Miksi jotkut ihmiset kehuu itseään epäsuorasti? Mitä ajattelet tällaisesta?
Henkilö kehuu esimerkiksi että "Riikalla on kyllä kauniit hiukset" ja sen jälkeen kertoo että "Naapurin Eevi kerran sanoi, että Riikalla ja minulla on niin samanlaiset hiukset".
Miksi jotkut ihmiset kehuvat itseään tällä tavalla epäsuorasti? Ja millaisia tuntemuksia teissä herättää?
Kommentit (28)
Onko aloittajalla jotain Riikka ja Eevi- nimisiä vastaan? Vai mistä repäisit nuo nimet?
No se osaa olla raskasta kun joku kehuu itseään ja etenkin jos pakkaan kuuluu muiden arvostelu. Mutta sellaisia ihmiset keskimäärin on eikä sitä tarvitse liikaa miettiä. Jokaisella on tarve nähdä itsensä positiivisessa valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole moista huomannut. Todennäköisesti en analysoi jokaisen keskustelukumppanin jokaista sanomista noin tarkasti, koska en oleta jokaisen olevan viholliseni.
En minä, mutta muut...
En ole tuo vastaaja, mutta luulen, että se on ihmistyypistä kiinni, kuinka paljon miettii toisten sanomisia jälkikäteen ja etsii niistä piilomerkityksiä. Äärimmäisenä esimerkkinä tätini, joka on todella vainoharhainen monen ihmisen suhteen ja pohtii ihmisten sanomisia ja tekemisiä – mutta toisaalta, hän on myös äärimmäisen herkkä aistimaan toisten mielialoja ja varmasti osaa (alitajuisesti) tulkita ihmisten kehonkieltä, mikroilmeitä ja sananvalintoja todella hyvin. Hän siis myös on usein oikeassa ihmisten suhteen – mutta toisaalta sitten riitaantuu helposti ihmisten kanssa.
Mä taas en yleensä mietiskele toisten ihmisten sanomisia jälkikäteen tai etsi niistä todellisia motiiveja tai -viestejä (omia sanomisiani kyllä vatvon) – ja mä tulen myös toimeen hyvin erilaisten ihmisten kanssa.
Tässä asiassa on siis kysymys paljolti siitä, millaisessa todellisuudessa elää. Oma todellisuus koostuu omista havainnoista, ja erilaisten asioiden havainnoimmisessa on suuria yksilöeroja.
Totta turiset! Tuntuu, että jotkut ei mieti sanomisiaan tai muiden sanomisia yhtään ja toiset taas miettivät tarkkaan mitä sanovat muille sekä mitä muut sanovat itselle. Mä kuulun jälkimmäiseen ryhmään ja en todella haluaisi kuulua.
Itse oon miettiny yhden kaverini sanomisia viime päivinä. Hän on kommentoinut mm. sitä kuinka erään yhteisen tuttavamme uuden kodin valkoiset lattialaatat ovat ihan hirveät. Minulla on kotonani samanlaiset valkoiset laatat. Myöskin kommentit ovat liittyneet kotini sijaintiin tyyliin "Puistolasta ei ikinä kannata ostaa mitään asuntoja sijoitukseen, aina itse ostan ihan paalupaikalta Kauppakadun varrelta". Asun itse Puistolassa ja perheelläni on useita asuntoja täällä ja kaverini tietää tämän hyvin. Kaverini oli myös eräällä matkalla, jossa heillä oli yhden päivän matkaseurana eräs heidän tuttavaperhe, jossa oli 3v tyttö. Kommentti oli, että "Ihan kauheaa sen perheen X kanssa, kun tyttöä hyysättiin koko ajan. Koko ajan piti antaa suklaata ja keksiä tytölle, koko ajan piti kysellä on liian kuuma tai kylmä. Sitten kun ravintolaan mentiin, niin eihän se tyttö suostunut mitään syömään." Noh arvaatte varmaan että minulla on 3v tyttö.
Kun kaveriltaa tämmöisiä juttuja tulee pienen ajan sisällä useampi, niin kyllä tulee pohtineeksi asioita. Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Sille on ihan oma terminsäkin: humblebrag.
Tuo ei ollut kyl humble bragia, mutta mutta sanoisin että tuollainen kommentti voi johtua epävarmuudesta.
Ihmettelee, miten hänen hiuksiaan on verrattu johonkin oikeasti nätteihin hiuksiin. Ehkä toivoo keskustelukumppaniltaan jonkinlaista varmistusta, ettei ne hänenkään hiukset niin kamalat ole.
Semmoiset ihmiset ovat tympeitä, jotka pitävät itseään parempina.
- minä tienaan enemmän, mulla on parempi auto, mun kakarat on parempia, minä laitan ruokaa jne
Hiuksista puheenollen. Eräs harvahiuksinen nainen moitti hiuksiani, jotka olivat/ ovat paksuhkot.
Olin niin ällistynyt, että en osannut sanoa mitään. Meni vuosia, ennen kuin tajusin tuon.
Vierailija kirjoitti:
Sille on ihan oma terminsäkin: humblebrag.
Humblebraggia olisi ”valitella”, että hitsi kun tulee kalliiksi kun joutuu ostamaan 1000€:n aurinkolasit kun on niin kiiltävät hiukset että omia silmiäkin häikäisee.
Tuo hiuksista höpöttäminen vaikuttaa niin tyhjänpäiväiseltä aiheelta, että luultavasti ihminen höpöttelee tuollaisia ihan vain lämpimikseen. Haluaa pitää juttua yllä ettei tulisi kiusallista hiljaisuutta.
Tosin jos hänellä olisi uusi kiva kampaus, voihan käytös kertoa myös siitä, että hän olisi olettanut sinun jotenkin kommentoivan hänen muuttunutta ulkonäköään ja kun et ole tajunnut tai halunnut sitä tehdä, hän näin kiertotietä tunnustelee, tykkäätkö hänen uudesta kampauksestaan. Ikään kuin antaa tuolla lörpötyksellä sinulle tilaisuuden sanoa: ”sinulla muuten ON todella ihanat hiukset!”
Kannattaa muuten jakaa tuollaisia pieniä kehuja aina kun voi. Niistä tulee hyvä mieli.