkäystä, mutta kun ei halua painaa kun ei lärvikuvat kiinnosta. Niiden selfiet onkin helpompi ohittaa, joilla on muuta kiinnostavaa sisältöä somessaan.

Niin sitä minä ihmettelen, että mitä ideaa on postata omaa lärviä vuodesta toiseen?

Aika kapeaa on se anti. Onhan se naama nähty noin  200 kuvassa jo.

Mä just järkytyin, kun katsoin yhden tutun instagramia. Varmaan yli 200 selfietä. Mikä vaivaa ihmistä, joka julaisee jatkuvasti itsestään kuvia. Joku ikäkriisi tai mikälie kriisi? Kyseessä siis +50 vuotias nainen. 

Vierailija
1147/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mikä on maailman homoin nimi?

- P ut1n 😄

Vierailija
1148/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoiset minkä koko sisältö on "huomioikaa minua ja tykätkää minusta. Minä olen kaiken keskipiste ja kukaan muu ei saa saada huomiota ja tykkäyksiä kuin minä" ja kaikki tuo korostetaan selfie numero 134 567 joka on muokattu niin paljon että siinä mitään rehellistä ei enää ole

Vierailija
1149/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisen (tai minkä tahansa ikäisen) naisen jokaviikkoinen selfie, joka on otettu yläviistosta niin että tissivako varmasti näkyy. Ja näitä samannäköisiä selfieitä siis henkilön koko feedi täynnä.

Vierailija
1150/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisen (tai minkä tahansa ikäisen) naisen jokaviikkoinen selfie, joka on otettu yläviistosta niin että tissivako varmasti näkyy. Ja näitä samannäköisiä selfieitä siis henkilön koko feedi täynnä.

Tai sitten joka päivä selfie johonkin faceryhmään. Siis ihan jokainen päivä. 

Itseä risoo parikin twitterissä olevaa tyyppiä. Toinen ei tee mitään muuta kun valittaa millon mistäkin ja kerjää rahaa + postaa omia kuviaan ja päivittää sinne kaiken mitä tekee tai netistä löytää, kun olis päiväkirja.

Toinen postaa kuvan kaikesta syömästään.

Vierailija
1151/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastusryhmissä (joissa saattaa olla tuhansia jäseniä jos ei kymmeniä tuhansia) "Kiitos ryhmään hyväksymisestä" ja "hyvän päivän toivotukset".. Jos edes prosentti ryhmän jäsenistä jakaa ryhmässä tuollaisen, se menee totaalisesti tukkoon.

Vierailija
1152/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei-ikätasoinen sisältö. Ehkä perusmuoto tästä on se selfie, jossa on muikistelevat huulikiiltohuulet ja hihaton toppi ja muutenkin kaikki repeilyttävän stereotyyppiset teinix-pissix-ilmeet ja asennot, ja postaaja on sen ikäinen että on todnäk pistänyt samanlaisia kuvia jo IRC-Galleriaan vuonna 2005.

Vierailija
1153/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajua miksi se facebook profiili kuva pitää vaihtaa usein. Itsellä yksi tuttu ja tekee sitä. Onko huomion hakua vai mitä. Sitten kun huomaa vielä , että kuvaa on muokattu. 

Vierailija
1154/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset, joissa kerrotaan henkilökohtaisista asioista. Jokainen käy kaupassa, ravintolassa, paskalla ja elokuvissa, vaihtaa autoa, vaimoa/miestä jne., ei tällaisissa sattumuksissa ole mitään mielenkiintoista. Some on sitä varten, että siellä otetaan kantaa asioihin ja käydään debattia. Some on myös oiva alusta vastustaa haitallisia aatteita, kuten kansallissosialismia, rasismia, feminismiä, kommunismia, wokea jne.

No tuollainen somen käyttö voi itse asiassa olla hyvin vaivaannuttavaa, riippuu vähän alustasta. Mutta tyypit, jotka eivät kerro itsestään mitään, mutta kokevat somen jalustana Oikeiden mielipiteidensä julistamiselle, ovat monen mielestä rasittavia.

Samaa mieltä, jotkut kunnon mielipidepaasaukset voi olla tosi kiusallisia. Varsinkin jos niistä paistaa se, ettei ne ole edes mitään omia harkittuja mielipiteitä vaan suoraan jostain netistä luettua öyhötystä.

Minua on somessa ehditty tähän mennessä haukkua kuuden eri puolueen kannattajaksi, kun olen ollut jostain yksittäisestä asiasta samaa muka väärää mieltä kuin kulloinenkin puolue (haukkujan mielikuvissa) on. Mukana on poliittisesti aivan vastakkaisissa päissä olevia puolueita.

Vierailija
1155/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikista eniten henkisyyttä huokuvat päivitykset liittyen kiitollisuuteen, hyvään oloon ja muuhun. Jos olet aidosti henkinen et todennäköisesti nauti sometuksesta ensinnäkään.

Samoin kumppanin jatkuva hehkutus maailman parhaasta aviopuolisosta tai sielunkumppanuudesta kielii mielestäni lähinnä suhteen epävarmuudesta tai vähintäänkin jostain muusta epävakaudesta.

Vierailija
1156/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kouluaikaisen ystävän jatkuva valitus siitä, että ystävät ei pidä häneen yhteyttä. Joka viikko häneltä tulee faceen sellaisia "kahvilla x/y/z* kanssa ihanaa jakaa arkea ystävän kanssa ystävät on tärkeintä" (*nimi muutettu) -päivityksiä. Ja sitten ilmeisesti loput 470 kaveria ei pidä tarpeeksi yhteyttä, joten heille joka viikko hassuja mietelausekuvia kuten "kun lakkasin pitämästä yhteyttä ystäviini, yhteydenpito lakkasi" tai "taas tällä viikolla erottui aidot ystävät hyvän päivän tuttavista kun melkein kukaan ei kysynyt miten meni työhaastattelussa".

Fun facts: Ikää 40+. Ja tämä ihminen ei itse pidä kehenkään päin yhteyttä.

Vierailija
1157/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kouluaikaisen ystävän jatkuva valitus siitä, että ystävät ei pidä häneen yhteyttä. Joka viikko häneltä tulee faceen sellaisia "kahvilla x/y/z* kanssa ihanaa jakaa arkea ystävän kanssa ystävät on tärkeintä" (*nimi muutettu) -päivityksiä. Ja sitten ilmeisesti loput 470 kaveria ei pidä tarpeeksi yhteyttä, joten heille joka viikko hassuja mietelausekuvia kuten "kun lakkasin pitämästä yhteyttä ystäviini, yhteydenpito lakkasi" tai "taas tällä viikolla erottui aidot ystävät hyvän päivän tuttavista kun melkein kukaan ei kysynyt miten meni työhaastattelussa".

Fun facts: Ikää 40+. Ja tämä ihminen ei itse pidä kehenkään päin yhteyttä.

Hyvä kirjoitus!

Ihmettelin aikoinaan vastaavanlaista ns. marttyyripostaajaa, joka tuntui kuitenkin vaativan omaan suuntaansa aika paljon enemmän kuin miten juuri hän taas toimisi itsestään pois päin. Hänellä oli myös syyllistäviä mietelauseita ja kaikenlaisia "kaveruuden kompastuskiviä" -pohdintoja, kun joku oli ilmeisesti taas toiminut hänestä väärin ja sitä piti pohtia koko yleisön kanssa ja hakea myötätuntoa itselleen.

Toivottavasti elämä näyttää hänellekin joskus vähän hänen hämmentävän itsekeskeistä peilikuvaansa.

Vierailija
1158/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voih, some on monelle vain ihan arjen elämän jakamista tutuille ja sukulaisille. Itse en somessa mitään poliittisia, varsinkaan kontroversaaleja mielipiteitä jaa, niin kuin en työpaikallakaan.

Sama. En itsekään jaa mitään politiikkaa liittyvää. Aina joku on eri mieltä ja se aiheuttaa vain turhaan ärtymystä toisissa ihmisissä. Etenkin kun olen yrittäjä, niin joku saattaa jopa alkaa boikotoimaan, jos kannatan hänen mielestään  väärää puoluetta tai aatetta. Ei ole varaa sellaisiin. Ihan tavallisista arkiasioista ei kukaan vedä hernettä nenään.

eri

Vierailija
1159/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varsinaisesti somepäivitys, mutta ne 65+ henkilöt, jotka kommentoi yritysten tms päivityksiin. 😆 Usein ovat vielä ainoa kommentoija ja kommentti jotain vähän aiheen vierestä (ymmärretty päivityksen sisältö väärin) ja kerrotaan tuttavalliseen sävyyn jotain henkilökohtaista.

Vierailija
1160/1164 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei varsinaisesti somepäivitys, mutta ne 65+ henkilöt, jotka kommentoi yritysten tms päivityksiin. 😆 Usein ovat vielä ainoa kommentoija ja kommentti jotain vähän aiheen vierestä (ymmärretty päivityksen sisältö väärin) ja kerrotaan tuttavalliseen sävyyn jotain henkilökohtaista.

Olen työkseni kääntänyt näitä englanniksi! Eräillä monikansallisilla suuryrityksillä on linja, että kaikki niiden somekanaviin tulevat kommentit käännetään ja lähetetään jonnekin pääkonttoriin, missä joku asiakaspalvelun kehittämistiimi tms. analysoi ne ja päättää mihin toimiin ne mahdollisesti antavat aihetta. Ja tämä tosiaan koskee myös näitä kuvailemasi tyyppisiä kommentteja, jotka ovat minulle hyvinkin tuttu ilmiö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä