Millaiset somepäivitykset ovat vaivaannuttavimpia?
Millaiset somepäivitykset ovat vaivaannuttavimpia?
Kommentit (1164)
En nyt varsinaisesti vastaa kysymykseen, mutta oletteko huomanneet, että livenä järkevältä ja kivalta vaikuttava tyyppikin onnistuu hyvin usein somessa vaikuttamaan täysin vähä-älyiseltä?
Some tyhmentää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
273 kuvaa päivässä miten meidän Mikko syö naksuja; nyt meidän Mikko leikkii, kato meidän Mikko kantaa sukkaa, meidän Mikko antaa pusuja, meidän Mikko nukkuu päikkäreitä, meidän Mikko syö spagettia, meidän Mikko leikki vesilätäkössä..... Ketään ei kiinnosta.
Tämä. Miten joillakin lähtee aivan lapasesta tuo lapsen elämän dokumentointi ja sen edelleen jakaminen someen? Ja miksi näistä 97% on naisia, pelastaako miessukupuoli tältä? Näissä yleensä katoaa iloisesti suhteellisuudentaju sekä määrässä että laadussa. Kuvia/selostuksia jaetaan todella tiukalla tahdilla ja sisältö ei tunnu menevän minkäänlaisen ennakkosensuurin läpi. Itselleni on tullut vastaan esimerkiksi kuva käytetystä vaipasta sisältöineen sekä vuodenvaihteen jälkeen jaettu info, minä päivänä vauva väänsi tämän vuoden ensimmäiset k*kat.
Näillekin omat tykkääjänsä löytyi, hyvä kai niin.
Ihmiset, jotka kuvittelevat olevansa erityisiä ja kiinnostavia ja silti heidän päivityksensä ja somensa on täyttä kuraa ja epäkiinnostavinta ikinä! Miehen ex syytti minua, että olisin avannut Instaan ”feikkitilin”, jolla voisin seurata häntä salaa nimettömänä. Laittoi ihan viestiä minulle tästä. Tuli niiiiin suuri myötähäpeä häntä kohtaan. Hänellä tosin aina ollut suuret luulot itsestään, joten käytös ei yllättänyt, mutta ilmeisesti pitää itseään kovinkin kiinnostavana. Hänellä on seuraajia ehkä joku 160 ja itselläni yli 1500. Itse en edes kerkeä katsomaan, jos joku seuraa minua ”salaa” eikä paljon kiinnostaisi vaikka joku niin tekisi enkä vahdi seuraajaalistaani aktiivisesti.
Lisäksi ihmiset, jotka mainostavat somessa tai IRL olevansa rikkaita, mutta todellisuudessa ei ole edes varaa korjata 15 v vanhaa Mersua. Näissä ihmisissä kytee lisäksi paha kateuden siemen, kun he haluavat näpäyttää esimerkiksi vanhoja puolisoitaan ”kun menee näin hyvin”, mutta totuus viestien ja somen ulkopuolella on toisenlainen. Se on vaan säälittävää.
Superäitipostaukset, miten hienosti yhdistetään vaativa työ ja pienet lapset, leivotaan ja tehdään kaikkea kivaa. Samalla esitellään kalliit autot ja lasten ökylelut sekä kalliit harrastukset. Todellisuudessa joku sukulainen/palkattu apu siivoaa, askartelee, leipoo, kuskaa harrastuksiin ja on lasten kanssa, kipeät lapset lykätään päiväkotiin/kouluun. Lasten ylivertaisuuden korostaminen, kuinka tänäänkin oli paras treeneissä ja kuinka on niin lahjakas kaikessa. Kuva sitten mukana vihaisen näköisestä lapsesta, joka seisoo kädet puuskassa ja suupielet alaspäin, vaikuttaapa kivalta harrastukselta. Toki omaa lasta pitää kehua ja kannustaa, mutta muihin jatkuva vertaaminen fb-seinällä on rasittavaa.
Sairaskertomusten kirjoittajat, en halua lukea vatsan toiminnasta ja ainaisista flunssista joka viikko.
Koiramami-postaukset, koira aamulla, koira päivällä, koira illalla ja miljoona kuvaa siitä koirasta.
Omien riitojen puiminen ja muiden haukkuminen vieläpä nimellä julkisesti.
Sitten on vielä ne, jotka päivittäin laittaa kymmeniä huumorikuvia
ja "millainen olet" , "mikä oli nimesi keski-ajalla" testien vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
"Taas on menty kylillä puhumaan paskaa minusta, voitte pitää omat mielipiteet ominanne ja on se kun pitää toisten asioita mennä levittelemään" samaan aikaan 99,8% on, että mistä se taas vöyhkäät? Ja tarkennusra ei muuten ole tulossa, jos kysyt.
Tuotahan se elämä tuppukylissä on, mutta muualla asuvia tuskin kiinnostaa kun ei ole hajuakaan mistä on kysymys. Eräs fbtuttu julkaisi jotain tällaisia, kuinka juorutaan että hänellä (varattu, lapsia) on suhde varattuun (työ?)kaveriin. Nyt parin vuoden kuluttua on lapsi tällä pariskunnalla, kiireellä piti naimisiinkin mennä erojen jälkeen kun pulla uunissa.
Onneksi itsellä ei ihan noin pienet piirit pyöri ,:D
Vierailija kirjoitti:
Merkeillä pröystäily. Viinilasit käännetään jotta iittalan tarra näkyy, ulkona kuvat niin että merkit näkyy #haglöfs #timberland. Autolla ajaessa kuva auton merkistä #audi #porsche #bmw
Noille autoilla pröystäileville (miehille) voi sanoa vaikka että "uusimpien tutkimusten mukaan autoilla vouhottavat miehet korvaavat käytöksellään keskimääräistä pienempää penistään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkeillä pröystäily. Viinilasit käännetään jotta iittalan tarra näkyy, ulkona kuvat niin että merkit näkyy #haglöfs #timberland. Autolla ajaessa kuva auton merkistä #audi #porsche #bmw
Noille autoilla pröystäileville (miehille) voi sanoa vaikka että "uusimpien tutkimusten mukaan autoilla vouhottavat miehet korvaavat käytöksellään keskimääräistä pienempää penistään."
Mutta rekkakuskeilla on oikeasti isot :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
273 kuvaa päivässä miten meidän Mikko syö naksuja; nyt meidän Mikko leikkii, kato meidän Mikko kantaa sukkaa, meidän Mikko antaa pusuja, meidän Mikko nukkuu päikkäreitä, meidän Mikko syö spagettia, meidän Mikko leikki vesilätäkössä..... Ketään ei kiinnosta.
Tämä. Miten joillakin lähtee aivan lapasesta tuo lapsen elämän dokumentointi ja sen edelleen jakaminen someen? Ja miksi näistä 97% on naisia, pelastaako miessukupuoli tältä? Näissä yleensä katoaa iloisesti suhteellisuudentaju sekä määrässä että laadussa. Kuvia/selostuksia jaetaan todella tiukalla tahdilla ja sisältö ei tunnu menevän minkäänlaisen ennakkosensuurin läpi. Itselleni on tullut vastaan esimerkiksi kuva käytetystä vaipasta sisältöineen sekä vuodenvaihteen jälkeen jaettu info, minä päivänä vauva väänsi tämän vuoden ensimmäiset k*kat.
Näillekin omat tykkääjänsä löytyi, hyvä kai niin.
Tämä. Nyt on kasvamassa lapsia/nuoria, joiden koko elämä on tarkasti dokumentoitu, eivätkä vanhemmat välitä yhtään lapsensa yksityisyydestä. Millaista on kasvaa nuoreksi ja sitten aikuiseksi, kun koko lapsuus on netissä muiden nähtävänä kakkavaipoista lähtien? Juuri vähän aikaa sitten törmäsin n. 13-vuotiaan kirjoittamaan postaukseen jossa hän tilittää tuntojaan ammattimaisen ja suositun äitibloggaajan lapsena. Kun hän ei halua enää poseerata blogin valokuvissa, äiti alkoittaa hirveän syyllistämisen. :/
Mun facea on sanottu aidoksi, mutta mitä sitten? Joitakin sekin ärsyttää. Minuakin ärsyttää hyvesignaloijat ja elämänsä siloittelijat vielä enemmän.
Ei tollot tartte seuraa tä.
Draamakuningattarien/alkon kanssa sekoilevien viikonloppuiset aamuöiset vihjailevat, agressiiviset tai sekavat päivitykset. Milloin on niin ihanaa kun on "edes niitä TOSIystäviä kun osa ei näytä olevan", milloin "vihdoinkin löytyi KUNNON mies joka ei ole huono sängyssä" tai milloin ollaan "aitoja ja suoria, joista ei kaikki näemmä tykkää".
Yleensä näillä tyypeillä on vähintään yksi ihmissuhdekriisi tai riita menossa jonkun kanssa, kavereita poistetaan facesta kännissä samoin kuin niitä sekavia päivityksiä sunnuntaina herättyä. Parisuhdeasiat, siis -riidat, ovat julkisia, ns. puolisuoraa vihjailua josta lapsikin osaa päätellä kenestä ja mistä päivityksessä puhutaan.
Noloa.
Lasten asioiden postaaminen on mielestäni törkeää. Ja monesti vielä todella intiimit kuvat, kun lapsi nukkuu, itkee, on huonolla tuulella, mököttää tai jopa pottakuvat. Ja lasten sairausasiat. Nämä vanhemmat (yleensä siis äidit) eivät kyllä oikein harkitse kunnolla, eikö jokaisella ihmisellä (siis myös lapsella) ole oikeus itse päättää mitä someen hänestä laitetaan. Joskus olen miettinyt, että olisi hienoa, jos joku luotettava läheinen (mitä vanhemman tulisi lapsellee olevan) postaisi näistä vanhemmista vastaavanlaisia kuvia, "tässä äiti nyt vähän kiukustuneena/itkemässä/paskalla".
Vierailija kirjoitti:
Ne, joissa omaa naamaa esitellään jonkun mietelauseen varjolla. Ja yleensä vielä englanniksi.
Siis tyyliin ”remember to enjoy every day like it’s your last day” tai muuta kulunutta. Jos todella haluaa muistuttaa kavereitaan nauttimaan joka päivästä niin miksi ihmeessä siihen täytyy liittää oma naamavärkki?
Niin, ja usein kuva on myös tissivaolla (muka vahingossa) höystetty.
Hehkutukset siitä, kuinka on taas jossain Fb-ryhmässä tullut huomatuksi tuhansien ihmisten joukosta kuvillaan ja saanut tittelin Visuaalinen tarinankertoja. "Olen niin otettu ja kiitollinen tästä!!"
Eikä kukaan henno sanoa, että ne tittelit tulee automaattisesti, jos julkaisee tarpeeksi paljon.
Sama tyyppi tosin kehuu itseään koko ajan, ihan koko ajan. Ei sellaista aihetta, josta ei voisi tehdä omakehupostausta.
”Edessäni kassajonossa oli köyhän näköinen äiti pienen poikansa kanssa. Heillä oli vähäiset ja vaatimattomat ostokset ruokaa ja lisäksi pojalle karkkipussi. Kassalla äiti meni todella vaikean ja häpeilevän näköiseksi kuultuaan ostostensa hinnan ja sanoi pojalle että karkkipussi on jätettävä pois. Poika alkoi tietysti lohduttomasti itkeä ja siinä vaiheessa minä ilmoitin että voin maksaa tämän puuttuvan 90 senttiä. Mainittakoon että olen itsekin todella vähissä varoissa, mutta en pystynyt katsomaan pojan pettymystä. Sitten äitikin purskahti itkuun ja sanoi että olisipa kaltaisiasi ihmisiä enemmän niin maailma olisi parempi paikka. Kyllähän siinä kyynel sitten itseltäkin vierähti kun näki äidin liikutuksen ja pojan ilon”
Hehkutukset siitä, kuinka on taas jossain Fb-ryhmässä tullut huomatuksi tuhansien ihmisten joukosta kuvillaan ja saanut tittelin Visuaalinen tarinankertoja. "Olen niin otettu ja kiitollinen tästä!!"
Eikä kukaan henno sanoa, että ne tittelit tulee automaattisesti, jos julkaisee tarpeeksi paljon.
Sama tyyppi tosin kehuu itseään koko ajan, ihan koko ajan. Ei sellaista aihetta, josta ei voisi tehdä omakehupostausta.
Vierailija kirjoitti:
”Edessäni kassajonossa oli köyhän näköinen äiti pienen poikansa kanssa. Heillä oli vähäiset ja vaatimattomat ostokset ruokaa ja lisäksi pojalle karkkipussi. Kassalla äiti meni todella vaikean ja häpeilevän näköiseksi kuultuaan ostostensa hinnan ja sanoi pojalle että karkkipussi on jätettävä pois. Poika alkoi tietysti lohduttomasti itkeä ja siinä vaiheessa minä ilmoitin että voin maksaa tämän puuttuvan 90 senttiä. Mainittakoon että olen itsekin todella vähissä varoissa, mutta en pystynyt katsomaan pojan pettymystä. Sitten äitikin purskahti itkuun ja sanoi että olisipa kaltaisiasi ihmisiä enemmän niin maailma olisi parempi paikka. Kyllähän siinä kyynel sitten itseltäkin vierähti kun näki äidin liikutuksen ja pojan ilon”
Entinen fb-kaveri harrasti tätä. Joka toinen päivä vähintään päivitti jonkun sankaritarinan itsestään yhdys sana virheiden kera.
"Tänään työ matkalla vanha mies oli kaatunut polku pyörällä. Kukaan muu ei välittänyt pysähtyä paitsi minä. Autoin miehen ylös ja soitin hätä keskukseen. Kun ambulanssi tuli mies sanoi kiitos kyynel silmä kulmassaan ja että muistaa minut aina <3"
Oli pakko poistaa hänet kun aivoihin alkoi sattua liikaa.
Esimerkkejä vaivaannuttavista, lähes läpeensä seuraavat. Teeskentelyä, huomion kerjäämistä
Sofia Belorf
Janita Lukkarinen
Vappu Pimiän osa
Vierailija kirjoitti:
Lasten asioiden postaaminen on mielestäni törkeää. Ja monesti vielä todella intiimit kuvat, kun lapsi nukkuu, itkee, on huonolla tuulella, mököttää tai jopa pottakuvat. Ja lasten sairausasiat. Nämä vanhemmat (yleensä siis äidit) eivät kyllä oikein harkitse kunnolla, eikö jokaisella ihmisellä (siis myös lapsella) ole oikeus itse päättää mitä someen hänestä laitetaan. Joskus olen miettinyt, että olisi hienoa, jos joku luotettava läheinen (mitä vanhemman tulisi lapsellee olevan) postaisi näistä vanhemmista vastaavanlaisia kuvia, "tässä äiti nyt vähän kiukustuneena/itkemässä/paskalla".
Lapseni on 8v, laitoin hänestä ensimmäisen kuvan someen kun oli lähes 3v. Nykyään kysyn häneltä itseltään onko ok laittaa jokin kuva hänestä facebookiin kavereilleni. Aina kyllä vaatteet päällä eikä mitään nolauskuvia.
Vierailija kirjoitti:
Someraivo kirjoitti:
Pitkä viesti, ja varmaan kaikki jo mainittu, mutta tässä tulee omat inhokit:
-ihan minkä tahansa asian, ja vain sen yhden asian, jatkuva postaaminen. Oli kyseessä lemmikki, lapsi, harrastus, työ, oma naama, matkustelu... You name it.
Ja siis kaikki nää on ok, kun ne on osana muuta sisältöä, eikä pelkästään sitä ja päivittäin. Jos ihminen päivittää 3 kertaa päivässä kuvan koirastaan, niin ei kyllä anna kovin älykästä kuvaa. Ja miettii, onko tuo koira ihan oikeasti sen elämän ainoa sisältö. Mielummin perustaisi intohimon kohteelleen ihan sille pyhitetyn blogin tai oman sivun, jota voivat seurata ne, keitä aihe kiinnostaa, eikä spämmisi omaa henk.koht. sivuaan täyteen.-vihjailut, aka huomiohuoraus
Itsellä muutamakin hyvä esimerkki kaverilistoilla. Päivitys esim. "täällä taas - paikassa Kuopion sairaala", eikä mitään lisätietoa. Tai pelkkä kuva itsestä sairaalasängyssä ilman kuvatekstiä. Jos näitä on pakko julkisesti jakaa, niin silloin myös syyn tulisi kestää päivänvaloa (mutta kun eihän se ole mysteeristä ja herätä toisten huolta, jos sanoo suoraan että peräpukamia tulin leikkauttamaan). Tai päivityksenä pelkkiä sydänemojeita, voi luoja! Tähänkin kun oli tällä esimerkki-ihmiselläni muutamakin kaveri ystävällisesti kommentoinut, että ilmeisesti jotain kivaa tapahtunut, onnittelut, niin ei voi siinäkään vaiheessa kertoa, että mitä. Noloa ja lapsellista.-luksuselämän viettäjät aka kulissien rakentajat
Profiilia äkkiseltään vilkaistessa vaikuttaisi siltä, että tyyppi viettää uskomatonta jetsetter elämää. Kaikki kuvat ovat lomamatkoilta, uudesta autosta, uudesta talosta, benjihyppäämästä, kylpylästä.... Tarkemmin katsottuna huomaa, että kuvia on julkaistu muutama kerta vuodessa. Eli vain ja ainoastaan silloin päivitetään someen, kun jotain erityistä tapahtuu, ja siten saadaan ihan tarkoituksella luotua kuva, että elämä olisi yhtä juhlaa. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että on pari kertaa vuodessa ulkomailla. Muilla ne lomakuvat vain hukkuvat muun sisällön sekaan. Tämä tyyppi pitää huolen, että muut näkevät vain ja ainoastaan ne lomakuvat ensimmäisenä, kun klikkaavat profiilin auki, ikäänkuin arkea ei olisikaan. Ja näissäkin näytetään yleensä vain osa totuudesta, etelänlomalla saatetaan esim. olla 1tähden perhehotellissa vanhempien kanssa ja kustantamana, mutta someen ilmestyy vain kuva itsestä viinilasillisen kanssa kalliissa ravintolassa. Se on juuri sitä kulissien rakentamista.-kirjoitustaidottomat
eli ne,,,, jotka, kirjoottavat,,, jotenkin.... Tällein? Yhdys sanoja ei opittu,, koulun penkillä... Ja spämmäävät ihan!!! Liikkaa emojeita!!!!??
Mietin välillä, että jos nuo henkilöt kirjottaisivat käsin vaikkapa kirjeen, kirjottaisivatko he ihan tosissaan samanlaista siansaksaa. Veikkaan että eivät (vaikka yhdyssanat tai välimerkkisäännöt eivät olisikaan hallussa), joten miksi pitää koneella kirjoittaa noin?Voisiko joku avata mulle tuota useiden perättäisten pilkkujen käyttöä? Tätä on alkanut näkyä ehkä viimeisen viiden vuoden aikana ja mun havainnon mukaan ovat noin 50+ naisia, mutta mikä ihmeen juttu tämä on,,,,,?
Oma mummi 70+ taisi väittää syyksi, että ei nää näppäimiä. En usko. Hän käyttää enimmäkseen tablettia, jossa näppiskin on isompi, ja ainakin minun näppäimistössä pilkku ja piste ovat ihan eri puolilla. Ja jos ei nää, niin silloinhan koko muukin teksti olisi miten sattuu (no välillä onkin). Mummini on lisäksi pahimman luokan huomiohuorailija, joten jotain muuta siinä oli taustalla, koska se myös väheni, kun hänelle pari kertaa sanottiin asiasta. Hmm.. Tutkimattomia ovat some-mummeleiden tiet.
Ihan kaksio sattui olemaan. Oon käynyt noiden luona